יבול שיא
הרפת והחלב
הציסר ערוץ ראשון

"הכל נרשם בזיכרון" אומרת מיכל שרון הצ'ייסרית שגדלה במושב נהלל

7 דק' קריאה

שיתוף:

מיכל שרון, הצ'ייסרית בתוכנית "המרדף" מנהלל, שהובאה לתוכנית ב-2019, כשהמפיקים חיפשו את המקבילה הנשית לצ'ייסר איתי הרמן. שנה לפני כן הוזמנה שרון להשתתף בספיישל "אלוף האלופים" של השעשועון "המרדף", שכלל ארבעה מתמודדים שזכו בעבר בתוכניות טריוויה שונות ובסיבוב הראשון הגיעה להישג הגבוה בתולדות התוכנית: 12 תשובות נכונות מ-13 שאלות. "התחלתי לקרוא כבר בגיל שלוש. מאז שאני זוכרת את עצמי – כל מה שקראתי והבנתי, זה נכנס לנצח". ראיון עם הידענית של המדינה

כל מי שצופה בתוכנית המרדף בערוץ 11 תוהה איך שני הצ'ייסרים יודעים כל כך הרבה, זוכרים ושולפים בזמן אמת את הידע שצברו.

המונח "טריוויה" בויקיפדיה, פירושו: "פריטי מידע  המשקפים ידע כללי בדרך כלל. זהו ידע שלעיתים לא חשוב במיוחד. לאוהביי הטריוויה יש מספר תכונות. התכונה הבסיסית ביותר, הינה סקרנות. לאלופי הטריוויה חייב להיות זיכרון פנטסטי, חקרנות, יכולת לעשות הקשרים, ורצון להבין."

נפגשתי עם הצ'ייסרית מיכל שרון, שהצטרפה לתוכנית "המרדף" והיא התשובה הנשית לידע, לזיכרון מופלא והיכולת להרחיב ולהביא את ההקשרים השונים של התשובות. אגב, במהלך הראיון הסתבר שאמה של מיכל, נאווה, היא גרסה משופרת. 

מיכל שרון הציסרית
מיכל שרון הצ'ייסרית

מיכל: "אמא שלי שכנראה ממנה ינקתי את היכולות האלו, גם היום, כשהיא כבר בשנות השמונים שלה, מזהה מאות עצים ובכל שאלה ששואלים אותה מדייקת בתשובה שהיא נותנת."

"בנהלל אני מרגישה כמו בתל אביב"

הצ'ייסריתמיכל שרון, הדמות הנשית המובילה בתוכנית ה"מרדף" נולדה בנהלל, גדלה בנהלל והינה נכדה לדור המייסדים של נהלל. כבר מגיל צעיר הצטיינה שרון (גרינשפון במקור) בטריוויה.

בלחץ חבריה התמודדה בשעשועון "הכספת" וזכתה במקום השני. בשנת 2000 הוציאה ביחד עם אביב לביא את ספר החידות "מאיפה משתין הדג".

הספר מרכז אלפי שאלות טריוויה שפורסמו בעיתון "העיר" בין השנים 1992–1999.ב-2007 השתתפה בתוכנית "אלוף האלופים" של השעשועון "אחד נגד מאה" וזכתה בסכום הגבוה ביותר עד אז בשעשועון, כמאתיים אלף שקלים. שרון נשואה לאבי, מעצב פנים ולבני הזוג שתי בנות.

"הילדות בנהלל והחינוך שקיבלתי בנהלל הם אלו שהכינו אותי לחיים. מגיל מאד צעיר עבדתי בחקלאות במשקים. הייתה לי ילדות נהדרת במושב, ילדות פשוטה על כל המשתמע מכך."

"גדלתי עם תחושת הבטחון ששררה במושב. לגדול בנהלל היה כעין מעטפת חמה. מגיל מאד צעיר עבדתי בענפיי חקלאות שונים – עבודה חקלאית הייתה ערך ואיפשרה לי להרוויח כסף בעמל כפיים."

"שני הסבים והסבתות שלי היו בנהלל. גדלתי במשפחה חמה ואוהבת. נהלל מבחינתי היא כמו איבר חי ופועם. נהלל כקונספט היא חלק ממני, מההוויה שלי. מעולם לא ניתקתי קשר עם נהלל. בנהלל אני מרגישה כמו בתל אביב, אני בנינוחות הזו שמאפשרת לי להרגיש כמו שאני."

"כבר שנים רבות אני לא גרה בנהלל, אבל מגיעה למושב בתדירות מאד גבוהה וכשאני מתקרבת לנהלל, אני נהיית רעבה לאוכל של אמא. אני חוזרת להיות  הילדה והבת שהייתי, שלווה יורדת עליי, ואני בתחושה של חזרה הביתה."

זיכרון ילדות?

"בנהלל נוהגים לערוך את טכס יום הזיכרון בארבע אחריי הצהריים, על מנת שכל בני נהלל יבואו לטכס במושב. אני זוכרת שהיינו הולכים לטכס בבית העלמין בנהלל עם חולצות לבנות, חוזרים הביתה, מחליפים בגדים והולכים למלא שקיות בחול ולשים בהן נרות, ועובדים כדי להכין את ערב יום העצמאות שנערך שלוש שעות אחר כך."

"הרצף המתקיים בלוח הזמנים, בין יום הזיכרון ליום העצמאות היה חד, אבל ברור. עצב עד גמר הטכס ומעבר להכנות למסיבת העצמאות ויציאה לחגוג את החג בכפר."

ספרי לי על משפחתך? 

"אימי נאוה הגיעה עם הוריה ומשפחתה לנהלל בהיותה בת חמש עשרה. הם גרו בחיפה ואמא למדה בבית הספר הריאלי. סבי וסבתי אימצו ילדה שהגיעה מהשואה לארץ בהיותה נערה, והיא באה ללמוד בבית הספר החקלאי בנהלל."

"סבי וסבתי החליטו לבוא בעקבותיה לנהלל. באותן שנים, היו מגיעות משלחות מכל העולם לנהלל, בשל היותו המושב הראשון והמבנה המיוחד של נהלל. אז הציעו לסבא וסבתא לפתוח פנסיון על מנת לארח משלחות אלו."

"סבא וסבא עזבו את חיפה והקימו פנסיון בנהלל. אמא למדה הוראה בהמשך והייתה אשת חינוך מהמעלה הראשונה. עד היום מגיעים אליה אנשים המוקירים אותה ואת תרומתה לצמיחתם וחייהם. "

"אבי, דני, נולד וגדל בנהלל. אביו היה ממייסדי נהלל, ממש מהשבעה הראשונים. הוא ואחיו פיתחו את משקם ועבדו בחקלאות. כיוון שלא היו נשואים, המושב ביקש מהם לתת את משקם לזוג שהגיע עם ילדיהם לנהלל."

"סבא ואחיו מסרו את המשק שלהם ועברו לגור בתוך העיגול. סבא נישא ועבד כאיש ציבור בנהלל. הוריי נפגשו, התאהבו ונישאו. את ביתם הקימו בנהלל. אמא עבדה כמורה וחינכה מאות תלמידים."

"אבא  עבד במוסך המרכזי במושב, במקביל תמיד עבד בעבודות נוספות. אבי דני, שלט בכל הכלים החקלאים. היה לו רישיון לכל הכלים. עם עבודתו במוסך עבד גם כנהג במועצה, היה מורה לנהיגה על טרקטורים, היה בוחן לטרקטורים – איש של עשייה וחריצות אין סופית."

"בשנה האחרונה לחייו, הפסיק לעבוד במוסך, וניהל את עשיית הביוב המרכזי בנהלל."

"הוא ניהל והיה אחראי על כל הפרויקט. דני ניהל את פרויקט הביוב המרכזי ללא השכלה של מהנדס אבל ברמה של מהנדס, ברמה הגבוהה ביותר ביחד עם קבלן. אותו קבלן אומר שוב ושוב שמעולם לא עבד עם אדם בעל יכולות כאלו, שידע הכל."

"אבי היה יוצא דופן ביכולות שלו. כשבגרתי וכבר הייתי בעלת רכב משלי, הרכב שלי קירטע והיה ברור שאני חייבת להיכנס איתו למוסך."

"שיתפתי ותיארתי לאבא את הרעשים שהרכב שלי עשה. אבא אמר לי, הבעיה היא בקלאץ'. כנסי למוסך ותודיעי להם מה הבעיה. כך עשיתי והתברר כמו תמיד שהוא דייק. הוריי ילדו שלושה ילדים, אני הבת הבכורה. שלוש שנים אחריי נולד אחי יוחאי והשלישי, בן הזקונים, הוא גדעון. 

"כשהייתי בת עשרים ושתיים, אחי יוחאי נהרג במסגרת שירותו הצבאי. הוריי, על אף השבר הגדול, המשיכו לתמוך וללוות אותי על מנת שאחיה את חיי. אימי, אישה עם סקרנות ותאוות ידע. יש לה זיכרון נפלא."

"אימי אישה מאד חכמה. אימי נסכה בי בטחון ותחושה שאני מסוגלת ויכולה לעשות כל דבר שאחפוץ. אימי חינכה אותי לאמת, אסור לשקר ולא להתבייש להודות כשאני לא יודעת. הוריי שניהם חינכו אותי לעשות את הכל על הצד הטוב ביותר."

ספרי על עצמך, מהי טריוויה בעבורך?

"התחלתי לקרוא כבר בגיל שלוש. מאז שאני זוכרת את עצמי – כל מה שקראתי והבנתי, זה נכנס לנצח. הצורך והרצון להבין נלווה אל אהבת הקריאה, הזיכרון והסקרנות. כל תחום אליו נחשפתי בקריאה הוביל לחקרנות ולעניין גובר, על מנת להבין ולקבל תשובה רחבה. כבר בילדותי, לאנציקלופדיות היה תפקיד מכריע לסקרנות שבי."

"אהבתי אנציקלופדיות, הן היוו חלק בלתי נפרד מחיי. נושאים בהם נתקלתי הובילו אותי ללמידה וחקירה באנציקלופדיות. היום אין צורך באנציקלופדיות. היום גוגל בנייד, במחשב, מלווה אותי לכל אורך היום."

"אם יספרו את מספר הפעמים ביום בהם אני חוקרת דרך גוגל, ייווכחו שגוגל והאינפורמציה אליהם אני חושפת עצמי, הוא לאורך כל היום."

"בכל עת בה אני חוקרת דרך גוגל, אני ממשיכה וחוקרת תחומים נוספים, עד שמרגישה שאני מבינה את כל האינפורמציה הנחשפת בפניי."

"הייחוד שבי זה היכולת לשלוף את הידע שלי מתוך הזיכרון. מכיוון שיש בי הצורך לחקור ולהבין – אני זוכרת את ההקשרים השונים ושולפת מתוכי את התשובה הנכונה."

מה הופך אדם לצ'ייסרית? 

"הצ'ייסר חייב זיכרון טוב עם היכולת לשלוף את התשובה שבאה כתוצאה מההקשר המדויק. כשאני מופיעה בתוכנית אני חייבת להיות במצב תודעתי מסוים. לפני צילומי התוכנית אני בהתכוונות והתכוננות."

"אני חוזרת ולומדת תחומים מסוימים עליהם אני נשאלת בתוכנית. התחומים הנשאלים הם אקטואליה, תרבות, תנ"ך, פוליטיקה ועוד." 

האם  היותך הצ'ייסרית בתוכנית "המרדף" גרם לך להשתנות?

"בשל הגיל שלי הגעתי לתוכנית 'המרדף' מעוצבת ומגובשת. אני מאד אוהבת את התוכנית, מעריכה את צוות ההפקה של התוכנית. מגיל צעיר עסקתי והתעמקתי בטריוויה. בחיי המקצועיים אני המעצבת הגרפית הראשית של עיתון 'לאשה'. אני מאד אוהבת את עבודתי."

"היותי ב'המרדף' הוא נדבך לעשייה שלי, נדבך לעשייה, לדברים שאני אוהבת ושמביאים לחיי שמחה גדולה וסיפוק. בעת הצילומים אני חייבת להיות מאד מפוקסת וחדה. אין פריבילגיות, אין הנחות, המצלמות עליי ויחד עם התחרות והמתח יש בי גם נינוחות ואני שומרת על חוש הומור."

מיכל נשואה ואם לשתי בנות בגיל ההתבגרות. מסתבר שהבנות לא ממש מתרגשות מהופעתן של אימן ולא, הן אינן צופות בתוכנית המרדף. אבי, בן זוגה של מיכל, מאד תומך ועוזר. 

"כל נושא הלבוש, הנראות הוא לא התחום החזק שלי. בן זוגי הוא הבוחר וקונה איתי את הבגדים. הצבע השולט בבגדיי הוא שחור. אמרתי באחת התוכניות שבארון הבגדים שלי יש שני צבעים, שחור ומשמין. נשארתי אותה מיכל, אין לי עניין בפרסום, בלהיות מזוהה."

הטריוויה כאמור הוא תחום שמלווה את מיכל מגיל צעיר. בשנת 2000 מיכל כתבה יחד עם אביב לביא ספר שנקרא: "מאיפה משתין הדג" המכיל 2000 שאלות טריוויה.

: "אביב לביא הינו עיתונאי, שעוסק באיכות הסביבה וספורט. אביב כתב בעיתון 'הארץ' מדור שנקרא 'מגבילית המוחות', לאחר מכן המשיך בעיתון העיר. באותן שנים אביב היה פונה לעיתונאים, לעורכים ולאנשים שעבדו במערכות עיתונים ומבקש שיתרמו לו שאלות."

"כך נוצר שיתוף פעולה ביני לבין אביב. שלוש שנים עבדנו יחד ופעם בשבוע כתבנו שאלון טריוויה. כתבנו והוצאנו את הספר לאחר שהיו לנו אוסף של אלפיים שאלות." 

תני לי דוגמא להבדל בינך לאחרים בנושא טריוויה?

"לדוגמא שיר חדש שמושמע בתקשורת. כשאני שומעת שיר חדש, אני בודקת מי שר את השיר, מי כתב, מי הלחין – ואמשיך ואחקור את כל הפרטים הנוגעים לשיר זה, ומשם לעוד ידע על היוצרים וכו'. הכל נרשם בזיכרון. רב האנשים שומעים שיר, לעיתים שואלים שאלה נוספת ובכך תם העניין."

מהי טריוויה בעבורך?

"הטריוויה מלמדת אותי דברים מהחיים. אין זה מידע מתנשא. זהו מידע מכל תחומיי החיים. הנה דוגמא של שאלה קלאסית בטריוויה. מי חיבר את המנון יחידת מגלן בצבא? התשובה היא נפתלי בנט. הוויקיפדיה מקיפה הכול ואני שואבת ממנה מידע וידע והבנה בתחומים רבים."

הצ'ייסרית מיכל שרון

"התוכנית הראשונה בה השתתפתי הייתה פיילוט. לא ידעתי מה אני אמורה לעשות. הייתה בי בעתה. עם סיום התוכנית, אנשים ניגשו אליי ואמרו לי, שעבדתי עליהם, שעשיתי זאת כל החיים. נגמרו הצילומים ואני רעדתי. נשאלתי: 'מה קרה שהרעד הגיע עם סיום התוכנית?' עניתי להם, 'אני מנהלל, כך חונכתי, לעשות מה שצריך חינוך של חישול, דיוק והקפדה'."

"הרבה מאד שאלות נוגעות באנשים הקשורים לנהלל. שאלות על יונתן גפן, אביב גפן, מאיר שליו, משה דיין, רם בן ברק… אנשיי נהלל היו אידיאליסטים והרבה מהם היו בעלייה השנייה, במוסד, בהקמת ישובים ובתחומים רבים."

"כך קורה שהרבה שאלות בתוכנית 'המרדף' קשורות לנהלל ולעמק יזרעאל.  דוגמא לשאלה, היכן נמצא מעלה בני המושבים? התשובה היא ליד עין גדי. ידעתי את התשובה, כי את השביל הזה פרצו בני המושבים. עידו מנחה התוכנית שאל אותי, מאיפה את יודעת? עניתי בחיוך, אני מנהלל."

מיכל שרון עובדת הרבה מאד שנים כמעצבת הגרפית של עיתון 'לאשה'. נושא השיחה מופנה למגדר הנשי: "בעבודה שלי אני עובדת בעיקר עם נשים. עיתון 'לאשה' הינו עיתון כשמו, עיתון לאשה."

"אני אוהבת לעבוד עם נשים. הצוות בעיתון הינו צוות של נשים, שכל אישה בתחומה מקצועית ברמה הגבוהה ביותר. המאפיין את צוות העיתון הוא פירגון אינסופי, יחסיי עבודה מעולים ובעיקר פירגון."

"עיתון 'לאשה', היוצא מידי שבוע, הינו שבועון המקיף את כל נושאי חיינו. אני עובדת בעבודה בה אני נהנית מעבודתי ונהנית במחיצת כל אותן נשים שאני עובדת עימן. מזה זמן אף כותבת טור בעיתון. אני מוצאת, הן בעבודתי והן כשמתמודדות מולי נשים, הנאה והנעה גדולה. הנשים שמתחרות בתוכנית 'המרדף' הן חכמות מבריקות ומקסימות."

למה יותר קשה להביא נשים לתוכנית?

"נשים יותר ביקורתיות כלפיי עצמן. הן חוששות לעמוד בפרונט. נשים פוחדות יותר לטעות. כשמתמודדת מולי בחורה בתוכנית, ההתמודדות יותר קשה. אני יודעת שכשבחורה מגיעה לתוכנית – היא אמיצה במיוחד, חדורת מטרה ולכן מתמודדת יותר קשה."

"נשים ביקורתיות יותר כלפיי עצמן, הן מבחינת הידע שלהן והן מבחינת הנראות. נשים ברבות מהפעמים לא מאמינות שהן מספיק טובות. אלו הן אותן גורמים המונעים הרבה פעמים מנשים לדרוש העלאה במשכורת או תנאים, שלגברים יותר קל."

אנו נפרדות, אני מתבוננת בדמותה המתרחקת, זוהי אותה מיכל שפגשתי בנהלל, תמיד מקרינה נועם, צניעות וסבר פנים מאיר עיניים. המתבונן מן הצד לא יידע שזוהי  הגרסה הנשית בתוכנית 'המרדף'. 

לסיכום, שאלת טריוויה עם תשובה מפתיעה:

מהו תחום הלימודים אותו למדה מיכל שרון הצ'ייסרית לתואר הראשון?התשובה:

מיכל התקבלה לאוניברסיטה בציון פסיכומטרי קרוב ל-700 אך בחרה ללמוד עיצוב גרפי ולימודים נוספים. תואר ראשון לא למדה.

מיכל שרון הצ'ייסרית | צילום: יריב פיין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן