יבול שיא
הרפת והחלב
שלושת השותפים ינון שרבני ליהיא סלפטר דנציגר עם האיזי ריידר משמאל לימיןומנשה יצחק

לרכב באיזי עם איזי ריידר בעמק האלה

6 דק' קריאה

שיתוף:

דווקא בימי הקורונה המאיימים על שגרת חיינו נולד מיזם חדש, "איזי ריידר עמק האלה" שמו, יוזמה של מנשה (אוקי) יצחק וינון שרבני, שניהם חקלאים ממושב זכריה וליהיא סלפטר-דנציגר, קניינית פרחים ואשת שיווק. הקונצפט: לצאת לסיורים מגוונים ברכיבה על איזי ריידר החשמלי – בשטחים חקלאיים, במקומות מיוחדים בזכריה וברחבי המועצה האזורית מטה יהודה, להכיר טכנולוגיות חקלאיות בגידולים השונים ואת סיפורי התנ"ך באזור

מתי הצעת לאחרונה הצעה רומנטית מיוחדת, לבת או בן זוגך בטיולי שקיעה או בלילה חשוך, על איזי ריידר? מתי סיירת בשטחים חקלאיים וטעמת פלפלים חריפים ומתוקים בכל הצבעים והגדלים? או, האם ראית בעיניך עגבניות טריות ואיכותית שגדלות בצורות מיוחדות, תוך שמיעת הסבר על הגידול והטיפולים הנדרשים מהזריעה, שתילה ועד הקטיף?

 

סיור באתרים היסטורים עם האיזי ריידר ברחבי מועצה אזורית מטה יטהודה
סיור באתרים היסטורים עם האיזי ריידר ברחבי מועצה אזורית מטה יהודה

 

תכירו את חוויית "איזי ריידר עמק האלה" – יוזמה של מנשה (אוקי) יצחק וינון שרבני, שני חקלאים ממושב זכריה וליהיא סלפטר-דנציגר, קניינית פרחים ואשת שיווק. החוויה המיוחדת הזו לוקחת את הרוכבים: זוגות, משפחה, ואפילו קבוצה (לפי ההנחיות בזמן קורונה) לרכיבה, בליווי מדריך צמוד, היישר ללב הטבע והשדות החקלאיים של מושב זכריה וברחבי המועצה האזורית מטה יהודה.

מדובר בסיורים מגוונים על גבי הכלי החשמלי המזכיר בנראות שלו סאגוויי, אך בעל ארבעה גלגלים ומושבים, כלי שהנוהגים בו (מגיל 16 ומעלה) ירגישו בהחלט את היציבות והבטחון בנסיעתם. הכלי יציב גם ברכיבה בשטח ההררי של אזור מטה יהודה, בעל עבירות כביש מצוינת, ומערכת בולמי זעזועים מושקעת ביותר. יתרון אקולוגי חשוב – הכלי שקט וידידותי לסביבה, בשונה מהטרקטורון המרעיש ומזהם, מה שמאפשר לך לנהוג, לראות ולשמוע את הטבע המגוון הסובב אותך – נוף שופע מטעים, שדות ועמקים, עליהם ניתן להשקיף דרך נקודות תצפית מרהיבות ביופיין. ישנם עשרות מסלולי טיול עם תנאים מותאמים במיוחד, לפעילויות אקסטרים וחוויות שטח מיוחדות, לפי קהל היעד ואופי הסיור. כל אלו יחד יוצרים חוויה מהנה ומיוחדת ראשונה מסוגה במתכונת זו בארץ, גם בתקופה זו של מגבלות הקורונה.

 

מצדיע לחקלאות

מנשה (אוקי) יצחק (55), דור שני ובן ממשיך לחקלאים יוצאי כורדיסטן ממושב זכריה. הוריו יצחק יצחק ז"ל ואימו בנפשה (סיגלית) יצחק (95), תבדל"א, עבדו כל השנים במשק החקלאי שלהם וילדו 11 ילדים. "נולדתי לתוך החקלאות," אומר יצחק, "הילד העשירי במספר. כילד אני זוכר שאנו הילדים מגיל צעיר עזרנו להורים בכל עבודה שהתבקשנו במשק. אבי נפטר כשהייתי בן עשר וכולנו התגייסנו להמשיך. לאחר השירות הצבאי למדתי מינהל עסקים, ועבדתי בחברת היי טק. ב-1997 החלטתי לחזור לעבודה החקלאית במשק ומאז אני חקלאי חרוץ הנהנה מעבודתו בגידולי פרחים וירקות בשטח כולל של מאה דונם.

"במשך השנים הבנתי שאני אוהב, מעריך ואפילו מצדיע לנפלאות החקלאות הישראלית. הייתי הראשון שהכניס למושב את שיטת הגידול על מצע מנותק בירקות. למרות שבמושב החקלאים הרימו גבה התברר שהשיטה קוצרת הצלחות, והיבולים איכותיים וברמה גבוהה ביותר בכמה פרמטרים. לאחר הצלחתי, חקלאים נוספים מהמושב פנו לגדל בשיטה מיוחדת זו".

 


מנשה (אוקי) יצחק: "הסיורים מותאמים בהתאם לאופי הקבוצה ובקשותיה. הקבוצה לרב מורכבת מבני משפחה, חברים ואף קבוצות יותר גדולות. מגיעים אלינו מכל הגילאים, כולל קשישים בני גיל הזהב. להם אנו מתאימים מסלול יותר נוח בנסיעה. מאחר וכל סיור בסיסי עובר במושב ובסביבתו בחיק הטבע"


 

במשך השנים, עם ניסיונו הרב, יצחק הבין שיש משהו קסום וסוחף בהסבר והדגמה על נפלאות הגידולים השונים: "למרבה פליאתי, התברר שיש קהל גדול, במיוחד בקרב העירונים, הצמא לדעת, לראות, לטעום ולשמוע הסברים על גידולים ושיטות גידולים בשדות, בבתי הרשת ובחממות.

"נתון מעניין הוא, שדווקא בתקופת הסגר הראשון בימי הקורונה, למרות הפסדי חקלאים רבים, תוצרתם עברה לשיווק ישיר עד הדלת. באופן זה רבים התוודעו למבחר ירקות ופירות מוכרים, אך בטעם ואיכות אחרת. אחדים אף ציינו שזה ממכר. יתרה מכך, החלה התעניינות מעבר לצד העסקי. החקלאות נחשפה, ונשאלנו המון שאלות. התחלנו לחשוב, שאולי כדאי לחשוף את המתעניינים לשטחי הגידולים, כדי שיראו במו עיניהם איך מגדלים תוצרת חקלאית. כך תוכננו מסלולים שונים של סיורים בשטחי האטרקציות המגוונים של המשק."

יצחק ממשיך ומסביר בבהירות, שהסיור הבסיסי נערך כשעה וחצי וכולל סיור במשק בשטחי הגידול של הירקות, כל מטייל קוטף פלפל ועגבנייה ישירות משטח הגידול. טועם וחווה מהו טעמו של ירק טרי ואיכותי שרק נקטף, לעומת ירק הנמצא על מדפי המרכולים, לאחר שעובר מספר ידיים מזמן הקטיף, משלוח וקירור. הוא מצהיר שלהסביר על שיטות עבודה וטיפול מסב לו הנאה רבה. כמו: להסביר ולהדגים על שיטת המצע המנותק או על הדרך שעובר הצמח עד שהוא נותן את יבולו. אנשים מתעניינים ושואלים שאלות על שיטות ההפריה של הגידולים במיוחד בגידול הפלפלים "סוויט בייט" שהוא בעצם ללא גרעינים.

יש לציין ש"הפלפל של אוקי" ו"העגבניה של אוקי" הם כבר מותג מוכר בפני עצמו, המשווק למסעדות יוקרה, שירותי קיטרינג ואולמי שמחות, שכידוע, ספגו בתקופת הקורונה הפסדים גדולים. במהלך הסיור מתעוררות שאלות, והמטיילים מתעניינים גם לגבי שיטות הדברה וחומרי ריסוס. גם בתחום זה, הם מקבלים הסבר מהי הדברה ביולוגית? וכיצד משתמשים בה בגידולי המשק השונים.

 

סיור במסלול שקיעה עם האיזי ריידר
סיור במסלול שקיעה עם האיזי ריידר

 

איזה סוגי סיורים אתם מציעים?

"הסיורים מותאמים בהתאם לאופי הקבוצה ובקשותיה. הקבוצה לרב מורכבת מבני משפחה, חברים ואף קבוצות יותר גדולות. מגיעים אלינו מכל הגילאים, כולל קשישים בני גיל הזהב. להם אנו מתאימים מסלול יותר נוח בנסיעה. מאחר וכל סיור בסיסי עובר במושב ובסביבתו בחיק הטבע.

"לעיתים יש דרישה גם לסיור יותר ארוך, הכולל פעילות ליקוט ובישול ארוחה קלה יחד. מדובר בקטיף הירקות, עגבניות ופלפלים, איסוף ביצים מן הלול והכנת שקשוקה מכל הטוב שנאסף, כאשר נקודת השיא היא אכילה בצוותא בשטח פארק בריטניה ושתיית תה מצמחי תבלין מהאזור, או לימונדה צוננת.

"בנוסף מוצע סיור נרחב ברחבי המועצה, במקומות ואתרים מיוחדים והיסטוריים באזור. לפי המסורת המושב נקרא על שמו של זכריה הנביא שקברו נמצא בכפר. "יש אפשרות להגיע לתל עזקה, שהייתה עיר קדומה וחשובה בליבה של שפלת יהודה. בחפירות באתר, נתגלו  שרידיי יישוב  בעיקר מתקופת הברונזה המאוחרת. בין הממצאים הנוספים התגלו באתר מערות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא. המטיילים ישמעו גם את הסיפור התנ"כי מספר שמואל, על קרבות דוד וגוליית שנערכו בעבר הרחוק במקום. בהמשך ימשיכו הרוכבים לסיור בפארק בריטניה ויעצרו בנקודות תצפית מרשימות ונופים ייחודיים. ניתן לבחור בין מסלולים רגועים  לבין סיורי אקסטרים. כמו כן, נערכים גם סיורים רומנטיים בשקיעה, עם כל הייחודיות לצפייה בשקיעה בנופים הקסומים המקומיים. וסיורים ליליים עם פנסים."

יזמות משותפת

ליהיא סלפטר דנציגר (34), מקרית אונו, היא יזמית בתחום החקלאות ובעלת חברת יצוא ישראלית לפרחים, המשווקת פרחים ישראליים למדינות רבות בעולם ובעלת חברת יבוא פרחים באנגליה. ליהיא נחשפה לקונצפט במהלך עבודתה בתחום הפרחים עם החקלאים והתאהבה ברעיון.

"כאמא צעירה לשתי בנות, בנות 4 ו-6 וכמטיילת מנוסה, תמיד חיפשתי את החוויות שנותנות ערך מוסף ועוד. כמשפחה המתגוררת  בעיר, אנו תמיד מחפשים כיצד ניתן לברוח לטבע ולמרחבים. מתוך ניסיוני בתחום החקלאות אני מכירה את רוב אתרי הטבע בארץ. כמי שיש לה עוקבים רבים במדיה החברתית, בהם אני משתפת בבילויים וטיולים משפחתיים, לרוב מבקשים ממני המלצות למסלולים.

"נוכחתי לדעת שרבים לא מכירים את יישוביי 'עמק האלה', שרובם מושבים. אני תמיד מופתעת בכל פעם לשמוע שאנשים לא יודעים היכן ממוקמים יישובי מועצה אזורית מטה יהודה, שבמרחק של- 30-40 דק' נסיעה מהמרכז, מועצה הנחשבת כאחת המועצות הגדולות והתיירותיות ביותר בארץ ובה נערכים במשך השנה מספר פסטיבלים: פסטיבל אוכל, פסטיבל בירה מקומית, פסטיבל יין ועוד."

 


ינון שרבני: "אני מקבל את המטיילים, מסביר להם את מהות הסיור ועורך להם הכרה עם ה'איזי ריידר', עליו יתבצע המסלול הנבחר, כמובן לפי כללי 'התו הסגול', תוך הדרכה וליווי צמוד במשך כל הסיור. זהו מיזם חוויתי ייחודי, הדואג לתת לכל רוכב חוויה אישית מלמדת ומפנקת – לחוות את הטבע מקרוב בין מטעים, שדות ועמקים, בחוויית אקסטרים ידידותית לסביבה ראשונה מסוגה"


 

ינון שרבני (26), דור שלישי במושב ובן הזקונים במשפחה לגרשון וורדה שרבני. סבו וסבתו עלו לארץ מכורדיסטן עוד מלפני מלחמת העצמאות. למרות שהוא הצעיר במשפחה, במשק שנים הוא ניהל ועבד במשק דודו צביקה שרבני ובשנים האחרונות הוא עובד במשק של מנשה יצחק.

מאז ילדותו יש לינון משיכה ואהבה לעבודת האדמה, לחקלאות ולטבע הסובב: "בשבילי לצאת עם מבקרים וקבוצות לסיור, זו אחת ההנאות בחיי הממלאות אותי. לראות ולשמוע את ההתעניינות האנשים, מכל המגזרים והגילאים, על שיטות הגידול במשק – זה מחמם את הלב ויתרה מכך לשמוע את תגובותיהם החיוביות, המבטאות אהבה.

 

סיור עם איזי ריידר במסלול החקלאי
סיור עם איזי ריידר במסלול החקלאי

 

ינון: "טיילתי בעולם במקומות שונים וחזרתי למושב. אנחנו חמולה גדולה כאן. לאבי, גרשון שרבני, שבעה אחים ומשפחותיהם המתגוררים במושב. שני אחי הבוגרים כאן: דוד (36)  ועינת (33) אך אינם עוסקים בחקלאות. הבנתי שבמידה ואני לא אמשיך לעבוד בחקלאות, כל העבודה שהמשפחה השקיעה במשך כל השנים פשוט תרד לטמיון. ראיתי באיזה מקום את ה'איזי ריידר' והזמנתי את אחד הסוכנים שיגיע להדגמה. ניסינו ונדלקנו. הכלי כל כך התחבר לנו שמיד עלו לנו בראש סרטים למיזם חדש – לרכוש מספר כלים, עליהם יוכלו המבקרים לסייר במושב והאזור שלנו משופע באתרים מגוונים המתאימים לסיורים. יש לציין, שיש לנו שיתוף פעולה עם יזמויות תיירותיות ברחבי המועצה, המעשירות את חוויות הסיורים. בינתיים נרכשו עשרה כלים ואנחנו מקווים שתקופת הקורונה תעבור ונוכל לפתוח את הסיורים לקבוצות גדולות."

מהי חלוקת התפקידים בין שלושת השותפים?

ינון: "אני מקבל את המטיילים, מסביר להם את מהות הסיור ועורך להם הכרה עם ה'איזי ריידר', עליו יתבצע המסלול הנבחר, כמובן לפי כללי 'התו הסגול', תוך הדרכה וליווי צמוד במשך כל הסיור. זהו מיזם חוויתי ייחודי, הדואג לתת לכל רוכב חוויה אישית מלמדת ומפנקת – לחוות את הטבע מקרוב בין מטעים, שדות ועמקים, בחוויית אקסטרים ידידותית לסביבה ראשונה מסוגה. טיולי שטח על ה'איזי ריידר' הפכו כבר לאטרקציה – היכולת של הכלי לעבור כמעט בכל מקום ולצלוח בכל דרך מאפשרת לרוכבים להגיע למקומות מיוחדים, מקומות שמתאימים למשפחות, זוגות וגם מקומות לקבוצות חברים, שמחפשים להכיר את הטבע בצורה אחרת ומאתגרת. החלום שלי לפתוח במשק מרכז מבקרים, להשלמת התמונה השלמה."

החקלאי והשותף מנשה יצחק ממתין במשק למבקרים, מקבל את פניהם, מדריך ומסביר על הגידולים החקלאיים ואילו ליהיא סלפטר דנציגר אחראית על השיווק והיחצ"נות. עד עתה, במשך למעלה מחודש מהפעלת המיזם יש הצלחה וביקוש רב לסיורים מגוונים, במשך כל ימי השבוע (פרט ליום שבת שסגור).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן