יבול שיא
הרפת והחלב
מושבניקים העובדים לצד אדמה

מושבניקים העובדים לצד אדמה וצמחיה – מספרים על חוויה צבעונית ומספקת

7 דק' קריאה

שיתוף:

בזמן שאנשי הייטק ועובדי ציבור, נמצאים שעות רבות בסביבה סגורה וממחושבת – יש גם מי שמתפרנס בדרך אחרת. כשהם נמצאים במרחבים פתוחים ומלאי צבע, עוסקים מושבניקים מכל חלקי הארץ במקצוע הקשור לגידול צמחים, עיצוב גנים, פסלים ותערוכות. כולם צומחים בעבודתם, ונהנים מכל רגע

"צמחים מקיפים אותנו בכל רבדי החיים" 

ניר להב (36), נשוי לליאור ואבא ללביא, נווה וכליל, הוא במקור ירושלמי אך בחמש השנים האחרונות מתגורר במושב בית זית הסמוך לירושלים. "המושב הוא אוויר לנשימה בשבילי. מקום מפלט מהמרוץ והרעש של העיר," מסביר ניר. "זה מקום המאפשר לחיות קרוב לטבע בסביבה שמחה וקהילתית."

ניר, עובד בגן הבוטני בירושלים ומספר על תפקידו ועבודתו בגן לצד צמחיה מלבבת: "אני מנהל את תחום התוכניות הקהילתיות והחינוכיות בגן הבוטני, כחלק מצוות קיימות וקהילה. בתחום הקהילתי, אנחנו מפעילים מגוון מסגרות לקהל הירושלמי: מועדון ירוק לגמלאים בשם 'קהילת הגן', מרכז גינון טיפולי בשם 'מקום לצמוח', מערך מתנדבים גדול, חממת הכשרות, ומרכז לסדנאות וקורסים.

בתחום החינוכי, אנחנו פועלים במסגרת תוכניות עירוניות להקמה וליווי של גינות חינוכיות, המשמשות כמרחבי למידה ירוקים במוסדות חינוך בעיר. במסגרת זו אנחנו מכשירים את הצוותים החינוכיים בתחום הגינון וההוראה סביב הגינה. בנוסף אנחנו מקיימים הכשרות במסגרתן אנחנו מקימים גינות יחד עם תושבים בשטחים ציבוריים פתוחים הסמוכים לבניינים משותפים ובמרכזים קהילתיים ברחבי העיר."

מדוע בחרת לעבוד בגן הבוטני? 

"מאז שאני זוכר את עצמי תמיד הייתה לי אהבה לטבע, לאדמה ולצמחים. במסלול המקצועי, עם השנים גיליתי שאני נמשך לעבודה קהילתית וחינוכית עם אנשים. העבודה בגן הבוטני מאפשרת לי לשלב את שתי האהבות האלה. אני מאוד מחובר לעשייה וההשפעה החיובית שלנו בעולם.

ניר להב צילום אילון זר
ניר להב צילום אילון זר

הגן הבוטני הוא פנינה ירוקה בלב העיר ומקום מטריף ששווה לבקר בוא לאורך כל השנה. אבל בעיניי העונה הנוכחית של סוף החורף ותחילת האביב כשהטבע מתעורר בשיא עוצמתו, זו התקופה היפה ביותר לעשות סיבוב, לחוות ולטעום נופים וצמחים מיוחדים מכל העולם. מומלץ בחום לא לפספס את החממה הטרופית המחודשת, ואת שביל התגליות לילדים."

כיצד תורמת צמחיה מטופחת לאיכות החיים? 

"צמחים מקיפים אותנו בכל רבדי החיים. הם יוצרים את האוויר שאנחנו נושמים, הם המקור למזון, לתרופות ולחומרי הגלם שלנו, הם הנוף שלנו, והם שזורים עמוק בתרבות ובמסורת המקומית שלנו. אנשים שמגדלים צמחים וחיים בסביבה ירוקה, בריאים יותר, רגועים יותר ושמחים יותר. מהעבודה שלי לאורך השנים אני רואה שזה נכון לילדים, נערים, צעירים ומבוגרים מכל המגזרים בחברה. עבודת האדמה וגידול הצמחים מכניסה חיות ואהבה לכל מרחבי החיים.  

"גם בגינה הפרטית שלי חשובה לי חווית ההצלחה. הידע והניסיון הם בעיניי המפתח לכך. לכן חשוב לי בעשייה המקצועית להנגיש ככל שניתן את הידע, לאפשר לכמה שיותר אנשים להתנסות ולחוות את תהליך גידול הצמחים, ולפתח טכניקות ושיטות שיקלו על הגידול בגינה הביתית, שאוכל גם אני ליישם ביחד עם הילדים שלי בגינה הביתית שלנו ובגינה הקהילתית שאנחנו מטפחים ביחד עם החברים במושב." 

האם יש לך טיפים לגידול צמחים בבית פרטי או בדירה במושב? 

"הטיפ החשוב ביותר שלמדתי לאורך הדרך – ואני משתדל להנחיל אותו בכל הכשרות הגינון, הוא להגדיל את תדירות הביקורים שלנו בגינה. גם אם הביקורים הם קצרים על הדרך, בזמן שאנחנו מדברים בטלפון, כשאנחנו יוצאים או חוזרים מהעבודה. תשומת הלב שלנו לצמחים עוזרת לנו להכיר אותם טוב יותר, לזהות מתי וממה הם סובלים, ולהתאים להם את אופן הטיפול. הגדלת הביקורים שלנו בגינה היא הבסיס להפוך אותה למרחב חי וצומח. וכשיש לנו את החיבור הרציף לגינה, באופן טבעי אפשר על בסיסו להרחיב את הידע שכיום נגיש מאוד באינטרנט, במשתלות השונות, ובמגוון גדול של תוכניות לימוד." 

איזה פעילות עם צמחים אפשר לארגן בבית עם הילדים או הנכדים? 

"אנחנו מחלקים הפעילויות שאנחנו מציעים לפי המרחבים השונים הזמינים בסביבת הביתית. החל מיצירת אלמנטים של מיני-גינון לתוך הבית, כמו טרריום, קוקדמה, תמונת סוקולנטים, השרשה וגידול צמחים במים, דרך גידול במגוון שיטות המתאימות לגינת מרפסת וגג המשלבות חומרים בשימוש חוזר, כמו בניית אדניות מעץ ממוחזר, עציצי פתיל בדליי פלסטיק משומשים, חווה הידרופונית מבקבוקים – ועד הקמת גינת ירק מזינה הכוללת הכנת ערוגות בקרקע, פריסת מערכת השקיה, גידול ירקות בהתאם לעונה, ושתילת צמחי תועלת נוספים: עצי פרי למאכל, צמחי תבלין, צמחים צופניים מושכי פרפרים ודבורים, ועוד. כמובן שמי שרוצה לדעת יותר מוזמן להיות איתי בקשר, להתעדכן ולהצטרף לפעילויות שלנו בגן הבוטני בשמחה." 

טל חזן, יליד מושב גבעת יערים בהרי ירושלים, הקים ועיצב מגוון רחב של אנדרטאות בישראל, ומשלב בין גינון לעיצוב אבנים במרחב. טל בוגר תואר ראשון בארכיאולוגיה תואר שני בניהול, ושירת בצה"ל כסגן אלוף ומג"ד במילואים בחיל השריון. כעת בגיל 52, טל בעלים של עסק לפיסול סביבתי, בניית אנדרטאות ומצבות. בעבודתו הוא מרבה לשלב צמחיה וגינון.

"כילד שגדל במושב שנמצא בין הרים, גדלתי עם חיבור לטבע. מושב גבעת יערים טובל בירוק של הרי ירושלים. אם יורדים לטייל כאן בוואדי – אפשר למצוא מגוון רחב של מסלעות טבעיות והרבה צמחי פקעת ובצלים. רקפות או חצבים המתנשאים מעלה מתוך ערמת אבנים. הרבה שיחים ומעט פרחים. צמחי תבלין לרוב. הרבה סלעים ואבנים במנח טבעי וכביכול ללא סדר, לצד טרסות עתיקות. אני חושב שרובנו לא שמים לב למספרם המועט של פרחים ביחס לשיחים או סלעים,  וזה מפתיע.

עבודה של טל חזן צמחיה ואנדרטה
עבודה של טל חזן צמחיה ואנדרטה

"אנחנו מכירים את התופעה בטיול, כשאחד המטיילים יקרא לכולם לבוא לראות פרח מיוחד שהוא גילה בצד הדרך. הצורות הפשוטות בטבע, נוחות לעין המטייל והמתבונן. הפרחים פורחים חודש בשנה ועדיין הטבע תמיד אטרקטיבי יותר מגינה מפונפנת. בגינות ציבוריות הסדר הוא אחר ונראה קצת מלאכותי. בבניית אנדרטאות, למשל, חשוב לי מאד לשלב צמחייה טבעית ארץ ישראלית, שתשרוד בתנאי יובש גם ללא השקיה או טיפול, כך שהמרחב אליו יגיעו אנשים, תמיד יהיה ירוק ויפה." 

ספר לנו על עבודתך בשילוב בין פיסול, אנדרטאות וגינון. 

"השיטה שלי פשוטה ובחמישה צעדים אני משלב בין שלושה מיני צמחים: שיחים וצמחי תבלין; צמחי בצלים, פקעות – וסוקולנטים שהגיעו אלינו ממדינות יבשות והתאקלמו מצוין. המרכיב הרביעי במרחב הוא העצים, היכן שאני יכול אני שותל עץ – והמרכיב החמישי והאחרון זו האבן, טבעית או מפוסלת. בגלל שמדובר בפסלים ואנדרטאות שאנשים ניגשים עד למונומנט, אני לא עושה שימוש בקקטוסים ובצמחים קוצניים, שאגב גם הם חובבי יובש ידועים.   

"באנדרטאות ומצבות אני בודק מתי יום הטקס ומנסה למצוא מה יפרח באותו יום בשנה באופן קבוע לאורך השנים. כאשר אני עובד עם סלעים טבעיים, אני אוהב לשמור על מראה טבעי כמה שניתן. למצבה או אנדרטה יש מסגרת מרובעת ולעומת זאת בטבע אין מסגרות מרובעות לצמחים… אני אעדיף לפזר חלוקים בצורה טבעית ולא כמלבן קשיח.  

"שילוב של צמחיה בפיסול, עושה את העבודה. גינה ושיחים סביב ספסל אבן תספק מראה עתיק ותחושת טבע. שילוב של אבנים טבעיות בגדלים שונים עם מעט צמחי פקעת יסקרנו מאוד. הרבה לקוחות ממש מבקשים אבנים עם חורים, מה שאנחנו מכנים אבן לקט או אבן ח'ורם ומבקשים לשתול בחורים הללו צמחי פקעת. מושב גבעת יערים טובל בירוק של הרי ירושלים. אם יורדים לטייל כאן בוואדי -אפשר למצוא מגוון רחב של מסלעות טבעיות טובלות בירוק, כמו למשל סלעים משולבים ברקפות שיוצאות מתוך סלעים או חצבים המתנשאים מעלה מתוך ערמת אבנים, או פרגים אדומים שכה מזוהים עם אדמת ישראל. בבניית אנדרטאות למשל, חשוב מאד לשלב צמחייה טבעית ארץ ישראלית שתשרוד כל מזג אוויר, גם ללא השקיה או טיפול, כך שהמרחב אליו יגיעו אנשים, תמיד יהיה יפה ומרהיב." 

"אנחנו תלויים בצמחים" 

מעיין פריד מהישוב אלון הסמוך למעלה אדומים, מנהלת את מחלקת החינוך בגן הבוטני.  מעיין למדה רפואה סינית, הרבליזם ובעלת תעודת פארמקולצ'ר. מעיין בת ה-32 מנהלת את כל ההדרכות לקהל הרחב, לקבוצות ולבתי ספר. מה נאמר ומה נגיד? היא פשוט אוהבת טבע וצמחייה…

"אלון הינו יישוב קהילתי מעורב בו מתגוררים חילונים ודתיים," מספרת מעיין. "הוריי הם ממקימי הישוב ואני גרה בו רוב חיי. חיי הישוב הם מאוד נעימים וקהילתיים. יש הרבה מעורבות של התושבים ועזרה הדדית." 

מדוע בחרת לעבוד בגן הבוטני? 

"בחרתי לעבוד בגן מכיוון שטבע וסביבה תמיד היו נושאים הקרובים לליבי. גנים בוטנים הם חלק חשוב מאוד בשימור טבע – והחשיבות של חינוך הדור הבא הוא ראשון במעלה בעיני, במיוחד לאור המשברים הסביבתיים הפוקדים אותנו. הגן משתנה ומתחדש כל הזמן, זה אחד הדברים שכל כך יפים ומעניינים בו. הצמחים משתנים ומתחדשים עם העונות, יש שתילות חדשות ותמיד יש עוד פינות מהממות שלא שמתי לב אליהן קודם.

מעיין פריד אוהבת טבע וצמחייה צילום אביטל בן משה
מעיין פריד אוהבת טבע וצמחייה צילום אביטל בן משה

"במחלקת חינוך אנו משתדלים להנגיש את ההשתנות התמידית, יש לנו הדרכות לעונות שונות ולמופעי הפריחה השונים. לדוגמא: בחודש פברואר פורחים אצלנו עצי הדובדבן היפנים בוורוד משגע ואנשים מגיעים מכל הארץ ומצטרפים לסיורים. כמובן שיש תערוכות משתנות של אמנות המתכתבות עם הגן באופן מקסים. אני מאמינה שכל צמחייה תורמת לאיכות החיים. מלבד העובדה הידועה שאנו תלויים בצמחים לייצור חמצן, מחקרים רבים נעשו בנושא ההשפעה המרגיעה של צמחייה ופרחים על הנפש שלנו. בנוסף גינת תבלינים קטנה במרפסת יכולה לספק תוספת בריאותית בצורת צמחי מרפא זמינים לתה של הבוקר או תבלינים טריים למטבח." 

את משלבת את הידע שלך כשאת עובדת בגינה הפרטית שלך?

"בוודאי. למדתי המון מהעבודה שלי בגן הבוטני על הצרכים השונים שיש לכל צמח, למשל על החשיבות העצומה של אדמה נקייה לבריאות הצמחים ומתוך כך לבריאותנו שלנו."  

אנשים שגרים בעיר, לא תמיד מגדלים צמחים, יש לך טיפים לגידול צמחים בבית פרטי? 

"יש מגוון עצום של צמחים שיכולים להתאים כמעט לכל מרחב – צמחים בתוך הבית, צמחי מרפסת, צמחי תבלין בגינה ועוד. הטיפים החשובים ביותר הם השקיה נכונה, אדמה טובה ותשומת לב." 

איזה פעילות עם צמחים אפשר לארגן בבית עם הילדים או הנכדים? 

"שתילות! זה הכי כיף! בעציצים בבית או במרפסת, או אם יש שטח בחצר להקדיש חלקה לגידול ירקות. לשתול שתילי ירקות, לראות אותם גדלים ומניבים ואז לקטוף ולהוסיף לסלט!"

"דגי קוי ששרדו שלג" 

אשר פורגס (60), נשוי פלוס ארבעה ילדים, הוא המושבניק הרביעי שלנו. אשר, המתגורר במושב שורש כבר 32 שנים, מספר שהוא מנהל דרך חיים שכול כולה חיבור לאדמה, חיבור לצמחיה מסביב ולשורשי המשפחה. לאשר חשובה המורשת שההורים שלו ייצרו ודרכם: "מושב עבורי זאת איכות חיים לגידול ילדים ומשפחה ואי אפשר לבקש יותר טוב מזה! מגורים במושב היא חיבור בין טבע לנפש, אהבה לצמחיה והתבוננות על עבר הווה עתיד דרך הטבע וההתפתחות שלו."

גם אשר עובד בגן הבוטני והוא מפיק ומנהל אירועים במגוון רחב של נושאים: "עכשיו אני מפיק את פסטיבל הסאקורה. 'סאקורה' זה פריחת עץ הדובדבן – אירוע שהיפנים נוהגים לחגוג אותו כל שנה במשך שבועיים. אנחנו עורכים לכבוד זה הרצאות ומספר טקסים לחגיגת פריחת עץ הסאקורה והחיבור של היפנים לטבע.

הגינה של אשר במושב שורש עם בריכת דגי הקוי
הגינה של אשר במושב שורש עם בריכת דגי הקוי

"עבודה לצד צמחייה מחברת עבורי את האהבה לטבע, קהילה, אנשים וסביבה. אני מחובר מאוד לתחום הגינון שעסקתי בו שנים. אני מחובר כבר 23 שנים לעולם הצמחייה שעבורי הוא מאד משמעותי! החיבור בין עולם האירועים שהוא חלק מחיי כבר 23 שנה לעולם הצמחייה משמעותי בחיי – כל החיים התחברו יחדיו. חיבור בין צמחיה וטבע משפר את איכות החיים של האנשים. אפשר לראות שאנשים שסביבתם מטופחת בצמחיה הם יותר מאושרים ושמחים. בתפיסתי האישית אני אוהב גינה פרועה וטבעית כמה שאפשר. אני לא מאמין 'בגינה שבלונית'. יש לי בוסתן עם 20 סוגים של עצי פרי, בריכת דגים עם דגי קוי שאיתי כבר 14 שנה – דגים ששרדו שלג וחמסין.  

"כאשר מגדלים צמחים או מטפחים גינה, צריך להתאים את הצמחייה גם לבית וגם לגינה. בזמן התכנון צריך לחשוב איך תראה הגינה בעתיד ועכשיו. צריך לחשוב על היחס של הצמח לעונות השנה, התחדשות, פריחה והתאמת הצמחייה לאזור הגידול בבית ובחוץ. לאנשי העיר אני ממליץ להפוך את המרפסת לנעימה באמצעות עציצים ולאנשי המושבים והכפר לטפח את הגינה לטובת איכות חיים מרבית. 

כאשר עובדים בגינה עם המשפחה כדאי קודם כל להשתמש במה שיש בבית, ירקות, פירות, הנבטות של הדברים בבית לכדי שימוש חוזר. בנוסף, כדאי ללמוד על צמחיה עונתית, כך אפשר ללמוד על עונות השנה ומה מתאים לכל עונה והזמן שלה. אין ספק שאנחנו צריכים להמשיך וללמוד מהטבע. לשפר את איכות חיינו על ידי מחזור ושמירה על הטבע. אני בחרתי באורח חיים טבעוני מתוך התבוננות בטבע ובבעלי החיים. דבר זה שיפר משמעותית את חיי."  

לסיכום, צמחים מעידים על מה שהיה כאן בעבר, וגם על מה שיהיה כאן בעתיד. שמרו עליהם, טפחו את הסביבה שלכם, ודאגו לרווחתם של בעלי החיים שזקוקים גם הם לצמחייה, על מנת לשרוד ולשגשג.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן