יבול שיא
הרפת והחלב
בקעת הירדן צילום עמוס דה וינטר

קריסת בארות מים בבקעת הירדן

2 דק' קריאה

שיתוף:

קריסת בארות מים בבקעת הירדן וקידוחים ישנים בבקעה הביאה לקיצוץ נוסף באספקת המים של החקלאים

אם לא היה מספיק מצב אספקת המים הרעוע בשנה החולפת במועצה האזורית בקעת הירדן נפלה מכה חדשה ולא משמיים על חקלאי הבקעה, שכבר נפגעו קשות בשל מגיפת הקורונה. דווקא בשיא החמסין ביום רביעי שעבר הודיעו אנשי מקורות כי מעתה יוכלו להשקות את הגידולים רק 12 שעות ביממה, וזאת באקלים שמצריך השקיה לאורך כל היממה. בבקעה מצויים מגדלי תבלינים רבים ותמרים, שנפגעו בשל סגירת הטיסות לחו"ל ונותרו עם סחורה ללא מענה. ביום רביעי התבשרו חקלאי הבקעה על קיצוץ מים דראסטי באספקת המים, דבר שעלול להביא לסגירה מוחלטת של המשקים. החקלאים מתריעים כי כרגע מדובר במים להשקיה אך אם המצב הנוכחי ימשך, לא תהיה ברירה מאשר לצמצם גם אספקת המים הביתית.

את השנה האחרונה העבירו חקלאי בקעת הירדן, במצב של מחסור במים. קידוחי מים ישנים של מקורות, שלא הוחלפו במשך שנים, המלחה של המים וגניבות המים הבלתי פוסקות מהשכנים (גניבות מהצינור וקידוחים פיראטיים פלשתיניים) והקטנת הלחצים גרמו למצב, שבו הקצבת המים לחקלאים פחתה. חקלאים רבים הקטינו את כמות היבולים, פשוט משום שלא קיבלו מספיק מים לכל הגידולים, מה שפגע בהתפתחות היבולים. בלית ברירה קיצצו חקלאים רבים את הגידולים במחצית.

קריסת בארות מים בבקעת הירדן

לצרה החדשה נקלעו חקלאי הבקעה, שכבר התריעו לפני חודשים רבים על המצב המסוכן, בשל מספר קידוחי מקורות שקרסו. קשה לבוא בטענות לעובדי "מקורות" בבקעה, שממש עבדו מסביב לשעון כדי לתחזק את הבארות הישנות ולשמר את אספקת המים המקסימאלית לחקלאים, אבל מישהו ברשות המים או בממשלה לא ראה את הכתובת על הקיר ולא השקיע בשיפוץ וחידוש הבארות וקידוחי המים והכל בשל מלחמות פוליטיות ומחסור בתקציב.

בינתיים החלה מלחמת האשמות. ראש רשות המים, גיורא שחם, כתב מכתב למנכ"ל מקורות, בו נכתב כי קריסת הבארות בבקעה היא בבחינת "מחדל בל יתואר" וזימן את ראשי החברה לבירור. במקורות לא טמנו יד בצלחת וענו לו: "אין גבול לניסיונותיך הבלתי נלאים לקדם תוכניות לאגודות המים." ראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני, תומך בעמדת מקורות וקרא במכתב מפורט למנכ"ל רשות המים, גיורא שחם להתפטר. "הרשות בראשותך לא בוחלת במעשיה, במקום להשיב למכתביי השונים לגופו של עניין, או להשיב למכתביו של בא כוח המועצה בנושאים שונים הקשורים לפעולת רשות המים מאז תמיכתי בתיקון 27 לחוק המים, אתם מנסים בכל דרך להטיל בי דופי ולהוציא את דיבתי רעה. ניסיון זה לא יצלח, ולא ירתיע אותי מלהביע את עמדתי כי תפקודך בכל הקשור לבקעת הירדן, ולא רק, הוא בגדר כישלון חרוץ. אני שב וקורא לך לנהוג מעשה כבוד ולהתפטר, נכשלת!".

אלחייני שוחח עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, רונן פרץ, שהתחייב לקבוע פגישה דחופה יחד עם רשות המים, חברת מקורות, שר החקלאות והשר לסוגיית המים, פגישה שראש המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד אלחייני, דורש כבר זמן רב. ביום חמישי הופיע אלחייני בפני התאחדות חקלאי ישראל והציג את מצוקת המים ואת הסיבות שהביאו את בקעת הירדן למצב הזה. הוחלט על שיתוף פעולה כדי לתת מענה מיידי לחקלאי בקעת הירדן.

תעריפי מים מעודכנים לחקלאות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הבניין כולל 50 דירות ב-11 קומות ובתמהיל מגוון של דירות 3.5, 4, 5, 6 חדרים, דירות גן גדולות ופנטהאוזים חברת אביסרור משה ובניו פותחת לשיווק בניין נוסף בפרויקט היוקרה "אביסרור בשכונת פארק צפון" בשכונה
< 1 דק' קריאה
עד שלא שוחררו חטופים שאמרו למשפחה: "היינו עם כרמל", המשפחה לא ידעה מה עלה בגורלה * החטופים שחזרו, אף הרחיבו את הלב, כשסיפרו כי כרמל תרגלה איתם יוגה בשבי, עשתה להם דמיון מודרך ועזרה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן