יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה של אבו לתקשורת

התפוקה החקלאית נמצאת במצב קיפאון בעשור האחרון

2 דק' קריאה

שיתוף:

התפוקה החקלאית נמצאת במצב קיפאון: התאחדות חקלאי ישראל מציגה את ניתוח הנתונים לסיכום שנת 2018 בחקלאות שמתבססת על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). על פי הדו"ח, בעשור האחרון נמצא ענף החקלאות בקיפאון מתמשך כאשר היקף התפוקה החקלאית עומד על כ-30 מיליארד שקל ולא גדל, כפי שהיה ניתן לצפות ביחס לגידול באוכלוסיה, כאשר קיימת חלוקה פחות או יותר קבועה בין ענפי הצומח לענפי בע"ח (כ-17.5 מיליארד בצומח ו-12.5 מיליארד בחי).

עוד עולה מהדוח כי היצוא החקלאי, שהיה מנוע הצמיחה העיקרי של החקלאות הישראלי, ירד. בחלוקה ליעדי השיווק לאורך החמישים שנה האחרונות, ניתן לראות את השינוי הגדול בייצוא – בשנות ה-70' היה הייצוא קרוב ל-25% מערך התפוקה עד שבשנת 2018 ירד ל-15% בלבד.

מהנתונים נראה כי צמצום היצוא ניכר בעיקר בענפי הירקות, ולא נראה כי בעתיד הקרוב ניתן יהיה לחזור להיקפי היצוא הקודמים של גידולי היצוא המסורתיים ובמדינות היעד המסורתיות. בניגוד לענף הירקות, בענף הפירות, הייצוא ובו – אבוקדו, מנגו, תמרים ורימונים, נמצא בגידול, ויש לקוות כי מגמה זו תימשך. קיים חיפוש וניסיון תמידי למצוא יעדי יצוא חדשים ורחוקים יותר כדוגמת המזרח הרחוק. עדיין מוקדם לקבוע באם כיוון זה יביא להיפוך משמעותי של המגמה.

התפוקה החקלאית נמצאת במצב קיפאון

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור אמר: "הנתונים הללו הם תוצאה של מדיניות ממשלות ישראל האחרונות, אשר עוצמות עיניים ומתעלמות ממצב החקלאות במקום לעבוד בשיתוף עבודה עם חקלאי ישראל וארגוניהם ולהכין תוכנית לאומית רב שנתית. הבאנו תוכנית מסודרת לשולחן הממשלה אך זו העדיפה להתעלם. עצימת עיניים אינה פתרון לבעיה."

מאיר צור הדגיש, כי כבר לפני 3 שנים הציעו ארגוני החקלאים למשרד האוצר תוכנית מקיפה, שכוללת הקמת שוק סיטואני גדול באזור המרכז, שיתחרה במחירי רשתות השיווק ויוריד את מחיר הפירות והירקות לצרכנים, מדיניות תמיכה ישירה לחקלאים, כפי שהציגו גם ב-OECD, מדיניות מקיפה שתטפל בסוגיות הייצוא והייצור המקומי ועוד.

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבו וילן אמר: "לישראל יש את כל הנתונים לפריחתה של החקלאות, אך לצערנו ממשלות ישראל האחרונות בוחרות להתעלם מהמשבר הנוכחי – ולהסתכל על תמונת החקלאות דרך כמות המצביעים הנמצאת בסקטור – ולא דרך הפוטנציאל החקלאי והעסקי ובטחון המזון שהוא מבטיח למדינה. משרד החקלאות יכול להתעלם עד מחר מהנתונים ולעצום עיניים, אבל זה לא ישנה את המציאות העגומה: החקלאות הישראלית נמצאת במצב של קיפאון."

וילן הוסיף: "למדינה יש אחריות להבטיח לאזרחי ישראל אספקה של מוצרי מזון במחירים סבירים ואיכות גבוה. אסור שיקרה מצב שבו מדינת ישראל מגבירה את התלות של מוצרי צריכה בסיסים על מקורות יבוא, זו החלטה מסוכנת."

בהתאחדות החקלאים מקווים, כי בעקבות הנתונים האלו יפנימו משרדי הממשלה את הצורך בחיזוק הענף ומדגישים, כי הידע החקלאי בישראל הוא הטוב בעולם. חקלאי ישראל הינם יצירתיים ומגיעים לתוצאות מדהימות ומתקדמות בעולם, כך גם בתעשיית המים, פיתוח זרעים והמחקר החקלאי.

בהתייחס לנתונים שפרסם משרד החקלאות, לפיהם החקלאים מרוויחים, אומרים בהתאחדות החקלאים, כי לא משנה כמה ינסו לשחק עם הנתונים ולעוותם, זה לא ישנה את העובדה שמצב החקלאות הישראלית נמצא בקיפאון. עוד נמסר כי חבל שבמקום להסתכל למציאות בעיניים, להכיר בבעיות האמיתיות ולפעול יחד למציאת פתרונות, בוחר המשרד שוב ושוב ללכת נגד החקלאים ולפגוע בחקלאות הישראלית, שהיא חלק מרכזי ומשמעותי בציוניות הישראלית, בשמירת גבולות המדינה ובאספקת המזון לאזרחי המדינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן