יבול שיא
הרפת והחלב
שירה האס המורדת צילום נטפליקס

סדרה: סקירה מקיפה על "המורדת"

4 דק' קריאה

שיתוף:

סקירה מקיפה על "המורדת" – סדרה חדשה שעלתה בנטפליקס, שבוע שעבר, הפותחת צוהר מרתק לעולם החרדי, כפי שלא הכרנו אותו.  אסתי, גיבורת הסדרה, מגולמת על ידי שירה האס – שבקלות יכולה להיחשב לנטלי פורטמן של 2020.  מוסיקה – חוגגים פסח עם האקפלה החרדית Y-Studs A Cappella

המורדת

בשנים האחרונות, צרכני התוכן זוכים לקבל הצצה נעימה ומעניינת אל העולם החרדי על כל גווניו. ולמרות שהגוונים בעולם זה מוגבלים בדרך כלל – מתגלים לאחרונה לא מעט סרטים ויצירות מעולות, כמו 'מנשה' – סרט קולנוע, דובר יידיש 'משנת 2019, שנוצר בארצות הברית ומספר על חייו האמיתיים של הקומיקאי והשחקן משה מרדכי לאפפלער, שגם מככב בסרט – ואף קליפים ביוטיוב, כמו של האקפלה החרדית Y-Studs A Cappella, שמציעה מספר דקות של מחרוזת שירים יהודיים משנת 1600 עד 2010. כך מבשרים לנו כי העולם החרדי יכול להוציא מתוכו תוצרים מגניבים ביותר.

אבל מה אנחנו באמת יודעים על העולם הזה? כילדה קטנה מצפון הארץ, שעברה לירושלים וגרה עם הוריה והסבים, שנתיים בשכונת הבוכרים בירושלים (שכונה שנחשבת הדוקה ומכילה חרדים ממש כמו שכונת מאה שערים), יצא לי להתבונן לא מעט על החברה החרדית, בעיקר כשהיינו יוצאים כמשפחה לטיול במרכז העיר או לקניות בשוק מחנה יהודה הסמוך. כילדה, חרדים נראו בעיני כדמויות בשחור-לבן, שחולפות על פני במהירות, כשהן תמיד ממהרות אל עסקיהן ואל עולמם השונה והנפרד תמיד. ובכל זאת, בנסיעה באוטובוס (בו הנשים ישבו מאחורה), ניסיתי ליצור קשר עין עם נשים חרדיות, רק כדי לנסות לגלות את הבן אדם מתחת לדמות השטוחה והשבלונית כביכול.

את ההצצה המיוחלת מעולם לא קיבלתי ואף פעם כילדה לא הצלחתי לקשור שיחה עם אישה חרדית. אבל ככול שהשנים נקפו והחברה החרדית החלה להיות פתוחה יותר ופחות מופרדת בנוקשות מהחברה החילונית – התחלתי להבין, כי תחת כל פאה או מטפחת מסתתר עולם ומלואו.

'המורדת' היא סדרה מרתקת, משום שהיא מספקת את הסקרנות שלנו לגבי העולם החרדי המסוגר, ומגישה לנו על מגש של כסף (ורצוי טהור) את אגדת הסינדרלה החרדית שתמיד מנצחת. המיני סדרה מגוללת את סיפורה של אסתי, אישה-יחדה חרדית בת תשע-עשרה, הבורחת מנישואיה המסודרים ומקהילת סאטמר החרדית, שבשכונת ויליאמסבורג, בברוקלין, ניו יורק.

הסיפור מתחיל ברגעים של מתח בהם אסתי (שירה האס בביצוע מקסים ומרגש), אורזת כמה חפצים קטנים (כולל תמונה של סבתה, שעם הזמן נבין כי הייתה לה לאם) ומנסה – ספק לצאת ספק לברוח – מתוך דלתות הבניין בו היא גרה. אבל הבריחה, כבר בדקות הראשונות מסוכלת, בעיקר בשל 'עירוב' (עירוב הוא מצב שבו חרדים נמנעים לטלטל חפצים בשבת) שדורש ממנה לחזור לדירה ולצאת שוב אל הרחוב עם 400 אירו בלבד, דרכון ומסמכים ומשם אל שדה התעופה עד הנחיתה בברלין. מכאן מתחיל מסע בריחה של אסתי אל מציאות נפרדת, שאליה היא יוצאת נחושה אך שברירית באותה המידה.

'מורדת' שעלתה בחמישי האחרון ב'נטפליקס', נוצרה על ידי אנה ווינגר ואלכסה קרולינסקי והיא מבוססת על סיפורה של דבורה פלדמן – סופרת אמריקאית-גרמנייה יהודייה, שהתפרסמה עקב כתיבת האוטוביוגרפיה שלה: Unorthodox (שם הסדרה באנגלית), שם היא מספרת על ילדותה ונעוריה בקהילת חסידות סאטמר החרדית בוויליאמסבורג.

דמותה של אסתי, נועדה להמחיש את עולמן של נשים חרדיות וגם גברים בקהילה הקיצונית, כמו דמותו של 'ינקי' – בעלה של אסתי, אותו מגלם בצורה נפלאה השחקן הצעיר עמית רהב (שבראיון עם המפיקים של הסדרה הוגדר כ'כשרון טבעי'). בהמשך נכיר גם שאר דמויות שמוכרות לנו מהקולנוע הישראלי – שהפך למשובח בשנים האחרונות ומהתיאטרון הנפלא שלנו – כמו דינה דורון, שמגלמת בסדרה את הסבתה, שאימצה את אסתי, לאחר שאימא נטשה אותה ואביה חולה הרוח לא הצליח לגדל אותה.

לבד בברלין

העלילה של מורדת ממשיכה להתקיים פעם בהווה, שהוא למעשה הזמן שמבלה אסתי בברלין, שם נחתה לבדה לאחר "הבריחה" מניו-יורק, תוך מסע אל העבר שלוקח אותנו אל עולמה של אסתי לפני הבריחה. כאן אנו מקבלים הצצה איכותית אל העולם החרדי שיש בו דמויות בשחור לבן ולפעמים גם באפור – ממש כמו בעולם החילוני / שומר המסורת / הנוצרי ובעצם כל עולם שיש בו קהילה חיה ונושמת. מסעה של אסתי הוא מסע תמים, נואש, מרגש וחדש. הוא פותח לה צוהר לגילויים חדשים והופך אותה לאישה שהחלה את חייה מחדש, לבד בברלין.

הצורך הבסיסי של אסתי הנעורים והאומץ החבוי בתוכה מובילים אותה לגלות את העולם שמעבר לאורתודוקסיה. כעת, בברלין, היא חוברת לאנשים צעירים, למוזיקה שקיימת בתוכה, ללבוש החילוני ועם הזמן היא גם מגלה את מסעה של אמה לברלין החילונית,  מסע שהתרחש כשאסתי היה ילדה.

קשה להתייחס לתכנים של המורדת מבלי לדבר על המראה החיצוני של דמותה של אסתי אותה מגלמת השחקנית הצעירה שירה האס. האס – שכבר גילמה דמויות שבריריות כמו זאת של נכדתו של מי שייסד מנהיג כת בסדרה 'ההרמון' (סדרה שמספרת את סיפורן של נשים שנשאבו לכת שאותה מנהיג פושע פדופיל שנושא נשים רבות נגד החוק ) – יודעת לספק את הסחורה ולהציג את הדמות הקטנה והלא מורגשת במבט ראשון, אבל את זאת שמתוך השבריריות שלה גדלה עוצמה רבה. 'אסתי' הזכירה לי בחזותה את השחקנית היהודייה-ישראלית, נטלי פורטמן, בעיקר באחת מהסצנות הקשות ש'במורדת', שבה היא נפרדת מסערה השופע עבור קרחת שתסתיר אסתי מתחת לפאה. פורטמן, כידוע, גילמה לא מעט דמויות שקרחת נכפתה עליהן, בין אם בסרט "הרוחות של גויה" או 'ונדטה' הקשוח. וכמו פורטמן, גם הייחודיות של האס בולטת והיא סוג של מנבאת את הצלחתה בעולם הקולנוע הישראלי ואולי בעתיד ההוליוודי, שמרבית השחקנים הישראלים חושקים בו ומתארים אותו כפסגת ההצלחה. אבל עד שהאס תצליח בגדול, אני מזמינה אתכם לצפות בה כעת, כמו שהיא על המסך הקטן – קטנה ומקסימה גדולה ועצומה.

('המורדת' מיני סדרה של 4 פרקים, נטפליקס)

האקפלה החרדית

את האקפלה החרדית של Y-Studs A Cappella גיליתי במקרה בין מגוון רחב של סרטונים מעניינים ביוטיוב, שכלכך חשובים בזמנים בהם אנו נמצאים. האקפלה שמורכבת מתריסר זמרים חרדים, לוקחת אותנו למסע די קצר (5 דקות ו-43 שניות) במסגרתן אנו חווים את האבולוציה שעברו שירים יהודיים וישראלים מוכרים, שביחד יוצרים מחרוזת שירים יהודיים מדליקה, במילים ולחנים שנוצרו החל משנת 1600 ועד לשנת 2010. המחרוזת והביצוע המודרני  – שמשלב מסורת וקדמה – יפתחו לכם את חג הפסח בכיף, למרות שהוא מצומצם יותר השנה.

מלבד זאת, מי שאינו שומר שבת וירצה לארגן ערב שירה בציבור בזום או עם המשפחה – יוכל להיזכר בשירים הטובים בצפייה בסרטון החמוד ביותר של Y-Studs A Cappella החרדית.

חג שמח!

טרומפלדור – מה היה ומה נשאר לנו ממורשת הקרב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הבניין כולל 50 דירות ב-11 קומות ובתמהיל מגוון של דירות 3.5, 4, 5, 6 חדרים, דירות גן גדולות ופנטהאוזים חברת אביסרור משה ובניו פותחת לשיווק בניין נוסף בפרויקט היוקרה "אביסרור בשכונת פארק צפון" בשכונה
< 1 דק' קריאה
עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה * החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן