יבול שיא
הרפת והחלב
חמוקי ניצנה תזהרו שלא לשבור סלעים

נסיעה בכביש 10 – מסע אל נופים אחרים בדרומה של ארץ ישראל

8 דק' קריאה

שיתוף:

כביש 10 הכביש שלאורך גבולה הדרום מערבי של ישראל, בין הנגב לסיני, הוא אחד מהכבישים היפים בארץ, אך למרבה הצער סגור ברוב ימות השנה. השנה באופן חריג ייפתח הכביש למבקרים הן בראש השנה והן בחג הסוכות.  הכביש הזה מציע למטיילים נופים מדהימים ואנשים חמים ונהדרים. שחר רצקין יצאה ליום טיול מהנה בכביש 10 – במהלכו פגשה את אנשי המושבים שעל גדר המערכת, משפחות וגם חיילים – מצרים וישראלים

במרץ 2021 הוחלט על פתיחת כביש 10 מחדש למטיילים אחת לחודש ובחגים. השנה נמסר כי הכביש יהיה סגור בראש השנה אולם ברגע האחרון הודיע דובר צה"ל כי הכביש ייפתח למבקרים הן בראש השנה והן בחג הסוכות (פרטים על עדכונים בנושא פתיחת הכביש לתנועה במאמר) בשעות היום (08:00-17:00). השינוי מתרחש לאחר כמעט עשור בו הכביש סגור בעקבות גל הפיגועים באוגוסט 2011 כאשר חטיבת פארן החליטה על פתיחתו מחדש בנוהל זה – נסיעה בכביש 10 – מסע אל נופים אחרים

נסיעה בכביש 10

כביש 10 הכביש שלאורך גבולה הדרום מערבי של ישראל – בין הנגב לסיני – הינו אחד הכבישים היפים, בעל נופים רחבי ידיים מרשימים ומדהימים אפילו רק דרך הנסיעה בלבד, תוך מבט מחלון הרכב.

כביש 10
כביש 10

אנחנו כמובן אספנו לכם מבחר מקומות לאורך הכביש שבהם אנחנו ממליצים לכם לעצור, לרדת מהרכב (לא לשכוח כובע, מים ונעלים סגורות) וליהנות מכל הטוב שהכביש מציע לטיילן הישראלי ובראש וראשונה: נופים מדהימים ואנשים חמים ונהדרים. יצאנו ליום טיול מהנה בכביש, פגשנו אנשי מושבים, משפחות וגם חיילים – מצרים וישראלים.

כביש 10 – היסטוריה

תחילתו של כביש 10 הינה בשנות השמונים לקראת השלמת נסיגת ישראל מסיני. בתחילתו קיבל את השם "דרך אילתה" בוועדת השמות הממשלתית. הכביש הינו מקביל לגדר הגבול של ישראל עם מצרים. עם פתיחתו לציבור בשנת 1986, התנועה בכביש הותרה רק ביום. מעניין לגלות כי הכביש נסלל בפיקוח צמוד של פקחי רשות שמורות הטבע כדי למנוע פגיעה בנוף.

הכביש, במסלולו הנוכחי, מתחיל בדרום בנקודת המפגש עם כביש 12 בצומת מחנה סיירים, ממשיך דרך הר חריף, ניצנה, עתיקות ניצנה ומעבר ניצנה ומסתיים בצפון, ביישובי חבל אשכול המערביים הקרובים לסיני.

המשכו של הכביש צפונה ברצועת עזה הגיע בעבר עד לחוף הים התיכון, מול מוצב אלוף ויותר מאוחר נודע כ"ציר פילדלפי". אורכו של מסלול זה הינו 182 ק"מ וזה מה שמעניק לו את התואר של אחד מחמשת הכבישים הארוכים במדינת ישראל – נכון להיום.

במקביל לכביש הוקמה גדר גבול והוצבו אבני גבול לאורך חלק ניכר מהכביש, אך הגדר לא תוחזקה ועם השנים נסחפה או כוסתה בעפר. בשנת 2010 הוקמה גדר חדשה בגובה של חמישה מטרים כדי למנוע מעבר מסתננים מאפריקה לישראל ולאורך הגדר נסלל כביש ביטחון צבאי.

שחר הכתבת שלנו בכביש 10
שחר הכתבת שלנו בכביש 10

הכביש הוא דרך נוף המאפשרת תצפית אל עבר מרחבי חצי האי סיני ולהרי הנגב המרכזי. דרך עזה הקדומה (דרב אל-עזה) מקבילה לכביש מצידו הדרום-מערבי, בתוך חצי האי סיני, וזו שמשה למסחר ולתנועת עולי רגל בין מפרץ אילת לעזה. מקטע הכביש שבין ניצנה לבין הר חריף נקרא דרך יאיר על שם סרן יאיר פלד מפקד סיירת הצנחנים שנהרג סמוך לתוואי בשנת 1959.

בעקבות סדרת הפיגועים שאירעה בכביש 10 ובכביש 12 באוגוסט 2011, הוחלט בזמנו לסגור את הכביש לאזרחים וב-2013 התקבלה החלטה שכזו שוב. בשנים האחרונות חטיבת פארן פותחת את הכביש למטיילים בעיקר בסועות ובחול המועד פסח.

היום כמעט שאין מסתנני עבודה ופליטים שמגיעים לגדר הגבול שעל כביש 10 מכיוון סיני, אך עדיין הכביש משמש ככר פעולה נרחב לכנופיות מבריחי סמים בדואיות – הן מהצד הישראלי והן מהצד המצרי. צה"ל  באמצעות יחידות מגלן ומג"ב פועלים בכל שעה, ימים כלילות למגר את הברחות הסמים והאמל"ח מסיני לישראל, לרוב בהצלחה, אם כי הכביש  והגבול ארוך מאוד, המבריחים מאורגנים מאוד ומכירים את השטח ולא תמיד מצליחים לסכל את ההברחות.

לאחרונה פירסמו חטיבת פארן ותיירות הר הנגב הודעה על הרחבת הפעילות בכביש הגבול המערבי, כך שבמהלך סוף שבוע אחד לפחות בכל חודש יפתח כביש 10. את מועדי הפתיחה ניתן למצוא בהמשך הכתבה.

אז איך מגיעים לכביש 10

הנסיעה מתחילה בפיתחת ניצנה – לכיוון עזוז. אחרי שעברנו את צומת טללים, והמשכנו לכיוון הפיתחה. נקודת הפתיחה היא נקודה קצת מבלבלת, וכבר ראינו שיחד איתנו עוד לא מעט מכוניות שהתבלבלו.

יש נטייה להמשיך ישר לכיוון הגבול, ושם אתם כנראה תגיעו לבסיס גדול ופשוט – יסובבו אתכם חזרה… אל דאגה, לוחמי ולוחמות גדוד ברדלס, הגדוד המאבטח את תחילת ציר 10 ואת היציאה ממנו, דואגים ומסייעים לאזרחים הנכנסים והיוצאים מהציר, ועושים את מרב המאמצים, כדי לוודא שאתם בכיוון הנכון. עליכם

לשים בווייז 'חמוקי ניצנה', ולהמשיך ישר, אחרי שפניתם מהכביש שמאלה לכיוון עזוז (כך שניצנה תהיה משמאלכם), עד שתראו פניה קטנה ימינה עם שילוט – לכיוון כביש 10.

תחילת מסלול:

תחילת המסלול מתחילה בנקודת תצפית שנקראת 'מצפה דביר'. לאחר שעוברים את השלט "חמוקי ניצנה" (500 מטר בערך) ניתן לראות סככה מצד שמאל, במרחק דקה הליכה מהחניה. הגישה למצפה נוחה ואינה מסוכנת ומהמצפה ניתן לראות את תל ניצנה ואת מרחבי הנגב המרכזי. ראו הוזהרתם – הנוף מרהיב!

נקודה 1 – מצפה דביר

מצפה דביר הוקם לזכרו של דביר מור ז"ל, שנפטר במהלך שירותו הצבאי לאחר שהתנדב לשנת שירות בניצנה, ולאחר שבחר להתנדב לשלדג, למרות היותו רוכב אופניים המייצג את מדינת ישראל בתחרויות.

אהבתי במיוחד את משפטי ההשראה שתלויים לאורך הדרך אל המצפור ובמקום עצמו. המצפה הינו סככה קטנה וחמודה מאוד, שבעיקר טובה לחילוץ איברים – רגע לפני שמתחילים את הטיול הרכבי, ויותר מכל היא עוזרת לקבל התמצאות במרחב. בנוסף, המצפה גדוש במשפטים המביעים נקודת מבט על החיים ומהותם.

מצפור דביר כביש 10
מצפור דביר כביש 10

לאלו המגיעים מרחוק במיוחד – ניתן לשבת ולאכול שם ארוחת בוקר בצל, אם כי המקום אינו גדול ואין בו מקום להמון משפחות. אם תחליטו לחכות עם הארוחה רק 10 דק' נסיעה, תגיעו לחמוקי ניצנה ולמצפור יוסי יפה – שם תוכלו לאכול ברוגע ובמקום מרווח.

מצפה דביר – מה בתכל'ס?

הוראות נסיעה: 2 ק"מ לאחר צומת ניצנה, מופיע שלט הכוונה חום לכיוון “חמוקי ניצנה”. פונים לכיונו ועוצרים כאשר רואים 'מצפה דביר'.

למי מיועד: כל המשפחה.

משך שהות: עשר דקות.

נקודות חשובות: יש צל, נקודת נוף יפה ונעימה.

מומלץ: נקודת התרעננות נחמדה והמצפור יפה.

נקודה 2 – חמוקי ניצנה

כשממשיכים ממצפה דביר ישר על הכביש, תעברו מימנכם פניה ימינה לכיוון שחזור חקלאות קדומה. הכניסה מסורבלת מעט לרכבים פרטיים, ומומלצת בעיקר לבעלי עניין בנושא.

במתחם ניתן לראות אזור משוחזר קטן, ופינת ישיבה מוצלת ונוחה. חם לכם? ניתן להסתובב בתוך הרכב ולעשות סיבוב מעגלי קטנטן ומשם לחזור חזרה לכביש המוביל לכביש 10.

משם נוסעים עוד מספר דקות ומגיעים לחמוקי ניצנה. כאשר תראו מספר רב של מכוניות עוצרות משמאל לכביש, והרים לבנים בצורות מקומרות משמאלכם – הגעתם לחמוקי ניצנה.

חמוקי ניצנה הינם תופעת טבע מקסימה של משחק בין מים, רוח וסלעי קירטון. הסלעים הלבנים החלקלקים נוצרו על ידי בלייה טבעית וכל סלע עגול ופתלתל בצורה הייחודית לו.

חמוקי ניצנה תזהרו שלא לשבור סלעים
חמוקי ניצנה תזהרו שלא לשבור סלעים

בשטח ניתן לראות גם מאובנים – נומוליטים המזכירים לנו שלפני מיליוני שנים – כל המדבר הזה היה מכוסה ים ובקרקעית הים חיו יצורים בגודל של מטבע. היום, הים כבר איננו ובחמוקי ניצנה נשאר מדבר בלבד.

כמובן שאסור לקחת או לשבור מאובנים, אבל תמיד נחמד להסתכל, אך שימו לב היכן אתם דורכים. השמועה מספרת כי מומלץ להגיע בשעות אחר הצהריים, אז יורדת השמש נמוך והסלעים נראים יפים עוד יותר.

חמוקי ניצנה – מה בתכל'ס?

במידה ועדיין לא אכלתם ארוחת בוקר, מימין לחמוקי ניצנה נמצא מצפור יוסי יפה.

קצת רקע: יוסי יפה נולד במושב חרות  בבית הספר החקלאי כדורי. הוא התגייס לצה"ל במסגרת הנח"ל, עבר קורס מכ"ים, התנדב לצנחנים והצטרף לפלוגה א' בגדוד 890 בפיקודו של מאיר הר ציון, היא סיירת הצנחנים.

בהמשך עבר קורס קציני חי"ר ועם סיומו שב לסיירת ושימש כמפקד מחלקה. יפה נפצע קשה בפעולת קלקיליה. ב-1957 מונה למפקד סיירת הצנחנים.

במילואים המשיך למלא תפקידי פיקוד בצנחנים. עם הקמת חטיבה 55, חטיבת צנחני מילואים, ב-1965 מונה למג"ד הראשון של גדוד 66. לחם במלחמת ששת הימים, בקרב על ירושלים, בביה"ס לשוטרים, בגבעת התחמושת ובהר הצופים.

במלחמת ההתשה לחם במוצבי התעלה ובמלחמת יום הכיפורים בקרב על העיר סואץ.

יפה גר במשך כל חייו במושב, ושילב פעילות ביטחונית-התיישבותית עם עבודה חינוכית-ציונית. במשך שנים רבות פעל במסגרת חטיבת בני המושבים. בתחילה כרכז מפעלים ולאחר מכן כמרכז החטיבה.

ב-1977 חזר לשירות קבע בצה"ל כסגן מפקד עוצבת חצי האש. הוא נהרג במהלך אימון ההקמה, כאשר רכבו עלה על מוקש ב-28 בפברואר 1977 באזור ניצנה שבנגב. מצפור יוסי יפה מספק לנו תצפית יפיפיה ברוחב של 360 מעלות, בה ניתן לעצור ולאכול ארוחת בוקר ברוגע.

נקודה 4 – מחסום הכניסה לנסיעה בכביש 10

הגעתם לכניסה הרשמית לכביש 10. כאן תפגשו בחיילים העושים את תפקידם – הם יבקשו מכם תעודת זהות וירשמו מספר פרטים, בעיקר כדי לוודא שאינכם נתקעים בכביש לאחר שעות הפתיחה של הכביש. מנקודה זו ניתן לנסוע דרומה בלבד, לכיוון הר חריף ואילת, על כן ניסע שמאלה.

מחסום צהלי בכניסה לכביש 10
מחסום צהלי בכניסה לכביש 10

נקודה 5 – בור הסבחה

מהרגע שעברנו את החיילים והמחסום אנו נוסעים בסמיכות לגבול מצרים, וניראה נופים מרהיבים הנפתחים מולנו לאורך הדרך. מידי פעם ניראה מצידה השני של הגדר – את המוצבים של החיילים המצרים. במבט ראשון אנחנו רואים גם את המגדל המצרי במוצב שמזכיר פילבוקס בריטי ממלחמת השחרור. לאחר כ-800 מטר ניראה פניה שמאלה אל בור הסבחה.

כביש 10 במרכז ניתן לראות עמדה מצרית עם הפילבוקס
כביש 10 במרכז ניתן לראות עמדה מצרית עם הפילבוקס

מומלץ לחנות בחניה ממש לאחר הפניה שמאלה וללכת כ-15 דקות הליכה ברגל, ולא להסתבך עם כניסת רכב פנימה. במידה והחלטתם להיכנס עם הרכב עד לבור, עליכם לקחת בחשבון שיתכן ולא תמצאו מקום לחניה וכי הדרך משובשת מאוד. מומלץ לבעלי רכב 4X4 אך בנסיעה איטית וזהירה ניתן להגיע במכונית פרטית. לשיקולכם.

בור הסבחה (בור א-צ׳בחה)

בור הסבחה (בור א-צ׳בחה) הוא בור מים נבטי יפה המחזיק מים כל השנה.  נמצא הבור אשר מימדיו הינם  9 על 5 מטרים. הבור מתמלא במי גשמים ומספיקים כ-15 מ"מ גשם בשנה על מנת שיתמלא עד תומו.

הבור מוביל לבריכת תת קרקעית עתיקה ורחבת ידיים. הבור מלא במים כל השנה, והמים קרים ושווים כל דקה טבילה. את הבור מכסה חתיכת פח שמסייעת לשמור על המים נקיים. מראש הבור ישנו סולם ברזל המגובה בחבלים המוריד כ-3 מטרים עד למפלס המים.

בור הסבחה כביש 10
בור הסבחה כביש 10

אל הבור יכולים לרדת כל פעם אדם אחד, ולשהות בתוך הבור כשניים שלושה אנשים במקביל, לא יותר. לאחר הירידה לבור מגיעים לחלל רחב למדי אך חשוך מעט, המלא במים קרים ומרעננים מאוד.

הירידה אמנם מאתגרת אבל שווה כל רגע של חשש, המים נקיים ונעימים.

בור הסבחה – מה בתכל'ס?

הוראות נסיעה: 800 מ' אחרי המחסום – פנו שמאלה מהכביש וחנו בחניה הגדולה. המשך הדרך – משובשת ומתאימה לרכבי שטח בלבד.

למי מיועד: הכניסה לבור לא מיועדת לילדים קטנים.

משך שהות: חצי שעה

נקודות חשובות: אין צל, הכניסה לבור היא למעט אנשים כל פעם

נקודה 6 – מצפור קדש ברנע

לאחר שהתייבשנו חזרה מבור המסבחה, נמשיך בנסיעה אל עבר מצפור קדש ברנע. המצפור נבנה על שלוחת קדש ברנע, בגובה 670 מ' מעל פני הים. זוהי הנקודה בה נופו של הכביש משתנה ממישורים רחבי ידיים, הגענו לאמצע הכביש ואנו מתחילים לטפס על הרים בשמורת הר הנגב. הנסיעה בכביש מפגישה את המטיילים עם תצפיות מרהיבות, הן להר הנגב והן לעבר סיני.

מדובר בכביש מפותל המגיע עד אל המצפור המוצל. שימו לב – היות והמצפה הינו בנקודה גבוהה למדי, ישנה רוח חזקה וקר. צילומים חובה בנקודה זו.

יש גם פריחה על כביש 10
יש גם פריחה על כביש 10


זה יהיה מקום נפלא לפתוח פק"ל קפה, להביט על עמק השחרון הנפרס למולכם ואל צפון סיני, ולנשום עמוק את האוויר המרגיע של אזור זה.

נקודה 7 – תצפית ה"פוגה"

אנדרטה לזכרם של מדריך הטיסה סרן אורי סלומון ופרח הטייס טל צורי, שיצאו ב-15 בפברואר 1980 לטיסת אימון, אולם בדרכם חזרה פגע המטוס ברכס ההררי והשניים נהרגו. באנדרטה עצמה משולבים חלקי המטוס המרוסק.

נקודה 8 – צומת הר חריף

צומת הר חריף נמצאת בסמוך לבסיס צבאי. מכאן מתפצלת הדרך לשניים: אפשר להמשיך דרומה, על כביש 10, לכיוון הר כרכום ובהמשך לאילת, או לפנות מזרחה על כביש 171 המוביל לכיוון מצפה רמון דרך בורות לוץ.

נקודות לעצירה בדרך לכביש 10

גן לאומי שיבטה – סיור מקסים, אפשרי מודרך בתיאום מראש

עזוז – בית קפה עזוז

צומת טללים – "בורקס צביקה" – אפשר להזמין מראש

מתי הכביש פתוח למבקרים? 

6-9.9 (ראש השנה) – מחמוקי ניצנה ועד הר כרכום, מהשעה 8:00 ועד השעה 17:00.  

(סוכות) – מחמוקי ניצנה ועד צומת שקמה, מהשעה 8:00 ועד השעה 17:00.

29-30.10 – מחמוקי ניצנה ועד הר כרכום, מהשעה 8:00 ועד השעה 16:00.

26-27.11 – מחמוקי ניצנה ועד הר כרכום, מהשעה 8:00 ועד השעה 16:00.

נסיעה בכביש 10 | צילום שחר רצקין

חשוב – לפני נסיעה בכביש 10 מומלץ להתעדכן יום לפני הטיול, כיוון שהדברים יכולים להשתנות ע"פ החלטות צה"ל.

תגובה אחת

  1. שלום.
    יש מספר בורות בכביש 10 מאד מסוכנים.
    יש צורך בתיקונים חשובים.
    איני חושב שמדובר בהוצאה כספית יקרה אך בהחלט מצילה חיים.
    תודה
    דוד גפרי
    רוכב אופנוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן