יבול שיא
הרפת והחלב
אלון עין ורד צילום נופך צברי

שביל השרון מנחל אלכסנדר עד נחל הירקון

5 דק' קריאה

שיתוף:

שביל השרון נפתח לפני כ-3 שנים ולאחרונה זכה לריענון וסימון מחדש * שביל השרון סומן מחדש בצבעים לבן-כתום-לבן ע"י צוות סימון השבילים של החברה להגנת הטבע * 59 ק"מ של שביל השרון עוברים בנקודות טבע, נוף והיסטוריה מקומיים * כל הפרטים עם מסלול מפורט – יוצאים לטיול חלק א'

מהו שביל השרון 

כוווולם מכירים כבר את שביל ישראל, אותו שביל שמתחיל בבית אוסישקין על יד שמורת הדן בצפון ומגיע לחוף הים התיכון ומסתיים במפרץ אילת. שביל של יותר מ-1000 ק"מ מאתגרים שרבים עשו את כולו או חלקים מהשביל. ידועים ומוכרים שבילים נוספים מעניינים בארצנו, כמו שביל אלי כהן עליו סיפרנו לאחרונה, שביל הגולן ועוד. שביל השרון הוא חדש ומעניין לא פחות מהמסלולים הוותיקים יותר. שביל השרון עובר דרך כמה מהאתרים החשובים ביותר בצפון-מרכזה של ישראל. אורך התוואי החדש כ-60 ק"מ ויכול לשמש כמסלול חלופי לשביל ישראל, למי שמעדיף לטייל בנוף המיוחד של השרון, במקום לצעוד לאורך חוף הים, כיוון שהוא מחבר בין נחל אלכסנדר לנחל הירקון. 

מספר איציק בן דב, רכז סימון שבילים בחברה להגנת הטבע: "כאשר סומן שביל ישראל לראשונה, באמצע שנות ה-90, השביל עבר דרך השרון, אולם בזמן סלילת כביש 6, בתחילת שנות ה-2000, נאסר מעבר מטיילים באזור מסיבות בטיחות ותוואי שביל ישראל בין נחל אלכסנדר לירקון הוסט לחוף הים, דרך חוף נתניה והרצליה ועד ת"א ושפך נחל הירקון. לפני כ-5 שנים פנו לוועדה לשבילי ישראל של החברה להגנת הטבע תושבים מהשרון, בבקשה לבחון אפשרות לסמן שביל ארוך שיעבור דרך השרון ויאפשר למטיילים להתוודע ולהכיר את השרון. לאחר עבודה משותפת של סקר ולימוד של תושבים ונציגים מהרשויות המוניציפליות עם נציגי הוועדה לשבילי ישראל, סוכם תוואי השביל". 

כאמור, שביל השרון הוכרז רשמית באביב 2017 וכעת עבר סימון מחדש תוך שימת דגש על תכנון קפדני המציג בפני המטיילים את אזור השרון, שבדרך כלל מטיילים פוסחים עליו וממעטים לטייל בו ברגל. 

מסלול מפורט של השביל 

1. שפך נחל אלכסנדר‎‎‎‎‎‎‏ 

נוסעים מבית ינאי לכיוון מכמורת, מיד אחרי שעוברים את נחל אלכסנדר פונים שמאלה לחניון מסודר עם כמה מבנים חרבים בסביבה. זו נקודת ההתחלה של השביל. נקודת השפך של הנחל אל הים נמצאת מצפון לחוף בית ינאי. בנקודה זו היה במאה ה-19 נמל קטן ששימש למסחר באבטיחים. בתקופת המנדט שימש הנמל לקליטת אוניות מעפילים, ובשנת 1948 עגנה בו האונייה אלטלנה שהובילה נשק בשביל האצ"ל אך נאלצה להמשיך לחופי תל אביב, והשאר כבר היסטוריה. הולכים מערבה לאורך הגדה הצפונית של נחל אלכסנדר עד הנקודה הבאה. 

2. חורבת סמרה‎‎‏ 

זהו מבנה עות'מני ששימש כבית מכס לעוברים את הגשר על נחל אלכסנדר. בראש גבעת כורכר בלב הגן הלאומי, נמצאו שרידי מבנה מסוף המאה ה-19. במקום שרידי מבנה אופייני לאדריכלות העות'מנית. בעקבות כריית כורכר בתקופות קדומות, נוצרו במדרון הדרומי מערות. בחורף ובאביב שופע אזור הגבעה בפריחה מרהיבה. מרחק מהתחלה: 1.3 ק"מ. 

3. שדה נרקיסים 

ממשיכים לאורך הגדה הצפונית של נחל אלכסנדר. בחודשים נובמבר-דצמבר תוכלו ליהנות מפריחת הנרקיסים בשדה המשתרע בין ערוץ נחל אלכסנדר ובין חורשת אקליפטוסים. הנרקיסים עולים לגובה רב, בולטים מעל השדה הירוק ומדיפים ריח משכר למרחקים. מרחק מחורבת סמרה: 1.0 ק"מ. מרחק מהתחלה: 2.3 ‎‏ק"מ. 

4. גשר הצבים 

גשר הצבים מצוי מעל נחל אלכסנדר, מזרחית למושב כפר ויתקין. בנחל, נמצאת אוכלוסייה גדולה של צב רך, שהוא ממוצא אפריקאי ומגיע בישראל לגבול תפוצתו הצפוני בעולם. הצב הרך הוא טורף הניזון מדגים וחסרי חוליות. צב זה גדול יותר מצבי היבשה ואורכו מגיע עד 1.2 מטר ומשקלו מגיע עד 50 ק"ג. שריונו רך ואינו קשיח. האכלת הצבים אסורה, משום שהדבר פוגע בהם ויוצר תלות בבני אדם ולא במזון הטבעי הנמצא בנחל בשפע. מרחק משדה הנרקיסים: 0.8 ק״מ מרחק מהתחלה: 3.1 ק"מ. 

Wase: גשר הצבים, נחל אלכסנדר. 

5. פארק איטליה 

פארק איטליה הוא פרויקט דגל של שיקום נחל אלכסנדר. במקום מדשאות, גינות, סככות צל, ספסלים ושולחנות המאפשרים לציבור לבלות ולנפוש בסביבת הנחל. המקום משמש גם אכסניה לאירועי תרבות ומצויות בו תערוכות קבע של יצירות שנוצרו במסגרת אותם אירועים. הפארק מונגש לנכים. מרחק מגשר הצבים: 3 ק״מ. מרחק מהתחלה: 6.1 ק״מ. Wase: פארק איטליה-נחל אלכסנדר. 

6. אגמון חפר 

עוברים את כביש 4 וממשיכים מעט בגדה הצפונית של נחל אלכסנדר עד הסימון לעבור בגשר לדצ הדרומי. בהמשך תחזרו לגדה הצפונית של הנחל, בהתאם לסימון השביל (לבן-כתום-לבן). אגמון חפר הוא אתר צפרות שהוקם על בסיס בריכות הדגים של קיבוץ עין החורש וננטשו לפני שנים רבות. הבריכות מולאו מחדש במים שמקורם במי שיטפונות, נביעות מקומיות ומי נחל מטוהרים ובין הבריכות נבנו מסלולי הליכה ונקודות תצפית שמאפשרות למטייל לצפות במגוון מיני בעלי החיים בדגש על בעלי כנף האופייניים לסביבת הביצות שאפיינה את האזור בעבר. מרחק מפארק איטליה: 4.1 ק"מ. מרחק מהתחלה: 10.2 ק"מ. Wase: אגמון חפר. 

7. מצפור ויקר 

מצפור ויקר הוא מרפסת מוצלת גדולה המתנשאת מעל מאגר משמר השרון. המאגר, שנפחו כמיליון מ"ק, קולט את מי השיטפונות בנחל אלכסנדר. מסביב למאגר גינת נוי נאה ופרחים מושכי פרפרים וחרקים. בגינה עובר שביל נגיש עולה אל המצפור שנבנה בתרומתם וקרוי על שמם של לארי וטובה ויקר, מקנדה. מרחק מאגמון חפר: 4.4 ק״מ. מרחק מהתחלה: 14.6 ק״מ. Wase: מצפור מאגרי עמק חפר – מצפור ויקר.

מצפור ויקר בעמק חפר צילום דני בר
מצפור ויקר בעמק חפר. צילום: דני בר

8. גשר נחל אלכסנדר כביש 57 

ממשיכים דרומה לאורך נחל אלכסנדר כשמושב בורגתא ממערב לנו. מגיעים לכביש 57 המחבר בין נתניה לטול כרם. במקום חורשת אקליפטוס למנוחה ומעבר תת קרקעי להולכי רגל ורכבים חקלאיים מתחת לכביש 57. מרחק ממצפור ויקר: 4 ק״מ. מרחק מנקודת התחלה: 18.6 ק״מ. 

9. תל שבח 

בגבול המזרחי של מושב תנובות נמצא תל שבח היא חירבת צובייח'. בתל נמצאו אבנים וחרסים מהתקופה הרומית-ביזנטית. על הגבעה פריחת כלניות רבות והיא מכונה "גבעת הכלניות". מראש התל יש תצפית על עמק המרזבה וטול כרם. במקום אנדרטה לעובדי חברת חשמל שנספו בתאונת מסוק, פינת ישיבה עם בוסתן עצי פרי וכן תצפית. מרחק מהגשר בכביש 57: 1 ק״מ. מרחק מנקודת התחלה: 19.6 ק"מ. Wase: תל שבח, התבור, תנובות.

עץ הזית בראש תל שבח. סימון השביל השרון על האבן בצד ימין צילום דני בר
עץ הזית בראש תל שבח. סימון השביל השרון על האבן בצד ימין. צילום: דני בר

10. שיקמה 

יוצאים ממושב תנובות בשער המערבי ליד פינת רחוב מוריה/החרמון ואח"כ פונים עפ"י הסימון שביל דרומה בין השדות עד לנקודה הבאה. בישראל גדלים עצי השקמה בעיקר במישור החוף ובשפלה. בעבר, העץ שימש למוצרי נגרות והפרי נאכל. במשך השנים התמעטו מאוד עצי השקמה ברחבי הארץ אך עדיין ניתן למצוא עצים בני מאות שנים ואף לראות בהם מושבות עטלפי פירות. השיקמה תהיה כשנהייה ממזרח לקדימה-צורן. מרחק מתל שבח: 5.2 ק״מ. מרחק מהתחלה: 24.8 ק״מ. 

11. יער קדימה 

עוקפים אץ קדימה-צורן מדרום ומגיעים ליער קדימה. היער ניטע החל משנות ה- 40 ע"י הבריטים, כדי לייצב את אדמת החולות. הוא נטוע ברובו אקליפטוסים, ובחלקים ממנו נטועים מינים נוספים כמו שיטה כחלחלה, ברושים, אלון התבור, אורן קנרי ואורן הצנובר. בין העצים שרדו צמחי בר כמו בן-חצב יקינטוני, צבעוני ההרים, שום תל-אביב, פשתנית יפו, אלקנת הצבעים ואחרים. מאחר והאזור אינו מעובד, הוא משמש גם מקום מקלט לבעלי חיים, כמו שועלים וצבי יבשה. מרחק מהשיקמה: 1.6 ק״מ. מרחק מהתחלה: 26.4 ק״מ. Wase: יער קדימה.

יער קדימה שביל השרון צילום נופך צברי החברה להגנת הטבע
יער קדימה שביל השרון. צילום: נופך צברי, החברה להגנת הטבע

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן