יבול שיא
הרפת והחלב
סם חלבי עם עבודתו בבית הצבעים צילום דני בר

לְיַת אֶל-כַּרְמֶל מבית הצבעים ועד קיר הגרפיטי

6 דק' קריאה

שיתוף:

טיול בעיירה הדרוזית הגדולה בישראל עם הרבה צבע, מורשת ואמנות 

דַלְיַת אֶל-כַּרְמֶל  

דַלְיַת אֶל-כַּרְמֶל (دالية الكرمل או דאלית אלכרמל), הישוב הדרוזי הגדול ביותר בישראל, נמצא על גב הכרמל ומכאן גם שמו שפירושו גפן הכרמל. דלית אל כרמל מונה מעט פחות מ-20,000 תושבים, רובם ככולם דרוזים, עם עשרות בודדות של משפחות מוסלמיות או יהודיות שחיות בעיירה, בשכירות. 

בשנות ה-80 של המאה שעברה, עבדתי בדלית אל כרמל עם שותפים מקומיים, שכמובן אחד מהם היה ממשפחת חלבי – המשפחה הגדולה בישוב. למעשה, עוד במאה ה-18 ייסדה משפחת חלבי את הישוב במהדורתו העכשווית, כאשר דרוזים מאזור חאלב שבסוריה, התיישבו ב-8 ישובים על הכרמל. כעבור כ-100 שנים נותרו רק שני ישובים – עוספיא ודלית אל כרמל, כאשר בשנת 1870 נצפו בדלית כ-400 תושבים בלבד. שאר הדרוזים עברו לאזור הגולן והבשן ואילו הקהילה הדרוזית על הכרמל צמחה והכפילה את עצמה. בשנת 1922 כבר חיו בדלית אל כרמל יותר מ-900 דרוזים ובמפקד המנדט של שנת 1945 חיו בדלית אל כרמל 2,040 דרוזים. כאמור, כיום חיים בישוב המשגשג פי עשר תושבים.  

בית הצבעים בדלית אל כרמל 

בית הצבעים של סם חלבי הוא הפרויקט החדש של האומן הדרוזי בן המקום, סם חלבי, וממוקם בלב דלית אל כרמל. זה בית ילדותו אותו ירש לאחר מות הוריו, ובו הוא גם ממשיך ליצור. סם הוא הבן עשירי למשפחה דרוזית מסורתית, והוא נולד אחרי תשע אחיות. אומנותו נוצרת בהשראה מתמדת עם משפחתו, עם הוריו מהם נאלץ להיפרד, ומהקשר המיוחד עם אימו, שעובר כחוט השני ביצירותיו של סם. 

בית הצבעים הוא הבית בו חלבי גדל וצמח, ושם ניטעה בו לראשונה על ידי אימו, האהבה לאמנות. בבית זה נהג להתבודד ולצייר מבוקר עד ליל, בימים שהחברה הדרוזית עוד לא קיבלה אמן דרוזי כמקצוע מכובד.  

הבית אותו הפך חלבי לבית הצבעים, הוא המשך ישיר ליצירה הצבעונית האופיינית לאמן. כל קירות הבית המרהיב, כ-600 מ"ר, הפרושים על פני ארבע קומות, נצבעו על ידי סם חלבי במאות גווני צבע שהפכו אותו למעין פסל אדריכלי סביבתי, שכמוהו לא נראה עד כה בישראל, ואולי אף בעולם. ראוי לציין שהפרויקט בוצע בשיתוף עם נירלט, שתומכת באמנים מקומיים ונרתמה לפרויקט עם יותר מ- 1,800 ליטר צבע מתוצרתה. 

עולם האמנות מכיר בתים ייחודיים שנצבעו על ידי אמנים מוכרים ופורצי דרך. החל מהאמן האמריקאי הבולגרי כריסטו Christo שהפך את בניין הרייכסטאג בברלין ליצירת אמנות כשעטף אותו, דרך האמן היהודי-אוסטרי הונדרטוואסר,שצייר ועיצב את מבנה תחנת איסוף הזבל ושריפתו לייצור חשמל בבירה וינה. האמן הבריטי סם קוקס Sam Cox רכש טירה הפך אותה לבית מגוריו וליצירה פנטסטית בגווני שחור ואפור, וכמוהו גם האמן השוויצרי ניקולס פארטי Nicolas Party צייר על מבנה מוזיאון הירשהורן בוושינגטון. לשורת העבודות המיתולוגיות הללו שמחברות בין אמנות לחיים, מצטרפת עבודתו החדשה של סם חלבי – בית הצבעים בדלית אל-כרמל. 

סם חלבי 

סם חלבי המכונה "צייד הצבעים" הוא אומן ייחודי, טוטאלי חסר גבולות, יוצר צעיר ורחב אופקים שאין גבול לדמיונו הפורץ. ייחודו מתבטא בפורמטים הגדולים והעוצמתיים של יצירותיו שיוצאות מהמסגרות המוכרות של הציור והופכות חלקים שלמים של מציאות לעבודות אומנות. השראתו נובעת מעוצמת התרבות הדרוזית, מתחברת לאיכויות הציור המודרני ויוצרת מרקם בלתי רגיל של חוויה אמפטית חיובית, שמחה הגורמת להזדהות של הקהל הרחב עם עשייתו. 

סם, שאינו מגלה את השם אותו נתנו לו הוריו בלידתו, הציג את עבודותיו בתערוכות מוצלחות בארץ ובחו"ל, ובהן יצר מיצגי ענק, הבנויים מציורים פנטסטיים מלאי מרקמי צבע עצומים ומגוונים וניכרת בהם מיד טביעת האצבע או המכחול של סם חלבי.

פסנתר בבית הצבעים של סם חלבי צילום דני בר
פסנתר בבית הצבעים של סם חלבי. צילום: דני בר

מסלול בית הצבעים בדלית אל כרמל 

כבר במבואה לבית, בחצר הכניסה והמדרגות העולות לבית, תופתעו מהרכב הצבעוני החונה בחצר, מתלה הכביסה הצבעוני וגדר החי שמקיפה את הבית. הבית כולל בתוכו עשרה חדרים מרהיבים היוצרים מסלול ביקור בלתי נשכח בין כתליו. בקומת הכניסה בצד שמאל המטבח וחדר האוכל של המשפחה, מימין הסלון – חדר ההתכנסות של כל בית דרוזי, ובמרכזו השולחן שקיבל פנים חדשות תחת ידיו של סם חלבי. באותה קומה מצוי חדר הילדות של סם וחדר הסטודיו בו יצר את עבודותיו. חדר מיוחד בקומה, צבוע רק בשחור-לבן, מוקדש לאימו ולמפות התחרה המעוצבות שלה שהיוו השראה ליצירתו.   

במרפסת הצמודה לחדר ילדותו של סם, תוכלו להשקיף על נופי הכפר והרי הכרמל המרהיבים. אם תנמיכו מבט לחצר ולגן הבית, תגלו בוסתן עצי פרי שביניהם גינת פרחים צבעוניים העשויים מבקבוקי שתייה. 

במפגש עם סם חלבי מספר האמן: "בית הצבעים הוא בית הילדות בו גדלתי עם משפחתי בדלית אל כרמל. זה הבית בו עברתי את השמחות, קשיים, התמודדות וגם את האובדן. החלטתי לצבוע את העבר ולשמר את הזיכרון ללא חשיבות לערך נדל"ני או לחומר. אני מספר את סיפור חיי דרך המייצג המרגש והאופטימי הזה שמאפשר לי להכניס את האומנות שלי לחיים של אנשים, ולשמח." 

אוצר: דורון פולק; מפיקה: איריס אלחנני 

קיר הגרפיטי 

יצאנו לסיור עם סם חלבי, לגלות כמה מקומות מעניינים בכפר הולדתו ומקור יצירתו. התחנה הראשונה הייתה קיר הגרפיטי הגדול ביותר בארץ, שמקיף 2 צדדים של חומת מגרש הכדורגל של בדלית אל כרמל. אורך הקיר כ-550 מטרים והצבעוניות עם האלמנטים המזרח תיכוניים כמו דמותה של הזמרת המצרית האייקונית אום כולתום ועוד, הפכו את קיר הגרפיטי, למוקד עליה לרגל של תושבי המקום ומבקרים כמונו. הקיר הוא יצירה של דודי שובל שחותם, כמנהג אמני גרפיטי, בשם one love.

קיר הגרפיטי בדלית אל כרמל צילום דני בר
קיר הגרפיטי בדלית אל כרמל. צילום: דני בר

העיר העתיקה 

מקיר הגרפיטי המשכנו לגלריה של סם חלבי שנמצאת במרכז הכפר על כביש 672 והכיכר בסמוך לשכונה המערבית – גרעין היישוב העתיק של דלית אל כרמל. אולם הגלריה מאכלס יצירות גדולות ומשמש גם לאירוח קבוצות מטיילים למפגש עם האמן. מכאן המשכנו לבית סיתי  Beit Sittiשפירוש השם הוא בית סבתא, והוא מרכז מבקרים ומורשת דרוזית. פגשנו שם את אבתסאם חלבי, שמדריכה קבוצות מטיילים במרכז שלה ושל שותפה אלון מקלדה. אבתסאם מספרת על סמטאות הכפר העתיק של דלית אל כרמל והבתים העתיקים שמספרים את סיפורו הייחודי של הכפר, סיפורי המורשת והתרבות הדרוזית, המנהגים ורזי הדת. 

משם יצאנו לסיור עצמאי ברחובות העתיקים שחודשו ושופצו בשנים האחרונות. בין הבתים אפשר למצוא גלריות של אמנים ואמניות דרוזיים מוכרים, שנתנו חיות לקירות באמצעות מיזמים אומנותיים שונים כמו ציור גרפיטי של שפיק כמאל; תמונות התלויות על קירות הבתים של הצלם רביע באשא; מיצגים חינוכיים של אנואר חלבי ועבודת הפסיפס של ויסאל פחראלדין.  

לתאום ביקור בבית סתי או סיור בסמטאות בדף הפייסבוק www.facebook.com/bietsitti ובטל': אבתסאם חלבי 054-3833360 או אלון מקלדה: 052-5543798. 

בית לורנס אוליפנט 

תחנתנו הבאה היא בקצה השכונה המערבית, שם בולט ביתו של סר לורנס אוליפנט Laurence Oliphant, שהעביר בו את ימי הקיץ החמים של שנות ה-80 במאה ה-19. אוליפנט בנה את הבית המפואר, על מנת לשכן בו את רעייתו אליס. שם גם ליווה אותם מזכירו נפתלי הרץ אימבר, ויש הגורסים שכאן כתב אימבר את מילות ההמנון (לכו תתווכחו עם ראשוני ראשון לציון). 

אוליפנט נקשר לפלסטינה בביקור שערך בשנת 1880 שבעקבותיו כתב את ספרו "ארץ הגלעד". בספר הוא הגה תוכנית לבניית מסילת רכבת מחיפה דרך בית שאן וצמח שתוביל לדמשק.  

בהמשך בנה לעצמו אוליפנט בית במושבה הגרמנית בחיפה לימות החורף, ובית קיץ על ראש הכרמל בדלית אל כרמל. שני הבתים נקראים בית אוליפנט ושם העביר הזוג אליפנט את ימי הקיץ הצוננים על הכרמל. לאחר מות אוליפנט התגוררה אשתו השנייה – רוזמונד, בבית זה עד מותה.  

המבנה מתפקד היום כמוזיאון ובצמוד לו הוקם מרכז ההנצחה הדרוזי להנצחת חללי צה"ל הדרוזים שמתו בעת מילוי תפקידם מאז שנת 1948.

בית אוליפנט צילום אביבה בר
בית אוליפנט בדלית אל כרמל. צילום: דני בר

חוויה קולינרית באווירה צבעונית 

חזרנו לבית הצבעים לסיום הביקור בדלית אל כרמל. כשעולים מקומת המגורים שהפכה ללב בית הצבעים, לגג הבית, נגלה מראה מרהיב של נוף המשקיף עד חוף נחשולים והארובות של אורות רבין בחדרה, וגגות בתי הכפר, שנשקפים מארבעה צידי הבית. בקומה זה הוקם בית קפה שגם הוא מעוצב בשפה העיצובית המאפיינת את עבודתו של חלבי. 

הקומה התחתונה היא גלריה בה מוצגות עבודות של סם חלבי על פני קירות לבנים ורגועים. בקומה זו יערכו סדנאות יצירה והפעלות לקהל, ואף ניתן יהיה לרכוש מיצירותיו של האמן. בנוסף, תוכלו גם להזמין קייטרינג של אחותו של סם, וליהנות ממגוון המטבח הדרוזי, באווירה צבעונית ואמנותית. 

בביקור שלנו אירח אותנו סם חלבי עם שלל מנות דרוזיות אותנטיות החל ממנסף, כרוב ועלי גפן ממולאים, חומוס, סלטים ועוד. לקינוח הכין לנו השף איהאב פרו, כנפה חם וטרי ממש לעינינו. ניתן להזמין ארוחה לקבוצות בעת ביקור בבית הצבעים או בכלל, כולל ארוחות פרטיות בביתכם. פרטים של הקייטרינג הדרוזי של נזיה 052-6196107. 

ביקור בבית הצבעים 

החל מה 7/4/23 הבית פתוח לקהל כל ימות השבוע החל משעה 10 בבוקר. כל יום עד שעה 18:00 למעט יום שישי עד 15:00. 

בית הצבעים של סם חלבי-שכונת חלית עלי, דאליית אל כרמל. טל': 050-2257082 / 052-3635678. לרכישת כרטיסים באתר https://samhalaby.co.il 

כתובת Waze: אל אלסטח, דאלית אל-כרמל 

מנזר הכרמלית מוחרקה 

לסיום ביקורנו בדלית אל כרמל, החלטנו לבקר בקרן הכרמל (دَيْر المحرقة) היא דַיְר אלְמֻחְרַקַה (פירוש השם מנזר השריפה), שמתנוסס לגובה 474 מטרים מעל פני הים. המנזר הוקם במקום שעל פי האמונה התעמתו אליהו הנביא וכוהני הבעל. המנזר והכנסייה בו שייכים למסדר הכרמליתים. 

המקום היפה ביותר במתחם הוא גג המנזר, שהגישה אליו היא דרך חנות המזכרות של הנזירים הכרמליטיים. מומלץ לשים לב לתבליט שושנת הרוחות, עם שמות המקומות שרואים משם – הגלבוע, גבעת המורה, התבור, הרי עבר הירדן, הגליל ואפילו בימים עם ראות סבירה, ניתן לראות את החרמון. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן