יבול שיא
הרפת והחלב
IMG 20220921 092315 650 1

"יוצאות ויוצאים להצביע למפלגת 'העבודה' בכל הכוח"

9 דק' קריאה

שיתוף:

"כך מונעות ומונעים בחירות שישיות בעתיד," אומרת מרב מיכאלי, שרת התחבורה ויו"ר מפלגת "העבודה" * בראיון ל"קו למושב" מיכאלי מדברת על הכל: על הדברים הרבים שהספיקה בשנה אחת בלבד במשרד התחבורה, על ההבדל בין "העבודה" למפלגות המרכז, ועל הקשר החזק בין "העבודה" למושבים, הקיבוצים והמרחב הכפרי 

טוב אי אפשר לצפות משרת תחבורה שמכהנת רק שנה בתפקיד לרפא את כל תחלואי התחבורה בישראל. ובכל זאת, את יכולה לספר לנו מה בכל זאת הצלחת לבצע במסגרת תפקידך כשרת תחבורה במהלך השנה האחרונה?  

"בשמחה – הספקנו ממש המון, עשינו באמת מהפיכה במשרד. זה מתחיל בשינוי מדיניות. אני קודם כל מאמינה בלהביא אנשי מקצוע ולתת גיבוי לאנשי המקצוע הטובות והטובים ביותר. בגדול: עשינו היפוך של הפירמידה – שמנו את הרכב הפרטי בתחתית סדר העדיפויות ושמנו למעלה את התחבורה הציבורית והבאנו את המשאבים הראויים כדי לבצע זאת. זה אומר באמת דחיפה אדירה לתחבורה הציבורית בישראל, כולל טיפול בנהגים שהוזנחו במשך שנים, גם מבחינת השכר וגם מבחינת תנאי 'העבודה'. בנוסף הקמנו להם תחנות מנוחה בכל רחבי הארץ. 

"בנוסף, חילצתי פרויקטים אדירים של תשתית, את התשתיות ברכבת הכבדה, גם המסילה הרביעית באיילון וגם המסילה המזרחית, מסילת המנשה. הסכם הפעלה עם הרכבת נחתם לראשונה מזה שנים! ההסכם מפרט את התנאים לפיהם תפעל רכבת ישראל, כולל רכש של קרונות, איזה צוות יהיה בכל רכבת, איך מחשבים את התקציב, למשל הכנסנו שם שיטת חישוב חדשה למדידת הזמנים של הרכבת, כדי לשפר את דיוק ההגעה של כל קו וקו ואת השירות שלה. משרד התחבורה כרגולטור צריך לדאוג שהדברים האלה קורים ומתממשים, לפי הכללים שהמשרד קובע. 

"בנוסף, האצנו את פרויקט חישמול הרכבת וקיצרנו את לוח הזמנים בשנה שלמה! האצנו את חישמול התחבורה הציבורית. הבאנו 2 מיליארד שקל בחומש לשבילי אופניים בכל רחבי הארץ. עברנו למקד את ההשקעה בנגב ובגליל, דבר שמאוד רלבנטי לקוראות ולקוראי 'קו למושב'.  

"אחד הדברים שהתחלנו לעבוד עליהם ואילו היה עובר תקציב כבר היינו מצליחות להביא את זה כבר בתקציב הקרוב – והוא שיקום תשתיות ישנות שבמושבים, בקיבוצים ובמועצות האזוריות זה דרמטי כמובן. זוהי החלטה ממשלה שהייתה ולפיד ביטל אותה כשר האוצר ואנחנו עבדנו כדי להחזיר אותה." 

וזה עבר בממשלה? 

לצערי זה לא עבר עדיין בממשלה, זה היה אמור להיות בתקציב הקרוב ולא הספקנו. מפלגת 'העבודה' מאוד מודעת לצורך בשיקום התשתיות במושבים ובקיבוצים שקיימות משנות ה-50. לא הגיע הזמן להזיז את זה?  

"בכל מקרה, אני רוצה שמפלגת 'העבודה' תמשיך להישאר במשרד התחבורה, שמנו את הדברים על מסלול שיהיה מאוד קשה להזיז את זה אחרי והשארנו לראשונה תכנית אסטרטגית לתחבורה שבאמת שמה את התחבורה הציבורית כקריטריון מספר אחת לכל דבר – תחבורה ציבורית והסעת המונים. 

"בנוסף, תקצבתי רכבת קלה בין חיפה לנצרת, ושוב, מדובר באזורים שקודם לא נתנו עליהם את הדעת באופן הזה. כל חברות התשתית שלנו קיבלו הנחיה חד משמעית – כל תשתית חדשה שנסללת, נסללת כשלצידה שביל אופניים, שביל הליכה ועצים. תקצבתי הגדלת נתיבים לתחבורה הציבורית – עד סוף השנה הזאת נכפיל את מספר הקילומטרים של נתיבים לתחבורה ציבורית מ-150 ל-300 ק"מ! לא בכל מקום זה ניתן לביצוע אבל זה בפירוש האופן שאנחנו בוחנות ובוחנים היום כבישים, האם הם משרתים תחבורה ציבורית ואם לא אנחנו הופכים אותם לכאלה. 

"וכמובן, אסור לשכוח את מהפיכת התעריפים שעשינו – נסיעה חינם לבנות ובני 75 ומעלה בכל התחבורה הציבורית, גם אוטובוסים וגם רכבת. אני מקווה שנוכל להמשיך ולהרחיב את זה לבני 67 ומעלה ולכל הפריפריה שנוסעת היום בכרטיסי פריפריה מיוחדים ב-99 שקלים; לילדות וילדים זה 49 שקלים לחודש. גם פעולות אלה נועדו באמת לתעדף את אלה שבאמת משתמשים בתחבורה ציבורית, כדי לתת להם דרך משתלמת יותר לנסוע בה. 

"ככה שנעשו השנה החולפת המון דברים, באמת בראיה גם של השינויים שנדרשים במדינת ישראל מבחינה תכנונית. שלא יישנו שוב הדברים האלה שבונים בלי פתרונות תחבורתיים ואנחנו רואות ורואים את זה בכל מקום. אנחנו רואות פקקים במקומות שאין שום סיבה שיהיו בהם פקקים, רק בגלל שתכננו ובנו בצורה שלא לקחה בחשבון את התחבורה וכמובן, שלא השקיעו בתחבורה ציבורית במשך כל כך הרבה שנים." 

מיכאלי משוחחת עם נוסעי הרכבת
השרה מיכאלי משוחחת עם נוסעי הרכבת 

באוקטובר האחרון הודעת שבעוד שנה תהיה תחבורה ציבורית בשבת בגוש דן. זה היה אחרי שהממשלה התפרקה והחלה ממשלת מעבר. השאלה שלי היא מה הסבירות שזה אכן יקרה בהתחשב בבחירות ובהקמת קואליציה חדשה?  

"ההנחיה שלי לנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים, מקימת הרכבת והקלה והמטרו בגוש דן ע.ד.ו) אינה תלויה בשום דבר, פשוט כשרת התחבורה הנחיתי את נת"ע להכין את כל מה שצריך כדי שהרכבת הקלה תפעל גם בשבת. מעבר לזה, כדי שאנחנו באמת נמשיך לנצח ולהרכיב את הממשלה הבאה אני אמשיך לפעול למען זה. באמת אני אומרת לקוראות ולקוראים שלך – צריך להבין שאי אפשר להמשיך ולהגיד 'טוב, זה לא קשור לפוליטיקה', אי אפשר להמשיך ולחשוב 'זה בלאו הכי לא יהיה', 'זה אי אפשר להשיג'… אני אומרת אפשר להשיג את זה, זה עניין פוליטי באופן מובהק, הרוב המכריע של הציבור במדינת ישראל תומך ותומכת בקיומה של תחבורה ציבורית בשבת – זה הדבר הכי צודק ונדרש לעשותו. זה אפשרי רק צריך להמשיך להצביע על הדברים האלה וצריך להצביע למי שנלחמות ונלחמים על הדברים האלה. ואני אומרת לך, אנחנו מחויבות ומחויבים לזה במפלגת 'העבודה' לגמרי." 

במשך השנים התפתח המושג הזה "הסטטוס קוו" בין הדתיים לחילוניים והדתיים ויש עדיין אפשרות, תיאורטית לפחות, שהדתיים והחרדים יצטרפו לממשלת מרכז-שמאל.  

"אני רוצה להגיד לך שחלקים ניכרים בציבור החרדי, לא בהנהגה החרדית אלא בציבור החרדי, שממש לא מתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת, הרי אף אחד לא מתכוון להכניס תחבורה ציבורית בשבת אליהם לערים ואני בוודאי לא מתכוונת לכפות על אף אחד משהו שהוא לא רוצה, אבל הגיעו הזמן שיפסיקו לכפות עלינו!  

"עכשיו, ה'סטטוס קוו' התחיל מ-400 לומדי תורה – לא דובר על הפרדה של נשים וגברים באקדמיה, לא דובר על הפרדה של נשים וגברים באירועים ציבוריים… יש הרבה מאוד דברים שהשתנו ב'סטטוס קוו' והגיע הזמן שהם ישתנו לטובת חופש אישי בסיסי במדינה דמוקרטית, שמאפשר למי שאין לו אוטו או שאין לה יכולת לנהוג את הזכות הבסיסית לחופש תנועה." 

אני מניח שבכל מקום שאת מגיעה אליו את מקבלת דרישה לשדרוג או סלילת כביש כזה או אחר וכמובן שהשמיכה התקציבית קצרה מידי. ובכל זאת רציתי לשאול אותך לגבי תחנת הרכבת אחיטוב, נושא שאת בטח מכירה, תחנה שתוכננה ואף תוקצבה מראש ע"י משרד התחבורה. משום מה הקמת התחנה בוטלה ע"י השרה רגב וגם את בחרת במשך תקופה שלא להקים אותה, אבל באוגוסט האחרון הודעת שהחלטת שכן להקים את התחנה. את יכולה לגלות לנו מה אירע מאחורי הקלעים בנוגע להקמת התחנה? 

"בהחלט. עשינו מאמץ מאוד גדול לקדם כמה שאפשר את המסילה המזרחית, מסילת המנשה שעליה הרי מדובר. כשנוכחתי באמת לדעת שאת תחנת אחיטוב אפשר יהיה להקים וזאת לאור העובדה שהנחת המסילה התקדמה יותר מוקדם אז באמת החלטתי שהיא צריכה לקום. פשוט עד אז עשינו המון עבודה.  

"יש הרבה דברים שיכולתי לקבל עליהם החלטות השנה, אני נשאלת את אותו הדבר גם לגבי ההחלטה שלי על הארכת כביש 6 צפון. לאורך כל השנה הזאת עשינו הרבה מאוד עבודה מקצועית וכמו שאמרתי לך, רציתי לוודא שאנחנו לא סוללות כבישים מיותרים, אנחנו לא עושים תשתיות שהן לא נכונות, אלא באמת מסתכלות הסתכלות אסטרטגית וכאשר השלמנו את 'העבודה' הזאת, וגם לאחר שווידאתי שהנסיעה על הכביש תעלה לא יותר מ-4 ₪ בכל מיקרה, החלטתי על הארכת כביש 6 צפון. תיכף תשאל אותי מדוע תושבי הצפון כן משלמים ותושבי הדרום לא משלמים…" 

יור מפלגת העבודה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
"מפלגת 'העבודה' מחויבת למרחב הכפרי", מרב מיכאלי. צילום: אייל נבו 

נכון. בזמנו, שמוליק ריפמן המנוח, השיג הסדר לפיו תושבי הדרום לא ישלמו אגרה עד מחלף שורק ליד גדרה, אז מדוע תושבי הצפון נדרשים היום לשלם אגרה? 

"אז אני רוצה להגיד לך שמפלגת 'העבודה' באמת רוצה להחזיק גם את תיק האוצר, כדי להיות מסוגלת לעשות גם את ההחלטות האלה של המדיניות הכלכלית הגדולה, של באמת החלטה על כמה משקיעות ומשקיעים על תשתיות, הלוואי וזה היה בידיים שלי אבל זה בסמכות משרד האוצר. זו באמת שאלה טובה ואני מאלה שסבורות שמשרד התחבורה צריך לספק לאזרחים שירות טוב ולא לגבות מהם כסף על נסיעה בכבישים. בקיצור, כל הדבר הזה היה עבודה אסטרטגית, גם מול משרד האוצר בכדי לוודא שבאמת אנחנו משיגות את זה בתנאים טובים וכך הדברים התפתחו לאורך השנה.  

"בסופו של דבר צריך לזכור – זו רק שנה. אגב, אני רוצה גם להגיד שסלילות של כבישים הם גם בהקשר של שטחים פתוחים ואחד מהדברים שנאבקנו עליהם בממשלה הזאת זה הפגיעה בשטחים הפתוחים. אנחנו היינו מאלה באמת האחרונות בהתנגדות לותמ"לים שבאו לחמוס שטחים פתוחים במועצות אזוריות, ממושבים ומקיבוצים, שטחים חקלאיים שהם מבחינתנו הכרח אסטרטגי למדינת ישראל, לא פחות מזה!  

"חשיבות השטחים הפתוחים היא ברמה הסביבתית, ברמת הביטחון התזונתי שלנו, ביטחון המזון, רמת הקשר השורשי אל האדמה ובאמת זו הציונות. אנחנו באמת חייבות וחייבים לשמור על הקרקעות שלנו, על השטחים הפתוחים שלנו – זה עניין שהוא אסטרטגי קיומי ומפלגת 'העבודה' הייתה האחרונה שעמדה במאבק הזה ולא הרפתה, נגד הנזקים של הרפורמה בחקלאות והמחויבות שלנו גם היום לתקן את הדברים שצריך לתקן, כולל המחויבות שלנו כלפי המושבים על הסדרת חכירת הקרקע ועל ביטול מה שנקרא 'חוק קמיניץ' שעדיין מהווה בעיה מאוד קשה.  

"יש הרבה מאוד דברים שנוגעים למרחב הכפרי ופיזית למושבים ולקיבוצים, כי מפלגת 'העבודה' היא גם הכי מבינה בהם והכי מחויבת אליהם, כי מדובר בחשיבות אסטרטגית למדינת ישראל. לכן אני אומרת, יש בחירות וצריך להצביע למישהו ולמי שהם ומפלגת 'העבודה' היא הבחירה הכי נכונה למושבים ולקיבוצים, מפלגת 'העבודה' היא שני ניצחונות בפתק אחד, למי שרוצות ורוצים לוודא שנתניהו לא חוזר להיות ראש ממשלה ובן גביר לא הופך להיות כוח.  

"צריך להגיד באופן ברור – שלטון הימין פגע לאורך השנים אנושות בחקלאות, בשטחים הפתוחים ולא טיפל באינטרסים של המושבים והקיבוצים והאינטרסים של ההתיישבות הם לשיטתי הם אינטרסים ציוניים בסיסיים אסטרטגיים וקיומיים למדינת ישראל. מפלגת 'העבודה' מחויבת אליהם לחלוטין." 

רוה"מ יאיר לפיד נפגש איתך ועם זהבה גלאון וניסה לאחד ביניכם. לפי אנשי לפיד והתקשורת גלאון הסכימה ואת סירבת. אנשי לפיד טוענים שהכינו תוכנית שריונים מאוד מכובדת שנדחתה. הרעיון לאחד את 'העבודה' ומרצ הוא לא חדש ועלה כבר בתקופות של יוסי שריד וביילין. המרחק הרעיוני אינו גדול אז למה לא בעצם?  

"מפלגת 'העבודה' ו'מרצ' רצו ביחד לפני זמן לא רב וירדו מ-11 מנדטים ל-6 מנדטים. זה כישלון שלא הייתה לי שום כוונה לחזור אליו. יש חשיבות אדירה לקיומה של מפלגת 'העבודה' ולחזרתה להיות מפלגת שלטון, יש חשיבות לקיומה של 'מרצ' במקביל, אבל בעיקר כל הדבר הזה הוא 'מים מתחת הגשר', זה כבר נגמרו לפני 3-4 שבועות כשנסגרו הרשימות. עכשיו אני רוצה להביא כמה שיותר מנדטים למפלגת 'העבודה' כדי שאנחנו נקים ממשלת תקווה ובתוכם מפלגת 'העבודה' תהיה כמה שיותר חזקה כדי שנוכל ליישם את כל הדברים שדיברנו עליהם. 

"עוד מילה שצריך להגיד על אותו עניין: אני מבינה שזה היה משרת את לפיד, זה היה עוזר ל'יש עתיד' להיות יותר גדולה, אבל את הגוש זה בפירוש לא משרת – ובסוף אנחנו יודעות ויודעים שהמשחק הוא משחק גושי. לפיד הולך בעצם על חבל מאוד דק שהוא מסכן את הגוש בכל הפעולות האלה. אני מאוד מקווה שבאמת כולם יתעשתו, יפסיקו להיאבק בתוך הגוש ויתרכזו בלהביא קולות נוספים כדי להקים ממשלה יציבה שתמשיך את השינוי שהתחלנו אבל רק התחלנו – השינוי שנדרש, השיקום הנדרש במדינת ישראל הוא מאוד גדול ויש אחריות עצומה לעשות אותו ואנחנו על זה בכל הכוח." 

ברור שהם הפרטנרים של 'העבודה' לקואליציה אבל מה את חושבת על דרכן של מפלגות המרכז – "יש עתיד" ו"המחנה הממלכתי" ועד כמה הן שונות מ"העבודה'"? בתפיסה הסוציאליסטית-כלכלית? בתפיסה הביטחונית והמדינית? במה נבדלת "'העבודה'" מתפישתם? 

"'העבודה' חוזרת לדרך רבין בצורה הברורה ביותר. בתחום הביטחוני מדיני 'העבודה' אומרת מפורשות – להילחם עד חורמה וביד קשה בכל מי שמאיים עלינו, את היד שבאה לפגע בנו אנחנו נכרות אותה אבל את היד שמושטת לנו לשלום והיא מושטת מהרשות הפלשתינית, שמשתפת איתנו פעולה הביטחוני עד היום ובכל יום שעובר, איתה צריך לעבוד ולמצוא פיתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלשתיני, שבסופו של דבר הוא באמת 'פיתרון שתי המדינות'. אין לנו דרך אחרת, אין מנוס מזה, וכל יום שעובר רק גורם לסבל ולמחירים קשים שאנחנו משלמות ומשלמים כולנו. 

"דבר שני, בתחום החברתי כלכלי, חד משמעית, יש לנו תפישת עולם של מדינת רווחה, מדינה שמשקיעה בתשתיות, שמשקיעה בדיוק לטובת האזרחיות והאזרחים, שמשקיעה בחינוך, בבריאות ואגב, בצפון ובדרום אנחנו רואות את האפליה בתחומים האלה, זה דבר בלתי נסבל, ממש בלתי נסבל וזה חייב חייב לחזור ולהיות עניין שוויוני בכל מקום במדינת ישראל. אנחנו בעד שוויון לחברה הערבית, שוויון לנשים, שוויון לקהילה הגאה, שוויון לאזרחיות ולאזרחי ישראל במדינת ישראל.  

"ודבר אחרון ואולי הכי משמעותי בהקשר של ההשוואה בין המפלגות – דמוקרטיה. אנחנו מדברות ומדברים המון היום על הדמוקרטיה, אבל 'יש עתיד' ו'המחנה הממלכתי' הן רשימות של אדם אחד שבוחר בעצמו את האנשים שירוצו עימו והם מחויבים אך ורק אליו. לעומתם מפלגת 'העבודה' היא מפלגה דמוקרטית לעלה ולעלה, אני הגעתי עד בית משפט העליון כדי לדרוש ולקבל פריימריז במפלגת 'העבודה' ואני עשיתי בעצמי שוב פריימריז לנבחרים שירוצו ברשימת 'העבודה' לכנסת.  

"אז אי אפשר לדבר השכם והערב על דמוקרטיה ובבית לנהל משהו שהוא ממש ההיפך מדמוקרטיה, זה לא עובד. מפלגת 'העבודה' מחוברת בשורשים שלה לד.נ.א של מדינת ישראל ו'העבודה' חוזרת ונבנית היום עם אותם ערכים אבל מעודכנת, עם דגש גדול מאוד על שוויון, מחויבות ביטחונית גדולה מאוד והיא באה היום לציבור אחרי שנה עם קבלות. אם זה עם השר עומר בר לב, שהיה השר לבטחון פנים הראשון שהעז להתמודד מול הפשיעה בחברה הערבית, שזה אגב נוגע ישירות לפשיעה החקלאית וזה דבר שאנחנו נחושות ונחושים לטפל בו בכל הכוח. ואם זה במשרד התחבורה, שאני חזרתי לטפל ברצינות בנגב ובגליל ואגב, אני מזכירה את ההחלטה שלי לבטל את הקמת שדה התעופה הבינלאומי ברמת דוד, שזה שוב נוגע ישירות לחשיבות השטחים הפתוחים ולמרחב הכפרי וכמובן ההתחייבות שלי שאנחנו נבנה את שדה התעופה המשלים בדרום, שהוא נחוץ בצורה בלתי רגילה.  

"כל הדברים האלה מראים שבאמת מפלגת 'העבודה' היא המפלגה שחוזרת לראות בראש וראשונה את האינטרסים האמיתיים של כל אזרחית ואזרח במדינה ולא משנה מאיזה חלק של החברה. לכן אני מצביעה את כולן ואת כולם להצביע לנו כי אנחנו באמת היום הדבר שישקם את מדינת ישראל." 

בתקופות אחרות ובשנים עברו עוד דיברו במערכות הבחירות על שלום, כל אחת המפלגות טענה שתביא שלום בדרכה. היום כבר אף אחד לא מדבר על שלום אלא על ביטחון. את היית מבין אלה שתמיד האמינו שלפני שיוצאים למלחמה צריך לעשות הכל כדי למנוע זאת. האם החברה הישראלית שינתה כיוון או שהפוליטיקאים שינו כיוון ולמה ניסיון להגיע לפתרון הוא כבר לא אישיו מרכזי יותר?  

"החברה הישראלית חיה כבר 30 שנה תחת ההסתה והאלימות שהביא נתניהו משנת 93' ועד עצם היום הזה, הסתה ואלימות שרק הלכו והתרחבו עם יותר כלי תקשורת שהם מקימים, יותר אתרים וכל מיני כלים שבהם הם מקיימים את ההסתה הזאת ואת האלימות שמופנית כלפי כל מי שמבטא את רצונו בשלום, כלפי כל מי שפעל למען הסכם מדיני וזה הגיע לרצח רבין וזה לא הפסיק מאז. 

"ולכן, אנשים מפחדות ומפחדים ובצדק. אני יכולה להבין כי האלימות מוחשית מאוד. אם אנחנו רואים אישה בת 70 ששוכבת בבית החולים בירושלים בגלל שמתנחלים קיצוניים פשוט הכו אותה מכות רצח באבנים ובאלות, אז אתה מבין שאנשים מפחדים, אבל המציאות היא המציאות ואין פתרון צבאי בלבד לסכסוך הישראלי-פלשתיני. כמו שעשינו הסכם שלום עם מצרים, כמו שרבין עשה הסכם שלום עם ירדן, אנחנו חייבות וחייבים למצוא פתרון מדיני להסכם שלום עם הפלשתינים. נכון, זה דבר שייקח זמן, זה לא פשוט, אבל זה הדבר הנכון ואין מנוס מכך שזה יקרה." 

עם ישראל כבר עייף מבחירות אחר בחירות. איך מונעים בחירות שישיות בעוד אולי שנה אולי פחות? כמה זמן ימשך המצב של מחנה רל"ב ומחנה ר"ב בישראל? 

"יוצאות ויוצאים להצביע למפלגת 'העבודה' בכל הכוח – ככה בדיוק מונעות ומונעים בחירות שישיות!" 

לסיכום הראיון? 

"מפלגת 'העבודה' מחויבת למרחב הכפרי, למושבים ולקיבוצים ברמה לא רק האידיאולוגית ולא רק האסטרטגית מהבחינה הציונית, אלא ברמה הרגשית. אנחנו מבינות ומבינים אותכם באמת. אנחנו יודעות ויודעים כמה אתם חשובים וכמה חשוב למדינת ישראל לשמור עליכם – ולכן אנחנו שם – בואו תהיו גם איתנו."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן