יבול שיא
הרפת והחלב
כירופרקטיקה בסוס עם בעיות לעיסה TMJ אלבום פרטי

רפואה משלימה לבעלי החיים, כי גם להם מגיע יותר

6 דק' קריאה

שיתוף:

"יש ילדים שכבר בגיל צעיר אוהבים לצייר, ויש ילדים שיודעים לנגן בצורה מופלאה ומראים כשרון לתחום מסוים. אני לא הייתי ילד כזה,"  אומר ד"ר שגיב בן יקיר, וטרינר ומומחה עולמי לרפואה משלימה בבעלי חיים.

לשגיב מרכז רפואי לבעלי חיים במושב רמות השבים. המרכז מטפל בחיות משק, סוסים וחיות מחמד בדרכי הרפואה המשלימה, כגון: דיקור, צמחי מרפא וכירופרקטיקה. ד"ר בן יקיר, הקים לפני עשור קורס במרכז לרפואה משלימה לחיות במכון וינגייט, ומשיג משך שנים רבות הישגים יוצאים מהכלל בהחלמת בעלי חיים.

"למרות שלא הייתי ילד פלא: תמיד התחברתי לבעלי חיים," ממשיך שגיב. "בכול תמונה שלי כילד רואים אותי מחובק עם בעל חיים. כדי להיות וטרינר צריך מחויבות רגשית ונפשית לבעלי חיים, מה שתמיד היה קיים בי. אז למדתי ביולוגיה, מדעי החי, למדתי לגדל חיות ולטפל בחיות ולחקור את עולמם.

סוס המטופל ברפואה משלימה עי תלמידיו של שגיב
סוס המטופל ברפואה משלימה עי תלמידיו של שגיב

"כל זה קרה בשנות ה-70'-80': שנים בהן תחום הווטרינריה בישראל לא היה מאד מפותח. למזלי, באוניברסיטה בקנדה הסכימו לקבל ישראלים, אז החלטתי ללמוד שם. למדתי  רפואה בכיף והקנדים אפילו הציעו לי להישאר, אבל מה לי ולקנדה? הרגשתי שאני רוצה לחזור לארץ. לאחר לימודי וטרינריה בקנדה, חזרתי לישראל והקמתי מרפאה וטרינרית במושב רמות השבים – מרפאה שפעילה כבר 30."

שיאצו לעיזים

מאז החזרה לארץ ופתיחת המרפאה, הכשיר שגיב במרכז הרפואי לרפואה משלימה לחיות, כ-70 מטפלים הפועלים בכל רחבי הארץ. שגיב הרצה במכללת וינגייט, והקים מרכז טיפולי שמטרתו להעניק מענה לבעלי חיים במצבי סיכון או במצבים בריאותיים שונים. באמצעות הטיפולים והכשרת המטפלים: כלבים, חתולים ואפילו פרות ועזים – מטופלים בצמחי מרפא, בטיפולי לייזר, טיפול דיקור או שיאצו, טיפולים הומאופתיים ועוד.

בזכות שגיב ותלמידיו, אוכלוסיית הולכי על ארבע מקבלת בשנים האחרונות את הכבוד הראוי לה. הכרות של יותר ישראלים עם היכולת לספק רפואה משלימה עבור בעלי חיים, מעניקה לחיות משק וחיות בית, מענה שלא זכו לו קודם.

שגיב בן יקיר, בן 68, נולד בישראל וכאמור מתגורר ברמות השבים. במושב הקים בשלהי שנות השמונים מרפאה וטרינרית.

על שילוב טיפול וטרינרי קונבנציונאלי עם רפואה משלימה, הוא ממשיך: "לאחר לימודי הווטרינריה, שמתי לב שיש מטרות שלא הצלחתי להגיע אליהן, אז ניסיתי כל מיני טיפולים ששייכים לרפואה משלימה. ראיתי שזה עובד ומעניין והחלטתי ללמוד את זה בצורה מסודרת. חזרתי לארה"ב, למדתי את הנושא של דיקור, צמחי מרפא ושאר תחומים ברפואה הסינית והכול לפני 25 שנה.

"חשוב להבין שלא מדובר ב'סיפורי וודו' אלא בסיפורים אמיתיים, כמו מקרה שהיה לנו של פרה שהמליטה ולאחר מכן החלה לייצר חלב. בחלב יש הרבה סידן אותו יונק העגל: מה שייצר מחסור בסידן בגופה של הפרה. מצב זה גרם לכך שהיא לא יכלה לעמוד אלא נשכבה וזהו. במצב כזה אין חלב, אין פרה ואין כלום. אני כווטרינר נותן לה קלציום שיש בו סידן והפרה קמה. אם זה לא עוזר אנחנו מנסים רפואה משלימה, כמו דיקור למשל. כתוצאה מכך הפרה חיה, הולכת ומתפקדת."

כיצד הגיבו לקוחות במרפאה לטיפול אלטרנטיבי עבור חיות המחמד שלהם?

"מרבית הלקוחות מאד פתוחים. יש למעשה כמה סוגים של לקוחות: הראשון הוא זה שניסה טיפול רגיל שהוליד שיפור. אלה בדרך כלל אנשים שטיפלו בחיית המחמד במקומות וטרינרים טובים, אבל זה לא עזר. הסוס עדיין צולע, הכלב לא מצליח ללכת, הפרה שוכבת. לקוחות אלה בדרך כלל מופנים אלינו על ידי וטרינרים שונים.

"יש קבוצה מרתקת של לקוחות אשר יש להם משק אורגני, שם מייצרים חלב או ביצים של תרנגולי חופש. לבעלי המשקים אין אלטרנטיבה, משום שהם לא יכולים לטפל בבעל החיים עם סטרואידים או אנטיביוטיקה, כי אז היא לא תהיה במשק האורגני. אז אם יש כבשה חולה, עז צולעת, פרה שלא נכנסת להריון וכולי – צריך למצוא פתרונות טבעיים. אלה לאו דווקא לקוחות שהאמונה שלהם כוללת רפואה משלימה, אלא מי שאסור לו להשתמש ברפואה קונבנציונלית. יש לא מעט משקים  בתחום זה, שזקוקים לנו.

דר שגיב בן יקיר
דר שגיב בן יקיר

"בעקבות פניות של משקים מכול חלקי הארץ, החלטתי להתחיל ללמד את התחום של רפואה משלימה לבעלי חיים. זה התחיל מכך שהוזמנתי למשק חלב ברמת הגולן ובאותו יום הזמינו אותי לקיבוץ באזור אילת שעוסק בגידול אורגני. כדי להגדיל את הסיוע, התחלתי ללמד סטודנטים (חלקם וטרינרים וחלקם אסיסטנטים) את הנושא של רפואה משלימה לבע"ח על מנת שיכירו את הנושא ויהיו פזורים בכל הארץ כדי לספק שירות.

"לפני 20 שנה התחלנו ללמד רפואה משלימה בבעלי חיים בווינגיט, כדי שיהיו יותר וטרינרים שיטפלו בבעלי חיים בשיטות כאלה. הלימוד נעשה בקבוצות קטנות שלומדות את התחום במשך שנתיים. הסטודנטים לומדים את הנושא מההתחלה, ממש כמו שלומדים טיפול בבני אדם. הסטודנטים לומדים לטפל כמעט בכול סוגי בעלי החיים, כך המרפאה הפכה גם לסוג של מכללה."

מהי הפעילות של המרכז בנוגע להצלה של בעלי חיים?

"יש לא מעט סיפורי הצלה והתנדבות. אחד המקרים התרחש במשק של מגדל צאן ובקר ליד זיכרון יעקב. קיבלנו פנייה לפיה אחד הטלאים התעוור. כדי לטפל במצב הפנינו אל הבעלים של הטלה סטודנטית בשם מור, שתנסה לסייע.

"מור שלחה לי סרטון שבו רואים שהטלה אכן עיוור. מור ביצעה דיקור בטלה והוא חזר לראות. כל הפעילות הזאת נעשתה בהתנדבות במקום בו גידלו את הטלה.

דיקור מחטים סיני בחתול עם אבדן ראיה
דיקור מחטים סיני בחתול עם אבדן ראיה

"סיפור נוסף כלל אשת מקצוע בשם עמית ישראל סת"ם. עמית הגיעה למקום שבו אתון המליטה ומאז היא עיוורת. זה קרה במושב חצב ליד קריית מלאכי. עמית שלנו טיפלה באתון בהתנדבות ושלחה סרטונים של האתון הפצועה שחבטה את ראשה בקירות, כי לא יכלה לראות. גם כאן לאחר  טיפול בדיקור, האתון חזרה לראות. נסעתי לשם, כי אפילו אני לא האמנתי שהאתון החלימה. כשהגעתי לשם ראיתי את האתון עם העייר שלה הולכים יחד שמחים ועליזים.

"יש לי סיפור מלפני 20 שנה: קיבלתי דיווח על פרה שלא יכלה לקום. שאלתי את הווטרינר במכללה מה קרה לה, והוא ענה שזאת פרה שכולם אוהבים, ששוכבת בזבל ללא יכולת לעמוד. אז הגעתי למקום עשיתי לה דיקור והפרה קמה והולכת, וזה כל הסיפור."

כיצד מתחיל טיפול ברפואה משלימה בבעל חיים?  

"טיפול כזה מתחיל בדרך כלל על ידי תשאול של האדם שבעל החיים שייך לו. ברפואה רגילה מנסים להתביית על דברים מדעיים, אבל אצלנו זה לא רק מדע. אם הכלב או כל חיה רגישה באיזה מקום – אני מנסה להבין מה המקום הזה אומר לי: האם זה קשור לאיבר מסוים?

"ברפואה משלימה לכל נקודה בגוף יש משמעות. גם בתשאול הבעלים וגם בבדיקה עצמה בודקים האם יש חוסר איזון בכבד או חוסר איזון בכליות. במהלך הטיפול אני רוצה לאזן בחזרה את החיה, מה שאפשר לעשות על ידי דיקור, צמחי מרפא, כירופרקטיקה ועבודה עם הידיים. אם המקום רגיש במיוחד, אני יודע שזאת בעיה של חוסר איזון.

"כדי לטפל בבעלי חיים צריך הרבה סבלנות, צריך למצוא את שיטת הטיפול במטרה לאזן איברים בגוף. ברפואה רגילה ממוקדים יותר בגורם עצמו. אנו מחפשים רקע בתשאול ובדיקה תוך איזון וטיפול בחיה.

דיקור פנים של כלבה עם בעיות עיניים
דיקור פנים של כלבה עם בעיות עיניים

"חשוב לדעת שאין זה משנה חתול פרה או עז – כל הטיפול מתבצע תוך כדי חיבוקים ונשיקות, ומתן צ'ופרים טעימים, עוד לפני בכלל שמתחילים לטפל. הענקת אהבה קורית לפחות רבע שעה כדי להראות לבעל החיים שהוא בידיים טובות. לאחר מכן אפשר להתחיל דיקור או כל טיפול אחר, בלי שבעל החיים יכנס ללחץ או ישתולל.

"יש כלבים למשל שחושבים שיש להם בעיות אגרסיביות, אבל מדובר בחוסר אמון של הכלב בבני אדם, בעיקר במקרים של הזנחה או התעללות. לפני התחלת טיפול צריך לתת המון חיבה וליטופים ולאט לאט לחשוף את הכלב לאנשים, ואחר כך לטפל בבעל החיים בכל שיטה – קונבנציונאלית או לא קונבנציונאלית."

לדעת שזה קיים

ד"ר שגיב, ממשיך לספר סיפורים מדהימים שקשורים לעבודתו ולפעילות שביצע להצלת בעלי חיים: "לאחרונה קרה לנו מקרה של סוסה גזעית ערביה שערכה הכספי גבוה מאד. הסוסה נדבקה ואובחנה בחיידק הווירוס המערבי. זהו נגיף שפוגע במוח ובעמוד השדרה. וטרינר המליץ לתת סטרואידים או משהו בדומה ולא היה לו מה להציע. באותו ישוב שבו זה קרה מתו כמה סוסים מהמחלה. תלמיד שלי בשם עומר חיפש בהנחייתי את חוסר האיזון של הסוסה ולאחר שהתאמנו טיפול – הסוסה הצליחה לקום, רצה ותפקדה.

"עוד סיפור הוא על חתול שנמצא בבית חולים מאד איכותי. החתול היה משותק בארבעת גפיו, ובבית החולים עשו את הכול כדי להצילו. לאחר הניסיונות הגיעו הרופאים למסקנה שצריך להרדים את החתול ובכך לסיים את סבלו. אבל אז תלמידה שלנו בשם אליס פנתה אליי וניסתה לבדוק מה אפשר לעשות כדי להציל את חייו. התייעצנו וניסינו טיפול ברפואה המשלימה ומאז החתול הולך ומתפקד."  

זה נחמד לשמוע שבעלי חיים מבריאים ומתלוצצים עם רופאיהם, אבל איך אפשר להתמודד עם תשלום גבוה על טיפול בבע"ח, גם ברפואה המשלימה וגם ברפואה הקונבנציונאלית?

"תראי, לפני הקורונה נסעתי לבקר וטרינר בלונדון, ובדיוק הגיעה אישה עם כלב שיש לו בעיות מעיים. אותו וטרינר בשם ברוס פוגל, שנחשב מהגדולים בעולם, אמר לה שטיפול בכלב יעלה 2,000 פאונד, מה שגרם לאישה לבקש להרדים את הכלב.

דר שגיב בן יקיר אחרי הרצאה בקטלוניה ספרד אינסטגרם
דר שגיב בן יקיר אחרי הרצאה בקטלוניה ספרד אינסטגרם

"כדי לא להרדים, הציע לה הווטרינר פריסת תשלומים והציע שיטת תשלומים של 100 פאונד בחודש במשך שנתיים. ההצעה התקבלה, הכלב טופל וכולם שמחים. בשבילי זה היה לקח חשוב. מאז אני אומר ללקוחות שלא חייבים לשלם הכול מיד, ואפשר לבצע פריסת תשלומים."

איך המרכז הרפואי שלך עובד? וכיצד מתקיים?

"המרכז עובד באמצעות מתנדבים שפרוסים בכל הארץ, כך שאם יש בעיה ליד אילת בצפון או בדרום – אז אפשר לפנות אלינו ואנחנו נפנה למתנדב, ננסה לעזור, לטפל או להציל את בעל החיים. לכל בעיה אפשר להתקשר אל הנייד שלנו וכך אפשר לעשות טוב לבעלי חיים, בכול הארץ. הרבה תלמידים ובוגרים מתנדבים במרכזי הצלה במושבים ועוזרים ומטפלים בכול מה שמבקשים. אנחנו קשורים לגוף שהוא עמותה, לכן יש פעמים שאנו יכולים לעזור בטיפולים בחינם או בפריסת תשלומים מתחשבת.

"אנשים צריכים לדעת שטיפול כזה קיים. זה יכול להתחיל מקריאת הכתבה הזאת. מי שיקרא אותה יכול לומר: 'אני עצמי מקבל טיפולים ברפואה המשלימה, אז למה לא לתת טיפול כזה לכלב או לסוס?'. אנחנו מפנים אנשים לאזורים בהם אפשר לבצע רפואה משלימה. וככה סוגרים את המעגל."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן