יבול שיא
הרפת והחלב
שדה תעופה אזרחי בעמק

שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל

8 דק' קריאה

שיתוף:

מדינת ישראל ממשיכה לקדם את הקמת שדה התעופה הבינלאומי המשלים לנתב"ג ברמת דוד, שבעמק יזרעאל. שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל ,הכל נעשה תוך התעלמות ממחאת התושבים, תוך התעלמות מהתנגדות ראשי היישובים בעמק ובגליל, תוך התעלמות מראשי ערים בנגב הקוראים להקמת השדה בנבטים – ותוך התעלמות מאזהרות המומחים.  זה ייגמר בבכי ושלא תגידו שלא אמרנו

שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל :  נושא הקמת שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד נמצא על סדר היום של תושבי עמק יזרעאל זה מספר שנים. יש דעות לכאן ולכאן. התומכים בתכנית מדברים על מינוף העמק למקורות תעסוקה, על נוחות של נתיבי טיסה לחו"ל. המתנגדים צועקים כנגד הרעש, הפגיעה בתיירות ובחקלאות העמק ועוד.

 

אייל בצר בפרלמנט העמק
אייל בצר בפרלמנט העמק

 

השאלה האמיתית שונה. לא מדובר בשדה תעופה אזרחי במקום שדה תעופה צבאי. זה גם וגם – גם שדה צבאי וגם שדה בינלאומי, שע"פ התחזיות, בחמש שנים מיום הקמתו יעברו בו 20 מיליון נוסעים בשנה. אין ספק, מאד חשוב שבמדינת ישראל יקום שדה תעופה משלים לנתב"ג. השאלה הגדולה היא היכן? ומה הם השיקולים לקביעת מיקום לשדה תעופה נוסף? שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל

על כן, נפגשתי עם ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר. נפגשתי עם אלכס גן, שהוא טייס  חיל אויר בעברו ותושב תמרת, ישוב קהילתי בעמק יזרעאל. גן מוביל את המאבק נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד. כמו כן, שוחחתי עם פרופ' יוסי לשם, מאוניברסיטת תל אביב, מומחה לציפורים ונדידתם בארץ ומי שעובד זה שנים עם צה"ל וחיל האוויר.

אייל בצר מכהן בקדנציה שלישית כראש המועצה, דור שלישי בארץ ובעמק יזרעאל. בצר עצמו מגדל עכשיו דור חמישי בעמק. אייל הוא נכד של ישראל בצר ושפרה שטורמן, שהיו ממייסדי אום גוני, מרחביה ונהלל.

"עמק יזרעאל בנוי מישובים כפריים, בעיקר קיבוצים, מושבים וישובים קהילתיים," מסביר לי אייל בצר. "מעצם המבנה שלו והמבנה ההתיישבותי שלו נשמר המראה של שטחים פתוחים, של נופי טבע יפהפיים ומרקם אנושי מעולה. העמק התפתח לאורך השנים בכל קנה מידה – ישנם שבילי אופניים לרוכבי אופניים, פעילות תרבותית, חינוך מעולה, הרחבות של ישובים ועוד.

 

אלכס גן: "אני מתייחס בכובד ראש לצרכי חיל אוויר, אבל כשאני לוקח ומשקלל את כל הנתונים – המשמעות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק הוא החשכת העמק ואילו המשמעות של הקמת שדה תעופה בנבטים הינה הארת הנגב והפרחתו"

 

"לאחר מבצע צוק איתן התקבלה החלטת ממשלה, המורה לשר התחבורה לקדם תכנון של שדה תעופה  נוסף לנתב"ג. בשנת 2014  ידענו שמדובר בהקמת שדה תעופה קטן ברמת דוד, שמדובר על מספר טיסות קטן עם עוצר לילה.

"הדעות במליאה היו חלוקות לכאן ולכאן. אי לכך היתה החלטת מועצה לבדוק את כל הנתונים לתוכנית זו. אחרי בדיקה לעומק, במסגרתה לקחנו אנשי מקצוע – מומחים בכל התחומים הנוגעים להקמת  שדה תעופה, הסתבר לנו  שזה לא חתול בשק ואף לא נמר בשק, אלא אלו שקים מלאים בכל הג'ונגל.

"לאחר בדיקת הנתונים והבנה מה משמעות הקמה שדה תעופה ברמת דוד, היתה החלטה גורפת להתנגדות. התחיל מאבק בהחלטה להקים שדה משלים בעמק, מאבק שמגייס אותי לפעול בכל דרך אפשרית למניעת החלטה זו.

"המאבק מתקיים כנגד מספר גורמים המכריעים בסוגיה. אחד ממוקדי הבעיה היא המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הגוף העליון לקידום ותכנון ברמה הארצית-לאומית. במועצה הארצית ישנם נציגי ממשלה, נציגי מועצות ראשיות ונציגי ציבור.

"עד שנת 2017 הציעו 21 חלופות להקמת שדה תעופה נוסף במדינת ישראל. אחר כך ירדו ל-6 אופציות חלופיות ואז ירדו לשתי אופציות בלבד – הקמת שדה תעופה בינלאומי בנבטים או ברמת דוד. אופציה אחת בנגב והשנייה בעמק יזרעאל.

"ואז התחילה הבעיה האמיתית – הטיעונים בעד רמת דוד לעומת נבטים הם מאד מגמתיים, על אף שטיעוני הנגד הם כבדי משקל. השקענו רבות בדו"ח הזה, דו"ח שנקרא רמזור, אור ירוק – טיעוני הבעד,  האדום – טיעוני נגד והצהוב. בנקודת זמן זו, מיניתי את אלכס גן, לעמוד בראש מטה המאבק מטעם המועצה למניעת הקמת שדה התעופה. אלכס מכיר את שני העולמות, הוא טייס ששירת בבסיס רמת דוד והקים את ביתו בתמרת.

"חברו אל המאבק של עמק יזרעאל הרשויות רמת ישי, טבעון ומגידו. שיתוף הפעולה הוא ברמה המקצועית וכלכלית. נפגשנו עם המועצה הארצית ושם, כבדרך אגב  נאמר לנו, שמספר הנוסעים בשדה התעופה רמת דוד יכיל 20 מיליון איש בשנה, מספר שנים לאחר הקמת השדה. כדי להבין את גודל העניין, נכון להיום, עוברים בנתב"ג כ-18 מיליון איש בשנה. משמעות הדבר קטסטרופה לתושבי עמק יזרעאל וברדיוס גדול עוד יותר מהעמק.

 

אלכס גן
אלכס גן

 

"ממש פצצת עומק. הסתבר שכל הנתונים שנאמרו מלכתחילה היו שגויים. כשדיברתי עם המועצה הארצית הבהרתי להם, כי במידה ויחליטו להקים שדה תעופה ברמת דוד, תהיה זו החלטה הרסנית והרבה יותר גרועה מההחלטה שהייתה לייבש את החולה. ההחלטה לייבש את החולה נעשתה מתום לב, זו אינה החלטה מתום לב!"

מה תהיה המשמעות, בכל הרבדים, במידה ויוקם שדה בינלאומי ברמת דוד?

בצר: "מדובר ברעש בלתי נסבל  מסביב  לשעון, בשל מדיניות השמים הפתוחים. כבר היום יש שעות בעמק שהכבישים פקוקים. הפעלת שדה בינלאומי תביא לכך שהכבישים יהיו פקוקים כל יום ולילה, העמק כלל לא ערוך לתנועה ברמה הזו.

"למעשה קיימת סכנה קיומית בכל הפרמטרים. כל החקלאות באזור תיעלם, כל הרפתות יחוסלו. מאגרי המים יחוסלו. בעמק ישנם מסלולי נדידת ציפורים שיהוו סכנה ממשית למטוסים הממריאים והנוחתים. אדמת העמק היא אדמה בוצית, דבר שיחייב השקעות עתידיות עצומות."

למה לא בנגב?

התכנית להקמת שדה משלים לנתב"ג בשדה נבטים שבנגב אינה חדשה. למעשה היא קיימת עוד מתחילת שנות ה-90' והוכנה על ידי הרשות לפיתוח הנגב, שנמצא תחת אחריות המשרד לפיתוח אזורי.

אייל מדגיש את החזון של בן גוריון לפיתוח הנגב, את התועלת הגדולה והפריחה שתהיה לנגב כתוצאה מהקמת השדה בכל היבט וממשיך: "עם בניית שדה בינלאומי בנגב, יש לצמצם את טיסות הלילה  בנתב"ג, לרווחת  תושב הישובים ב'עוטף נתב"ג' ובמקביל, להקים ולהאריך את המסלול בחיפה, על מנת שייתן תשובה לתושבי הצפון, כמו בבוסטון ומרסיי. הצלחנו לשכנע את חבריי המועצה הארצית  לקדם את שדה התעופה נבטים ואכן החלטה התקבלה לקדם את שתי האופציות במקביל. אותה ישיבה היתה קריטית להחזרת האופציה של נבטים. מועצה אזורית יזרעאל השקיעה סכומי כסף גדולים בבדיקת הנתונים והמשמעויות השונות."

אנו משוחחים קצת על מערכת הערכים עליה צמח וגדל אייל והוא אומר: "סבי וסבתי, הוריי, מעולם לא פחדו ללכת נגד הזרם, תמיד ראו את טובת הכלל לנגד עיניהם. כך גם אני, טובת האנשים והמחויבות שלי כלפיהם עומדת לנגד עיניי."

אז איפה הבעיה, מצאתם חלופה לרמת דוד, אז איפה הבלוק הגדול החוסם?

אייל: "המחסום הבעייתי והקשה ביותר  הוא חיל האויר. חד משמעית, הם רואים את עצמם והאינטרס שלהם, במקום לראות את האינטרס הלאומי הרחב."

חיל האוויר מתנגד – שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל

אני משוחחת עם אלכס גן. גן היה במליאת המועצה ונחשף מעצם מעורבותו לאבסורד ולקטסטרופה   שתתרחש, במידה ויקום שדה בינלאומי ברמת דוד. אלכס, תושב ותיק של העמק, שמעצם היותו טייס קרב בעבר, מבין ובקיא בנתונים האומרים בטחון המדינה. אלכס עומד היום בראש מטה המאבק כנגד הקמת שדה תעופה.

אלכס: "הצורך בשדה תעופה נוסף הוא נושא מדובר כבר למעלה משלושים שנים. זה היה פרויקט הדגל של עמרם מצנע, כשהיה ראש עיריית חיפה. התהליך נעצר באחת כשיונה יהב נבחר לראשות עיריית חיפה. בשורה התחתונה נבחרו אז שלושה אתרים כמועמדים אפשריים להקמת שדות תעופה בינלאומיים. דובר על מגידו, צקלג בצפון הנגב ונבטים. שדה נבטים משתרע על פני כ-49 אלף דונם. המחשבה היתה להעביר את מטוסי התובלה של נתב"ג לנבטים. הופעל אז לחץ על חיל אוויר שכך יהיה, היו  אמורים לסלול מסלול תובלה נפרד. במנהל התכנון באוצר הבטיחו לממן את המסלול ועם הקמת מסלול נפרד למטוסי התובלה – נבטים ישמש כשדה תעופה צבאי ואזרחי.

 

יוסי לשם
יוסי לשם

 

"ב-2011 התחילו לבדוק הקמה של שדה תעופה בינלאומי במגידו. הן התושבים והן חיל האוויר הטילו וטו. בשנת 2015, ראש מנהל התעופה האזרחית המליץ לבחון הקמת שדה תעופה אזרחי ברמת דוד. לאור התנגדות התושבים הוחלט על הקמת ועדה, שתבחן מחדש את כל האתרים, ועדה שבראשה עמדה אילנה שפרן, מטעם מנהל התכנון. המסקנה היתה שהאתר המועדף הוא רמת דוד וכי ישנה אפשרות גם להקים בנבטים שדה תעופה.

"בתחילת הדרך הפרטים שנמסרו לנו הם שכמות הנוסעים השנתית תעמוד על כ-5-7 מיליון נוסעים ותישאר בתחום הבסיס הקיים. בפועל, התכנון הנוכחי של רמת דוד הוא על שטח של פי 3 מהקיים כיום, עם תכנון לקיבולת שעולה ביותר מ-20 מיליון נוסעים בשנה.

אייל בצר: "נפגשנו עם המועצה הארצית ושם, כבדרך אגב נאמר לנו, שמספר הנוסעים בשדה התעופה רמת דוד יכיל 20 מיליון איש בשנה, מספר שנים לאחר הקמת השדה. כדי להבין את גודל העניין, נכון להיום, עוברים בנתב"ג כ-18 מיליון איש בשנה. משמעות הדבר קטסטרופה לתושבי עמק יזרעאל וברדיוס גדול עוד יותר מהעמק"

"בפועל, לכל אורך הדרך חיל אוויר מטיל וטו על הקמת שדה אזרחי בנבטים. לאחרונה בוצע סקר, לפיו 100% מהרשויות בדרום מעוניינות בהקמת שדה בינלאומי בנבטים, שיהווה עוגן מרכזי לפיתוח הנגב. בצפון, לעומת זאת, כל הרשויות שעוטפות את השדה מתנגדות. לאחר שבדקנו נתונים התברר שהקמת שדה תעופה ברמת דוד תעלה 17 מיליארד שקל יותר מאשר בנבטים. משרד האוצר כלל לא בדק נתונים אלו.

"בנוסף, ישנן בעיות נוספות. ישנה בעיית נדידת הציפורים שהיא בעיה בטיחותית מדרגה ראשונה. יש בעיה ביטחונית בשל הקרבה לגבול הצפון העוין. במידה והשדה יקום ברמת דוד, ייסגרו כל הרפתות, רב החקלאות המתקיימת בעמק תחוסל. אסור יהיה לגדל גידולים המושכים אליהם ציפורים, כלומר שדות ובריכות דגים יחוסלו. מאגרי המים יחוסלו. בנתב"ג למשל מגדלים יבלית בתוך השדה, כדי שלא יגיעו ציפורים. זה מה שיגדלו החקלאים בעמק? יבלית! זה אבסורד מדרגה ראשונה. האוזניים סומרות אבל חיל אוויר מתבצר בעמדתו."

יש לחיל אוויר אינטרס בהקמת שדה תעופה ברמת דוד?

אלכס: "חיל אוויר רואה בכך מינוף, הוא יקבל מסלולים נוספים, משום שיהיה צורך להרוס את הישן ולמעשה הוא יקבל בסיס צבאי חדש."

ואתה, טייס בעברך ותושב העמק, מהי ראיית עולמך?

אלכס: "עמק יזרעאל הוא נכס של כל עם ישראל – נכס טבע, נכס מורשת ונכס של אוכלוסיה חיה ונושמת, שבחרה לחיות בעמק בשביל איכות חיים ובשל בחירת חיים בחקלאות וביצירה.

"אני מסתכל בראייה ארוכת טווח – הקמת שדה בעמק תביא לפגיעה ובכייה לדורות. הרעש יהיה בעוצמה כזו, שיהיו ישובים שאנשים יצטרכו לאטום את הבתים. במושב בית שערים, לדוגמא, החיים יהפכו לבלתי נסבלים. כך גם בעשרות גנים ובמספר בתי ספר. ראינו איך המדינה פועלת בנושאי הרעש  סביב נתב"ג. בדקנו לגביי שעות הטיסה, מה יהיה בלילות? האם יהיה עוצר לילה בטיסות? התשובה היתה שלילית. בעולם כבר לא בונים שדות תעופה חדשים בלב אזור מיושב – זהו הרס של עמק יזרעאל – איוולת לשמה."

יש איזשהו פתרון?

אלכס: "ישנו פתרון. הפתרון הנכון הוא הקמת שדה תעופה בחיפה, כפי שתוכנן בעבר, עם מסלולים הנכנסים ונבנים אל עבר הים. שדה זה יספק טיסות לתושבי הצפון ואירופה ובמקביל להקים שדה תעופה בינלאומי חדש בנבטים."

מה הביא אותך להתגייס ולתת כל כך הרבה למאבק זה?

אלכס: "אני מחויב לילדיי ונכדיי זהו העתיד שלנו, שלהם."

איך אתה מסביר את ההתעקשות של יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית ושל עמיקם נורקין, מפקד חיל אוויר, להקים שדה בינלאומי ברמת דוד וההתנגדות להקים השדה בנבטים?

אלכס: "יואל פלדשו ועמיקם נורקין, בראייתם, הם רואים את האינטרסים והצרכים של חיל אוויר בלבד. בראייה זו הצדק עימם. אני רואה עצמי קודם כל כאזרח מדינת ישראל, אני רואה את הבעיות ברמה לאומית. אני מתייחס בכובד ראש לצרכי חיל אוויר, אבל כשאני לוקח ומשקלל את כל הנתונים – המשמעות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק הוא החשכת העמק ואילו המשמעות של הקמת שדה תעופה בנבטים הינה הארת הנגב והפרחתו."

סכנה – ציפורים נודדות

ביקשתי את דעתו של פרופ' יוסי לשם, המומחה מספר אחד בתחום נדידת הציפורים בישראל. דעתו של לשם נחרצת: "כן לנבטים! לא לבסיס רמת דוד! חיל האוויר איבד בשנים האחרונות 11

מטוסים  כתוצאה מפגיעת ציפורים. היו כ-75 תאונות ונגרם נזק של למעלה ממיליון  דולר. אם חס וחלילה תקרה תאונה של מטוס נוסעים כתוצאה מפגיעת מטוס בציפור, המשמעות היא הרג של 147 הנוסעים ואנשי הצוות ונפילת המטוס בתחום ישוב.

"האפשרות שמטוס ייפול מעל מרכזי אוכלוסיה בעפולה היא לא חלום רע ולא תרחיש דמיוני, היא אפשרות ממשית. מעל עמק יזרעאל עפים מידי שנה למעלה מ-50 אלף שקנאים. מסלול הנדידה שלהם הוא מעל בסיס רמת דוד. שקנאי הוא ציפור גדולה ששוקלת מעל 10 ק"ג. האימפקט במהירות גבוהה הוא כהתנגשות של מטוס בגוף השוקל למעלה מ-40 טון. בשל כמות השקנאים העפים מעל עמק יזרעאל ומסלול הטיסה שלהם, האפשרות לתאונה היא ממשית.

"מנגד, נבטים נמצאת במסלול מדברי. הציפורים שעפות באזור נבטם הן ציפורי שיר קטנות, כך שהאיום לאפשרות של תאונות הוא מזערי. ישנן שתי אופציות, או לשים קצוץ על הציפורים הנודדות, מה שבפועל בלתי אפשרי וישנה אופציה נוספת – לבדוק ברצינות ולומר כן לשדה התעופה בנבטים.

"ההחלטה לבנות שדה ברמת דוד אומרת – ייבוש וחיסול הטבע המאפיין את עמק יזרעאל, ייבוש המאגרים ובגדול – חיסול החקלאות והפיכת עמק יזרעאל ויופיו לעמק סובב שדה תעופה, ללא היופי המאפיין עמק יפה תואר זה, כפי שכולנו מכירים."

פניתי ליואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית וביקשתי את תגובתו, יואל סירב להגיב.

בכל עת שדיברו על סוגיית הקמת שדה תעופה אזרחי ברמת דוד, הבנתי שיש כאן בעיה עתידית, בעיקר בנושא הרעש. הנתונים אותם חשפו בפניי אייל בצר, אלכס גן ופרופ' יוסי לשם, הם חד משמעיים. שערותיי סמרו.

במידה והמדינה תמשיך לפעול להקמת שדה משלים ברמת דוד –  זה ייגמר בבכי, מכל זווית אפשרית. בכי שיהיה בכיה לדורות.

 

 

דובר צה"ל: עדיפות לרמת דוד

בתגובה לטענות שהועלו בכתבה נמסר מדובר צה"ל, כי: "העבודה לבחינת מיקום שדה תעופה משלים נתב״ג בנבטים וברמת דוד מבוצעת בצורה מקצועית, תוך ניתוח פרמטרים רבים ובשיתוף גורמי מקצוע רבים, וביניהם רשות שדות התעופה, נתיבי ישראל ומשרדי ממשלה נוספים.

"נכון לעת הזו עמדת מערכת הביטחון היא שישנה עדיפות למימוש משלים נתב״ג ברמת דוד." שדה תעופה אזרחי בעמק יזרעאל

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן