יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 04 03 095348

קיימות, חקלאות אורגנית, מודעות

6 דק' קריאה

שיתוף:

ענת פרקש עלתה מקנדה לישראל ובהמשך התחתנה עם דורון, טייס בחיל האוויר * בנם, תם פרקש שאף הוא היה טייס נהרג בתאונת מסוק האפאצ'י * פרקש החליטה על שליחות למודעות ולהקניית ערכים בנושא החקלאות האורגנית והמזון ובסיועו של גיא רילוב מחוות מקורה הקימה את בוסתן תם

בוסתן תם נמצא בחוות מקורה שבמושב כרם מהר"ל על מורדות הכרמל הדרומי, בין זכרון יעקב לעתלית. הבוסתן נקרא כך לזכרו של תם פרקש בנם של ענת ודורון. תם פרקש היה טייס בחיל אוויר ונהרג בתאונת מסוק ביולי 2006. האסון אירע שבועיים לאחר יום הולדתו העשרים ושלוש.    

ענת: "עם השבר והכאב הנורא על מותו של תם, החלטנו דורון ואני שבימי ההולדת שלו נחגוג את חייו של תם. החלטנו להוקיר  את המתנה הנפלאה שהיתה לנו, חייו ומה שנתן לנו בחייו. המהות הבסיסית של תם הייתה נתינה אין סופית. הייתה לו חוכמת חיים, חמלה, אמפטיה, הומור.  

"הייתה בתם מנהיגות שקטה. תם האמין ובחר לתרום לחברה בה הוא חי. כך היה גם בנושא החברתי. תמיד ראה עצמו כחלק מהחברה והאמין שכל עשייה ונתינה בעבור החברה ולאחר הינה בעלת משמעות. מאז היותו ילד, היה מחויב מתוך עצמו כלפיי החברה. בכך, היה מודל של עשייה, אכפתיות ונתינה – תם היה בעל אינטליגנציה רגשית מאד גדולה." 

עמית פרקש, בתה  של ענת ואחותו של דורון, שרה בהלוויה של תם את השיר "מיליון כוכבים", וכשעמית שרה עיניי כולנו הוצפו דמעות.  

במהלך הראיון ענת מספרת לי על חייה, על הבחירות שלה. לאחר מותו של תם, היה ברור שהדבר הנכון והטבעי ביותר לענת ודורון בן זוגה היה לפנות לעשייה בעבור החברה. כזו הייתה דרכם מאז ומעולם, כזו הייתה דרכו. כזו דרכם של כל בני משפחת פרקש.

Screenshot 2023 04 03 100045
תם פרקש ז"ל. צילום: אתר בוסתן תם

בוסתן תם 

את בוסתן תם החליטו להקים בשנת 2010. באתר של בוסתן תם כתוב כך: "בוסתן תם מסמל את ההמשכיות לתם ולחיילים האחרים שנפלו על משמרתם בהגנה על מדינת ישראל וציוו לנו את המשכיות החיים". 

הבוסתן הוקם בשיתוף פעולה בין חוות מקורה למשפחתו של תם בשנת 2011, מתוך שאיפה להעלאת המודעות לחשיבות החקלאות האורגנית בחיינו, לשמירת הסביבה, ועל מנת להנגיש לכל מבקר את האפשרות לעשות שינוי בסביבתו הקרובה לטובת חיים מקיימים יותר. הבוסתן נעזר במתנדבים מכל הגילאים, להדרכות ולפעילות חקלאית, וזאת כחלק מתפיסה חברתית הרואה בהתנדבות ערך משמעותי, וקיום הלכה למעשה של עקרון האחריות החברתית לטובת חברה טובה יותר.  

הבוסתן נמצא בפתחה של חוות מקורה, העוסקת בחקלאות אורגנית, זה למעלה מעשרים שנה. חוות מקורה שוכנת בדרום-מערב הכרמל, באזור "הכרמל הנמוך". החווה ממוקמת בתוך לוע הר געש תת ימי קדום, ודרכה זורם נחל מהר"ל.​ 

הבוסתן רשום כעמותה ללא מטרות רווח, ובכל שנה מגיעים אליו אלפי מבקרים. משאבי הבוסתן מופנים לטובת קיום פעילויות בבוסתן לכל סוגי האוכלוסיות ובפרט לאוכלוסיות מוחלשות.

ילדים עוזרים במסיק בבוסתן תם
​ילדים מסייעים במסיק בבוסתן תם. צילום: אתר בוסתן תם

גיא ואורנה רילוב, הבעלים של חוות מקורה, הינם חברים קרובים של ענת ודורון.  

ענת: "ביום שתם נהרג, גיא שתל מטע זיתים בנחלה שלו. בכאבו הגדול, גיא אמר לעצמו: 'הנה, אני שותל מטע זיתים שיהיה לעוד שנים רבות ותם נהרג והוא כל כך צעיר'. גיא פנה אלינו והציע להקים בוסתן בחווה שלו, שתקדם את נושא החקלאות האורגנית. הרעיון היה להקים מרכז חינוכי שיעלה את המודעות לגידולים ללא ריסוסים, ללא רעלים, לשמירת הבריאות שלנו ולמען האיזון הסביבתי.  

"גיא נתן לנו שישה דונם ויחד עם גיא הקמנו עמותה, לה קראנו: בוסתן תם. הקמנו שותפות – כל מה שנעשה כאן נעשה בזכות גיא רילוב. תם נהרג מעל מרום הגליל. לאחר מותו פנה אלינו ראש המועצה  והזמין אותנו לבוא ולראות היכן תם נהרג. ראש המועצה רצה לקדם את החינוך לשמירה על הטבע ובעלי החיים ולפעול להעלאת המודעות נגד הריסוסים שמכחידים והורגים את חיות הבר.  

"החלטנו להקים באזור מרום גולן מרכז חינוכי. נוצר שיתוף פעולה עם פרופ' יוסי לשם ועופר בהט. החלטנו שבמרכז המבקרים יהיה הסבר על החיים בדו קיום עם הטבע, אך המיזם לא צלח. הפנייה של גיא הייתה  לאחר שכבר היה ברור לנו שהנצחתו של תם תהיה כרוח אמונתנו וכרוחו ואמונתו של תם. נתינה לחברה. תם היה אומר ושואל: 'מה אני עושה למען החברה בה אני חי' – זה היה מוטו חייו. ראינו בכך משמעות גדולה, לקיחת אחריות אישית על החיים שלנו וסביבתנו. כך חינכנו דורון ואני את ילדינו, בכך אנו מאמינים ובכך יצרנו המשכיות לתם על אף שהוא איננו עימנו עוד.  

"עם מותו של תם יצרנו חיים. גיא ואורנה רילוב, בעליי חוות מקורה, עשו שינוי מהותי בגידולי החקלאות שלהם. הם עברו מחקלאות רגילה לחקלאות אורגנית בעקבות הרעלה שגיא חטף והבין שיש דרכים אחרות לקיים חקלאות. הגידולים בחוות מקורה הם בעיקר מטעים. הרעיון של גיא היה שלצד המטעים האורגניים שלו – אנו נקים בוסתן שיציג כיצד אפשר לגדל גידולי חקלאות שונים ללא שימוש בריסוסים. גיא ביקש שהבוסתן יהיה על שמו של תם. הסכמנו בתנאי שזה יהיה מרכז חינוכי, שידבר על ערכים של דו קיום בין האדם לטבע ובין אדם לאדם.  

"בבוסתן בנינו תוכנית והעקרון המנחה הוא לקיחת אחריות אישית וכיצד מזון בריא יוצר בריאות ובכך  יוצר בטחון חברתי. מבחינתי, תם הוא סמל – הוא בחר לשרת בצבא, לעשות ולתת למען המדינה והגנתה. מבחינתי, כל אדם שתורם במדינה ולמדינה הוא סמל ללקיחת אחריות . הערך בטחון המדינה הינו ערך שנוגע בהרבה רבדים ושטחים בחיינו. כפי שיש בטחון מדיני, כך יש בטחון סביבתי, בטחון תזונתי והמשך קיימות בדרך הבריאה ביותר. 

"גיא רילוב היה המנטור שלי והמוח של הקמת הבוסתן. אני בחרתי בדרך החינוכית, הדרכת קבוצות בעיקר. גיא הוא זה שתכנן ובנה את המתחם. הוא זה שהבין ולימד אותנו חקלאות. מתחילת הדרך,  אנשים רבים בחרו לבוא ולהיות שותפים ביצירת הבוסתן. נטיעת המטע נעשתה בעזרתם של הרבה חברים שלנו. הטייסת של תם הייתה שותפה בגן הירק. יש לנו מתנדב זה הרבה שנים, שלמה ברקוביץ. שלמה לקח אחריות על הגן ירק – כבר עשר שנים הוא משקיע בפיתוח ובטיפול בגן.  

"גיא היה ועודנו מנטור ומוביל את התנועה האורגנית. למדתי ועודני לומדת את כל התחומים. יש בבוסתן כששים מתנדבים שמגיעים ושמחים להיות שותפים בבוסתן תם. נוצר כאן מערך גדול של עשייה ותחומי עשייה, שמצריכים ריכוז והתכוונות למען הגדלת המקום כמרכז גידולים אורגניים חינוכי. גדלנו וצמחנו ולכן עובדת איתי בחורה שלקחה על עצמה לרכז את המתנדבים, יש בחור שמרכז את נושא החקלאות ורכזת הבוסתן, שמה ורוניקה

"אחד המסרים של המרכז החינוכי הוא שאנו חלק מהטבע וללא הטבע אין לנו קיימות. בבוסתן ישנן תחנות שונות שמוכיחות ומביאות את הפתרון – שאפשר וניתן לגדל ולעשות חקלאות ללא ריסוסים.    כפי שאני מאמינה באחריות אישית, כך כל ילד או נער ומבוגר שמגיע לבוסתן תם הופך לשגריר של טבע וקיימות ובריאות. בנינו תחנות בהן אנו מדגימים ומציגים קרקע בריאה ללא כימיקלים. הטיפול במים הוא בצורה של אגנים ירוקים בצורה טבעית וההסבר שהאוכל מגיע מהאדמה ועלינו לשנות את היחס לחקלאות.  

"אנו מראים את הפתרונות, גם בנושא מיחזור הקומפוסט. הבאנו הרבה פיתוחים למקום: את הביוגז, את ההדברה הביולוגית של שדה אליהו, מלכודות לזבוב הים התיכון, ותחנה של דבורים. אני מזכירה לכולנו שללא הדבורים אין קיום. הטבע יודע לחדש את עצמו, אבל יש חשש גדול היום בעולם שעברנו את נקודת האל-חזור בעקבות הנזקים שבני האדם עושים."

ענת פרקש בפעילות בבוסתן
ענת פרקש בפעילות חינוכית בבוסתן תם. צילום: אתר בוסתן תם

בגיל 15 מקנדה לישראל 

ספור חייה של ענת פרקש מעורר התפעלות. יש בו מן ההעזה, האמונה והאהבה הגדולה למדינת ישראל.  

ענת נולדה בקנדה, הוריה הם ישראלים שהחליטו לגור בקנדה. בגיל 15 החליטה ענת לעלות לארץ והגיעה לבד לקבוץ שער העמקים. בקנדה הייתה בתנועת השומר הצעיר שעודדה עלייה לארץ. בשער העמקים משפחת אלפיה אימצה את ענת והיא הפכה לחלק ממשפחה זו בכל המובנים.  

ענת: "משפחת אלפיה היא משפחה שלי, הקשר ביני ובין בני המשפחה הוא קשר מופלא. ההורים עדיין חיים והם הורי לכל דבר, כך גם עם האחים במשפחה זו. התגייסתי לצבא, שירתי בשריון, לאחר השחרור הייתי פעילה בתנועה מטעם הקבוץ ובמסיבה בתל אביב פגשתי את דורון. דורון נולד וגדל בקבוץ דברת ובאותה תקופה שירת בצבא כטייס ולאחר תקופה השתחרר מהצבא. 

"בשנותינו הראשונות גרנו בבסיס חיל אוויר בעציון, משם נסענו לטיול במזרח הרחוק. דורון רצה ללמוד וטרינריה אבל בארץ לא היו עדיין לימודיי וטרינריה. הגענו לקנדה ושם דורון החל ללמוד וטרינריה.  ב-1983 תם בננו הבכור נולד, שש שנים אחר כך עמית נולדה  – ואורי, בתנו הקטנה, נולדה כמה שנים אחר כך, לאחר שחזרנו לארץ. הבחירה לקרוא לתם בשם זה, נבעה מהמושג תם לב. לאחר שנולד נוכחתי כמה שם זה מתאים לו. ילד שבא מתם לב.  

"בשנת 1991 החלטנו לחזור לארץ. תם היה בן 8, עמית בת שנתיים ואורי ילדה צברית, נולדה כאן. החלטנו לבנות את ביתנו בקיסריה. דורון עבד בבנייה קלה ואני עבדתי כסמנכ"לית בחברה העוסקת ביזמות ובנתה לעולים חדשים באשדוד. גם בהמשך עבדתי כפרויקטורית בסלקום ובהמשך ב-yes. בשנת 2001 עזבתי את עולם העסקים ובחרתי לעבוד בעמותה חברתית. דורון עזב אף הוא את עולם העסקים והפך לטיייס באל על. בנינו את ביתנו, גידלנו את ילדינו ואימצנו שלושה ילדים שהם ילדינו. לאחרונה ערכתי חתונה לאחד מהם. תם נהרג, בחרנו להנציח את תם בדרך שתואמת את מהותו, שתואמת את מהותנו. נתינה לחברה בעבורי זהו ערך מהמעלה הגבוהה ביותר. תם בחייו היה בנתינה, כך חבריו המשרתים בצבא, כך הרבה מאד אנשים במדינה שבוחרים לשרת למען המדינה. המדינה הזו  יקרה לי – זה לא מובן מאליו. בחרתי כנערה לבוא לארץ, וגם אחר כך, הבחירה  בחינוך למודעות של חקלאות בת קיימא הינה חלק מכל אורחות חיי ותפיסות עולמי." 

ענת החליטה להקדיש  ולהוביל את בוסתן תם כאשר דורון והבנות שותפים מלאים לעשייה. "ההחלטה לשים לי למטרה חינוכית שהמסרים יעברו ויגדלו – הם המשך טבעי לכל הבחירות שלי ושל דורון," מסבירה ענת. 

"דורון ואני ילדנו שלושה ילדים ובנוסף לכך אימצנו ילדים מפרוייקט 'נעלה'. אימצנו וגידלנו ואף ערכנו להם חתונות. הבחירה שלי להיות בנתינה היתה כאן תמיד, אני מאמינה במודעות לסביבה, לחיים, הקיימות כיום זה אג'נדה שמאד חשובה לי. הקיימות הינה יצירת הרמוניה בטבע ובאדם. בוסתן תם הינו בחירה וציון במידה רבה את מי שהיה תם ומי שאנחנו.  

"כשתם נהרג החלטנו לציין מידי שנה את חייו של תם. ביום הולדתו אנו עורכים מידיי שנה ערב שירה בצבור, אליו מגיעים חברים שלנו, של הבנות של תם, אנו חוגגים את חגיגת החיים של תם, זהו הלך הרוח אותו אנו מקיימים כאן בבוסתן תם." 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן