יבול שיא
הרפת והחלב
מטיילים בשביל הגולן דליה ברנר

שביל הגולן – 120 ק"מ של טבע, היסטוריה ועוד (חלק א')

5 דק' קריאה

שיתוף:

מי לא שמע ואף צעד בשביל ישראל בקטע אחד או בכולו * אבל בארצנו הקטנטונת יש עוד שבילים ודרכים אייקוניות, כמו ברמת הגולן, כולם מכירים את דרך אלי כהן, אבל הפעם נספר על שביל הגולן שהוא שביל רגלי מסומן עם מסלולים מרהיבים בדרגות קושי שונות * המשך הטיול בשבוע הבא

שביל הגולן  

האביב ללא ספק הוא הזמן לטייל בשביל הגולן – הנוף ירוק ופורח, מזג האוויר נעים והשביל מספק מפגשים מרתקים עם הטבע של הגולן והמטיילים בו. השביל פופולארי גם בימי הסתיו ובימים פחות חמים של קיץ, נוהגים לצעוד לאורכו לא מעט מטיילים. 

לאחרונה התחילו שבילים ודרכי הולכי רגל, להיות פופולאריים יותר ויותר. סיפרנו כאן על שביל השרון – בין בית ינאי לנחל הירקון, כמו גם על שביל פרכו"ר – סובב פרדס-חנה וכרכור. ואחד השבילים היותר פופולאריים ללא ספק (אחרי שביל ישראל) הוא שביל הגולן, שהפך לאחד המקומות המועדפים על טיילים בכל גיל ומכל שכבות האוכלוסייה.  

הטיול בשביל מזמן לצועדים בו, נופים עוצרי נשימה של מרחבי הגולן, החל מהצפון עם רקע החרמון ועד לדרום מול נופי הכינרת. חלק מהמטיילים בוחרים לטייל במקטע קצר וחלקם בוחרים באתגר של מסלול לאורך כמה ימים. 

אורכו של שביל הגולן כ-120 ק”מ מסומנים בכחול (כנרת) לבן (חרמון) וירוק (גולן), מהחרמון בצפון ועד מצוקי האון הצופים לכנרת, בדרום. 

שביל הגולן מחולק ל-13 מקטעים באורך משתנה של בין 6 ק"מ ל-13 ק”מ לקטע בודד. לכל קטע גישה נוחה עם רכב רגיל בשני קצוות הקטע, כלומר, כל קטע יכול להיות שביל טיול יומי וההולכים בכל קטע בנפרד צריכים להשאיר את הרכב בסיום המסלול או להיעזר ב"הקפצות" שניתן להזמין מראש (תמורת תשלום סמלי). עבור הצועדים לאורך כל תוואי השביל ברצף, עם "הבית" על הגב, ניתן לעשות את המסלול בפרק זמן של 7-9 ימים.  

מטיילים שמעוניינים לצעוד בשביל הגולן יכולים לתכנן טיול עצמאי או לקבל שירותים תומכים מאחת החברות שמספקות תמיכה לוגיסטית לאורך שביל הגולן, כפי שמפורט בהמשך. 

מומלץ להתעדכן באתר תיירות גולן (התניידות ועזרה – תיירות גולן (tourgolan.org.il)) לפני היציאה לשביל. באתר ניתן למצוא מידע עדכנית שיסייע לתכנן את הטיול בקלות ונוחות, מידע על אורך קטעי המסלול, דרגת הקושי ודרכי המעבר בין המקטעים, היכן ניתן להצטייד במים ומזון על הדרך, פרטי התקשרות של "מלאכי שביל" ומקומות לינה הקרובים לשביל, נקודות מים, הוראות בטיחות וסרטונים להתרשמות.

עין קשתות רמת הגולן דני בר
עין קשתות רמת הגולן. צילום: דני בר

10 הנקודות הכי יפות בשביל הגולן 

1. נחל גובתהשביל הגולן מתחיל מקופות החרמון ויורד בנחל גובתה (מקטע 1 של שביל הגולן). זו ההזדמנות לטעום מנופי החרמון.  

2. ברכת רםשביל הגולן מטפס ומגיע לתצפית יפיפייה על העין הכחולה של ברכת רם (מקטע 2 של שביל הגולן) – מאגר מים טבעי הניזון ממי תהום ומי גשמים. הבריכה מוקפת במטעי התפוח והדובדבן של הכפרים באזור.    

3. יער אודםשביל הגולן עובר ביער אודם (מקטע 2 של שביל הגולן) -שמורת היער הגדולה בגולן ובה 3 מינים של עץ אלון. היער נראה לקוח מהאגדות. בחורף פורחת הרקפת היוונית העדינה והנדירה ובסתיו פורחים הכרכומים. 

4. הרי הגעש אביטל ובנטלקטע שביל הגולן ההולך ברום הרי הגעש בנטל ואביטל בגובה של כ-1,000 מטרים מעל פני הים (מקטע 4 של שביל הגולן) עם תצפית נהדרת על צפון הגולן, הגבול הסורי, טורבינות הרוח החדשות בעמק הבכא ומטעי התפוח והדובדבן של עמק קוניטרה. 

5. רכס בשנית השביל מעפיל לרכס עסניה והולך מתחת לטורבינות רוח. הוא ממשיך בחורש טבעי של עצי אלון, אלה ולבנה רפואי. בחודשי הסתיו (אוקטובר- נובמבר) פורחות באזור החלמונית הגדולה וסיתוונית התשבץ. 

6. מעיינות הפאחם והכפר העתיק פארג' – מעיינות הפאחם (מקטע 7 של שביל הגולן) הם מעיינות הנובעים כל השנה ומזינים את הנחלים הגדולים דליות וגמלא. כדי לחצות את אזור המעיינות יש לחלוץ נעליים ולעבור במים הקרירים. המשך המסלול עובר בכפר העתיק פארג' ובו בתים הבנויים לגובה שתי קומות עם קשתות אבן מרשימות. 

7. הגשר הסורי בנחל סמךנחל סמך נחשב לגראנד קניון של הגולן – הנקיק הגדול בגולן. שניים ממקטעי שביל הגולן עוברים בנחל הגשר על נחל סמך (מקטע 9 של שביל הגולן) נבנה בידי הסורים בשנות ה-60 של המאה ה-20 כחלק מניסיון להטות את מי הירדן. מומלץ לשבת תחת הגשר ולהנות מהמים הזורמים. 

8. מפגש הנחלים בנחל סמךבריכות מים בצל עצי דולב במפגש הנחלים סמך ואל-על (מקטע 10 של שביל הגולן). כדי לחצות את הנחל יש לעבור במים הקרירים. פינת חמד נעימה למנוחה ופיקניק. 

9. נחל מיצרנחל מיצר מציע למטייל הצצה לנהר הירמוך ומפגש 3 הגבולות: ישראל-סוריה-ירדן (מקטע 12 של שביל הגולן). במקטע זה בחודשי החורף (ינואר- פברואר) עומדים אלוני התבור המרשימים בעת שלכת. מומלץ לסטות מעט משביל הגולן כדי להגיע למפל נחל מיצר ולהתרשם ממפל המים הזורמים מגובה 9 מטרים. 

10. הר נמרון – זהו המקטע האחרון של שביל הגולן (מקטע 13) הכולל הליכה לאורך מצוקי האון ותצפית מרהיבה לכיוון הכנרת והגליל. המקום חביב על גולשי רוח ויתכן שתפגשו בהם, צונחים מהמצוק בגלשנים.

פריחת רקפות יווניות ביער אודם יעל סלע רשות הכנרת
פריחת רקפות יווניות ביער אודם. צילום: יעל סלע, רשות הכנרת

5 מקומות לטבילה מרעננת בשביל הגולן 

בקטע מס' 5 – עין טורבינהמעיין הנמצא צפונית לישוב אלוני הבשן נמצא בסמיכות לטורבינות ומכאן שמו. המעיין מתקופת הצ'רקסים שחיו באזור, נובע לבריכה מלבנית 10X4 מטרים, שמתמלאת במים צוננים מהנביעה הסמוכה אליה. עומק המים בבריכה הוא כ- 2 מטרים לערך. מקום מושלם לטבילה אל מול נוף מרהיב.  

בקטע מס' 7 – מעיינות הפאחםבין חושנייה לאום דנניר נמצאת שמורת עיינות פחם, שכוללת אזור מישורי ובו עשרות נביעות, השופעות מים במשך כל השנה. ליד שרידי הכפר פרג’ שבו מבנים עתיקים מהתקופה הביזנטית, שהשתמרו לגובה שתי קומות כולל קשתות אבן הנושאות את הקומה השנייה. בסמוך לחורבות הכפר תמצאו בריכת חורף המהווה כר לצמחי מים נדירים. המסלול עובר במעיינות הפאחם השופעים. המעבר במים הכרחי (עומק המים עד הברכיים של אדם בוגר) וכדאי להצטייד בנעליים להליכה במים.  

בקטע מס' 7 – מעיין אום דננירבין חושנייה לאום דנניר נמצא את המעיין בחורשת האקליפטוס של אום אל דנניר. במקום מעיין המנוקז לבריכת שכשוך מבטון ונדנדת ישיבה לצידה. 

בקטע מס' 9 – נחל סמך הגשר הסורינחל סמך הוא הארוך שבנחלי הגולן. זהו שמו הערבי של הנחל שמשמעו נחל הדגים. הוא נקרא כך על שום הדגה העשירה במוצא הנחל אל הכנרת. בדרך לנחל עוברים על גבי שרידי דרך רומית מרוצפת אבן. יתכן שזוהי הדרך שחיברה את אזור הכנרת עם דמשק. המסלול מטפס אל סוללת מאגר רוויה ומאפשר תצפית על המאגר ועל האזור לפני הירידה אל הנחל. בחורף ובאביב הנחל פורח בשלל צבעים מרהיבים. מומלץ לעצור למנוחה תחת הגשר הסורי שמי הנחל הרעננים זורמים תחתיו. הגשר הסורי נבנה כחלק מניסיונות הטיית מי הירדן ע"י הסורים בשנות ה- 60 של המאה ה- 20. 

בקטע מס' 13 – עין תאופיק – ביער מבוא חמה נמצא עין תאופיק, שזו נביעת מים הזורמת לתעלה נחמדה שאפשר ללכת בתוכה. עין תאופיק נמצא  ביער קק"ל מבוא חמה. במקום צל ושולחנות פיקניק.

נחל סמך צילום חיים קרסנו
נחל סמך. צילום: חיים קרסנו

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן