יבול שיא
הרפת והחלב
ספק סביר

סדרת דוקו: ספק סביר – הודאה ברצח מתוך מצוקה

2 דק' קריאה

שיתוף:

פעמים רבות אני משלבת במדור סיפור אישי שלי. מדוע? כי סרטים, סדרות ומוזיקה הם קטעי יצירה שרוב הזמן מדברים על החיים שלנו, ונקשרים בדרך הרמונית עם סיפורים או זיכרונות אישיים של כל אחת ואחד מאיתנו.

הסיפור שלי מתחיל בכיתה ג': אני ילדה קטנה שמקבלת מהמורה שלה סטירה. מדוע? עד היום לא זכור לי מה גרם למורה לסטור לי.

אבל זה קרה. ואני כילדה מלשנית, שנהגה באופן תמידי לגלות לבני משפחתה מתי מתכוננת להם מסיבת הפתעה או את הרכילות החמה ביותר, רצתי מיד לאחר הלימודים כדי לספר להוריי על המקרה.

הורי המזועזעים דרשו בירור מידי מול בית הספר. כך הגיעה אלינו לבית אותה מורה סוטרת עם מנהלת בית הספר, כדי לבצע עימות ביני לבינה.

והנה מגיעה לה סיטואציה שבה אני, ילדה בת תשע, עומדת מול ארבעה מבוגרים, שמנסים להבין מה בדיוק קרה ביני לבין המורה – והאם בכלל הייתה שם סטירה: כי כולם יודעים שילדים בגיל הזה כבר יודעים לשקר.

אז המורה מכחישה, המנהלת רק רוצה לסגור את הסיפור והנה אבא שלי כבר מתחיל להשתכנע שהילדה שלו כנראה שקרנית.

אימי עדיין מחפשת את האמת אבל היא כבר נראית עייפה ואני התעקשתי והתעקשתי. אבל אחרי דקות ארוכות שנמשכו בעיני כנצח, דקות בהן הבנתי שעליי לוותר על גרסתי, כי כבר כולם עייפים ומשוכנעים שלא באמת ניתנה כאן סטירה: "אולי איזה פליק קטן" ואולי "את בכלל לא זוכרת," ויתרתי. "הודיתי" שלא קיבלתי סטירה – שיקרתי!

כל אחד יכול לשחרר הודאה שאינה אמיתית אם מופעל עליו לחץ מתמיד. יש את אלה שישברו אחרי 15 דקות (בדרך כלל ילדים בני תשע) ויש אנשים מבוגרים שישברו אחר מספר ימי מעצר, סנקציות שינקטו נגדם ועבודה פסיכולוגית עמוקה וחופרת של מדובב מיומן.

ספק סביר

בישראל, חקירה משטרתית היא דבר מפוקח (בדרך כלל) שנעשה על פי רוב בצורה הומאנית שאינה פוגעת בזכויות הנחקר. אבל מה קורה כשהזכויות מופרות? מה קורה כששוטרים ומדובב רוצים לסגור תיק בכל דרך? כשהמטרה מקדשת את כל האמצעים, גם אם הם עקומים במיוחד.

הדוקו תחקיר "ספק סביר", שעלה בחודש שעבר ב'כאן11', חושף התנהלות משטרתית שכוללת מדובב המתוודה אודות שיטות לא מוסריות בהן נקט, כדי לקבל הודאה מאדם בשם שמוליק אטיאס.

האחרון הורשע ברצח בשנת 2012 וטוען עד היום שלא ביצע את הרצח, אלא נפל במלכודת שטמנה לו המשטרה באמצעות מדובב משטרתי מיומן.

ההרשעה הסתמכה בעיקר על הודאתו מול המדובב המשטרתי. כעת, כמעט עשור לאחר מכן, אותו מדובב אכול רגשות אשם מנסה להביא את האמת לציבור, אמת שאולי תוביל לזיכוי של אטיאס.

הודאה מול המדובב

'ספק סביר' עוסקת בהודאה של חשוד שנלקחת לחקירה כשאמצעי הפקתה נראים לא טהורים. האדם העצור מתעקש כי לא ביצע את הרצח בכול תוקף, מספק אליבי ואינו נראה כאשם ברצח – עד שנכנס לתא המעצר מדובב מיומן, שכבר יודע איך להפיל את הטרף שלו בפח – ההודאה שממנה קשה יהיה לחזור.

כעת המדובב שסחט את ההודאה מתייצב כעת מול המצלמות וכנראה גם מול בוראו, כדי להסביר מה הוביל להודאה – ואיזה מניפולציות קשות ובלתי חוקיות נעשו על אטיאס, כדי שזה יודה ברצח שלכאורה לא ביצע. התוצאה: שני פרקים של וידויים של המדובב מהולים בראיונות עם נציגי המשטרה, משפטנים, סנגורים ואנשים יודעי דבר, שהופכים מורידים מאד מהעלילה וגורמים לכל אחד מאיתנו להיחרד מהרגע שבו  נהיה חשודים בפשע שלא ביצענו.

לפרק הראשון לחצו כאן

לכל כתבות קו למושב לחצו כאן

('ספק סביר', כל פרק 60 דק', כאן 11)

ספק סביר כאן 11: תמונה צילום מסך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן