יבול שיא
הרפת והחלב
בני הנוער של התנועה החדשה בשטח כולם במתח

התנועה החדשה – מאירים ת'ארץ

8 דק' קריאה

שיתוף:

ההגבלות שכפתה הקורונה על תנועות הנוער לא ריפו את ידי "התנועה החדשה". המענה בא בהתנדבויות במסגרת פרויקט 'מתן בסגר' – בו אלפי בני נוער מכל התנדבו למען הקהילה בשיפוץ מבוא מודיעין, בבתי קשישים, בשמרטפיות, אצל עובדים חיוניים וכמובן בחקלאות. השיא הגיע בחג החנוכה, במסגרת פרויקט "מאירים ת'ארץ" – אירוע התנדבותי מרשים ויוצא דופן שהביא עשרות אלפי בני נוער מכל החברה הישראלית, יהודים, ערבים, חרדים, דתיים לאומיים, חילונים, מהכפר, מהערים, יחד עם חבר'ה מהמרכז – שבאמת באים לעשות טוב

חלפו כמעט שנתיים מאז הקמת תנועת בני הנוער "התנועה החדשה" והיום מונה התנועה כ-25 אלף חניכים ופועלת בעיר במרחב הכפרי, ביחד עם עוד מספר עיריות ורשויות מקומיות, ולא מפסיקה לחדש ולייצר שפע פעילויות מגוונות לבני הנוער.

 

בני נוער בפעילות התנועה החדשה אירוע התנדבותי בקנה מידה לאומי
בני נוער בפעילות התנועה החדשה אירוע התנדבותי בקנה מידה לאומי

 

שירי ארדיטי, מנכ"לית "התנועה החדשה" בארגון "השומר החדש": "בתוך הפעילות היומיומית שלנו אנחנו ממשיכים להפעיל את התנועה, שבמקור מורכבת מחבר'ה שיצאו מתנועת 'בני המושבים' והמשיכו את פעילות התנועה במסגרת אירגון 'השומר החדש', בו הקמנו את מה שנקרא 'התנועה החדשה'. היום אנחנו מסכמים שנה וחצי של פעילות במסגרת כובעינו כ'התנועה החדשה' – שנה וחצי של בניה והתחדשות מאוד אינטנסיבית, תקופה שבמהלכה אף הוכרנו על ידי משרד החינוך כגוף רישמי."

 

מאירים ת'ארץ

"בעצם," מוסיפה שירי ארדיטי, "בשנה הזאת דייקנו את המודל שלנו, אנחנו ממשיכים כמובן לעשות את התנועה המסורתית, עם הפעולות, הפעילות שלנו, עם העשיה מול הקבוצות. אין ספק שתקופת הקורונה היא אמנם תקופה מאתגרת אבל גם בתקופה הזאת אנחנו הצלחנו להמשיך, באמצעות השותפות והחברות שלנו בארגון 'השומר החדש', לייצר אינסוף התנדבויות במסגרת פרויקט שקראנו לו פרויקט 'מתן בסגר'. מדובר בפרויקט בו אלפי בני נוער מכל רחבי הארץ לקחו בו חלק בהתנדבויות – אם זה בשיפוץ מבוא מודיעין ובבתי קשישים, אם זה בשמרטפיות, אצל עובדים חיוניים – אם זה בעזרה לכל אוכלוסייה שנזקקה לזה ובכל מקום, ובאמצעות הדבר הנפלא הזה הצלחנו להביא עוד מהעשיה הברוכה והתרומה של בני הנוער שלנו.

 


שירי ארדיטי: "'התנועה החדשה' היא תנועה וותיקה, תנועה שמבוססת על ערכי ההתיישבות העובדת, תנועה שממשיכה את תוכניות ההדרכה שלה בקרב היישובים, להעצים את החיבור שלהם להתיישבות, להיות חלק אינטגרלי ממובילי הקהילה. זה בעצם להוות את אותה חוליה בשרשרת הדורות שאנחנו מדברים מאז ומעולם בתוך ההתיישבות העובדת ובתוך הקהילות שלנו"


 

"לצד זה, אנחנו היום נמצאים באמצע האירוע שנקרא 'מאירים ת'ארץ' – אירוע שבאמת בקנה מידה לאומי, שמצליח להביא עשרות אלפי בני נוער מכל החברה הישראלית, יהודים, ערבים, חרדים, דתיים לאומיים, חילונים, מהכפר מהערים יחד עם חבר'ה מהמרכז – שבאמת באים לעשות טוב. אירוע ההתנדבות הזה קורה באמצעות פניה של בני נוער רבים אלינו, שאומרים לנו: 'די עם הזום, די עם המסכים, רוצים לעשות משהו טוב, משהו שמחבר, זה קיים אצלם גם על הרקע שרוצים לעשות משהו טוב, לצאת מהבית מצד אחד, וגם מצד שני, במקום שבו הם אומרים: 'אנחנו רואים את מה שקורה היום במדינה, כל השסעים והקרעים – ודווקא מהמקום הזה למצוא מקום חדש, שבו אנחנו כן מצליחים לאחד בין הקהלים. יחד איתם אנחנו מרימים את הכפפה, מביאים את מה שנדרש ובעצם יוצאים לדרך עם האירוע הזה."

 

מתי זה קורה?

שירי: "אנחנו ממש עכשיו בעיצומו של האירוע. דור ואני נמצאים עכשיו בעיצומו של האירוע בעמק חפר – ב'בית הראשונות' – בית ומרחב עסקי לנשים יזמיות, עצמאיות ובעלות עסקים שבמתחם בית הראשונים, שליד ביתן אהרון, אתר מורשת מאוד משמעותי. במקום נמצאים עכשיו מאות בני נוער מהתנועה החדשה שבעמק חפר, שבחרו לקחת את הבוקר הזה – על אף מזג האוויר הגשום ועל אף הקושי – ולהתנדב, לשפץ ולנקות ולהאיר את המקום הזה. – ומאוד מרגש מה שקורה פה."

חשוב לציין כי כל הפעילות שהתקיימה בחג החנוכה הייתה ממומנת ע"י התנועה החדשה. בתנועה החדשה נערכו מבעוד מועד וגייסו כספים מתורמים, מה שאיפשר לממן את ההשתתפות של כל בני ובנות הנוער שבחרו לקחת חלק בפעילות המדהימה. בסך הכל השתתפו בשלל פעילויות "מאירים ת'ארץ" כ-20 אלף בני נוער מהתנועה החדשה, השומר החדש, אחריי, הצופים, בני עקיבא, מחלקות נוער, בתי ספר מהרצליה, כפר סבא, טבעון ועוד.

 

פארמקלצ'ר ו"מאיץ היזמויות"

"מעבר להתחדשות של התנועה ומעבר לפעילות השוטפת," מוסיפה שירי ארדיטי, "השנה יצאנו בעצם עם כמה וכמה דברים נוספים, שהחניכים והיישובים שפועלים איתנו בעצם ונהנים מהם, אנחנו גם מרחיבים ליישובים שמעוניינים – מייצרים במת מפגש תנועתית נוספת לחוות הקהילתיות. אלה הן חוות המבוססות על פארמקלצ'ר – מודל עבודה שאנחנו מאוד מאמינים בו, שמחבר חזרה את בני הנוער ואת הילדים דרך הפעילות התנועתית למגע ולהתעסקות ביצירה מהאדמה וחקלאות וכמות חוות שנפתחות כך בתוך היישובים לצד הקן, והופכות להיות חוות קהילתיות יישוביות וזה ממש דבר מקסים. בשנה הקרובה יוקמו מספר חוות חקלאיות חינוכיות נוספות בכמה וכמה מועצות אזוריות שישתלבו בפעילות.

"בנוסף לזה, לאור הקריאה של בני הנוער שעולה גם עכשיו סביב 'מאירים ת'ארץ' שמענו מבני נוער רבים רעיונות מהפכניים, שמסתכלים על כל הדברים שלא טובים או דברים שהם היו רוצים לתקן – רעיונות מאוד יצירתיים וגייסנו בחצי השנה האחרונה גם לזה לא מעט שותפים והקמנו דבר שנקרא 'מאיץ היזמויות' של בני הנוער ב'תנועה החדשה'. כבר היום פתחנו אופציה להגיש רעיון של יזמות בשותפות של כמה בני נוער, שהגו אותו עם איזושהי תוכנית. מהרעיונות האלה, יחד עם המועצות וכל הגופים במועצות, אנחנו בוחרים מתוכם ובעצם מלווים אותם עם מנטורים שגייסנו ועם כספים שאנחנו ניתן להם על מנת לממש את הרעיונות הללו.

"אנחנו באמת מאמינים שהכוח לשנות – זה הכוח לתקן – נמצא אצל בני הנוער והיום התנועה עסוקה בפרויקט הזה במהלך היומיום שלה, לצד הפעילות הערכית, התנועתית, אנחנו גם מייצרים עוד ועוד במות שבהן בני הנוער מובילים. אנחנו תומכים בהם, מעמידים להם באמת מנטורים מהשורה הראשונה שמלווים אותם לאורך כל הפרויקט ועוזרים להם לממש את הרעיונות המדהימים שלהם, שיכולים בהחלט להביא לשינוי, בהתחלה בתוך הקהילות שלהם אבל אנחנו מאמינים שגם חלק מהיוזמות הללו יביאו לשינוי חברתית הרבה יותר רחב בתוך החברה הישראלית."

דור וייס, רכז אזור של התנועה החדשה בעמק חפר, שאחראי על כל הפעילות במועצה ברמת התנועה: "בהמשך לדברים ששירי סיפרה על אותם מפעלים יוצאי דופן ומשני היסטוריה לטעמי, אנחנו באמת חווים תקופה מאתגרת יחד עם הקורונה ועם זאת מלאה בהזדמנויות חינוכיות והזדמנויות חברתיות. בני הנוער ובנות הנוער בעמק חפר באמת מצביעים ברגליים!

 

משקמים ומנקים למען הקהילה נוער התנועה החדשה
משקמים ומנקים למען הקהילה נוער התנועה החדשה

 

"יש כאן גם מקום לשינוי חברתית איכותי, גם לתמיכה הדדית וגם לשותפות ובאמת בתקופה הזאת יש אלפי אירועים ש'התנועה החדשה ו'השומר החדש' מייצרים. כמו ששירי התחילה לספר, בתקופת הסגר נוצרה הזדמנות ויצאנו לאזור מודיעין להתנדב שם במשך שלושה ימים רצופים. מידי יום הגיעו לפעילות מאות בני נוער כדי לתת מעצמן ולשנות את החברה, מתוך הרצון האישי שלהם ולא מתוך הרצון האישי שלנו כמבוגרים ולא מתוך המשיכה שלנו כ'בן האדם המבוגר'.

"בנוסף לזה, פרויקט 'מאירים ת'ארץ', פרויקט שכמו ששירי אמרה – רץ כבר שבוע שלם בכל רחבי הארץ. אני רוצה לדבר על המסגרת הספציפית שאני נמצא בה – היום מאות בני ובנות נוער מעמק חפר יוצאים לשתי נקודות מרכזיות פה במועצה – באגמון חפר, מקום מפגש חברתי-משפחתי לכל תושבי המועצה ול'בית הראשונות' בבית הראשונים, עוד מקום משמעותי, מקום שנותן לנשים אפשרות לקיים יזמות וגם המקום שבו הקימו לראשונה פה בית, פה בעמק חפר.

"בני הנוער מגיעים לכאן לעבוד, לתרום, לתת מזמנם – משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהרים – ביחד ולמרות מזג האוויר המאוד מאתגר שיש לנו עכשיו בארץ. באגמון חפר בני הנוער מקיימים עבודה של ניקוי וסידור המקום מחדש, בין היתר, שיפוץ וצביעה של ספסלים, שיקום צמחיה, עבודה מול אנשים אחרים שנמצאים שם באזור. רק נציין שהצטרפו אלינו שם קבוצה בשם 'חמש אצבעות' – ארגון ספורט שעובד בתוך העמק, עוד תנועת נוער יוצאת דופן. כנ"ל גם ב'בית הראשונות' – שיקום ושיפוץ מחדש של המקום, הדברים שם קצת ישנים והגיע באמת קצת זמן לחדש ולהאיר – כל זה קורה ממש ברגעים אלה, עם חולצות כחולות והרבה מאוד חוויות טובות."

שירי: "צריך לציין שבמקביל אלינו פועלות היום בשטח כמעט 4,500 בנות ובני נוער, שחלקם הגדול נמצא עכשיו דווקא באזור הדרום, בגלל מזג האוויר. מדובר בבני נוער שעובדים עם חקלאים בפתחת ניצנה, באשלים, ברתמים, ברביבים ועוזרים לחקלאים שם בכל ענפי החקלאות שנמצאים שם באזור ופעילים, הכל כדי לעזור להם לעמוד ביעדים החקלאיים ולהוציא באמת את התבואה מהאדמה.

 


דור וייס: "בני הנוער מגיעים לכאן לעבוד, לתרום, לתת מזמנם – משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהרים – ביחד ולמרות מזג האוויר המאוד מאתגר שיש לנו עכשיו בארץ. באגמון חפר בני הנוער מקיימים עבודה של ניקוי וסידור המקום מחדש, בין היתר, שיפוץ וצביעה של ספסלים, שיקום צמחיה, עבודה מול אנשים אחרים שנמצאים שם באזור"


 

"חשוב לי להגיד, דיברנו על עמק חפר היא נקודה חשובה אחת – אבל יש עוד עשרות נקודות כל יום, שפועלות במהלך השבוע הזה, בהם מידי יום בין 4,000 ל-5,000 בני נוער פשוט צובאים את הארץ ועושים עבודה התנדבותית, אם זה בעבודה חקלאית ואם בעזרה חברתית, כגון ניקיון שיפוץ. זה הוא שיתוף פעולה קסום, בטח עם השותפים שלנו שזה עם ארגון 'השומר החדש', שביומיום אנחנו עובדים איתו ובנוסף אליו כמובן גם עם קק"ל ועם רט"ג ועם גופים נוספים.

"חשוב לי לציין ש'התנועה החדשה' היא תנועה וותיקה, תנועה שמבוססת על ערכי ההתיישבות העובדת, תנועה שממשיכה את תוכניות ההדרכה שלה בקרב היישובים, להעצים את החיבור שלהם להתיישבות, להיות חלק אינטגרלי ממובילי הקהילה. זה בעצם להוות את אותה חוליה בשרשרת הדורות שאנחנו מדברים מאז ומעולם בתוך ההתיישבות העובדת ובתוך הקהילות שלנו. אנחנו באמת נמצאים בתקופה קסומה של התחדשות, עבודה של עשיית טוב, תקופה שבה אנחנו באמת עסוקים בלהגשים חלומות שישבו הרבה זמן במגירה שלנו. והיום, אנחנו סוף כל סוף, מצליחים להגשים ולממש אותם."

 

אתם עדיין פועלים תחת מגבלות קורונה?

שירי: "אנחנו אכן עדיין תחת מגבלות קורונה. היום אנחנו פועלים במסגרת נוהל מתנדבים וכמובן על פי המלצות 'התו הסגול' של משרד הבריאות – הכל פה זה בקפסולות, עם מסיכות, בהתאם לתנאי משרדי הבריאות והחינוך. אנחנו עושים גם פעולות מכווננות. היום אנחנו פועלים במסגרת מתווה חדש של מקרא בחינוך שמאפשר את פעילות תנועות הנוער בהתאם לשמירה על הקפסולות הבית ספריות.. אז מה שאפשר אנחנו עושים ומה שאי אפשר אנחנו עושים מכוונן – ממש מוצאים את המקומות בהם זה אפשרי."

 

מה עם הטיולים ומחנות הנוער?

שירי: "זה לצערי עדיין אסור, מבחינת ההגדרות. הקיץ לצערי לא יצאנו למפעלים האיכותיים בחנוכה ובסוכות, ואנחנו מצליחים לפגוש את החבר'ה במסגרות ההתנדבות, בתוך המקומות החדשים שאנחנו מייצרים. אנחנו מקווים מאוד שבתוך התקופה הכי קרובה שאפשר, כמובן בלי לסכן אף אחד ולחשוף אותו לקורונה, נצליח לחזור גם למפעלים הגדולים והמסורתיים של התנועה, שכולנו מאוד מצפים ומחכים לחזרה מלאה שלהם.

דור וייס, רכז אזור של התנועה החדשה בעמק חפר: "רק אוסיף שבעקבות העובדה שעולם הטיולים באמת נעלם לנו לעת עתה, הקשר האישי בין בני הנוער והיכולת של המדריכים הצעירים לתת מקום לילדים הצעירים יותר ולהתחבר אליהם – לתת להם באמת את התחושה הזאת שמישהו דואג וחובר אליהם, מתקיימת בשיאה."

 

התנדבות ושליחות

אילון צחור, מנהל מחלקת נוער במועצה האזורית רמת הנגב, מספר: "פעילות 'התנועה החדשה' במועצה רמת הנגב היא פעילות נרחבת ועניפה. יש לנו פה גרעין נח"ל בקומונה שעוזר לנו בפעילויות, 14 חבר'ה נחלאים ועוד חמישה גרעינרים, שמתגוררים בשיזף, ישוב צעיר וחדש, שם הם משתלבים מאוד יפה ואף תורמים לחיי הקהילה בשיזף. השנה הצטרף ישוב חדש לתנועה, קיבוץ רביבים. הם נותנים מענים ביישובים, גם בתקופת הקורונה שהיא תקופה מורכבת, החבר'ה עובדים בחקלאות ובבתי ספר. למשל, עכשיו בחנוכה הייתה פעילות מבורכת ועניפה של בני הנוער בעזרה לחקלאים בקטיף עגבניות בפתחת ניצנה.

"מעבר לזאת, ברמת הנגב יש פעילות התנדבותית כל הזמן. למשל, בני הנוער עזרו באחרונה בפארק ירוחם, בעיקר בנקיון ושיקום המתקנים. כמו כן, יש לנו ניידת נגרות שעוברת בין היישובים ומסייעת בגינות הקהילתיות, שזו פעילות מדהימה. במסגרת פרויקט 'גינה בתנועה למען הקהילה' הניידת עוברת בין הישובים, פרויקט שכולו פרי שיתוף פעולה בין פעילות 'התנועה החדשה' ל'סדנה' של מחלקת ילדים ונוער, מתוך הצורך לשלב עשייה, התנדבות וערכים. התהליך החינוכי המשמעותי היה שבני הנוער הם אלה שמובילים ואחראים על ביצועו, השלמתו והעברת מסרים חינוכיים. 'גינה בתנועה' עבר בהצלחה בפיתחת ניצנה, קיבוץ טללים, ישוב אשלים וגם בשיזף ובחודש הבא נמשיך בשאר הישובים."

מתנדבים לשמירה על הסביבה
מתנדבים לשמירה על הסביבה

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב: "למרות שמספידים את בני הנוער – כל דור מכפיש את הדור החדש – אני מזכיר שגם דוד בן גוריון כינס את כלל בני הנוער בשייח מוניס, הלא היא אוניברסיטת תל אביב הנוכחית ונשא נאום על קריירה ושליחות – הנוער שיישב ולא כל כך הבין מה הוא רוצה ממנו הלך ובחר בקריירה אך רבים מהם בחרו בהתנדבות ובשליחות.

"אנחנו חושבים שהדבר הזה ממשיך גם היום, שבעצם גם היום אומרים 'הנוער הוא לא כמו שהיה פעם' ואני אומר – הנוער הוא בדיוק כמו שהיה פעם לטוב ולרע. ראינו ממש בימים אלה במסגרת הפעילות

סיכום שנת 2020 בתנועה הקיבוצית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן