יבול שיא
הרפת והחלב
קרן אור

קרן אורן ממולדת

6 דק' קריאה

שיתוף:

היא נולדה בקיבוץ וכילדה שגדלה בלינה משותפת מעולם לא היה לה בעצם בית וחדר משלה, אך כבר אז השקיעה בקישוט הפינה הקטנה שלה, כדי ליצור לעצמה סביבה עם אווירה יותר אישית וחמה.  קרן אורן, מעצבת פנים העוסקת בהום סטיילינג ו"עיצוב פנים מבריא", מספרת על תפישת עולם ואף מעניקה לנו שלל של טיפים לעיצוב הבית

מי שקבע לפני שנים רבות את הפתגם "ביתו של אדם הוא מבצרו" לא יכול היה לדעת כמה רלוונטי יהיה הפתגם הזה בשנת 2020. השנה הזו תרשם בדפי ההיסטוריה כשנה שבה בילינו הכי הרבה זמן בתוך הבית, בין אם בגלל שיצאנו לחל"ת, נכנסנו לסגר או נאלצנו להיות בבידוד. אם תשאלו את קרן אורן ממושב מולדת, מעצבת פנים העוסקת בהום סטיילינג ו"עיצוב פנים מבריא", הבית שלנו הוא אכן מבצרנו אך גם הרבה יותר מזה.

לדבריה, עיצוב פנים הוא עוד מלבוש שעוטה על עצמה הנשמה שלנו, כמו הגוף והבגדים: "בית, מבחינתי, הוא כל מקום שאנחנו בוחרים לחיות בו, גם אם הוא מאוד זמני ואם נאמר שהגוף הוא הבית הראשון שהנפש שלנו בחרה לגור בו והבגדים זה הבית השני, אז יש כל מיני מעטפות שעוטפות אותנו ואת הנפש שלנו.

יש לנו מערכת יחסים עם הגוף שלנו, קיבלנו אותו כשנולדנו, ואז אנחנו בוחרים איזה בגדים ללבוש ובמה לעטוף אותו, ואפשר ממש לראות דרך זה אנשים שונים, אישיויות שונות. והבית הוא המעטפת השלישית. אחר כך יש עוד מעטפות – השכונה שלנו, המושב שלנו או העיר שלנו.

יש משמעות לאיזו מעטפת אנחנו בוחרים ואני ממש מאמינה בהשפעה שיש לכל אחת מהמעטפות האלו עלינו."

 

צילום הגר דופלט 7
צילום הגר דופלט

 

קרן אורן מתגוררת במולדת כבר חמש שנים עם בעלה הדר ובתם שי, בת השש. שם הם מצאו את ביתם, כשני יוצאי קיבוץ שחיפשו קהילתיות וחופש. מאידך, שם גם התגבשה תפיסתה האישית והמקצועית המרתקת של קרן אודות מושג ה"בית" והאפשרות לעבור תהליכי שינוי וריפוי באמצעות עיצוב הפנים של הבית.

תפיסתה המקצועית של קרן גורסת, כי הסביבה הפיזית שלנו משפיעה מאוד על תחושת הרווחה האישית שלנו, על ה-well-being שלנו. לדבריה, אם נהיה מוקפים בסביבה בריאה, אוויר נקי ואור טבעי למשל; אם סביבתנו תהיה מאורגנת נכון מבחינה ארגונומית, שיהיה לנו נוח לשבת ולשכב ולזוז; אם תהיה זרימה נכונה ויעילה של החלל – אז חיינו בכללותם יהפכו להיות נעימים יותר, זורמים יותר, נינוחים ובריאים יותר.

 

פינה שהיא בית

"במקור למדתי אדריכלות," מספרת קרן. "לא ידעתי באיזה תחום של עיצוב אני רוצה לעסוק, וידעתי שאני רוצה לשלב אומנות. חיפשתי את הלימודים הכי מקיפים שאני יכולה לקבל בתחום העיצוב והגעתי למסקנה שתואר באדריכלות זה הדבר. למדתי בוויצ"ו בחיפה תואר באדריכלות שמשולב עם תעודת הוראה, אבל לא סיימתי בעצם את אף אחד מהתארים האלה – אבל למדתי את כל הבסיס של אדריכלות, עיצוב, חינוך ופסיכולוגיה."

אחרי כמה שנים שבהן עסקה באדריכלות ובתכנון בתים פרטיים, הבינה קרן שהחלק בעבודה שבאמת מושך אותה הוא לעשות סטיילינג לבית ולעצב אותו. מה שדחף אותה, בין היתר, לעשות את השינוי הייתה לידת בתה, שי: "אחרי הלידה שלה מאוד התחברתי לעצמי ואמרתי: 'רגע, בתור ילדה בקיבוץ היינו עושים מחנה בחורשה ואני הייתי אוספת אצטרובלים ותולה אותם מהעצים ועושה מוביילים, מסדרת מעגלים מאבנים ועושה שבילים', ואמרתי זה הבסיס שאני רוצה לחזור אליו".

לחיים כילדה בקיבוץ היו השפעות נוספות על תפיסתה של קרן בנושא הבית. היא מספרת שכילדה שגדלה בלינה משותפת מעולם לא היה לה בעצם בית משלה. בקיבוץ הילדים ישנו כמה ילדים יחד בחדר – וכל מה שהיה אישי שלה היו המיטה והארונית שלצידו.

כבר אז, היא הייתה משקיעה בקישוט הפינה הקטנה שלה, כדי ליצור לעצמה סביבה עם אווירה יותר אישית וחמה: "לא הייתה לי את החוויה הזאת של חדר שהוא לגמרי שלי או בית שהוא לגמרי שלי והמקום הזה היה חסר לי. לא הבנתי אז כמה זה חסר לי אבל תמיד הייתי מוצאת איך לקשט ולסדר את הפינה שלי.

הייתי שמה שם הרבה משקל על הפינונת הזאת שלי, וכשהתחלתי לעסוק בזה – יכולתי לראות את הרצון שלי למלא את החלל הזה גם בשביל עצמי וגם בשביל אנשים אחרים. כל הזמן לעודד אנשים ולהגיד להם בואו, תעשו לכם בית שיהיה שלכם, שיהיה אישי, גם אם הוא קטן, גם אם הוא זמני, גם אם הוא על גלגלים. שיהיו בו את האישיות ואת התוכן שלכם."

 

צילום הגר דופלט
צילום הגר דופלט

 

כאמור, מבחינת קרן ישנו קשר ישיר בין הסביבה הפיזית בה אנחנו חיים לבין איכות החיים שלנו, ואפילו למצב הנפשי שלנו. לרוב אנו נוטים לעשות תהליכים רגשיים ונפשיים באמצעות התבוננות פנימה אל עצמנו, אך היא מזמינה אותנו להתבונן על סביבת הבית שלנו כעוד דרך להניע ולקדם שינויים כאלה ולכן בחרה גם לקרוא להוסיף לשם העסק שלה גם את המילה 'מבריא'. "אפשר לעשות עבודה חיצונית על הבית ובתמורה הוא ישפיע על הפנימיות שלנו", היא אומרת. "עיצוב יכול לעזור לנו לבטא חלקים מסוימים באישיות שלנו, אם אנחנו אוהבים צבע מסוים, למשל. לבטא את התחביבים שלנו, את החלומות שלנו. להציג דברים שאספנו בדרך.

אני באמת חושבת שאם אנחנו בוחרים לתת מקום בבית למזכרות שלנו, לאוספים שלנו, הם גם משדרים חלק מהאישיות שלנו החוצה והם גם מזכירים לנו את המקומות הבטוחים שלנו, את המקומות והדברים שאנחנו אוהבים ועושים לנו טוב… זה עוזר לנו לראות כמה החיים שלנו ורסטיליים ומגוונים, בעיקר עכשיו כשאנחנו יושבים בסגר, בבית, מבודדים עם הילדים, אחד על השני, מזכיר כמה החיים שלנו מלאים".

 


"לא הייתה לי את החוויה הזאת של חדר שהוא לגמרי שלי או בית שהוא לגמרי שלי והמקום הזה היה חסר לי. לא הבנתי אז כמה זה חסר לי אבל תמיד הייתי מוצאת איך לקשט ולסדר את הפינה שלי. הייתי שמה שם הרבה משקל על הפינונת הזאת שלי, וכשהתחלתי לעסוק בזה – יכולתי לראות את הרצון שלי למלא את החלל הזה גם בשביל עצמי וגם בשביל אנשים אחרים. כל הזמן לעודד אנשים ולהגיד להם בואו, תעשו לכם בית שיהיה שלכם, שיהיה אישי, גם אם הוא קטן, גם אם הוא זמני, גם אם הוא על גלגלים. שיהיו בו את האישיות ואת התוכן שלכם"


 

נדמה שרבים מאיתנו יכולים להבין כיצד אור שמש טבעי או אוויר נקי תורמים לבריאותנו הפיזית והנפשית, אך הרעיון שגם הצבעים בסביבתנו או הדרך בה מסודרים הרהיטים בבית, יכולים לתרום לכך הוא פחות מוכר ומובן. איך צבע צהוב יכול להשפיע עלי? ירוק או כחול? איך מיקום הספה דווקא בפינה הימנית של הסלון במקום בשמאלית יעזור לי להרגיש בריאה ונינוחה יותר?

קרן עונה: "תדמייני שבכל פעם שאת רוצה להגיע לספה את צריכה להקיף את הכורסא, לדלג מעל ההדום ולשים לב לא לדרוך על ערימה של לגו. אחרי כמה פעמים כאלה, שלא לומר חיים שלמים, את תרגישי תקועה, מתוסכלת ועצבנית… יש משהו בזרימה של חלל, כשהוא תקוע, שגורם לנו להרגיש תקועים… וצבע גם מאוד משפיע.

עשו על זה המון מחקרים. יש צבעים שיכולים לגרום ללחץ הדם שלנו לעלות, כמו צבעים צהובים וכתומים שמאוד מעוררים… צהוב יכול לעשות אותנו גם יותר חדים וממוקדים… כחולים וירוקים הם הצבעים הכי מרגיעים שיש, הם מורידים דופק ולחץ דם… וברגע שיש צבע שאנחנו אוהבים, שכל פעם שאנחנו רואים אותו הוא עושה לנו לחייך, אז שווה שתהיה כרית או שתיים בצבע הזה בסלון…".

קרן מגדילה ומספרת שאחת ההשראות הראשונות שלה להקמת העסק הייתה אישה שפנתה אליה וביקשה ממנה לעצב את ביתה. האישה ההיא התמודדה אז עם מחלת הסרטן וביקשה מקרן לעצב עבורה סביבה שתבריא אותה: "היא אמרה לי שהיא רוצה שהבית יהיה 'כל כך מבריא וכל כך מדהים שהסרטן יבין שאין לי מקום בשבילו'. דיברנו על חומרים שהיא אוהבת, שיעטפו אותה ועל צבעים ודקורציות. השתמשנו בהרבה חומרים מהטבע ובדברים שהיו לה בבית וזה היה מאוד מעצים, התהליך הזה."

 

טיפים שיכולים לעזור

עכשיו, בתקופה הזו, כשאנחנו נמצאים הרבה מאוד זמן בתוך הבית, זו הזדמנות נהדרת עבורנו להתבונן בעיניים חדשות ורעננות על סביבת המגורים שלנו ולחשוב כיצד אנחנו יכולים לעצב אותה ככה שתיטיב איתנו. בדיוק בשביל זה קרן אספה עבורנו כמה טיפים שיכולים לעזור:

* כל מרחב מגורים, גם אם הוא זמני, ראוי שיתייחסו אליו כמו בית. בין אם זו דירת סטודנטים או דירת משפחה זמנית, נסו לשוות למרחב אווירה של בית. השקיעו בו, הניחו בו חפצים אישיים שלכם שאתם אוהבים, השקיעו בגינה אם יש כזו. אם יש משהו שהחיים בתקופת הקורונה לימדו אותנו זה שאף פעם אי אפשר לדעת מה יקרה וכמה זמן נשאר בכל מקום.

* אם אתם חיים כבר זמן רב באותו בית, עמדו רגע באמצע הסלון, המטבח או פינת העבודה והסתכלו סביב. נסו להסתכל על סביבת הבית מכמה כיוונים ומזוויות שונות. בכל חדר שאתם נכנסים אליו נסו להבחין מה אתם מרגישים כשאתם נכנסים אליו, מה נכון לכם שם ומה לא.

מה נעים לכם בחדר הזה ומה מרגיש לכם שתקוע שם. אנחנו רגילים להשתמש בחללים בבית בצורה מאוד מסוימת ואוטומטית ואם נעשה סיבוב בבית ונסתכל עליו מזוויות אחרות נוכל לגלות עולם ומלואו.

* שאלו את עצמכם – מה הייתי רוצה שיקיף אותי? איזו אווירה הייתי רוצה בבית? אחר כך תוכלו לעשות כמה צעדים פשוטים כמו לקנות כמה עציצים, לתלות וילון או מובייל או להכין עבודת יצירה עם הילדים, כדי להעניק למרחב את אותה אווירה רצויה. גם דברים קטנים יכולים לעשות הבדל גדול.

* צרו פינות שונות בבית. נסו לחלק את הסלון לפינות, פינה אחת בה יש ספה מול הטלוויזיה ופינה שניה בה יש מקום לשטיח וכמה משחקים, למשל. הוסיפו עוד פינות כאלה בחדרים אחרים כדי ליצור עוד דרכים להשתמש בחלל וכדי שלכל אחד תוכל להיות פינה משלו.

אין ספק שמרחב אישי זה משהו נחוץ מאוד בימים אלו, כשכולנו ספונים יחד בבתים.

* אם מתחשק לכם לשנות משהו בבית ואין לכם הרבה תקציב, תשמחו בוודאי לדעת שכל ארונית או ארון שתחליפו להם את הידיות מיד ישנו את אופים ויעניקו לחלל אווירה אחרת. ידיות, לרוב, לא עולות הרבה, וכך הדבר גם בנוגע לצבע.

מספיק שתצבעו קיר אחד וכל הבית ישתנה. אפשר בעזרת המעשים הקטנים הזה לחדש ולגוון.

* האינטרנט מלא ברעיונות לפרויקטים של DIY – עשה זאת בעצמך. עכשיו, כשיש לנו הרבה מאוד זמן פנוי, אפשר למצוא פרויקט שכזה ולהתחיל בו. רוב הפרויקטים האלה דורשים ציוד מאוד פשוט ובסיסי שיש כמעט בכל בית ואינם דורשים כשרון מיוחד בעיצוב. כך תוכלו בקלות לעצב לעצמכם קיר עם תמונות משפחתיות, לקשט את חדר הילדים וכדומה.

* השתמשו בקיים. צאו החוצה והסתכלו באיזה משאבים קיימים סביבכם אתם יכולים להשתמש, איזה רהיט אפשר לחדש, לצבוע בצבע אחר או להזיז מחדר לחדר כדי לשנות משהו בבית, איזה אנשים חיים סביבכם ואולי תוכלו לקנות מהם או להיעזר בהם לעיצוב הבית שלכם. לא חייבים לקנות חדש או להזמין מחו"ל כדי לעצב את הבית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן