יבול שיא
הרפת והחלב
מפעל בראשית

אל תסגור את השווקים הפתוחים בישראל

3 דק' קריאה

שיתוף:

החקלאים המשווקים והקמעוניים של הירקות והפירות בישראל בפנייה דחופה לראש הממשלה: אל תסגור את השווקים הפתוחים לירקות ופירות בישראל זה יביא לעליית מחירים, צפיפות ועומס ברשתות ולפגיעה בצרכנים ובחקלאים

במכתב בהול ששיגרו הבוקר הציעו הפונים פתרון שיטיב עם הצרכנים החקלאים והמשווקים: "יש דרך למנוע את הצפיפות, באמצעות אכיפה פשוטה, שתתבצע בכניסות לשווקים הפתוחים בישראל, דוגמת שוק מחנה יהודה, שוק הכרמל, שוק התקווה, שוק פתח תקווה, שוק רמלה עוד ולווסת את כניסת הקונים באופן יעיל כפי שמתבצע כיום ברשתות השיווק לא ברור לנו מדוע לסגור את השווקים הפתוחים שכן בניגוד לרשתות השיווק הפועלות במבנים סגורים ולא מאווררים, דווקא רוב השווקים הפתוחים נמצאים במקומות פתוחים ומאוורים היטב.
סגירת השווקים הפתוחים תגרום לעומס וצפיפות גדולים עוד יותר על רשתות השיווק, ובכך תיגרם צפיפות נוספת של אנשים ברשתות, דבר שיגרום לאי עמידה בהנחיות משרד הבריאות בעניין מניעת צפיפות והתקהלות של אנשים. דווקא פיזור המוקדים והחנויות לרכישת מצרך יסודי כמו פירות, ירקות, והדרים יש ביכולתם להקל על הצפיפות ברשתות השיווק.
עוד טוענים כי סגירת השווקים הפתוחים לירקות ופירות תביא לעליית מחירים בהעדר תחרות בשוק ומי שיפגע אלו הצרכנים : "במידה ויסגרו השווקים הפתוחים, אזרחי ישראל יוכלו לקנות ירקות ופירות אך ורק ברשתות השיווק, על כל המשתמע מכך על העדר תחרות בתחום, וכאשר ברור שבהעדר תחרות, מחירי הירקות והפירות יעלו ומי שישלם את המחיר הם אזרחי מדינת ישראל." במכתב מציינים הפונים כי סגירת השווקים תביא לאובדן של 30 אחוז מהתוצרת מהפירות והירקות בעונה זו דבר שיפגע קשות בצרכנים ובחקלאים.

 

הנדון: אי סגירת השווקים הפתוחים לירקות ופירות בישראל.

אנו החתומים מטה, פונים אליכם בקריאת חרום זאת, בשם עשרות אלפי חקלאים, משווקים וקמעונאים לירקות ופירות בישראל, ובני משפחותיהם בבקשה, שלא לסגור את השווקים הפתוחים לירקות ופירות בישראל, (להלן: "השווקים") בגלל המשמעות מרחיקת הלכת שיש לצעד זה על סקטורים רבים בישראל.

ראשית, אני מתקשים להבין, מדוע ניתנה הוראה לסגור את השווקים הפתוחים לירקות ופירות בעוד שרשתות השיווק ממשיכות לעבוד כרגיל.

אנו מאמינים שברור למקבלי ההחלטות שסגירת השווקים הפתוחים לירקות ופירות משמעותה העלאת מחירים בתחום, שכן, במידה ויסגרו השווקים הפתוחים, אזרחי ישראל יוכלו לקנות ירקות ופירות אך ורק ברשתות השיווק, על כל המשתמע מכך על העדר תחרות בתחום, וכאשר ברור שבהעדר תחרות, מחירי הירקות והפירות יעלו ומי שישלם את המחיר הם אזרחי מדינת ישראל!

לא זאת אף זאת. לא ברור לנו מדוע לסגור את השווקים הפתוחים שכן בניגוד לרשתות השיווק הפועלות במבנים סגורים ולא מאווררים, דווקא רוב השווקים הפתוחים נמצאים במקומות פתוחים ומאוורים היטב.

זאת ועוד. סגירת השווקים הפתוחים תגרום לעומס וצפיפות גדולים  עוד יותר על רשתות השיווק, ובכך תיגרם צפיפות נוספת של אנשים ברשתות, דבר שיגרום לאי עמידה בהנחיות משרד הבריאות בעניין מניעת צפיפות והתקהלות של אנשים.

דווקא פיזור המוקדים והחנויות לרכישת מצרך יסודי כמו  פירות, ירקות, והדרים יש ביכולתם להקל על הצפיפות ברשתות השיווק.

זאת ועוד. סגירת השווקים הפתוחים תזרוק למעגל המובטלים עוד אלפי עובדים, דבר שיעמיס על קופת המדינה, וזאת במקום שהעובדים הרבים בסקטורים אלה יביאו להכנסות למדינה.

נציין כי בניגוד לנטען על כי בשווקים הפתוחים ישנה צפיפות מסוכנת ובלתי נשלטת של קונים, אשר הביאה להחלטה לסגור חלק מהשווקים הפתוחים בישראל, אזי אנו סבורים, שבאמצעות הצבת שוטרים ופקחים ומחסומים בכניסות לשווקים, ניתן בנקל לווסת את הקונים בשווקים הפתוחים, בדיוק באותה מתכונת שמתבצעת בחלק מרשתות השיווק, וזאת באופן שיישמרו המרחקים הנדרשים בהנחיות, בין אדם לאדם.

לא זאת אף זאת. לסגירת השווקים הפתוחים ישנה משמעות כלכלית מרחיקת לכת, שכן כאשר השווקים הפתוחים נסגרים, גם השווקים הסיטונאים יאלצו לסגור בהעדר קונים, שכן רוב הקונים של השווקים הסיטונאים בישראל, הינם השווקים הפתוחים בישראל.

במילים אחרות, שווקים קמעונאים סגורים, משמעותם שגם השווקים הסיטונאים בישראל יסגרו, וכך גם תיסגר שליש מהחקלאות בישראל, על כך המשתמע מכך!

משמעותם הדבר היא, שאלפי חקלאים ובני משפחותיהם, המהווים כשלושים אחוז מהשיווק החקלאי של ירקות ופירות בישראל, המשווקים את תוצרתם מידי יום לשווקים הסיטונאים בישראל בלבד, יאלצו להשליך את תוצרתם לפח, על כל המשתמע מכך וזאת בהעדר שווקים סיטונאים שיקנו מהם את תוצרתם!!!

כאמור, אנו סבורים, שאפשר למנוע את התרחיש הרע המתואר לעיל, באמצעות אכיפה פשוטה,  שתתבצע בכניסות לשווקים הפתוחים בישראל, דוגמת שוק מחנה יהודה, שוק הכרמל, שוק התקווה, שוק פתח תקווה, שוק רמלה וכו'.. וכו.. וכו.. שכן ניתן לבצע וויסות פשוט ויעיל של קונים למתחמי שווקים אלה, באופן שיבטיח את העמידה בהוראות ובצווים ובעקבות זאת, לא יהיה צורך להטיל גזרות נוספות וקשות ביותר, ובלתי הפיכות יש לומר, על הסקטורים הרבים המפורטים לעיל.

בנסיבות העניין, נודה על ביצוע חשיבה נוספת מצידכם בנושא, באופן שיאפשר לשווקים הפתוחים בישראל להמשיך ולשרת את אזרחי מדינת ישראל מידי יום ביומו.

ובזאת באנו על החתום

ירון בלחסן – מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות

מאיר צור- יו"ר התאחדות חקלאי ישראל

עו"ד עמית יפרח – מזכל תנועת המושבים

אבשלום וילן – מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל

צבי אלון – מנכ"ל מועצת הצמחים

רמי פרדו – יו"ר איגוד משווקי הפירות והירקות בישראל

מאיר יפרח – יו"ר ארגון מגדלי הירקות בישראל

רני ברנס – יו"ר ענף מגדלי הפירות בישראל

אל תסגור את השווקים הפתוחים – הבהרות לחקלאים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן