יבול שיא
הרפת והחלב
בית אלעזרי

מושב בית אלעזרי שליד רחובות סובל ממכת תנים בלילות

4 דק' קריאה

שיתוף:

עשרות תנים חודרים למשקי מושב בית אלעזרי מידי לילה וגורמים לנזקים  שני רפתנים מדווחים על נזקים בעשרות אלפי שקלים, בעקבות טריפת עגלים ופרות ממליטות  מועצת ברנר בתגובה: "המועצה קשובה לפניות התושבים ומטפלת בנושא"

אם לא די בגנבים שחודרים למושב בית אלעזרי, שליד רחובות, נוספה למושב מכה חדשה – מידי לילה פושטות להקות תנים על המשקים – גורמות נזקים לחיות המשק ומטילות פחד על התושבים ובני משפחותיהם. לטענת התושבים, מידי ערב, החל מהשעה 18:00, ישנם עשרות תנים בחצרות הבתים ובמשקים. בית אלעזרי הוא מושב גדול שנמצא דרומית לצומת ביל"ו. במושב משקים חקלאיים רבים, יש בו גידולי פירות וירקות וכן גידול חיות משק בלולים וברפתות.
חנוך שלומוביץ', רפתן בבית אלעזרי: "מי שיש לו בעלי חיים זה בהחלט בעייתי. נכון שהתן הוא חיה מוגנת אבל זו בדיוק הבעיה. מי יגן עלינו? ברחוב שלי יש שתי רפתות במרחק 400 מטר ויש לנו תופעה של עשרות תנים שמגיעים לרפתות מידי ערב. מדובר בלהקות גדולות מאוד – 50-60 תנים בלהקה, שמגיעה יחדיו במכה אחת. הם מסתובבים על המדשאות, בחצרות והילדים פוחדים לצאת החוצה. לאחת מנקבות התנים היו גורים איתה והיא ממש רצתה לתקוף – זה מטרד עצום. לי כרפתן אכלו שלוש עגלות והרגו לי שתי פרות. כאשר הפרה ממליטה הם מנצלים את חוסר האונים שלה ומתקיפים. שתי פרות שלי מתו ושתיים הצלחתי להציל."

"כשהתקשרתי לווטרינר של רט"ג קיבלתי תלונה במשטרה על כך שהטרדתי אותו, בכך שהתקשרתי לנייד הפרטי שלו. הייתי צריך לתת עדות במשטרת יבנה, כי מה שהטריד את הווטרינר זה שהפריעו לו בנייד הפרטי. זו פחות או יותר ההתייחסות של הרשויות"

ניסית לבקש עזרה ממישהו?

שלומוביץ': "אתה מתקשר לרשות הטבע והגנים ולא מקבל תשובות. אתה מתקשר למועצה ואומרים לך שאין להם כסף. התקשרתי ליאיר מרט"ג והוא ענה לי שאין ביכולתו לעשות דבר. לטענתו, אם הוא יירה בהם, הריבוי יהיה יותר גדול. מה הם כן הציעו? שאני יגדר את כל השטח. יש לי 14 דונם וזאת חתיכת הוצאה. במקום שיגדרו אותם רוצים שאנחנו נגור מאחורי גדר.

"התנים מגיעים כמו שעון כל ערב וגם לפנות בוקר, מייללים בעצמה שכבר הפכה למטרד. אסור לי להרעיל אותם כי הן חיות מוגנות ואני גם לא רוצה לעשות נזק סביבתי. אומרים שהתן מוגן, אז שיהיה מוגן מחוץ למושב. מה זאת אומרת חיה מוגנת בתוך המושב? אני נפגעתי כלכלית, אבל עזוב, מילא טרפו לי שתי פרות – מה יקרה אם יום אחד הם ינשכו איזה ילד או ילדה או שידביקו את כל הרפת בכלבת? לי עד עכשיו נגרם נזק של מעל 30 אלף שקל."

 

נקבת תן בפארק ירקון
נקבת תן בפארק ירקון

 

סניטציה ביישוב

מאז ומתמיד היו תנים במושב בית אלעזרי, כמו בכל מושב אחר בארץ (בעיקר בצפון הארץ), אולם בחודשים האחרונים התרבה מספר התנים שחודרים למושב והפך למכה של ממש. התן הוא אכן חיה מוגנת, טורף ש-50% ממזונו בא דווקא מהצומח ומפסולת אורגנית במזבלות.
בישראל קיים זן בשם 'תן זהוב' והוא נמצא בעיקר בצפון הארץ, אך גם במרכז ומעט בנגב. הוא נפוץ בעיקר ליד מושבים וקיבוצים וסמוך למזבלות. כעיקרון התן נחשב לאוכל נבלות ולבעל חיים שחושש מבני אדם, אך עם השנים למד ליהנות משפע המזון של בני האדם. אמנם הוא אוכל נבלות אבל התן ככל הטורפים ישמח לנצל חולשה של חיות משק כדי להשיג את מזונו. לכן הוא מתקיף גדיים, טלאים, עגלים ופרות ממליטות שאינם יכולים להגן על עצמם.

אוליק שלו, רפתן נוסף שמתגורר בבית אלעזרי: "כמות התנים שמסתובבת פה במושב מידי לילה היא חסרת תקדים. צריך לבוא ולראות, אני רואה אותם מידי ערב ולילה. והיללות זה משהו נורא. לי הם הרגו שלוש עגלות ופרה, יש לי צילומים, פשוט איום ונורא. "כאשר התקשרתי לווטרינר של רט"ג קיבלתי תלונה במשטרה על כך שהטרדתי אותו, בכך שהתקשרתי לנייד הפרטי שלו. הייתי צריך לתת עדות במשטרת יבנה, כי מה שהטריד את הווטרינר זה שהפריעו לו בנייד הפרטי. זו פחות או יותר ההתייחסות של הרשויות לתופעה הזאת, יש כאן נזק נוראי ולצערי זה מאבק יומיומי. אם אני שומע פרה ממליטה אני ישר רץ לרפת, שלא יתקיפו אותה – אני יוצא אבל אתה לא יודע בדיוק מתי פרה ממליטה על הרגע. אם הפרות ממליטות במהלך היום זה מצוין אבל היא ממליטה בלילה ואני לא שומע אותה – זו בעיה.

"ההורים במושב אומרים שזה מאוד מפחיד אותם ושיום אחד יקרה פה אסון. אז מעבר לנזק של עשרות אלפי שקלים – זו צרה צרורה. מייד אחרי המיקרה שלי הגיע לפה פקח של רט"ג, ירה בשלושה תנים ומאז לא ראינו אותו. לפני כמה שבועות הייתה אסיפה כללית והתקיימה שיחה עם רשות שמורות הטבע. הם ישר אמרו שאין מה לעשות ושלא יעשו כלום – ביקשו נגדר את המשקים ואפילו האשימו אותנו שאנחנו מספקים להם מזון, מה שלא נכון. את כל הפגרים שלנו אנחנו מפנים לפסדים ויש לנו אישורים על כך, דרך הביטוח. רק לגדר את הרפת זו הוצאה של עשרות אלפי שקלים."

 

אוליק שלו ורעייתו
אוליק שלו ורעייתו

 

המועצה האזורית ברנר, מסרה בתגובה: "א. המועצה קשובה לפניות התושבים ומטפלת בנושא. ב. מידי שנה כמות התנים הולכת וגדלה. מדובר בחיה מוגנת ומכאן שאנו מחויבים לפעול בשיתוף פעולה ובהתאם להנחיות רשות הטבע והגנים. ג. בהתאם לכך מבצעת רשות הטבע והגנים הסברה בנושא סניטציה בישובים – למניעת הגעת התנים וכן פעילות לדילול התנים מחוץ לשטח היישוב".

בתגובה נמסר מרשות הטבע והגנים, כי: "תופעת שוטטות חיות בר בהן תנים באזורים מיושבים נובעת ממשיכת החיות למזון זמין שמקורו בפסולת אדם. הקפדה על רמת תברואה גבוהה ביישוב, כגון: פינוי אשפה תכוף, סגירת פחים וקיבועם ומניעת האכלת חיות, לרוב מצמצמת תופעה זו באופן משמעותי. "בכל הקשור למושב בית אלעזרי ניכר על סמך בדיקות ותצפיות, כי נוכחות התנים נובעת בעיקר ממשיכתם ללולים, רפתות ולפגרים, הנזרקים בסמוך להם באופן לא מבוקר וסדור. הנחיות אלו, לרבות הנחייה  לגידור יעיל והצבת מתקנים לאחסנת הפגרים עד לפינויים, ניתנו לראשי היישוב ולחקלאים בתחומי היישוב על ידי רשות הטבע והגנים, כגוף האמון על חוק הגנת חיות הבר. "בתוך כך, גם בוצעו פעולות נוספות להרחקת התנים ביניהן דילול אוכלוסייתם כמוצא אחרון, אך אלו לא יעילים אם  לא פותרים את בעיות התברואה. לצערנו נראה  שההנחיות  שניתנו לא יושמו על ידי החקלאים הרלוונטיים והיישוב ועל כן, התופעה עדיין ניכרת. זאת בניגוד למועצות ויישובים אחרים שנקטו בפעולות הנדרשות והצליחו לצמצם את התופעה."

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן