יבול שיא
הרפת והחלב
חליטות הבית

עדיף לחלוט במקום לחלות: חוות "תבלין בגן"

6 דק' קריאה

שיתוף:

החיים מזמנים לנו תמיד הפתעות ולא תמיד נעימות, השאלה היא מה אנחנו עושים עם זה. לאחר שחלתה במגוון אלרגיות ולאחר שהטיפולים הרפואיים הרגילים לא סייעו לה, פנתה נאווה כהנא, מגן שומרון, לטיפול בהומיאופתיה, שתוך שנה וחצי-שנתיים הוציא אותה מהאלרגיות וניקה לה את הגוף. היא הלכה ללמוד במסלול של נטורופתיה עם התמחות בצמחי מרפא ובמקביל הקימה את חוות "תבלין בגן", בסיוע בני משפחתה והמנחה בלימודים, ד"ר יוסי שבח. המנטרה עליה היא חוזרת בפני המבקרים בחווה היא פשוטה: – השתמשו בצמחי המרפא בחיי היומיום.

הביקור בחוות "תבלין בגן", במושב גן השומרון שליד פרדס חנה, הוא הזמנה להיכנס לעולם אחר – רגוע, ירוק וקסום. מיד עוטפים אותך העצים והשיחים הירוקים, ריחם של צמחי המרפא והתבלין השונים, והאוויר קריר ומוצל. נאווה כהנא, מקימת החווה ונטורופטית במקצועה עם התמחות בצמחי מרפא, הקימה את החווה לאחר שחוותה על בשרה את השינוי שצמחי המרפא והרפואה הטבעית חוללו בבריאותה.

 

חוות תבלין בגן
חוות תבלין בגן

 

נאווה נולדה לפני כ-63 שנה במושבה הקטנה דאז, פרדס חנה, ומגדירה את עצמה כ"טיפוס ירוק" כבר מאז שהייתה ילדה. כבר בצעירותה נהגה לעזור לאביה בעבודת האדמה בחלקה הקטנה ששכנה מאחורי ביתם: "היה להורי בית קטן, הם הקימו אותו לבד, והיה דונם וחצי של חצר שרובה הייתה בוסתן. מי שטיפלה, הייתי 'טום-בוי', מי שטיפלה וניקשה עשבים וכייסה את הפירות וטיפסה על העצים ונפלה ונחבלה ואהבה לאכול – זאת אני." נראה שנטיית ליבה להיות מוקפת בטבע התגבשה כבר אז.

עם השנים התפתחה אצל נאווה אלרגיה, שהלכה והחמירה אחרי שחלתה כילדה במחלת החצבת. החצבת פגעה במיתרי הקול שלה וגרמה להתפרצות של אלרגיות מגוונות – אלרגיה לפריחות צמחים מסוימים, אלרגיה לדשא ועוד: "הייתי כל הזמן במצב של נזילה תמידית. בלתי נסבל, מאוד מדכא ומאוד לא נעים. זה דמעות ונזלת מימית, עיניים שקועות ומגרדות, זה הגרון שהופך להיות צרוד והכל חורק."

לאורך שנים רבות היא טופלה על ידי רופא מומחה לאלרגיות, עברה אחת לכמה חודשים טסטים שונים בעור, בכדי לבדוק את מצב האלרגיה וטופלה בכדורים שונים כגון סטרואידים. עד שיום אחד נמאס לה. קצת אחרי לידת ביתה השלישית, בגיל 35, היא הרגישה שהרומן שלה עם הרפואה הקונבנציונלית נגמר. רומן חדש ומשנה חיים התחיל. היא פנתה לד"ר רפי קרסו והתחילה טיפול עם מטפל מטעמו, ד"ר מוטי לוי, הומיאופת שליווה אותה ותוך שנה וחצי-שנתיים סייע לה לנקות את עצמה מכל הסטרואידים וגם מהאלרגיות: "התחלתי להבין שזה רק תלוי בי והרפואה הקונבנציונאלית לא מתאימה לי, כי אני רק הולכת מסוממת ומטפלת טיפול סימפטומטי, והמציאות לא משתנה כי זה חוזר על עצמו כל הזמן וגם מתפתחות יותר אלרגיות. הייתי רגישה לפריחה של הברושים והזיתים וכל הזמן התפתחו עוד אלרגיות."

 


"תמיד גם מגיעים לכאן זוגות שרוצים את הפעילות ואת הקשר האינטימי ולהכין משהו מיוחד, גם לזה יש פניות, כי אני חושבת שמה שמנחה אותי הוא הרצון להשפיע על כולם, להראות שזה לא מסובך, אולי לחוות איתי שזה אפילו פותח דלת ומאפשר"


 

בהמשך לטיפול ההומיאופתי היא החלה לצרוך גם את מוצריה של החברה הסינית 'סאן-ריידר', שמייצרת מוצרים מצמחי מרפא שונים, ואף הלכה ללמוד במסלול של נטורופתיה עם התמחות בצמחי מרפא: "הרגשתי ולא פנטזתי, הרגשתי איך עוצמת האלרגיה הופכת להיות פחות משמעותית, זאת אומרת פתאום הרגשתי שזה לא אותו דבר, שהגוף נקי והטיפות האלה עוזרות לי."

 

נאווה כהנא התות שדה והילדים
נאווה כהנא התות שדה והילדים

במהלך הלימודים היא כבר הקימה את החווה במו ידיה ועם תמיכת משפחתה ותמיכת המנחה שלה בלימודים, ד"ר יוסי שבח. החווה היוותה עבורה שילוב של כל הידע והתשוקה שלה, מגובים בחוויה האישית אותה עברה. בצורה זו מתאפשר לה לגדל את צמחי המרפא שתמכו בתהליך ההבראה שלה וגם לפגוש קהל אנשים נרחב להעביר לו הלאה את הידע החשוב הזה.

 

אילו פעילויות והדרכות מתקיימות בחווה בימי שגרה?

בימים כתיקונם מתקיימים בחווה סיורים והדרכות שונות, למבוגרים ולילדים, לאנשים פרטיים וכן לקבוצות מאורגנות: "כשמגיעה קבוצת מבקרים קטנה ומבקשת ליצור, לא רק לעבור, סדנה וטעימות של חליטות, אז יש קבוצות שמבקשות גם לשתול צמח או להכין קרם או תכשיר… קבוצה אחרת זה ילדים, שהם האושר של חיי, כי ילדים הם באמת מביעים בצורה הכי ספונטנית את מה שהם מרגישים… אז מתקיימים כאן ימי הולדת ופעילויות לילדים וכמובן שיש סיורים וסדנאות של קבוצות גדולות יותר… תמיד גם מגיעים לכאן זוגות שרוצים את הפעילות ואת הקשר האינטימי ולהכין משהו מיוחד, גם לזה יש פניות, כי אני חושבת שמה שמנחה אותי הוא הרצון להשפיע על כולם, להראות שזה לא מסובך, אולי לחוות איתי שזה אפילו פותח דלת ומאפשר."

בחווה ניתן גם לרכוש כמה צמחיים ייחודיים שלא גדלים בהרבה חוות אחרות, שתילים חיים שונים, עלים מיובשים, שורשים, שמנים מסוימים שנאווה מפיקה מהצמחים, וכן את חליטת צמחי המרפא הנקראת "חליטת הבית". על אף ששמה של החווה הוא "תבלין בגן" לא תמצאו בחווה אבקות תבלינים.

 

"עדיף לחלוט במקום לחלות"

בחווה קיים גם מרכז להצלת צבי יבשה. באזור קטן ומתוחם בתוך החווה מגדלת ומטפלת נאווה במספר צבות גדולות, וכן בכמה צבים קטנים – וכל אימת שנמצא צב במושב או בישוב סמוך היא תמיד ניאותה לקחת אותו אליה על מנת לגדלו במקום בטוח. לתחום הצלת הצבים הגיעה נאווה לאחר שחיפשה בעל חיים כלשהו שתוכל לגדל בחווה. היא הבינה כי גידול עיזים או תרנגולות כרוך באישורים מיוחדים והוצאות גדולות, וכבר חשבה כי לא תממש את רצונה זה, עד שנתקלה בצב קטן חוצה את החווה.

הצב הקטן העלה בה זיכרון ילדות ישן: "מדריך חקלאי שאל את אבא שלי אם הוא רוצה לגדל תות שדה לייצוא דרך חברת 'אגרסקו' ושהוא מוזמן ככה, כעבודה נוספת. אבא שלי התלהב וידע שאני אהיה שותפה. ואותו מדריך ביקש לשרוף את השטח. הוספנו עוד דונם לחצר ועל פני דונם או שניים אבא שלי שרף את השטח… והיינו צריכים לגרף ולנקות את השטח ואז נתקלתי בצבים קטנים שנשרפו. זו הייתה חוויה מאוד קשה… וכשראיתי את אותו צב חוצה את החווה הבנתי שיש פה קלוז'ר ושאני חייבת להציל צבים." באישור פקח של רשות הטבע והגנים ייסדה נאווה את המרכז להצלת הצבים, שכן אין זה חוקי לגדל צבים בחצרות ללא רישיון.

נאווה מאמינה שהיא צריכה קודם כל לשמש דוגמה חיה למה שהיא מלמדת ולכן היא משתמשת בצמחי מרפא רבים בשגרת יומה, גם כאשר גופה בריא וחזק. היא מציינת במיוחד את אצת הספירולינה שהיא נוטלת כל יום לשימוש אישי ואת עץ המורינגה, שהוא מאוד קל לשימוש ואפשר להשתמש בעליו לסלט חי, למרק ובישולים שונים: "המורינגה מוגדר עץ פלא. הוא מעולה לטבעונים כי יש בו את כל חומצות האמינו שמרכיבות את החלבון השלם מהצומח… אני אוהבת ללעוס את העלים, אני מכניסה אותו כרוטב, כממרח."

היא משתמשת, כמובן, בעלים של צמחי מרפא לחליטות, אם זה עלים של אכילאה, צמח המוגדר כמרפא כל, או עלי הסטיביה, שאמנם ידוע בעיקר כצמח ממתיק טבעי, אך הוא גם מעצים את התכונות של הצמחים האחרים ולכן טוב להכניס אותו לחליטה. חליטת הבית של החווה, שגם אותה שותה נאווה כל בוקר, מורכבת מפריחת צמח הסמבוק השחור (שמפירותיו גם ניתן להכין מיצוי המסייע להזנת הגוף בעונות המעבר כי הוא טוב נגד שפעת ותומך במערכת החיסון), עלי לואיזה (מחקרים רבים מראים כי היא מסייעת כנגד סרטן בגלל החומר הפעיל שבה הנקרא ציטראל), עלי זוטא לבנה (מועילה למערכת הנשימה), עלי טימין (המוגדר כצמח התומך בטיהור מערכת הנשימה ומערכת העיכול) ועלי לחך (צמח התומך במערכת העיכול וטוב לדלקות במערכת השתן לנשים ודלקות במערכת הנשימה).

 

קבוצה של ילדים מתארחת בחוות תבלין בגן
קבוצה של ילדים מתארחת בחוות תבלין בגן

 

נאווה מסבירה כי: "השילוב, הסינרגיסטיות של כמה צמחים, אפשר עד 15, הם שנותנים לנו הרמוניה של חומרים וכך מתפרקים יפה בגוף. אם אני לוקחת רק צמח אחד, כמות גדולה למשל של לואיזה, הוא פחות יעיל מאשר חמישה יחד… 'עדיף לחלוט במקום לחלות' – זה הסלוגן שאני הולכת איתו כל הזמן."

הצמחים שאותם ממליצה נאווה לכל אחד לשתול בגינתו הם או לואיזה, או עשב לימון, או מליסה ("אחד מהשלושה בטוח יתפוס" היא אומרת), זוטא לבנה וטימין. ואם יש לכם מקום לגדל עץ מורינגה, היא תמליץ גם עליו: "זו תהיה מתנה לכל בית כי הוא גם צמח מזין, לא רק בשתייה כחליטה אלא גם במזון. הוא עשיר מאוד, הוא נוגד דלקות, הוא נוגד פטריות בעור ובתוך הגוף, הוא מחמש את הגוף מבחינת ויטמינים ומינרלים יותר מכל ירק ופרי אחר, הוא פנטסטי להורדת סוכר, לאיזון שומנים, הוא עץ פלא."

נאווה ממליצה לשלב בזיליקום בתזונה, שכן כתבלין הוא נהדר למערכת העיכול וקימל, שיכול להרגיע קיבה רגישה. עם זאת היא מזהירה מצריכה מוגזמת של רוזמרין, שיכול להעלות לחץ דם למי שסובל מכך. בחווה היא מגדלת ומוכרת אכינצאה ואסטרגלוס, שאת השורשים והקליפות שלהם ניתן לבשל ולשתות לאחר הבישול, משום שהאפקט שלהם חזק יותר מחליטה, ויחד איתם גם את שורש הליקריץ, שמטהר נשימה, בריא למערכת הדם ותומך במערכת העיכול.

לנאווה, כנטורופטית, יש עוד המלצות רבות. כמובן שחלק מההמלצות הן אישיות ויש להתאימן לאדם. יחד עם זאת, בכל הנוגע לרכישה של צמחי מרפא ושימוש בהם, היא מזמינה אותנו לסמוך על חוכמת הגוף, להקשיב לו ולא להסתנוור מהשפע הקיים אלא "לזרום עם מה שטעים ונעים לכם," כדבריה.

 

שייק בריאות של נאווה – חוות תבלין בגן

כדי להנות משייק טעים ואיכותי יש לדעת לשלב פירות מסוימים המשתייכים למשפחות ספציפיות.

לפירות מוסיפים תוסף מזון שבוחרים, המורכב מצמחי מרפא/ספירולינה וכמובן אגוזים:

תפוח עץ + פרי מהעונה [תפוז/גויאבה/אפרסמון/ענבים] + תוסף [ספירולינה/ויטמינים] + 5 אגוזי

פקאן טבעיים וכפית סילאן.

ניתן להוסיף מספר קוביות קרח ולטחון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן