יבול שיא
הרפת והחלב
אמיר פאר חבר הכנסת ה 121

יוזמה ציבורית וא-פוליטית: חבר הכנסת ה-121

6 דק' קריאה

שיתוף:

בנחלה שלו שבמושב תלמי אלעזר עוסק אמיר פאר בחקלאות מזערית, מפתח יער מאכל, מגדל צמחי מרפא וחולם על מרכז לקיימות והדרכה.  בחודשים האחרונים פצח פאר בקידום יוזמה ציבורית וא-פוליטית ושמה: "בוחרים טוב – חבר הכנסת ה-121". הכוונה היא שכולנו יכולים להיות חברי כנסת, אם נגלה מעורבות – נעלה הצעות חוק ודרך הפעילות נוכל לקבל מקום וחלון כניסה לתוך המערכת הפוליטית

על פניו, אמיר פאר הוא עוד אדם מן הישוב – הוא גר במושב תלמי אלעזר, בן 44, נשוי לאור ואב לתאומים בני שנתיים וחצי עוד מעט. בנחלה שלו שבמושב הוא עוסק בחקלאות מזערית, מפתח יער מאכל, מגדל צמחי מרפא וחולם על מרכז לקיימות והדרכה. ועם זאת, בנוסף לכל העבודה והעשייה האינטנסיביות הכרוכות בהיותו בעל נחלה ואיש משפחה, בחר אמיר להקדיש את זמנו לדבר נוסף.

בחודשים האחרונים הוא עסוק בפיתוח וקידום יוזמה ציבורית וא-פוליטית הנקראת "בוחרים בטוב – חבר הכנסת ה-121". אם תשאלו אותו הוא יספר לכם שמבחינתו כולנו שטים כיום יחד בספינה אחת גדולה שנתיבה הוא נתיב התנגשות. תכף, ממש תכף, ונעלה על שרטון. מה שהוא מבקש לעשות הוא לסובב את הגה הספינה כמה מעלות, כדי שנוכל להמשיך ולשוט יחד במים בטוחים.

 

יוזמת "בוחרים בטוב – חה"כ ה-121"

"המטרה שלנו," מסביר אמיר, "היא לתת לאזרחים מקום וחלון כניסה לתוך המערכת הפוליטית ויכולת מעורבות. חבר הכנסת ה-121 זה הציבור עצמו. זה אומר שהציבור יכול, בעזרת הפלטפורמה שהקמנו, להתכנס ולהגיע להסכמות. ההסכמות האלה יזכו לייצוג בתור חבר כנסת וירטואלי ויוכלו להתממשק לזירה הפוליטית ולהיכנס אל תוך הכנסת באופן מעשי."

היוזמה, שכרגע באה לידי ביטוי בפלטפורמה אינטרנטית אותה הקים ופיתח פאר, מאפשרת לאזרחים המעוניינים בכך להירשם כמשתמשים באתר ולבצע בו, נכון לעכשיו, מספר פעולות: "לחבר כנסת יש ארגז כלים גדול. בחרנו בינתיים להתחיל עם שני כלים עיקריים, הצעות חוק ושאילתות ציבוריות. העלאת הצעות חוק זו בעצם היכולת לשנות את המציאות המערכתית ולשפר את המתרחש בארצנו… אזרח מגיע ומתעורר במהלך חייו ומתעורר לו איזשהו רעיון לשינוי, לתיקון ולשיפור המציאות, המערכת והחברה אז הוא יכול להעלות את הרעיון הזה בתור הצעת חוק רעיונית ובסיסית."

חשוב לציין כי כרגע הפלטפורמה פועלת בגרסתה הראשונית והבסיסית. הצעות החוק הללו, שמועלות על ידי אזרחים למערכת, מגיעות ישירות אל פאר ומוצגות באתר, שם ניתן לקיים עליהן דיון ולהעלות אותן להצבעה של בעד או נגד. בחזונו של פאר המערכת הזו, בשלביה המפותחים, הופכת להיות מערכת ציבורית וממלכתית, המתממשקת ישירות עם הכנסת. הצעות החוק שיועלו בה, אם תתאסף סביבן מספיק תמיכה ציבורית (דרך איסוף של מספר חתימות מינימלי, לדוגמא), יגיעו לוועדת השרים לחקיקה כמו כל הצעת חוק אחרת שמועלית על ידי חברי הכנסת השונים ויועברו להצבעה. כך תהפוך המערכת להיות גשר בין האזרחים לכנסת. בין הציבור לנבחרים שלו.

 

הצעת חוק חובת הצבעה לכל חברי הכנסת לכל הצעת חוק המועלה במליאה
הצעת חוק חובת הצבעה לכל חברי הכנסת לכל הצעת חוק המועלה במליאה

 

הכלי הנוסף בו מתמקדת כרגע הפלטפורמה היא שאילתות: "שאילתות אלה שאלות רשמיות שמוגשות לחברי כנסת שונים," מפרט אמיר. "כרגע יש אפשרות לכל חבר כנסת לשאול חבר כנסת אחר שאלה ויש לחבר הכנסת הזה 21 יום בכדי להשיב. נוצר מצב כיום, בביזיון בו שרויה המערכת הפוליטית, שיש היום חברי כנסת, למשל השר אוחנה, שיש לו מעל 50 שאילתות שהוא מתעלם מהן. שהן בכלל לא נענו".

פאר מתכנן לצאת בקרוב עם קמפיין דרכו הוא מעוניין להציף את הבעיה הזו ולעלות אותה למודעות הציבור. כמו כן, במערכת של "בוחרים בטוב – חבר הכנסת ה-121" יש לאזרחים אפשרות להעלות שאילתות משל עצמן ולהפנות אותן לחברי הכנסת. גם במישור הזה פועלת כרגע המערכת בגרסתה הראשונית כאשר השאיפה היא שבשלב השני, כאשר תהפוך המערכת לרשמית וממלכתית, יהיו השאילתות האלה תקפות ומחייבות ככל שאילתה אחרת.

 

דמוקרטיה ישירה

היוזמה של פאר מתבססת על עקרונות הדמוקרטיה הישירה. להבדיל מדמוקרטיה ייצוגית, בה מממש העם את ריבונותו באמצעות נציגים הפועלים בשמו, דמוקרטיה ישירה היא שיטת ממשל' שבה האזרחים באופן אישי (בלי מתווכים או נציגים) מקבלים ההחלטות ומנהלים את ענייני המדינה. משאל עם, למשל, הוא אמצעי לקבלת החלטות בדמוקרטיה ישירה. השיטה מתבססת על חוכמת ההמונים, שתוביל לבחירת דרכי הפעולה הנכונות והיעילות ביותר, ושיהיו נאמנות כמה שיותר לאינטרס הציבורי.

"אנחנו בוחרים נציגים פעם בארבע שנים ושוכחים," מוסיף אמיר, "ואנחנו מבינים היום שזה בעייתי ביותר. ובארץ זה עוד יותר גרוע, אתה בוחר מפלגה כשאין לך מושג באמת מי הנציגים ויותר גרוע מזה – בארץ אתה בוחר מפלגה וכשנציג נכנס לכנסת – הוא יכול לעבור מפלגה או להתפצל לסיעה נפרדת. זה הזוי. דמוקרטיה ישירה מקבלת באופן ישיר את הקול מהציבור בצורה רציפה. יש כמובן גם בעיתיות בזה, כמו חשש מעריצות הרוב, הכרעות פופוליסטיות לא מיטיבות, ועוד. לכן חבר הכנסת ה-121 זה איזשהו פתרון התחלתי, מיידי וישים. פתרון מידתי, פתרון בטוח שלא מעמיד בסיכון את המערכת ונותן לציבור את האפשרות להראות שהוא יודע ורוצה ולהיות מעורב ומסוגל להגיע לכדי הסכמות." ועוד הוא מוסיף: "זה יגביר אלמנט של שקיפות. זה יעזור לאמת לצאת החוצה, זה יכניס אור למחשכים."

 

לקום מהספה

מי מאיתנו לא מכיר את השיחות האלה של אחרי ארוחת שיש המשפחתית? כולם יושבים בסלון ומתחילים לדבר פוליטיקה. זה מתלונן על דבר אחד וזו מתלוננת על דבר אחר. כמעט תמיד המסקנה היא שכל המשחק הפוליטי הזה הוא מושחת, שלאזרח הקטן אין סיכוי להשפיע עליו בכלל וכל מה שנותר לנו לעשות זה לקחת עוד ביס מעוגת הגבינה ולקטר. מעטים מאיתנו באמת קמים מהספה, נשענים על שאריות אמונה שעוד אפשר לשנות, ומחליטים להיכנס בכל זאת להיכנס למשחק. מה, נלך להיות פוליטיקאים עכשיו? למי יש כוח, או כסף או זמן? במילא כבר אמרנו שהכל מושחת.

אמיר פאר החליט לקום מהספה ויותר מכך, החליט להזמין את כולנו להצטרף אליו. בפשטות, בלי שיידרש מאיתנו מאמץ רב מידי, כמה לחיצות כפתור ואנחנו שם. "משם זה התחיל," הוא מספר. "זיהיתי שאין כמעט חוכמה בבית הנבחרים, אין חוכמה. זה לא קיים, זה אנשים שעסוקים בעצמם, בקריירה שלהם… זה מקום מאוד מפולג ולעומתי. השיח הוא נטול השראה ואינו מחדש יותר מידי, האחד כמעט רק כנגד האחר, מנסה לעצור פעילות שאינה משרתת אותו. זה יכול להתפתח לנושא גדול של שינוי שיטת הממשל אבל אני בחרתי להתכתב עם המערכת הקיימת. הרבה טוב נבנה בארץ ואני לא מאמין בביטולו המוחלט. אני מעוניין לנסות לעשות משהו קטן שיכול לעשות פה שינוי גדול מאוד לטווח הארוך. בהתחלה הוא יכול לתת לנו פתח קטן וחיובי לגשת לתיקון הזה."

 


"זיהיתי שאין כמעט חוכמה בבית הנבחרים, אין חוכמה. זה לא קיים, זה אנשים שעסוקים בעצמם, בקריירה שלהם… זה מקום מאוד מפולג ולעומתי. השיח הוא נטול השראה ואינו מחדש יותר מידי, האחד כמעט רק כנגד האחר, מנסה לעצור פעילות שאינה משרתת אותו. זה יכול להתפתח לנושא גדול של שינוי שיטת הממשל אבל אני בחרתי להתכתב עם המערכת הקיימת"


פאר מקדם את כל היוזמה הזאת בהתנדבות, כמעט לבדו, במעט הזמן הפנוי שיש לו. התשוקה שלו לתיקון באה לידי ביטוי כמעט בכל מישור. אין אפשרות שהוא יראה משהו שדורש תיקון בבית או בנחלה ולא ייגש אליו מיד, וזה אותו דבר מבחינתו ברמת המדינה והחברה: "הרבה דברים מפריעים לי, גם בבית וגם בחוץ. הייתה אז את מסיבת העיתונאים הזו עם ביבי, כשמישהי שאלה אותו על חדר המיון בקרית שמונה והוא אמר לה 'את משעממת אותנו'.

"ברגע הזה, זה היה הקש ששבר את גב הגמל. אם בן אדם מגיע לרמה כזאת שהוא יכול להגיב ככה לפניה בנושא כזה… זה שיקף לי את חומרת מצב ההנהגה שלנו, ואם לא יתרחש שינוי אנו עלולים להגיע למקום יותר ויותר גרוע, כחברה… והיו עוד כל מיני אירועים והתבטאויות בדרך שגרמו לי להבין שוואלה, אני לא מוכן לשאת את זה. לא אומר שנלך למקום רדיקלי, אני אומר שלפני שיהיה כאן ניסיון לתיקון אלים, לא על ידי, אבל שאנשים ירגישו שכל כך גרוע לנו שאין לנו מה להפסיד, אז בוא ננסה לעשות את זה בצעד קטן ונעים."

בזמן הקצר שפאר מנסה לפתח ולקדם את היוזמה, הוא מגלה כמה זה לא פשוט להביא אנשים להיות מעורבים. אפילו בגזרת הפעילים החברתיים שכן קמים ועושים יש הרבה תחרותיות, הרבה אגו שלפעמים מזהה יוזמה אחת כבאה על חשבון יוזמה שניה, דבר שפוגם באפשרות לשתף פעולה. הפלטפורמה שהקים כבר עלתה לאוויר, בינתיים ללא מימון או קמפיין מיוחד וכרגע עם מעורבות ציבורית מועטה, בעיקר של חברים קרובים שתומכים.

החזון שלו הוא שלאט לאט חוכמת ההמונים תתכנס לשם, שיותר ויותר אנשים יעלו שאילתות והצעות חוק, יגיבו זה לזה לרעיונות ועם הזמן, מתוך הדיון שיתקיים בתגובות, יתגבשו מסמכים בעלי ערך, עומק וחוכמה. בחלום שלו הוא אפילו רואה משרד בכנסת שנקרא "חבר הכנסת ה-121" בו יושב נציג שלוקח את המסמכים הללו והופך אותם לשאילתות והצעות חוק רשמיות המוגשות לכנסת. "הרעיון הוא כרגע לצבור תהודה, לצבור תמיכה, לנסות שאנשים יבינו שבפועל יש פה פתח למעורבות ובפועל יש פה פתח לעלות שלב בדרך של הדמוקרטיה שלנו לכיוון הנכון… יש פה כל כך הרבה חוכמה בחוץ, אנחנו עם כל כך חכם. פשוט כרגע אנשים לא ראויים יושבים בהנהגה."

 

הקשבה ואמונה

באתר של "בוחרים בטוב – חבר הכנסת ה-121" עלו כבר כמה הצעות חוק בסיסיות אותן ניסח פאר. כמה מהן הן הצעות חוק פשוטות מאוד, לדבריו, אך הוא מאמין שהן יכולות לשנות את פני הפוליטיקה ולהשפיע על חיינו לטובה. בין הצעות החוק שכבר עלו לפלטפורמה אפשר למצוא הצעה להגבלת כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות, הצעת חוק לעידוד השתתפות בבחירות לכנסת, המציעה להפחית נקודות תעבורה לאזרח המצביע בבחירות, חוק חינוך חכם המבקש לקרב את מערכת החינוך למאה ה-21 ועוד. כולן פתוחות לתגובה והצבעה. מבחינתו אלו חוקים שיכולים לעבור ללא התנגדות משום שהם מיטיבים ברמה הכללית עם כולם ואפילו יכולים לחסוך כסף למדינה.

מה האתגרים העומדים בפני המימוש של היוזמה הזאת, אם כך?

פאר מסכם אותם בשתי מילים – אמונה והקשבה: "האתגר הראשון הוא הקשבה. לאנשים כבר אין כוח. כשאנשים כבר נחשפים למידע הם נחשפים להרבה חרא. רואים חדשות ומוצפים בשלילי. האתגר הוא שהיוזמה הזו, כשתבוא לידיעת הציבור, לא תזוהה כעוד משהו שמתלונן על משהו שלילי. שאנשים ירצו בכלל להקשיב ולהבין במה מדובר. יש פה קריאה לאחדות סביב תיקון פוזיטיבי של מצב קיים, ללא נסיון ביטול ומלחמה בכוחות הקיימים. כמו בהרבה נושאים הדורשים תיקון, הפתרון הוא בחינוך ובשינוי דפוסים לא נכונים.

"האתגר השני הוא אמונה שאפשר לשנות לטובה, שלא כולם מושחתים, אמונה שאנחנו יכולים לחיות בחברה בריאה, אמונה שהקול שלי באמת משפיע ושאנחנו יכולים לחיות בתוך תיקון. אנחנו לא חייבים לחיות בתוך עוולות כל הזמן… אם נגיע למצב בו יש במערכת הזאת 200,000 איש, אנחנו נראה שחברי הכנסת יתחילו לרוץ ולהיכנס לשם… וככה, כמעט בלי לעשות הרבה, כל אחד יכול לתרום להצלת  הספינה. היא עדיין בלב ים, אבל היא שינתה כיוון מכזה של חורבן לכזה של תיקון וזה בזכות שינוי קטן של כמה מעלות".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן