יבול שיא
הרפת והחלב
עומר בר לב

"מדינת ישראל חייבת להכיר בהתיישבות העובדת ובחקלאות כצורך לאומי"

4 דק' קריאה

שיתוף:

מסביר עומר בר לב, מי שכיהן כיו"ר השדולה החקלאית בכנסת ה-20 ומתמודד בימים אלה מטעם מפלגת העבודה. בראיון משרטט בר לב את חזונו לגבי ההתיישבות העובדת והחקלאות בישראל, על המחדל לדבריו בניהול הקורונה – וגם מה הוא חושב על מנהיגותה של מרב מיכאלי – החקלאות כצורך לאומי

עומר בר-לב (67), בעל תואר ראשון באגרונומיה ותואר שני ביחסים בינלאומיים ואסטרטגיה, שירת את המדינה שנים רבות בכוחות הביטחון.

בר לב שירת כמפקד סיירת מטכ"ל וכמפקד חטיבת הבקעה, השתתף בשלל מבצעים שעדיין אסור לדבר עליהם ובשלב מסוים פנה לפוליטיקה. בר לב הוא אחד ממייסדי "שלום עכשיו" ומקים תנועת "אחריי", המפעילה תוכניות לצמצום פערים בפריפריה, קבוצות הכנה לצבא ולבחינות בגרות, בראשה הוא עומד עד היום.

שבע שנים כיהן בר לבכחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה, שימש כחבר וועדת חוץ הביטחון וכחבר בארבעה שדולות, בין היתר כיו"ר השדולה החקלאית, עד שהגיעו הבחירות לכנסת ה-21 ועומר נותר מחוץ לכנסת.

שמונה חודשים חלפו ועם ישראל הולך שוב לבחירות. איך אתה מסכם את שמונת החודשים הללו?

"תראה, ברמה האישית אלה היו שמונה חודשים מאוד מוצלחים. מצאתי עצמי סוף סוף מחוץ לפוליטיקה והתחלתי לחזור למה שנקרא החיים האמיתיים"

. אך ברמה הלאומית אלו היו שמונה חודשים של אכזבה קשה מהכיוון בו המדינה ממשיכה ללכת – בפרט אכזבה קשה מהיכולת של הממשלה, של נתניהו ושל גנץ, להתמודד עם משבר הקורונה."

"אפשר לומר שהתפקוד ברמה הניהולית הוא בושה וחרפה! אפס התנהלות, אפס עקביות והפוליטיקה שולטת בהכל. הרעיון המרכזי של פרופ' גמזו היה רעיון נכון, 'שיטת הרמזור', אבל לצערי מסיבות פוליטיות לא יישמו אותו."

"זה לא יושם מסיבות פוליטיות בקרב החרדים, לא הגבילו את הכניסה מארה"ב בסגר הראשון, ולא בסגר השני בשל מערכת היחסים של נתניהו עם טראמפ, שהיה מכחיש קורונה. לצערי, בגלל הסכמי אברהם, שאני מברך עליהם – לא הוכרזו האמירויות כמדינות אדומות ולא היו מגבלות על ישראלים שטסו לשם בעשרות אלפיהם וחזרו עם קורונה. כנ"ל עכשיו בוועדת החריגים, שקבעה מי נכנס ומי לא נכנס למדינת ישראל – ועדה שפעלה על פי קשרים פוליטיים."

" וגם עכשיו, מה שנתניהו אמר שלפני הבחירות ידאג לכך שכל המדינה תיפתח מחדש, בהנחה שגם אם זה יוביל להידבקות עצומה, הרי שההידבקות תתרחש אחרי הבחירות. זה לצערי הפינלה של שמונה חודשים ששיקולים פוליטיים הובילו את הממשלה הפריטטית, בראשות נתניהו וגנץ להתמודדות עם הקורונה."

בבחירות האחרונות לא רק גנץ איכזב אנשים רבים, אבל גם הח"כים איציק שמולי ועמיר פרץ, איכזבו רבים כשהחליטו להצטרף לממשלה. התאכזבת מהחלטתם?

"מה זה התאכזבתי? מבחינתי זה היה ממש כמו תקיעת סכין גב! בזמנו עמדתי לצידו של עמיר פרץ ואמרתי שלא ניכנס בשום פנים ואופן לממשלת נתניהו, אפילו יצאתי נגד אלה שתקפו את עמיר וטענו שהוא בכל אופן ייכנס – ולבסוף מצאתי עצמי במקרה טוב נאיבי ובמקרה הרע אני לא רוצה לומר מה… אכזבה זו לא מילה! לכן גם הייתי שותף לכל המאבקים של מרב מיכאלי נגד הכניסה ונגד כל ההתנהלות של עמיר ושל איציק."

כיצד אתה מעריך את מצב מפלגת העבודה בימים אלה?

"למצב חיובי קל להתרגל מהר. אני לא שוכח שלפני חודש וחצי היינו באפס מנדטים. בעצם מהרגע שמרב נבחרה קפצנו מ-4 ל-6-7 מנדטים – זה מצב מצוין. אני מאמין שנצליח עוד לעלות במספר המנדטים."
"אין ספק שהרוח החדשה שמירב הביאה וגם הרשימה האיכותית שאנחנו מביאים גרמו לכך שמצבנו יציב, טוב ואני מקווה שיהיה עוד יותר טוב."

כחבר כנסת כיהנת כיו"ר השדולה החקלאית ואתה מאוד קרוב לחקלאות ולהתיישבות העובדת. במידה ותכנסו לקואליציה לאחר הבחירות, יש לך תוכניות?

"מבחינת ההתיישבות העובדת, ראשית בניגוד לעמדה בוודאי של הליכוד, ימינה, סער ואולי חלקים מכחול לבן, אני רואה באנשי ההתיישבות העובדת ומה שהם מסמלים את אחד הבסיסים המרכזיים של הציונות, שמתבסס מצד אחד על הסולידאריות החברתית שקיימת באגודות שיתופיות, בקיבוצים, במפעלים משותפים וגם כמובן בהתיישבות בארץ."

"צריך לזכור שלא ההיבט הכלכלי הוביל את אותם מתיישבים לגור בערבה בדרום, בעוטף עזה עם כל מה שקורה שם, בגבול הצפון שאנחנו יודעים מה היה שם שנים רבות, או בבקעת הירדן. אני עדיין מאלה שזוכרים את ההפגזות הנוראות של הצבא הירדני."

"מעבר לזה אם נסתכל קדימה, אני חושב שיש סדרה של דברים שהמדינה חייבת לעשות והדבר הראשון הוא להכיר בהתיישבות ובחקלאות כצורך לאומי."

החקלאות כצורך לאומי

"תפישה הניאו ליברלית שביבי, לפיד, בנט וסער מובילים, אומרת שמה שחשוב זו השורה התחתונה במאזן רווח והפסד – ואם יש שם פלוס אז שווה ואם אין שם פלוס אז צריך לסגור את זה."

"מנגד, התפישה שלנו היא לראות את ההתיישבות העובדת כערך לאומי ומה שחשוב הם הנושאים הערכיים, מישוב האדמה והפריפריה וכן הלאה. הדרך לעשות את זה היא בראש וראשונה לחוקק את 'חוק החקלאות', שיקבע את מעמדה הלאומי של החקלאות במדינת ישראל."

"חוק שקובע איזה גידולים חקלאיים מדינת ישראל שהיא מדינה מבודדת חייבת לקיים ולאפשר אותם, גם אם בעונה מסוימת אפשר לקנות עגבניות זולות יותר בירדן או זיתים זולים יותר בספרד או באיטליה. לצערי, המדינה מעולם לא החליטה ובאותם גידולים שהמדינה תחליט שהם צורך לאומי, צריך לתמוך גם בשנים הקשות."

"הנקודה השניה היא כל נושא הבניה בקיבוצים ובמושבים. היום מנהל מקרקעי ישראל – חלק מהמדיניות שלו זה לשבת לכם בתוך העצמות וזה בא לידי ביטוי מכל מיני כיוונים, החל מהותמ"לים, דרך שיוך מגורים, דרך אפס שיתוף פעולה לבניה בתוך הקו הכחול בקיבוץ ועוד ועוד ואת התוצאה שצעירים שרוצים לשוב לבית מאוד מתקשים."

"לדוגמא, יש ברשימה שלנו את רם שפע, מגבעת ברנר, שחי על זמן שאול בקיבוץ כי אין לו אפשרות בשלב הנוכחי לקבל מגורים קבועים."

"זה דבר שמשותף כמעט לכל הקיבוצים ולחלק גדול מאוד מהמושבים וזה דבר שחייבים לשים לו סוף. לאפשר את ההרחבה גם למשפחות שמזהות את איכות החיים בהתיישבות ובריריה ורוצות לגור שם."

אתה מאמין שמפלגת העבודה יכולה לשחזר את ימיה הגדולים?

"בראש וראשונה אני מאמין שהכל תלוי באזרחי מדינת ישראל. אני מאמין שמפלגת העבודה המתחדשת, בראשותה של מרב מיכאלי, באמת אפשר לומר כמעט יצרה יש  מאין, אבל אין כאן יש מאין – זה רק מראה את הרצון והערגה של חלק גדול מאזרחי מדינת ישראל לחברה של אמת – זה לא סתם שהאותיות שלנו בקלפי הם א.מ.ת, מפלגה שאנשיה ליבם ושפתם זהים, שלא משנים את דעתם לפני בחירות ואחרי בחירות – אנשים שאפשר לסמוך עליהם ואתה יודע מה, גם אם לא מסכימים עם כל תג ופסיק בדבריהם.

"אני חושב שהצורך באמירת אמת ובשמירה על האמת, מראה שיש איזושהי התפכחות בחברה הישראלית בהקשר שלו, בעיקר לאור הניסיון המאוד כואב והבעייתי שהיה לנו עם פוליטיקאים שלא עמדו בדברם, שלא לדבר על נתניהו שגייס את המשאבים הלאומי להישרדותו האישית. לכן אני מאמין שזה צעד גדול לתחייתה של מפלגת העבודה ואני גם מאמין שנגדל בעתיד ונגיע להיות מפלגת שלטון."

"ישבתי לצד מרב מיכאלי שבע שנים בכנסת, מדובר באישה חכמה, נבונה, לוחמת שאינה מתכופפת עם הרוח – וראינו את זה גם כשהציעו לה כל מיני ג'ובים כאלו ואחרים, כשעמיר פרץ נכנס לממשלה."

"ליבה של מרב בהחלט במקום הנכון, הן בנושא הסולידאריות החברתית והן בנושאי ביטחון ושלום."

חה"כ יאיר גולן בריאיון טרום הבחירות: תפקידנו למצוא חלופה לשלטון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן