יבול שיא
הרפת והחלב
אייל גרניט ליד היצירה שלו צילום פרטי

אייל גרניט, צלם ממושב גבעת יערים, זכה בתחרות הצילום היוקרתית 'קובנט גארדן'

3 דק' קריאה

שיתוף:

אייל גרניט, צלם מקצועי ממושב גבעת יערים (40), נשוי + אחד, צלם מקצועי המתגורר במושב גבעת יערים, זכה החודש בתחרות צילום יוקרתית בלונדון. איל, שהחל לצלם כבר בהיותו ילד בן 10(!) האפיל על 70 צלמים מכל העולם, בתחרות 'קובנט גארדן ויטרינה 2019', היוקרתית. הצילום 'טבע דומם – פירות הדר' של גרניט נפרש על פני 100 מטרים רבועים ומפאר את חזית בניין שוק האוכל הגדול ביותר בבריטניה! בשיחה על מיץ תפוזים (כי נשארו מלא פירות הדר מיום הצילומים), מספר לי איל על החיים במושב, על השראה, וכמובן על רגעי הזכייה המרגשים.

החודש, חשפה וועדות האומנות החדשה של 'קובנט גארדן 2019' את היצירה של הצלם איל גרניט, שהתפרשה על פני 100 מטרים רבועים (20 מטר על 4.8 מטר),  פרי מצלמתו. היצירה תהיה חשופה בפני מאות אלפי אנשים במשך שנה שלמה, עד אוקטובר 2020. "מיד כשקראתי את תנאי ההגשה לתחרות הרגשתי שיש לי את הצילום המושלם," הוא מספר ומוסיף: "צילום פירות ופרחים, זה בדיוק מה שאני עוסק בו! אני מצלם הרבה פירות ירקות ופרחים בסטודיו שלי. וממש הרגשתי ש'הקול קורא' שפורסם עבור התחרות, נכתב במיוחד בשבילי.
"עבור ההתמודדות, הצעתי לוועדה צילום של פטריות או פירות הדר. בגלל שאין יותר מידי סוגי פטריות בארץ בחרתי בפירות הדר, שזה ישראלי ומייצר אצלי חיבור מידי אל ריחות פרדסים, קליפות כתומים צהובות, וטיולים שעשינו אני ואחי בין פרדסים."

"ברגע שראיתי אותה, הלסת שלי נשמטה! הרגע היה מאד מיוחד, היה מרגש לראות יצירה שלי בגודל כזה של מאה מטרים רבועים. עשיתי טסטים בארץ, אבל לא בגודל כזה. רק כשראיתי את זה בעיניים הבנתי את הכוח והעוצמה של זה"
סוף עונת התפוזים

במסגרת ה'קול קורא' לתחרות, הוזמנו אמנים להגיש הצעות ליצירות אמנות בהשראת פירות, ירקות ופרחים, מוצרי המפתח של שוק 'ניו קובנט גארדן' המחודש – שוק המספק את תוצרת הטרייה הגדולה והוותיקה ביותר בבריטניה. בהצעה התבקשו האומנים לקחת בחשבון את ההקשר הפיזי והקהילות של השוק.

עם חשיבה על קונספט שמייצג את ישראל, הגיע איל למסכנה כי צילום טבע דומם של פירות הדר, תהיה התשובה. בכך החל להכין הסטודיו שלו להפקת העבודה. אך חוק מרפי – כשהוא פועל, הוא עושה זאת במרץ; כאשר איל חיפש תפוזים כתומים עבור הצילום – גם בשווקים וגם בעצי המושב, שבדרך כלל מלאים בפירות הדר עסיסיים – הוא לא מצא אפילו תפוז כתום אחד לרפואה! איל היה צריך לחשוב באופן יצירתי על הדרך בה הוא מגייס תפוזים כתומים שיצולמו בינות ללימונים, פומלות וקלמנטינות:

"בתהליך הקבלה של הוועדה, היו מספר שלבים. כאשר הגעתי לשלב האחרון של התחרות עם שלושה צלמים אחרים שהתחרו על המקום הראשון, הייתי צריך להכין פרזנטציה על העבודה המוצעת. הלכתי לבדוק בשוק מה מצב פירות ההדר, והכול היה סבבה. יום לאחר הפרזנטציה, קיבלתי הודעה שאני הזוכה, ויש לי שבועיים לייצר את העבודה. התחלתי לעבוד וראיתי שבסופר שאין תפוזים כתומים. נכנסתי ללחץ אטומי והתחלתי להסתובב אצל כל חנות וירקן אפשרי עד לרמת השוק הסיטונאי ולא מצאתי תפוזים כתומים. לבסוף, הבנתי כי אנחנו בין העונות, ואין תפוזים כתומים.

"מכיוון שבישראל אסור לייבא תפוזים, הבנתי שאכלתי אותה. הצבע הכתום היה מאד חשוב לצילום, לכן עשיתי ניסיונות דרך הפוטושופ לשנות את הצבע לכתום, אבל זה לא נראה טוב. למזלי הגדול! הורי היקרים היו באותה העת בחו"ל, ומיד מילאו עבורי מזוודה עמוסה בתפוזים כתומים ויפים, זאת במשימה חסרת תקדים.

"אחת האנקדוטות בזמן התהליך," מוסיף איל בחיוך, "היא שהסדרה המקורית של התמונות שעליה מבוססת היצירה בלונדון, צולמה בברלין. בכך יצרתי תמונה חדשה שמבוססת על ברלין, כאשר חומרי גלם הגיעו מפריז וחלקם מאיטליה וספרד. כך שהתפוזים עברו מסע טראנס אטלנטי עד לסטודיו שלי!"

 

התמונה במלוא הדרה

ארוחת בוקר אנגלית וגאווה ישראלית

עבודתו של גרניט זכתה בפרס הראשון, מתוך למעלה מ-70 יצירות שהתמודדו על המקום היוקרתי במסגרת התחרות! גרניט הוא הזוכה הישראלי הראשון בתחרות צילום יוקרתית זו. לאחר שהוזמן איל אל השוק לחזות ביצירתו שנתלתה על פני 135,000 מ"ר אירוח מסחרי וכ-100,000 מ"ר, יצא תוך מספר ימים אל שדה התעופה, כדי להגיע ללונדון: "כשהגענו ללונדון, חווינו חוויה מאד חזקה. יצאנו לסיור בשוק הסיטונאי בחמש לפנות בוקר, שם ראינו מגוון רחב של פירות ופרחים שאנו לא רגילים לראות. בסיום הסיור אכלנו ארוחת בוקר אנגלית מפורסמת, ואני רק השתוקקתי לראות את העבודה שלי.

"ברגע שראיתי אותה, הלסת שלי נשמטה! הרגע היה מאד מיוחד, היה מרגש לראות יצירה שלי בגודל כזה של מאה מטרים רבועים. עשיתי טסטים בארץ, אבל לא בגודל כזה. רק כשראיתי את זה בעיניים הבנתי את הכוח והעוצמה של זה. הייתי מאד מאד מאושר. בערב  התקיים אירוע השקה עם חשיפת העבודה, ואנשים ראו את היצירה ומאד התרשמו. זה מאד מרשים אפילו לעוברי אורח, כי מדובר בשטח ענק עליו נפרס הצילום."

איל שהתגורר בילדותו בירושלים, מספר כי החל לצלם כבר מגיל 10. לאחר שבגר, עבד ולמד באירופה, ומשם הגיע אל מושב גבעת יערים. על המושב, ההשראה והנופים שהוא אוהב לצלם במקום, הוא מפרט: "את לימודי הצילום למדתי במדריד, ולאחר המשבר הכלכלי הגדול של ספרד, חזרתי לארץ והרגשתי שמיציתי את האורבאני שבי. הגעתי למושב גבעת יערים, התאהבתי במקום, בשקט ובנוף – ומאז אנו חיים פה, בעודי מקבל השראה מהנופים והאווירה."

ומה בעתיד? לאן אתה מכוון?

"כעת אני פועל כדי להקים תערוכה נודדות של צילומים שתתחיל בירושלים, תעבור לתל אביב, משם ללונדון, פריז, ברלין ומדריד. במרכז התערוכה יוצגו יצירות שלי ברחוב בעיקר ליד שווקים ואזורים בהם מוקדים קולינאריים." אייל גרניט צלם ממושב גבעת יערים- בהצלחה!

תערוכות חקלאיות בישראל וברחבי העולם

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן