יבול שיא
הרפת והחלב
זבוב

זבובים – מטרד במרחב הכפרי ובמשק החקלאי

4 דק' קריאה

שיתוף:

מלבד אי הנוחות ועוגמת הנפש שכולנו עוברים "בהתקלות" עם זבובים רבים על גופנו, יש לדעת שהזבובים יכולים להעביר גם גורמי מחלה פתוגניים מסוימים לאדם, היות והם לוקחים את מזונם ממקורות מזוהמים. הזבובים אוהבים את המגזר הכפרי, המספק להם תנאי גידול נוחים, אך מטרד זבובי הבית במרחב הכפרי ובמשק החקלאי אינו הכרחי

 

זבובים הם חלק ממיני החרקים הנפוצים בעולם ובישראל בפרט, וניתן להיתקל בהם כמעט בכל מקום שבו אנו נמצאים, לרבות בבית, ברחוב, בגינות ובחצרות. הזבוב הנפוץ ביותר בישראל הינו זבוב הבית domestica Musca. קיימים עוד מספר זנים , כולם ביחד מהווים מטרד לאנשים במרחב הכפרי/עירוני ובמשק החקלאי במיוחד.

הזבוב הבוגר פעיל במשך שעות היום, בין אם באכילה, תעופה, הזדווגות או הטלה. בהפסקות שבין הפעילויות השונות שלו, הזבוב נח בסמוך לאזור הפעילות – על גבי גופים אנכיים. לקראת החשיכה הזבוב עובר ללינת לילה באתר מוגן רוח.

מחזור חיים קצר, מספר עצום של צאצאים, מזון זמין בכל מקום כל הזמן, התפתחות בכל תנאיי אקלים, וכנפיים המאפשרות לו הגעה לכל מקום – הופכים את זבוב הבית למפגע קשה ביותר לאדם ולבעלי חיים אחרים (עופות, פרות, סוסים).

המטרד העיקרי: אי הנוחות ועוגמת הנפש "בהתקלות" עם זבובים רבים גם לאדם וגם לבעלי חיים אחרים. יש לדעת, הזבובים יכולים להעביר גם גורמי מחלה פתוגניים מסוימים לאדם,  היות והם לוקחים את מזונם ממקורות מזוהמים. הזבובים הבוגרים הם אלה שגורמים למטרד. לפי הערכות מסוימות, כמות הזבובים הבוגרים בכל רגע נתון מהווה רק כ-30% מכלל האוכלוסייה, בעוד היתר נמצאים בצורת ביצים, רימות וגלמים בחומרים אורגניים רקובים (לשלשת עופות, זבל פרות רטוב, ירקות ופרות רקובים).

מחזור החיים של זבוב הבית קצר מאוד. מרגע בקיעת הביצה ועד שהופך לזבוב בוגר, שמתרבה בעצמו אורך 7-9 ימים. משך חיים של נקבת הזבוב כ-3 שבועות. בתקופה זאת, כל נקבה מטילה 500-1000 ביצים (תלוי בתנאי הסביבה). בחישובים רבים שנעשו נמצא כי כמות הזבובים עלולה לגדול מ-100 ל-3.5 מיליון תוך חודש.

הזבובים "אוהבים" את המרחב הכפרי ואת המשק החקלאי. יש  חומר אורגני בשפע ותנאי חום ולחות טובים המאפשרים התרבות טובה ומהירה. נמצא כי כול ליטר אחד של זבל פרות או לשלשת עופות מהווה מצע נוח להתפתחות של כ-5000 זבובים.

 

מורין

 

מטרד הזבובים במרחב הכפרי, גורם לעיתים למאבקים בין בעלי משקי חקלאיים (בעיקר בעלי לולים ורפתות) מחוללי המטרד, לבין שכנים דיירי שכונות שאינן חקלאיות. בעקבות כך, מספר מועצות אזוריות ומקומיות (אלה שיש הם אזורים תיירותיים) הוציאו תקנות עזר מקומיות, באישור משרד הפנים, להגנה בפני מטרד הזבובים. לפי התקנות, על בעל המפגע כמו תחנות אשפה, לולי מטילות פתוחים, חצרות רפתות ועוד, לטפל במפגע הזבובים "שהוא מייצר". "כל המייצר מטרד, או מצע נוח להתפתחותו של מטרד, חייב לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו במטרה לצמצם או להעלים את המפגע". המבחן מבחינת החוק אינו מבחן העשייה אלא מבחן התוצאה – יש להוכיח הפחתה כמותית משמעותית במטרד. למעוצה יש שתי אפשרויות אכיפה – תביעה משפטית או התראה וקנס כספי. המועצות האזוריות, מטפלות במטרד הזבובים במרחב הציבורי (ריסוס במצבורי אשפה, בורות מים וכו') באמצעות מחלקת התברואה.

המשרד להגנת הסביבה ממליץ על טיפול במפגעי הזבובים. נותן המלצות לדרכי הדברה אך אין תקנה מחייבת (רק במידה ויש תלונה – יטפלו ויבדקו).

משרד החקלאות ופתוח הכפר, ער מאוד לנושא מטרד הזבובים במשק החקלאי. ביחוד בכפרים בהם יש תיירות חקלאית ובתי הארחה.  מדריכי הלול והרפת מעבירים הנחיות לחקלאים לטיפול במפגע הזבובים. הם גם עורכים מבחני שדה ליעילות חומרים חדשים . יש לדעת, קשה מאוד להדביר לחלוטין את זבוב הבית. הוא לא הודבר לחלוטין בעבר, וכנראה שגם לא יודבר בעתיד. יש לדאוג לצמצם את אוכלוסיית הזבובים ולהפחית בכך את מידת הסיכון והמטרד, יש לבצע מכלול של פעולות. הרי הן לפניכם:

 

דרכי פעולה להקטנת אוכלוסיית הזבובים במרחב הכפרי

מניעה ממשק וטיפול מונע במסגרת תברואתית כוללת: פעולות מכאניות של אוורור ויבוש של לולים, אורוות, רפתות, דירים ושאר מקומות המהווים בתי גידול או מרבץ של בעלי חיים. קבורת אשפה וזבל בבור או באדמה. פיזור סיד על גבי האשפה. כיסוי בורות תחמיץ, וכו'. ייבוש וסילוק מקורות אשפה אורגנית, פגרי בעלי חיים, לשלשת עופות רטובה, זבל רפתות. שמירה על מערכת מים תקינה ללא דליפות, סילוק פסולות חקלאיות, שאריות ביצים וחומר אורגני נוזלי.

הדברה אקולוגית משיכה ולכידה של זבובים בוגרים באמצעות, הצבת מלכודות שונות המכילים פיתיונות בלתי רעילים, המביאות את הזבובים להגיע למקום ולהילכד: מלכודות דבק (כדוגמת אמריליו), מלכודות חשמל, מלכודות רשת, מלכודות פיתיון מושך ואחרות.

הדברה ביולוגית : שימור "האויבים הטבעיים" של הזבובים, כגון חיפושיות וצרעות טפיליות. זנים מקומיים של צרעות טפיליות תוקפות את שלב הגולם של הזבוב ומתפתחות בו על חשבון הזבוב. הצרעות הן קטנטנות ואינן מזיקות לאדם. הן מטילות את הביצים בתוך הגלמים של הזבובים, והרימות של הצרעות הבוקעות מן הביצים, ניזונות מן הגלמים ומחסלות אותם. כל צרעה מטילה ביצים בכ-200 גלמים של זבובים (שימוש מוגבל).

הדברה כימית – אמצעי משלים לפעולות הקודמות. ההדברה צריכה להיעשות בשתי חזיתות במקביל: הדברת הבוגרים במקום נוכחותם והדברת הרימות במקום דגירתם (מקומות בהם נמצא חומר אורגני). ריסוס במקומות ההתקהלות הזבוב הבוגר, דוגמת מצבורי אשפה וזבל, קירות המבנים, גדרות, עשביה ועוד. את ריכוזי הזבובים ניתן למצוא במקומות שונים במהלך היום, בהתאם לנתוני הטמפרטורה: בשעות הבוקר הקרירות – במקומות מוארים וחמימים. בשעות החום – במקומות מוצלים קרירים.

הדברת ביצים ורימות שימוש בחומרים כימיים בעיקר בריסוס, הפוגעים בדרגות הצעירות המתפתחות בחומר אורגני (לשלשת עופות, זבל חצרות רטוב). שימוש בחומרים  מעכבי גדילה( IGR )   הפוגעים בשלב הביצה או ההתגלמות, ומעכבי התבגרות, המונעים מעבר משלב הרימות לבוגר. הריסוס אינו חודר את מעטה הזבל בו נמצאים הביצים וזחלי הזבובים. יש להחדיר את חומרי הריסוס מתחת לשכבת הזבל העליונה (הפיכת ותחוח הזבל, ריסוסים חוזרים).

 

פייטר

 

בענף הלול בעיקר בלולי הטלה פתוחים נמצא דרך מניעה ויעילה לטיפול בהתרבות הזבובים. לרוודקס כתוסף בתערובת – החומר הפעיל בו הוא סירומזין, העובר את מערכת העיכול ומופרש בשלמותו בלשלשת, שם הוא בא במגע עם הרימות וזחלי הזבובים, ומונע את התפתחותם לזבובים בוגרים. חומר זה נהוג להוסיף בחודשי הקיץ לסירוגין למניעת עמידות. החומר נמצא מתאים ביותר ואושר לשימוש ע"י הרשויות. לאחרונה בשנת 2020 התבשרו הלולנים על איסור שימוש בחומר לפי הוראת משרד הבריאות (לטענתם נמצאו שאריות בביצים). כיום, מחפשים חומרים חדשים המתאימים לדרישות משרד הבריאות, משרד הגנת הסביבה והשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, למניעת התפתחות רימות הזבוב, לזבובים בוגרים. את החומרים המורשים לשימוש במשק החקלאי אפשר למצוא באתר של השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. רצוי להתייעץ עם מדבירים מוסמכים וחברות ייצור חומרי ההדברה.

מטרד זבובי הבית במרחב הכפרי ובמשק החקלאי אינו הכרחי. יש בידינו כל המידע והיכולת למניעה והדברה נכונה. אחראיות אישית של כול הגורמים : חקלאים, בעלי לולים ורפתות, תחנות אשפה מקומיות ואזוריות, יחד עם טיפול מסודר של הרשויות, יביא להפחתת אוכלוסיית הזבובים והקטנת  המטרד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן