יבול שיא
הרפת והחלב
בני גנץ אילן בשור

חקלאות – לא רק פרנסה – אלא ערך ציוני

3 דק' קריאה

שיתוף:

גדלתי במושב כפר אחים, לעולם שבו החקלאות היא לא רק פרנסה אלא ערך אמיתי, ציוני, וחלק משמעותי בתקומתה של מדינת ישראל. אבי, נחום גנץ זיכרו לברכה, היה בשר מבשרה של ההתיישבות, ממקימי כפר אחים, חבר מזכירות תנועת המושבים, חבר הנהלת מחלקת ההתיישבות בסוכנות.

ממנו ומאמי, שורדי השואה, ינקתי את הערכים שמלווים אותי עד היום, בצבא, בחיים האזרחיים ובפוליטיקה.

התחנכתי בבית ספר חקלאי ואגב, אני רפתן די מוצלח. כמה מוצלח? אני יודע להפוך עגלים בתוך רחם אמם, כדי לסייע בהמלטה. אני זוכר איך כמעט מגיל אפס הייתי חולב בבוקר ובלילה, מנקה את הרפת, מטפל ביונקים ועל הדרך גם זורע בדמעה וקוצר ברינה.

בעיניי, החקלאות מגלמת בתוכה את כל הטוב בארץ הזאת, לצד האתגרים הרבים שיש לנו כאן. ויש בה, בחקלאות, את כל הערכים והצרכים של מדינת ישראל.

באמצעות החקלאות, אנחנו לומדים את הצורך בעבודה קשה, יום-יומית, סיזיפית, כדי לקצור הישגים בטווח הארוך. באמצעותה, אנחנו חווים את המשפט הידוע מן התלמוד: יגעתי ולא מצאתי – אל תאמין. לא יגעתי ומצאתי – אל תאמין. יגעתי ומצאתי – תאמין.

בהיסטוריה של מדינת ישראל, היה לחקלאים תפקיד משמעותי ביישוב הארץ, בכלכלתה וגם בשמירה עליה. לצערי, ממשלות ישראל הפקירו את החקלאות. לא רק הפקירו, אלא פעלו ממש באופן אקטיבי כדי לפגוע בחקלאות ולפגוע בחקלאים. לפגוע בכם.

לפני שנכנסתי לפוליטיקה, ראיתי בשנים האחרונות אין-ספור חממות נטושות בדרום וגם בצפון; ראיתי חקלאים משמידים את היקר להם מכל – תוצרת חקלאית שעליה עמלו במשך חודשים; ראיתי חקלאים שפועלים בתנאים-לא-תנאים, כדי לשרוד, ולבי נשבר.

בין השאר משום כך, התעקשתי לקבל לידינו במשא ומתן הקואליציוני את תיק החקלאות ופיתוח הכפר. עבורי, הייתה זו סגירת מעגל. כחול-לבן היא המפלגה המזוהה ביותר עם ההתיישבות העובדת, ויחד איתי גדלו בין השדות השר אלון שוסטר ויו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה יעל רון בן-משה.

ערב הבחירות הקודמות, עמדתי בפניכם והבטחתי לקחת פיקוד, ולפעול למענכם, ואכן כך היה. בתקופת זמן קצרה למדי, השגנו הישגים מרשימים עבורכם.

כך, כאשר קידמנו תקציב ייעודי בגובה עשרה מיליון שקלים למענקים לעצמאיים חברי קיבוצים ומושבים בתקופה הקורונה, כאשר בלמנו את הארכת חוק הותמ"ל והפגיעה הדורסנית בשטחים פתוחים וקרקעות חקלאיות, כאשר הובלנו לחתימה על הסכם משמעותי לייצוב משק החלב שיספק ודאות ויחזק את הביטחון התזונתי בישראל, וגם עודדנו רכישת תוצרת חקלאית ישראלית ורתמנו את רשתות המזון לסמן את ארץ המקור של התוצרת החקלאית.

גם כאשר עמדנו לבדנו, מול קירות, עבדנו ללא הרף. בתחום החקלאות, יזמנו תוכנית שתכשיר את החקלאים לשווק אונליין, במסגרתה יינתן קורס חינמי לכל מי שמעוניין ויאפשר ליותר צרכנים לרכוש ישירות מהחקלאים תוצרת טריה מקומית במחיר הוגן.

פתחנו עבור החקלאים הישראלים שווקים חדשים לייצוא – באמירויות ובבחריין, בזכות הסכמי השלום, וגם ביפן. הובלנו להשקעת 100 מיליון שקל בתוכנית וסיוע לחקלאים בענפי הצומח, ותמיכה במתנדבים בחקלאות בהיקף של יותר מ-28 מיליון שקל.

רק התחלנו. היו ויש לנו תוכניות נוספות, שהצורך בהן רק התעצם בשל מגיפת הקורונה, שלא פסחה על אף סקטור ומגזר בישראל.

כך, נפעל להסרת חסמים ביורוקרטים והסדרה של היתרי בנייה על מנת לאפשר לקיבוצים להתפתח ולגדול, בדגש על מסלולי שיוך דירות וקליטת צעירים בקיבוצים, נשלים את חקיקת חוק החקלאות להגדרתה כערך לאומי, נקבע מחירי מים הוגנים, נקצה תקציבים לפיתוח ושיקום בישובים הוותיקים, נעודד ונעצים רכישת תוצרת הארץ בתעשייה ובחקלאות.

כבן להתיישבות העובדת, אני רואה בחקלאות לא רק פרנסה אלא ערך ציוני של שיבת העם לארצו, פיזור האוכלוסיה, שמירה על קרקעות הלאום וביצור ביטחון המזון. אתם, החלוצים שבכפיכם בניתם את המדינה הזו.

מיטב בניה ולוחמיה של ישראל נולדו, חנכו והתבגרו במערכות החינוך של ההתיישבות העובדת, יוצאי המרחב הכפרי הובילו אין ספור מאבקים חברתיים ולאומיים, היו והינם המובילים בשמירה על ביטחון המדינה.

תקופת הקורונה אתגרה אותנו, את כולנו. כמעט כל ענפי המשק הישראלי ספגו מכה קשה, וכך גם אזרחי המדינה. בתקופה הקשה הזו, נאבקנו עבורכם. למענכם, להקל ככל האפשר, לחזק, לשמור על צינור החמצן פתוח כל העת. רוב הזמן הצלחנו, גם כאשר עמד מולנו ראש ממשלה שאינו מתעניין בדבר מלבד ענייניו האישיים.

אני יודע שיש לחלקכם ביקורת, לעתים קשה, על ההחלטה להיכנס לממשלה. אני מקבל אותה באהבה, ויודע שגם אתם מבינים שכל מה שעשינו, למען מדינת ישראל ואזרחיה עשינו.

כעת, בבחירות הרביעיות בתוך שנתיים, הגיע רגע ההכרעה: כחול-לבן, היא המבצר האחרון, לפני נפילתה של הדמוקרטיה הישראלית. אם כאשר יוכרזו תוצאות הבחירות לא נהיה בכנסת, נתניהו יוכל לבטל את הממשלה הפריטטית ולעשות כרצונו, לפטר את שרי כחול לבן ואת היועץ המשפטי לממשלה, למנות את מקורביו לתפקידי המפתח, לחרב את מערכת המשפט, לבטל את משפטו ולפגוע בכם – כדי לקדם את עצמו.

אסור לנו לתת לזה לקרות. בעזרתכם, אנחנו לא ניתן לזה לקרות.

תמונה: בני גנץ – קרדיט אילן בשור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן