יבול שיא
הרפת והחלב
שדות בעמק יזרעאל כפי שצולמו עי הלוויין הישראלי ונוס

כנס אגרו ישראל – יבול שיא: "צפוי לנו כנס מרתק"

6 דק' קריאה

שיתוף:

אומר אריה רגב, יו"ר כנס "אגרו ישראל – יבול שיא" שיתקיים ב-30-31 באוקטובר, במעיין חרוד. תערוכת 'אגרו ישראל – יבול שיא' והכנס המתקיים במהלכה הפכו כבר למסורת רבת שנים, המאגדת בתוכה תצוגה ממיטב הטכנולוגיות החקלאיות המצויות בארץ, כאלה שהינן פרי פיתוח ישראלי מקורי וגם אחרות שהן מן המיטב שהובא מרחבי העולם

כנס אגרו ישראל-יבול שיא, אריה רגב, לשעבר מי שכיהן במשך שנים רבות כמנהל היחידה לקשרי חוץ באגף לסחר חוץ של משרד החקלאות, הוא יושב ראש כנס "אגרו ישראל יבול שיא", שיתקיים במשך שני ימי התערוכה, ה-30 וה-31 באוקטובר, במעיין חרוד, במועצה האזורית גלבוע.  לצד העיתונאי, גיא ורון, כתב צפון בערוץ 12 וגלי צה"ל, שינחה את היום הראשון – רגב אף ינחה את הכנס ביומה השני של התערוכה. אריה רגב היה שותף לבניית מושבי הכנס השונים ואין ספק שהשנה יהיו נושאי המושבים מרתקים במיוחד.
רגב: "התבקשתי על ידי מארגני התערוכה להיות יושב ראש של כנס 'יבול שיא'. חשוב לציין, כי השנה לראשונה האריכו את ימי התערוכה מיום אחד ליומיים וגם הכנס יתפרס על שני ימי התערוכה, כאשר הוא יציג מספר מושבים בכל אחד משני הימים. "הטיפול בכנס החל כאשר ישבנו ובחרנו בנושאים, כל אחד הציע נושאים מסוימים וכך השלמנו אחד את השני ובחרנו בנושאים מסוימים. זה נשמע פשוט אבל למעשה מדובר בתהליך שארך מספר שבועות, במהלכם ניפינו והגענו לנושאים בצורה יותר ממוקדת. "אני יושב ראש של כלל הכנס, שזה בעיקר תפקיד אירגוני, כאשר ביום הראשון, כאמור גיא ורון ינחה את הכנס וביום השני אני אנחה אותו. לגבי כל מושב – גם למושבים יש יושב ראש, שינחה את המושב עצמו.

אתה יכול לספר קצת על המושב הראשון?

רגב: "בוודאי. עוד לפני המושבים יאמרו דברים מפי מנהיגי המגזר החקלאי. בין היתר, יפתח דני עטר, יו"ר קרן קיימת לישראל ואחרי יישאו דברים: מאיר צור, מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות, מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות בישראל ועובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע. "המושב הראשון, שאגב הייתי פחות מעורב בו, יעסוק בשאלה: מה תהיה מדיניות הקרקע החקלאית בממשלה הבאה? המושב יעסוק בנושאים שמוכרים לכל קיבוצניק או מושבניק – נושא הותמ"לים, תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, ועדות גבולות הבינוי בנחלה במושב ובשטח המחנה בקיבוץ ועוד. "במושב ישתתפו דני עטר, יו"ר קק"ל, חבר הכנסת רם בן ברק, שי חג'ג', יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש המועצה האזורית מרחבים וכן עו"ד מיכי דרורי, מנהל המחלקה המשפטית בתנועה הקיבוצית. יושב ראש המושב יהיה עו"ד עמית יפרח, היועמ"ש ויו"ר אגף קרקעות בתנועת המושבים, שאף ינחה את פאנל הדוברים."

במושב השני היית יותר מעורב ואני מבין שהולך להיות מושב מרתק

רגב: "המושב השני יעסוק בנושא: חידושים טכנולוגיים וחקלאות מדייקת – את הנושא הזה אני מרכז. החקלאות עוברת מהבחינה הטכנולוגית תהליך של מהפיכה, בעיקר בנושא של שליטה מרחוק של חקלאות מדייקת. בדומה למה שהצבא עושה עם כלים בשליטה מרחוק, כרחפנים וכלי טייס לא מאויישים, גם בחקלאות נכנסו הכלים הללו חזק מאוד לתחומים של צילום ושל אבחנה מרחוק באמצעות רחפנים או לוויינים, כדי לצפות בתופעות שונות בשטחי החקלאות – תופעות שכחקלאי קשה לך לצפות בהם כאשר אתה על הקרקע."

מה למשל?

רגב: "למשל לראות נקודות בחלקה של מטע, שבהן יש עודף השקיה או אותה כמות השקיה שלא עבדה ולעשות שם השלמות. כנ"ל זיהוי מרחוק של בעיות בהגנת הצומח, התפתחות של מזיק בפינה מסויימת בחלקה או בשדה של גידולי שדה, מה שמאפשר לחקלאי לטפל בבעיה מיידית בזמן אמת ונקודתית, כדי שזה לא יתפשט לכל השדה. הזיהוי המוקדם והמדויק מאפשר כמובן גם לחסוך כסף, כי החקלאי לא חייב לרסס את כל החלקה כאשר יש רק צורך בהדברה רק בחלק קטן ממנה. "מי שמרכז את המושב הזה זה רוני אמיר, שהוא מדריך וותיק מאוד ומנהל תחום בכיר למיכון והנדסה חקלאית בשירות ההדרכה של משרד החקלאות. רוני הוא מהנדס חקלאי, איש עתיר ידע ובעל ניסיון עצום בתחום המיכון החקלאי. אז רוני ינחה את המושב וגם ייתן בעצמו סקירה עדכנית על נושא החקלאות המדייקת.

"לאחר מכן ידברו מספר אנשים, כאשר הראשונה היא ד"ר יפית כהן תסקור את כל התחום הזה של צילומי אוויר וחישה מרחוק למטרות חקלאיות באמצעות רחפנים בהיבט המחקרי, כלומר כיצד אפשר באמצעות צילומים של מצלמות בעלות ספקטרום רחב של אורכי גל, לפענח את מצב הצמחים בחלקה החקלאית. "כיום ישנן גם חברות שנונות שירותי צילום ומידע, יש להם את הרחפנים או שהן שוכרות זמן מלוויינים והן מצלמות שטחים חקלאיים במושבים ובקיבוצים, מפענחות את הצילומים פענוח מעבדתי ומוסרות את הממצאים ללקוח.

"מה יהיה במושב הזה וזה מרתק, תהיה הרצאה של יפית בהיבט המחקרי וגם נביא את ההיבט של החקלאי. ישתתף במושב איתן אביבי, מרכז המשק של קיבוץ עין חרוד, שבו כבר עושים מזה עשר שנים שימוש במידע מרחפנים ולוויינים ובכך לדאוג לגידולים שלהם, לחסוך במים ובחומרי הדברה וכן כדי לחסוך בכח אדם. "משתתפת נוספת בפאנל תהיה ד"ר אנה ברוק, מהמעבדה לספקטרוסקופיה וחישה מרחוק באוניברסיטת תל אביב, שתיתן הרצאה על 'ניתוח מרחבי רב ממדי מעלה עד שדה: פנוטיפ ועקה ביוטית'. ד"ר ברוק באה להסביר את ההיבט המעבדתי ועבודת פיענוח הצילומים.

"כן ישתתף ניר אוחנה, מחברת הסטארט-אפ Conserve-Water, שידבר על השימוש בלוויינים לשם ניטור ומעקב אחר גידולים חקלאיים וחיסכון במים ודשנים. לניר אוחנה מיזם, חברה קטנה שנותנת שירותים לחקלאיים, כלומר יש לנו כאן את כיסוי כל ההיבטים של נושא הצילום וחישה מרחוק לחקלאות – הן בהיבט המחקרי, הן בהיבט מהצד של החקלאי והם בהיבט של נותן השירות.

"האחרונה במושב, ד"ר מיכל לוי, סמנכ"לית למינוף מו"פ במשרד החקלאות, תיתן סקירה מרתקת על מיזמי מו"פ של טכנולוגיות יישימות לחקלאות (מיזמים בתמיכה ציבורית). במשרד המדען הראשי, כמובן בתמיכה של השר והמנכ"ל, הגיעו למסקנה שצריך לעשות קיצורי דרך או זירוז לניצול ממצאים מחקריים חקלאיים ולהפוך את הממצאים למוצרים שהחקלאים יוכלו להשתמש בהם. הדרך לעשות זאת זה מה שמיכל עושה – זאת אומרת מינוף מו"פ בסיוע כספי ואירגוני של משרד החקלאות, שיביאו לקיצור הדרך מתוצאות המחקר ואפילו באמצע תהליך המחקר, כדי שניתן ליישם את המחקרים האלה למוצרי מדף. בעצם יש פה חיבור בין הגורם הציבורי – משרד החקלאות לבין חברות שונות, חלקן חברות שמלוות את המחקר כבר מתחילתו.

"התפקיד של ד"ר מיכל לוי הוא תפקיד חדש, שקיים עד כמה שאני זוכר פחות משלוש שנים והיא בעצם פועלת בהשראת המדען הראשי של משרד החקלאות, המאשר ומממן מידי שנה כ-100 מחקרים מו"פיים במכון וולקני, הפקולטה לחקלאות, המכונים למחקר שימושי באוניברסיטת בן גוריון, באוניברסיטאות בר אילן ותל אביב, הטכניון וכמובן גם במו"פים האזוריים."

 מה קורה בכנס ביום השני של התערוכה?

"המושב הבא יתקיים ביומה השני של התערוכה ויחל ב-9:45 בבוקר ויעסוק ב: 'החקלאות ופארמה מדברים קנביס'. את המושב הזה תרכז חגית יגודה, חולת סרטן מגיל צעיר המקדמת שימוש בקנביס רפואי ומלווה מטופלים עצמאית, תוך כדי כך חגית תורמת להם מניסיונה כחולת סרטן, מהלך השנים הרבות קיבלה ועדיין מקבלת את הקנביס הרפואי כטיפול תומך בהתמודדות מול מחלת הסרטן. יגודה היא דמות מרתקת ומיוחדת במינה (קיראו כתבה נרחבת על חגית יגודה בעמוד 20).

"אנחנו התלבטנו פה לגבי המושב, בתחילה חשבנו להביא נושאים בעלי היבט חקלאי על גידול הקנביס בחממות ואז הוברר לנו שיש עדיין מעט מאוד מגדלים, למרות שעשרות יזמים וחקלאים קיבלו רישיונות גידול, אבל מבחינת מימוש – עדיין עיקר הייצור מתקיים עדיין בשמונת המשקים, שלהם רישיונות ייצור כבר שנים רבות. חלק ממקבלי הרישיונות עדיין מתארגנים לגידול ושאר מקבלי הרישיונות עדיין לא עברו לשלב יישומי.

"כנסים על נושא של גידול הקנביס הרפואי מתקיימים כמעט כל חודש וייעצו לנו שאין טעם לעשות עוד מפגש שכזה, מה גם שספק אם יגיעו כי יש עדיין כל כך מעט חקלאים פעילים. לכנס במעיין חרוד יגיעו מן הסתם פחות מגדלים מהדרום ויותר מגדלים מהמרכז והצפון. לכן הוחלט שנלך דווקא יותר על ההיבט של השימוש בקנביס רפואי. מבקרי הכנס יהיו מן הסתם חקלאים אבל גם אזרחים מן השורה שמתעניינים בנושא הטיפול באמצעות קנביס רפואי יוכלו לבוא ולשמוע את הדברים ממקור ראשון.

"יגיעו אזרחים שמן הסתם ישתמשו יותר בתרופות אם לא תינתן להם האפשרות להיות מטופלים בקנביס רפואי. הרפורמה של השימוש בקנביס נמצאת בעיצומה, 'היד יותר קלה על ההדק' ופשוט, תהיה יותר אפשרות לרופאי המשפחה המתמחים בתחום לתת מרשמים ולא יהיה צורך לעשות את זאת בדרכים אחרות. "במושב הזה ידבר גם ד"ר מיכאל סגל, פסיכיאטר, רופא ומרצה, אחד מחלוצי מתן רישוי לשימוש רפואי בקנביס. ד"ר סגל הוא מנהל המחלקה הפסיכיאטרית שער מנשה. ד"ר סגל ידבר על שילוב הקנביס בסל התרופות ועל הטיפול בחולי פוסט-טראומה באמצעות קנביס.

"יחד זאת, כיוון שהתערוכה חקלאית לא נזנחו ההיבטים החקלאיים וההתיישבותיים של הקנביס הרפואי. דוד מרום, מחברת NewCa, שישתתף בפאנל המומחים, ידבר על ההשלכות הנדל"ניות והסיכונים בעת בקשת התרי בנייה לחוות קנביס, וכן ייתן סקירה כללית על שרשרת הייצור ועל הייצוא. "נמרוד רגב, מהנדס מים והשקיה, מנהל תחום הקנביס הרפואי בחברת נען דן ג'יין, ידבר על חשיבותה של מערכת הבקרה ועל תיכנון נכון של מערכת ההשקיה לחוות קנביס רפואי. האגרונום ישי וקסמן, מ'חיפה כימיקלים', ידבר על חדשנות בגידול מקצועי של קנביס. כמו כן, האגרונום גלב ברונו, המתמחה בתחום הקנביס, ידבר על התהליך הארוך ורווי הרגולציה של מעבר מצמח למוצר פרמצבטי."

הפאנל הבא?

רגב: "הפאנל הבא יעסוק ב'חידושים בגידול מטעים נשירים' וירכז אותו שמעון אנטמן, שהינו גמלאי שעבד שנים רבות כמדריך בשה"מ ובמועצת הצמחים. אנחנו התמקדנו יותר במטעים נשירים ולא במטעים אחרים, כמו סובטרופיים או הדרים, כי ברור לנו שרוב המבקרים והחקלאים בתערוכה יבואו מהצפון והמרכז. היות ורוב הגידולים הנשירים בארץ הן מאזור בנימינה וצפונה, מגדלי הנקטרינות, אפרסקים, תפוחים, אגסים – רובם מתגוררים בצפון הארץ ורצינו נושא שקרוב לליבם.

"שמעון אנטמן הוא אגרונום והיה מרכז מקצועי בכיר בשה"מ עשרות שנים וההתמחות שלו היא בגידול פירות נשירים. שמעון בחר בעצמו את האנשים שישתתפו איתו בפאנל – וביניהם ישתתף המנכ"ל החדש יחסית של ארגון מגדלי הפירות, ירון בלחסן, שייתן דגשים שונים על הענף.

"תשתתף גם ענת זיסוביץ' שהיא מדריכה בשה"מ, שתדבר על דילול מכני בנשירים לחיסכון בכח אדם. משתתף נוסף הוא ספי בן דור, שהוא בעל משתלה ידועה ביסוד המעלה וגם מוכר כמטפח זני פירות חדשים כבר עשרות שנים. בן דור ידבר על החידושים בטיפוח זני פירות נשירים. להבדיל מהסקטור הציבורי, בן דור הוא מטפח פרטי שהגיע להישגים אדירים. כאן מדובר במושב שהוא נטו לטובת המגדלים ויהיו שם חידושים רבים."

המושב האחרון של הכנס יעסוק דווקא בתחום הגננות וענפי הנוי

"נכון, אחרון חביב זה הפאנל אותו תרכז רונזה אמארה, שהינה מדריכת גננות ונוי של שה"מ כבר עשרות שנים. מנהל המחלקה לגננות ונוי במשרד החקלאות, ישראל גלאון, המליץ על אמארה, בחורה מאוד רצינית ומקצועית.

"בפאנל ישתתפו שלושה יועצים פרטיים בתחום הגננות. למשל חגי רבן, מנהל מקצועי בחברת VGI, שידבר בנושא: 'בין סטימולנטים מחקלאות לגינון'. כמו כן, ישתתף אגרונום חנוך בורגר, יועץ פרטי ובעל חברה לגינון, שידבר על חידושים בגידול עצי נוי. המשתתף האחרון בפאנל יהיה הנדסאי הנוף אילן נזריאן, מעמותת 'אילנאי ישראל' שהיא עמותה של חובבי עצי נוי. נזריאן ידבר על מכשור לבדיקת עצי נוי.

"לסיכום, אין לי ספק שצפוי לנו כנס מרתק בו יוכלו חקלאים רבים וגם אזרחים מן השורה למצוא עניין רב. תערוכת 'יבול שיא' והכנס המתקיים במהלכה הפכו כבר למסורת רבת שנים, המאגדת בתוכה תצוגה ממיטב הטכנולוגיות החקלאיות המצויות בארץ, כאלה שהינן פרי פיתוח ישראלי מקורי וגם אחרות שהן מן המיטב שהובא מרחבי העולם."

כנס אגרו ישראל – יבול שיא – אתר התערוכה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן