יבול שיא

השבוע אנחנו יוצאים לטיול בצפת

6 דק' קריאה

שיתוף:

השבוע אנחנו יוצאים לטיול בצפת. בין היתר ביקרנו במרכז המבקרים של "סבא חביב" – בית בד המייצר שמן זית מ-1913 וכן ביקרנו במסעדת באשערט, המשלבת בישול יהודי מסורתי עם בישול מזרח תיכוני. חובה לבקר במחלבת גבינות קדוש ואת הלילה בילינו במלון הבוטיק וילה גליליי

סבא חביב, פרוד

יצאנו לטיול לצפת (והשבוע חלקו הראשון של הביקור בצפת) אבל בדרך אי אפשר לוותר על עצירה במרכז המבקרים סבא חביב בכניסה לפרוד. בבית הבד הצמוד למרכז המבקרים, ניתן ללמוד על מסורת הפקת שמן הזית, ובעונת המסיק שלא מכבר הסתיימה, ניתן לחזות בעצירת שמן הזית. בעת כל ביקור במקום, מומלץ ללמוד ולהכיר את סיפורו של מנהם ג'השאן, שסבו חביב היה מחלוצי ענף שמן הזית ובעל בית בד במר'אר, שם עצר שמן זית מאז 1913.

מומלץ לשמוע את הסיפורים שמאחורי שמן הזית, הזיתים וגם הטחינה. לאחר טעימות קיבלנו הסבר על מוצרים נוספים כמו סבונים משמן זעתר ועוד, שקשורים לרפואה העממית על הגליל. הביקור הוא ללא תשלום הן למשפחות ופרטיים והן לקבוצות. פתוח 7 ימים בשבוע. פרטים בדף הפייסבוק ובטל': 04-6991888

בּאַשֶׁערְט בצפת

תחנתנו הבאה נקראת באשערט שפירוש המילה באידיש הוא מָכְּתוּבּ או זיווג משמים. מה למסעדה ולשם כל כך יומרני? באנו לבדוק. ברחוב הראשי של צפת הוא רחוב ירושלים, נמצא בית מנדיס, בו שוכנת מסעדת באשערט. פגשנו במקום את שף משה שיחד עם המנות, היה חייב לספר לנו, לבקשתי, מה הקשר בין השם למסעדה. תשובתו היא שהמסעדה היא זיווג משמיים בין המטבח היהודי המזרח אירופאי ומזרח תיכוני, בין אוכל יהודי לבין מעשנה בה שוקדים להכין את מנות הדגל של המסעדה – זה הבאשערט הלא מובן מאליו בין הבישול הארוך במעשנה המיוחדת במקום, לבין הבישול היהודי המסורתי.

התחלנו עם לחם הבית ומטבלים (19 ש"ח) שהגיעו ממש בזמן להשקיט מעט את הרעב ולקראת התקרובת שתעלה על שולחננו. בנוסף קיבלנו עבור הקרניבורית פטה כבד (46 ש"ח) ועבורי באשערט חומוס (39 ש"ח) שזה שידוך של חומוס ושעועית. אחרי שעשינו סיבוב היכרות עם 3 הקומות של בית מנדי'ס על מגוון הפעילויות שבו, התפנינו למנה העיקרית שיצאה הישר מהמעשנה: אסאדו בעישון איטי (172 ש"ח) שהוא נתח שגם זוג קרניבורים יתקשה לעכל וזוגתי אמנם אכלה ממנו רק במעט אבל לא הפסיקה ללקק את האצבעות או יותר נכון את השפתיים, מהנאה צרופה. אני קיבלתי נתח פילה סלמון טרי (98 ש"ח) שמוגש חתוך בצורת דג קלסי – בהחלט מראה משובב שמוסיף להנאה מהמנה העסיסית שהוכנה היטב. באשערט, רחוב ירושלים 35, צפת. פרטים בטל': 050-3609333

מחלבת גבינות קדוש

נסענו ללב העיר העתיקה שם נמצאת כבר מאז שנת 1818, מגבנה שבה מכינים בני משפחת קדוש את הגבינה הצפתית המלוחה ועוד גבינות, במתכון משפחתי סודי העובר מדור לדור כבר 7 דורות. כמובן שגבינת הבית של המחלבה היא גבינת הצאן הצפתית הקשה, בסלסלות קש שמבחילה מספר ימים במערה הצמודה למגבנה והחנות של קדוש. טעמנו משלל הגבינות המיוחדות של קדוש ויצאנו עם השקיעה שעל הרי הגליל והר מירון, למקום הלינה שלנו. גבינות קדוש, רח' י"א 34, צפת. פרטים בטל': 050-7299798

מלון הבוטיק וילה גליליי

חנינו בחניית מלון וילה גליליי על צלע הר כנען, ועלינו לקבלה של המלון, שם התקבלנו בסבר פנים וחום, לעומת צינת הלילה שבמרומי ההר. עלינו לחדרינו שהוא לא חדר כי אם סוויטה גדולה ומפנקת, וכשפותחים את הדלת הפונה מערבה, מתגלית מרפסת ענק עם ג'קוזי ונוף מהמם לעבר המצודה של צפת, הר מירון ועוד פסגות גליליות ובזמן שהגענו ראינו את דמדומי השקיעה. לצערנו לא יכולנו לשבת במרפסת הענק או להשתכשך בג'קוזי כי היה קררררר, אבל יכולנו לדמיין עצמנו בקיץ נהנים שבעתיים מסוויטה זו בווילה גליליי.

סומאק עם השף אולשנסקי

במלון וילה גליליי נמצאת גם מסעדת השף סומאק Sumac בניצוחו של השף גדי אולשנסקי. המסעדה מתבססת על חומרי גלם מהגליל החל משמן הזית ועד גבינות הבוטיק, טחינה על בסיס שומשום מקומי, עשבי התיבול, חיטת פריקה ועוד.

במסעדה מקומות ישיבה בחלל הממוזג וגם מרפסת שבקיץ ממש כיף להשקיף על הנוף ועל חצר המתחם של המלון והמסעדה. חשוב וראוי לציין את השירות של המלצריות המקצועיות ואדיבות. סומאקSumac , הגדוד השלישי 106, צפת. כשר. פרטים והזמנות באתר ובטל': 04-6999563

בוקר טוב וילה גליליי

התעוררנו אחרי שינה ערבה ועמוקה, ויצאנו לשאוף אוויר הרים צלול ולפנינו נפרש הנוף מהכנרת בדרום מזרח ועד הר מירון ושרשרת פסגות גליליות שנפרש מהמרפסת המדהימה של הסוויטה. ירדנו לארוחת הבוקר שמוגשת במתחם של סומאק, ולמרות שמדובר במלון בוטיק עם רק 24 חדרים, המגוון העשיר של לחמים, גבינות, סוגי ביצים שונים, פשטידות, סלטים וכל טוב היה הנעה לקראת הצפוי לנו בהמשך היום שלפנינו. הכל טרי ומוגש בטוב טעם, וטעים. ראוי לציין שמלון וילה גליליי מזמין זוגות (על מנת לשמור על האווירה השלווה המלון מארח רק ילדים מעל גיל 12). מלון וילה גליליי, הגדוד השלישי 106 צפת. פרטים והזמנות ובטל': 073-3746163

טיול רגלי בצפת העתיקה

היום נטייל רגלית במרכז העתיק של צפת, בו שלובים היסטוריה, אמנות והרבה יופי ואווירה, להנאתנו ובטוחני שלהנאת כל מבקר.

בית הסארייה ומגדל השעון

המתחם המחודש בו נמצא מבנה הסראייה שהיה מרכז השלטון העות'מאני בצפת הוא תחנתנו הראשונה בעיר. הסארייה נבנה בשלבים כשהמבנה הראשון מיוחס לעלי, בנו הבכור של דאהר אל-עמר, מושל הגליל במאה ה-18, שבנה את המגדלים הפינתיים ששימשו כבית מושל העיר וכמרכז השלטון המקומי.

שעון

חלק מהמבנה המקורי נהרס ברעידת האדמה ב-1837, ולאחר מכן שיפצו אותו העות'מאנים והפכו אותו למבנה המוכר לנו כיום. חלק מהחדרים היו חדרי מעצר. במהלך השנים נוספה למבנה קומה שנייה וב-1900 גם מגדל שעון לכבודו של הסולטן הטורקי האחרון. מגדל השעון הוא אחד מחמישה הבנויים במרחבי פלסטינה העות'מנית: צפת, עכו, שכם, חיפה ויפו. במתחם שמשמש היום כמתנ"ס עירוני מצאנו שבחלקה האחורי של החצר נערכת חפירה ארכאולוגית עם ממצעים מעניינים של מבנים קדומים, אבל יותר מזה – מצאנו מוזיאון לא מוכר של יהדות הונגריה – והרי אני הונגרי בן להונגרי בן בודפשט.

המוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית

​פגשנו במקום את מייסדת המוזיאון ובנה רון לוסטיג, שמנהל את המקום הקטן וצנוע, העשיר בממצאים שהובאו ונתרמו למען הדורות הבאים. בחדר אחד צפינו בסרט על תולדות יהדות הונגריה בעלת היסטוריה של כאלף שנים. אחר כך עברנו בחדרים העמוסים במוצגים מקהילות משגשגות בהונגריה וסביבתה – מחוזות שהיום הם בסלובקיה או רומניה אבל בעבר השתייכו להונגריה. רון סיפר לנו על המוזג המרכזי ובו ארון קודש ששוחזר משרידי ארון הקודש בבית הכנסת בטוקאי, הונגריה.

ארון הקודש

לדבריו, המוזיאון הוקם מתוך מחויבות להנחיל לדורות הבאים את מורשת יהדות הונגריה, להציג היבטים שונים בחיי הקהילה, לשמר מסמכים ועדויות ולשמש כמרכז מידע ועיון. מוזיאון למורשת היהדות הדוברת הונגרית, מתחם הסראייה, רח' הפלמ"ח צפת. פרטים באתר ובטל': 04-6925881

קריית האמנים – צפת

מהסראייה ירדנו לאזור העיר העתיקה בו התרכזו אמנים רבים לאחר קום המדינה, והקימו את רובע האמנים, בבתים הרוסים של העיר התחתית של צפת – בתים נטושים תוצאה של מלחמת תש"ח. אמנים יידועי שם כמו משה קסטל, יצחק פרֶנקל (פְרֵנֵל), מנחם שמי, אריה וחנה לרנר ועוד, רכשו בית נטוש מהאפוטרופוס הכללי המופקד על נכסי נפקדים, שיפצו ובנו את ביתם והסטודיו שלהם וכך חיו ופעלו במקום. במשך כ-30 שנים קריית האמנים היתה אבן שואבת לתיירות ולשוחרי אמנות. לאט לאט המקום דעך עם מותם של רבים מהאמנים וכניסה של אוכלוסיה חרדית לגור בצפת בכלל ובאזור האמנותי גם כן.

בימים אלה מנסים להחזיר עטרה ליושנה אולם אין הרבה אמנים ידועי-שם שמגיעים לגור ולפעול בצפת, וחבל. בשיטות בין הסמטאות, נכנסנו לגלרייה של משה קסטל ופגשנו את אריה חדד, שלדבריו היה בן טיפוחיו של קסטל, ובערוב ימיו רכש מקסטל את הגלריה והבית ובימים אלה הוא שוקד על שיפוץ והתאמת המקום לביקורי תיירים ושוחרי אמנות. בסמוך נמצא מוזיאון פרנקל המציג את יצירותיו של האמן אולם המקום היה סגור לצערנו.

בולנז'רי Boulangerie צפת

לקראת תום הביקור בצפת פנינו לבולונז'רי, שלמרות תדמיתו כבית מאפה היא למעשה מסעדת שף חלבית וכשרה, המשלבת טעמים צרפתיים ואיטלקיים עם חומרי גלם מקומיים וטריים. פגשנו את השף נועם בכר, שסיפר על המקום ואף המליץ לנו על מנות שיהיו לטעמנו. בולונז'רי היא מסוג המקומות שקל להרגיש בהם בבית, מעיין הרגשה חמימה ושירות עם חיוך. בהמלצתו של נועם אכלנו את מנת סלמון טריאקי (80 ש"ח) – סלמון בטוויסט לא שיגרתי שהיה עסיסי ועדין וגם שווארמה דגים (80 ש"ח) – מנה עם מעט חריפות שאהבתי מאד.

לסיום לקחנו לדרך מעט מהמבחר הגדול של מאפיי המקום. שווה שתכירו את ספיישל ארוחות הבוקר המוגשות לאורך כל היום ששמעו הולך לפניו. בולנז'רי, קניון סיטי סנטר, הגדוד השלישי צפת. פרטים בדף הפייסבוק ובטל': 053-9349049

יקב דלתא דלתון

יצאנו מצפת ונסענו לפגוש את יהודה כמיסה, ביקב דלתא החדש שהקים עם שני שותפים-חברים ממושב דלתון, בפארק תעשיות רמת דלתון, שנמצא בין המושבים דלתון וכרם בן-זמרה. ללא הרבה ציפיות הופתענו לגלות יקב גדול, חדש ומצויד עם מרכז מבקרים מזמין ומהודר שעושה כבוד ליקב וליין. מרכז המבקרים נמצא סמוך לאולם חביות העץ הצרפתי בהן מיישנים יינות היקב כמו גם יינות יקבים אחרים המיוצרים ביקב דלתא עבור וע"י ייננים של נטופה, דדה ועוד.

יקב דלתא מייצר כ-100,000 בקבוקים בשנה, במספר סדרות של יינות לבנים, רוזה ואדומים, כשכל סדרה היא תחת אות לטינית אחרת. יינות דלתא מופקים מענבים שגדלו בכרמי היקב וטופחו ע"י צוות הכורמים הוותיק שלהם. יינות היקב מבטאים את הטרואר הייחודי של מרום גליל בגובה 950 מטרים ומעלה – ואת תהליך הייצור המוקפד בציוד מהמתקדמים בעולם.

במרכז המבקרים ניתן לטעום ולרכוש את יינות היקב וכן גם לשבת עם פלטת גבינות גליליות, ירקות ומספר טעימות יין כפי שתבחרו, כשמאחורי הקיר הזכוכית, תפאורה רומנטית של חביות היין שפועלות ומפעילות את קסמן על יינות השנים הבאות. יקב דלתא, פארק תעשיות רמת דלתון. פרטים בדף הפייסבוק ובטל': 04-6002654

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל

צילום: דני בר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!