יבול שיא
הרפת והחלב
רם בן רם

יו"ר השדולה החקלאית: "המדינה היא לא איתנו – היא נגדנו"

5 דק' קריאה

שיתוף:

אומר יו"ר השדולה החקלאית, חה"כ רם בן ברק ("יש עתיד"), דור שלישי במושב נהלל, שיזם השבוע את מיזם "תוצרת הארץ" – מטה פעולה של מפלגת "יש עתיד" לשינוי המצב המפלה של המרחב הכפרי בכלל והחקלאות בפרט במדינת ישראל

הוא נולד כדור שלישי לחקלאים בנהלל, חה"כ רם בן ברק (56), אך את מרבית שנותיו כבוגר העביר בשירות מדינת ישראל כאיש מערכת הביטחון. בן ברק כיהן כמישנה לראש המוסד, כמנכ"ל המשרד לענייני מודיעין והמשרד לנושאים אסטרטגיים ואז החליט להיכנס לפוליטיקה – הצטרף ל"יש עתיד" ומשמש היום כיו"ר השדולה החקלאית בכנסת.

 

רם, מרגישים את הבחירות באוויר, התחלת כבר לחרוש את הארץ?

"אם להיות ביום אחד בנהרן במועצה האזורית בקעת הירדן ואחר כך בחבל אשכול – אז כן, בהחלט התחלתי לחרוש את הארץ."

 

הפרשנים צופים כבר מערכת בחירות חמישית. במידה רבה, אפשר לומר שהמערכת הפוליטית הפרלמנטרית בישראל תקועה?

"בהחלט אפשר להגיד שהיא תקועה ומכל מיני סיבות. השיטה כשיטה היא לא כל כך גרועה אבל יש כמה דברים שחייבים לשנות – ואחד מהם זה להגביל קדנציות; שתיים – בוודאי ובוודאי לא לתת לאנשים שיש נגדם כתב אישום את האפשרות להתמודד בבחירות – אלה הם דברים שאין לאפשר, שום תפקיד לאיש ציבור שיש נגדו כתב אישום, בוודאי לא חבר כנסת, שר ובוודאי לא ראש ממשלה.

"ודבר שלישי: עלינו לדאוג שממשלה שהיא נבחרת יהיה קשה מאוד להפיל אותה, שיצטרכו רוב מיוחד כדי להפילה, כדי שתוכל לסיים את ימיה ושלא על כל רוב זעום שמישהו מצליח לגייס ניתן להפיל ממשלה. צריך לדאוג שאכן שלושת הדברים האלה זה דברים יקרו בכנסת הבאה."

 

בחקיקה?

"כן. ניסינו לחוקק את החוק של הגבלת קדנציות ואי יכולת להתמודד לאנשים עם כתבי אישום – עשר פעמים הגשנו את הצעות החוק הללו אבל יש ח"כים בכנסת שלרבים מהם יש כתבי אישום והיום אתה לא יכול להעביר את זה. אבל אם נהיה בממשלה הבאה נעביר את החוקים האלה."

 

"יש עתיד" נחשבת למפלגת מרכז ומפלגה שעמדה במילתה, שלא להקים ממשלה עם נתניהו. האם גם במערכת הבחירות הנוכחית אתם אומרים את אותה אמירה?

"אנחנו לעולם לא נשב בממשלה אם מי שהוגשו נגדו כתבי אישום. נגד נתניהו הוגשו שלושה כתבי אישום חמורים מאוד, ביניהם על שוחד שזו עבירה חמורה ביותר לאיש ציבור, ואין מצב בעולם שנשב תחתיו או תחת כל מישהו אחר שיש נגדו כתב אישום."

 

אתה מכיר אישית את בני גנץ. כיצד קיבלת את ההחלטה שלו להמשיך לממשלה עם נתניהו?

"אני מכיר את בני גנץ אישית, ברור ואת ההחלטה שלו להמשיך עם נתניהו קיבלתי רע מאוד. זו החלטה אומללה שבגדה באמירה ברורה שלנו אל מול ציבור הבוחרים, מול נאשם בפלילים שכולנו הכרנו אותו וידענו שאין שום סיכוי לשום שותפות אמיתית איתו, שלעולם לא התכוון לשותפות אמיתית ולעולם לא חשב על משהו כזה.

 


"הצלחתי להניע מהלך במפלגת 'יש עתיד', שבו 'יש עתיד' לוקחת על עצמה את הטיפול במרחב הכפרי! לשם כך הקמנו את מטה 'תוצרת הארץ' שהולך בשנים הקרובות לדאוג למרחב הכפרי ולתקן הרבה מאוד עיוותים שנעשו גם בשימושי הקרקע, במחירי המים, במחירי העבודה – וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות"


 

"אמרנו את זה עשרות פעמים לבני גנץ והוא החליט לעשות את מה שהוא עשה ואנחנו לא הצטרפנו אליו, למרות שקיבלנו הצעות מפתות למדי בתפקידים בכירים ביותר, מפני שבסופו של דבר בן אדם צריך ללכת עם הערכים שלו – זה הדבר היחיד החשוב של פוליטיקאי כי בסוף אם אתה לא נאמן לערכים שלך פעם אחת – אז אתה לא תהיה נאמן אף פעם ואסור להגיע למצב הזה. זו הסיבה מדוע לא הלכנו איתו לממשלה ולצערי זוהי גם הסיבה שצדקנו."

 

מעבר לתחושה של בגידה ולקריסה הפוליטית של "כחול לבן", עדיין יש עתיד זקוקה למיזוגים עם מפלגות העבודה והשמאל, כדי להגיע להקמת ממשלה. האם גם לדעתך השמאל כיום מפולג מידי ומונע במידה רבה על ידי אגו של אנשים?

"טוב, זה כבר לא רלבנטי משום שהאפשרות להתחבר כבר מאחורינו. נכון, בסופו של דבר, אחרי הבחירות יהיו קואליציות כאלו ואחרות, חלקן עם מפלגות משמאלנו וחלקן עם מפלגות מימיננו – בשביל להרכיב ממשלה צריך להקים קואליציה. עכשיו אנחנו נמצאים בסיטואציה מאוד מורכבת מבחינה בריאותית ומהבחינה הכלכלית בעיקר, שתחייב אותנו להתמקד בהרבה מאוד נושאים ושתדרוש מאתנו להתפשר בנושאים אחרים על מנת להבריא את המשק בחזרה – וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות."

 

השבוע השקתם מיזם שנקרא "תוצרת הארץ" אתה יכול לספר לי קצת על זה?

"בהחלט, תראה זה לא סוד ואם תשאל כל חקלאי ואת כל מי שגר במרחב הכפרי הוא יגיד לך שיש התדרדרות מאוד גדול במרחבי הכפרי בכל ההתייחסות של המדינה למרחב הכפרי בכלל ולחקלאות בפרט.

אנחנו ב'יש עתיד' הבנו את זה מזמן ולכן אני גם הקמתי את השדולה החקלאית ועמדתי בראש השדולה החקלאית בכנסת. אנחנו מבינים שצריך לעשות שינוי לעומק בעניין הזה נובע מהרבה מאוד דברים – מהיכולת שלנו לייצר את המזון שלנו במדינת ישראל; דרך איכות המזון; דרך השמירה על השטחים הפתוחים; דרך יישוב הפריפריה; דרך היכולת של בנים לחזור לקיבוצים – ועד היכולת של מושבים שנפגעו כלכלית, לאפשר להם להתפרנס בכבוד גם מדברים אחרים שאינם חקלאיים במשבצת הראשונה שלהם (פל"ח) ועוד ועוד.

"יש כאן המון דברים שחייבים להשתנות, אנחנו מרגישים כבר הרבה מאוד זמן שהמדינה היא לא איתנו – היא נגדנו! ואכן הצלחתי להניע מהלך במפלגת 'יש עתיד', שבו 'יש עתיד' לוקחת על עצמה את הטיפול במרחב הכפרי! לשם כך הקמנו את מטה 'תוצרת הארץ' השדולה החקלאית שהולך בשנים הקרובות לדאוג למרחב הכפרי ולתקן הרבה מאוד עיוותים שנעשו גם בשימושי הקרקע, במחירי המים, במחירי העבודה – וזה מה שאנחנו מתכוונים לעשות."

 

הזכרת את השטחים הפתוחים אבל החקלאים עדיין זוכרים את לפיד כשר האוצר שיזם את חוק הותמ"ל ולא טרח לבטל את מס המעסיקים.

"יאיר לפיד אמנם חוקק את חוק הותמ"ל וחוקק אותו מוגבל לארבע שנים. כמו שאתה זוכר, אחרי שנה וארבע חודשים הוא פוטר מתפקידו כשר האוצר כשנתניהו רצה להחזיר את החרדים לממשלה – ומאותו רגע, בכל פעם שחוק הותמ"ל עלה לדיון בהארכת תוקפו – 'יש עתיד' התנגדה להארכה של חוק הותמ"ל כולל הדיון שהתקיים רק לאחרונה.

"אנחנו ב'יש עתיד' חושבים שזה היה נכון לשעתו ובטח לא נכון לעכשיו ולצערי עשו בחוק הזה שימוש לא נכון ולא את השימוש שהיה צריך לעשות בו. לקחו שטחים נרחבים מידי, ללא תכנון, ללא מיצוי קודם של השטחים הקיימים – ולכן אנחנו מתנגדים להארכת החוק עכשיו וגם הצבענו נגד ההארכה של החוק וכאשר נגיע לממשלה אנחנו נבטל את החוק לחלוטין.

"היום הם השאירו את החוק בהקשר של הערים החרדיות, אנחנו נבטל אותו לחלוטין! אין שום צורך בחוק לערים החרדיות, אולי, אולי יש בו צורך בערים ערביות, אבל אנחנו נבטל את חוק הותמ"ל. לקחת שר אוצר שנכנס לממשלה עם גירעון של 40 מיליארד שקלים והצליח לאזן את תקציב המדינה אבל פוטר מסיבות פוליטיות צרות – להאשים אותו בזה זה קצת ציני."

 

גדעון סער עומד בסקרים על מספר מנדטים דומה ל'יש עתיד'. אחרי הבחירות תחברו אליו?

"אין לו אותם מספר מנדטים ל'יש עתיד' יש 17 ולו יש 13. אנחנו לא פוסלים אף מפלגה, כל עוד היא מפלגה לא מושחתת וכמובן בעד מדינת ישראל דמוקרטית וכמובן כמדינת הלאום של העם היהודי. כל עוד אתה עומד בשלושת הקריטריונים האלה אתה יכול להיות שותף או שאנחנו יכולים להיות שותפים, תלוי בתוצאות של הבחירות כמובן. מי שרוצה שבראש המדינה תעמוד מפלגה ליברלית, כזאת שמבינה שתחבורה בשבת יכולה להיות במקומות שאין בהם חרדים, שמבינה שגם במשפחות להט"ביות יכולים להקים תא משפחתי ושאפשר להביא ילד גם בפונדקאות – מי שרוצה ממשלה ליברלית יצביע 'יש עתיד'.

"יש לנו היום ממשלה שמרנית שסוגרת בתל אביב את העסקים בשבת ולא מוכנה שתהיינה משפחות להט"ביות – ומי שרוצה מדינה כזאת שיצביע לגדעון סער. על זה הוויכוח, אלה הן השאלות האמיתיות, כל יתר הדברים נדחקו הצידה לאור המשבר הגדול שחווינו בשנה האחרונה.

"יש עתיד שומרת כל כוחה בסקרים ולא קשה להסביר זאת – אנחנו מפלגה אמינה מאוד. עוד לא קרה שאמרנו משהו ולא עמדנו במה שאמרנו או שהתכוונו למשהו אחר, ולכן אני חושב שהציבור נותן בנו אמון ובצדק – הוא יודע מה הוא נותן ויודע מה הוא יקבל מ'יש עתיד'."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן