יבול שיא

עכו המתחדשת חלק ב'

4 דק' קריאה

שיתוף:

(בשבוע שעבר התחלנו טיול בעכו. הנה החלק השני…)

בר סַאמַא سَمَا

נפגשנו שוב עם דני ארמה ועלינו איתו לגג החדש של בר סאמא או שמיים. 360 מעלות של נוף עוצר נשימה הנפרש סביב היושבים במרפסת של הבר ונהנים מהנוף והבריזה של עת ערב מהים התיכון ומפרץ עכו. סאמא הוא בר מסעדה עם מנות טריות ממטבחים מובילים בעולם המשתלבות במדויק עם תפריט האלכוהול והקוקטיילים של המקום. התיישבנו בשולחן שכל אחד יכול היה ליהנות מפיסת נוף דמדומים עם רדת החשיכה ואפילו ליהנות מזריחת ירח עגול וזוהר במזרח.

בר סאמא נמצא בין ומעל סמטאות שוק צבעוניות ומצפון לחאן הסוחרים המשופץ והצעוני לעת ערב. מספרים לנו בסאמא שהתבלינים מגיעים מהשכן למטה, הדגים הטריים נרכשים הישר מהדייג המקומי בנמל הסמוך, הירקות הטריים נרכשים בסמטאות השוק הסמוך וכל ההרכב המקומי הזה הופך למנות איכות טריות וטעימות.

בסאמא מציעים תפריט אלכוהול מקומי ומגוון קוקטיילים, יינות, בירה, ויסקי ועוד שהם לא דבר טריוויאלי בלב הרובע המוסלמי של עכו.

התחלנו עם מטבלי עכאווי – לחם שומשום, שמן זית וזעתר, מחמרה טורקית, וזיתים מהגליל (24 שקלים) שהייתה פתיחה נהדרת שמתמזגת עם נוף הגליל ברקע וגגות עכו מתחתינו. המשכנו עם סיגר דגים – עשוי בשמן עמוק, אריסה מקומית, טחינה ועמבה, עלי ג'רג'יר (64 שקלים) שהיה בהחלט מנה מפתיעה וטעימה להפליא. ראוי לציון שהסיגרים נעשו במידה הנכונה ולא שוחים או עטופים בשמן. הקינוחים על הגג היו טעימים יותר ממה שהכרנו עד כה כי ללא ספק הנוף והאווירה עם המוסיקה העכשווית נותנים לכל טעם אחר ומשודרג. פרטים בקישור… או בטל': 04-6527739

טיול ערב בעכו העתיקה

לסיום היום גדוש החוויות, יצאנו לטיול לילה לאורך קו החוף של עכו העתיקה עם הים התיכון ובהמשך בסמטאות המוארות ונקיות בדרך לערבסק ולחדר הנעים שחיכה לנו שם. עברנו את המעגנה שעוברת בימים אלה שדרוג ושיפוץ משמעותי שתעשה אותה לדומה לכל מעגנה באיי יוון, משם למגדלור האייקוני של עכו, שכל יורד ים מכיר ונזהר מהסלעים שמגינים על מפרץ עכו.

נכנסנו לסמטת בית עשאש עם שלל עבודות האמנות והאמרות של ואליד קשאש – אמן בן העיר העתיקה של עכו, שעבודות האמנות שלו נמצאות ובולטות בכל מקום ברחבי העיר וביחוד זועקות מהקירות של הסמטא המובילה לבית עשאש.

בוקר טוב ערבסק

התחלנו את היום החדש בלב העיר העתיקה של עכו, בארוחת בוקר מכל טוב. חלק מהיצע הארוחה הוא במזנון חופשי אבל אל תוותרו על המנות המוגשות לשולחן – מנת חומוס חמה וטרייה כמו שבכל בית ערבי מסורתי נהוג (למי שלא יודע, חומוס זו ארוחת בוקר ולא בילוי של צוהריים), מנת חציל וטחינה וכל טוב. לאחר שסיימנו את ביקורנו בערבסק ויצאנו עם טעם של עוד, עברנו בגלריה וסטודיו אורוקא Oroca של אורלי קופלר, שמציגה את עבודות התכשיטים היחודיים שלה ואת הסטודיו שהקימה בחלל עתיק שהיה בעבר, כמו רוב הגלריות וחללי האמנות של עכו 2022. אורלי מציעה גם סדנאות יצירת תכשיטים בקבוצות קטנות ועוד. פרטים באתר… ובטל': 050-8711430

המשכנו לביקור במתחם של השוק הטורקי שעדיין לא הסתיימו בו עבודות השיקום ואיכלוסו בעסקים המתאימים לתמהיל התיירות הגואה של העיר עכו ומשם למצודה ומעלייה מוזיאון המחתרות עליו סיפרנו בתחילת הסקירה של הטיול. בראשית המאה העשרים נכלאו בו ע"י העות'מנים, אחדים מחברי ארגון השומר שפעלו לטובת הבריטים. בתקופת המנדט הבריטי שימש המבצר כבית הכלא ונכלאו בו מאות מחברי ההגנה, אצ"ל ולח"י, לצד אסירים פליליים ערבים ויהודים. זאב ז'בוטינסקי, מפקד ההגנה היהודית בירושלים נכלא בכלא זה באפריל 1920 יחד עם 19 מחבריו, מגיני ירושלים במאורעות אפריל 1920. בשנים 1937-1938 נכלאו בעכו כ-200 רוויזיוניסטים שנעצרו על פי התקנות לשעת חירום של המנדט הבריטי. ב-4 במאי 1947 פרצו לוחמי האצ"ל אל הכלא בפעולה נועזת שתואמה עם חבריהם האסירים. בפריצה נמלטו 30 אסירים חברי אצ"ל ו-11 חברי לח"י. בקרב שהתפתח מחוץ לתחומי הכלא, מול כוחות בריטיים, נהרגו 3 מאנשי הכוח הפורץ ו-6 מבין האסירים המשוחררים. 3 מאנשי הכוח הפורץ נתפסו בהמשך והועלו לגרדום בכלא עכו. פרטים באתר…

מכאן יצאנו מעכו העתיקה לסייר בסביבת העיר.

טיול עכו 2
הכניסה לגנים הבהאיים בעכו. צילום: דני בר

הגנים הבהאיים עכו

למטיילים בעכו העתיקה, ברור השילוב של דתות, כאשר בשטח כל כך מצומצם נמצא מספר מסגדים עם המינרט הירוק וקולות המואזין, מגדלי הפעמונים של הכנסיות, שמצלצלים מעת לעת ולצידם גם בית כנסת בעל עבר עתיק, אבל לא כולם יודעים שעכו היא מקום משכנו של באהג'י Bahjí – האתר הקדוש ביותר ל- 7 מיליון בני הדת הבהאית שפזורים ברחבי תבל. האתר הקדוש שנמצא בשולי העיר מול בוסתן הגליל נמצא מתחם של קדושה, אסתטיקה ושלווה שמטופח על ידי בני הדת הבהאית שמגיעים לחודשי התנדבות להיות סמוכים למקום הקדוש ולקבר הנביא בהא-אללה. הגנים בבהג'י משלבים באופן הרמוני בין אלמנטים מערביים ומזרחיים בשילוב הטבע המקומי. בחלקים של הגנים הבהאים ניתן לראות אלמנטים של גנים פרסים עם ערוגות מטופחות בצורות גיאומטריות.

הבהג'י, היה מקום מגוריו של בהא-אללה, הנביא המייסד של הדת הבהאית, במשך 12 השנים האחרונות לחייו ושם גם ניקבר לאחר מותו ומכאן גם קדושת המקום עבור בהאים ברחבי העולם. במתחם שני מבנים היסטוריים: האחוזה והמקדש של בהא-אללה שהוא מקום קבורתו וכאמור המקום הקדוש ביותר בעולם עבור בהאים ומוקד העלייה לרגל הבהאית. מאמינים ברחבי העולם, מפנים את ליבם ופניהם לכיוון מקדשו של בהא-אללה מדי יום בזמן שהם מתפללים תפילות מסוימות, ושואפים לעלות לרגל לפה לפחות פעם אחת בחייהם. בנוסף, לאחר מותו של בן הדת, הוא נקבר כשראשו.ה לכיוון העיר הקדושה עכו. מקום זה היה ידוע בשם בהג'י או אל-בהג'ה, שמשמעו מקום האושר עוד לפני שבהא-אללה עבר לגור במקום. בשנת 1868 הוגלה אל בהג'ה עם קבוצת מאמינים לעכו אבל כאן הם נכלאו במצודה עליה סיפרנו כבר. כעברו מספר שנים הורשה אל בהג'ה ומאמיניו לעבור לגור באחוזה קרובה לעכו שלימים הפכה למקום קבורתו (הוא נפטר בשנת 1892) והמקום הקדוש לבהאיים.

טיול עכו 3
הגנים הבהאיים בעכו. צילום: דני בר

הגנים הידועים ביופיים, הן בעכו והן בחיפה, בנויים במחשבה רבה והקפדה אסתטית. בעכו הגנים הם הגישה והדרך ההולמת למקדשו של בהא-אללה, המוקד של כל המתחם. למעשה, כל השבילים הרדיאליים האלה מובילים לכיוון המרכז. הגנים מאפשרים למבקר לבחור בין מסלולים שונים, שחלקם מאפשרים להקיף את מקדשו של בהא-אללה. הגישה למבנים ההיסטוריים עוברת בתחילה דרך גנים לא רשמיים, לפני הכניסה לגנים הרשמיים המעוצבים, המובילים למקדש.

ברחבי הגנים והמתחם תמצאו עמודי שיש וכדים לקישוט, והכול משולב ושזור עם הטבע המקומי, יחד עם עצי זית, הדרים ורימון – פרי הארץ. כל המימון ועבודת תחזוקה של המתחמים הבהאיים הם ממקורות מימון של בני הדת שתורמים מכספם ומזמנם לטיפוח הקהילה ומוסדותיה.

פרטים בקישור….

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הבניין כולל 50 דירות ב-11 קומות ובתמהיל מגוון של דירות 3.5, 4, 5, 6 חדרים, דירות גן גדולות ופנטהאוזים חברת אביסרור משה ובניו פותחת לשיווק בניין נוסף בפרויקט היוקרה "אביסרור בשכונת פארק צפון" בשכונה
< 1 דק' קריאה
עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה * החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!