יבול שיא
הרפת והחלב
גן הציפורים

שביל פרדס-חנה-כרכור: איך שביל נולד

4 דק' קריאה

שיתוף:

מסלול שביל פרכו"ר הוא מעגלי ולמעשה אפשר להתחיל אותו בכל נקודה שתבחרו * בחרנו בנקודת ציון שכל אחד יוכל למצוא, הן אם הוא מגיע עם רכב ויוכל להחנות הרכב בחניון או לחלופין מגיע ברכבת ויוכל לעשות את 24 ק"מ של שביל, כטיול יומי באביב או ביום חורף נאה * חלק ראשון של הטיול

צילום דני בר
מפת שביל פרכור. צילום: דני בר

את שביל פרדס-חנה-כרכור יזם ומיפה תושב המושבה, עמיקם הרפז, לפני כעשור והמועצה המקומית לקחה את היוזמה צעד אחד קדימה והפכה אותו משביל רעיוני לשביל פיזי מסומן לרווחת התושבים והציבור הרחב. לצד זאת, בשיתוף החברה להגנת הטבע, החלו שכבת כיתות ד' בבתי הספר לאמץ את השביל ולחבר את מערך הלימודים ללמידה מבוססת מקום, המשלבת חקר ולמידה תוך התנסות בסביבה והכרת הערכים ומורשת המושבה. כמו כן, בחלק מהאתרים מתקיים ממשק שמירת טבע אקטיבי, כגון פרויקט שיקום בריכת החורף ועוד. בתי הספר מאמצים את אתרי הטבע ומבצעים בהם ממשק אקטיבי לטיפוח ושיקום בתי הגידול, גני הילדים החלו בפרויקט גני יער של שהייה באתרים ויצירת חוויות פליאה והנאה במרחב הטבעי. 

אורכו של השביל ההיקפי 24 קילומטרים, והוא יוצר חיבור של המושבה עם השטחים הפתוחים המקיפים אותה. השביל מחבר בין אתרי מורשת וטבע מקומיים וכולל נקודות חן ונוף רבות, המשמשות מוקד משיכה לטיולים, בילוי בחיק הטבע ופעילויות פנאי וספורט, כמו האלון הבודד מכרכור, אתר צפרות עופות מים בבריכת חורף טבעית בנווה רותם, נופי חקלאות מורשת, האקליפטוס המפורסם של מאיר אריאל, אגם טבעי קסום, מבנה חאן היסטורי ועוד. מאחר והשביל טבעתי, ניתן להתחיל ולסיים אותו בכל נקודה וללכת אותו עם כיוון השעון או נגדו. 

תחנת רכבת פרדס-חנה-כרכור 

מסלול שביל פרכו"ר הוא מעגלי ולמעשה אפשר להתחיל אותו בכל נקודה שתבחרו. אנחנו בחרנו את נקודת הציון שכל אחד יוכל למצוא, הן אם הוא מגיע עם רכב ויוכל להחנות הרכב בחניון או לחלופין מגיע ברכבת ויוכל לעשות את 24 ק"מ של שביל, כטיול יומי באביב או ביום חורף נאה.  

ממשיכים על השביל המסומן היטב לכיוון דרום, במקביל למסילת הרכבת וחוצים את דרך הים – כביש הכניסה הראשי לפרדס חנה מכיוון הים. עוברים את שטח פריחת הכלניות, שכמובן פורח ובולט רק בעונת פריחת הכלניות (ינואר-מרץ) ופונים מזרחה לגן הציפורים. 

גן הציפורים שכונת רמז 

גינה ביופילית להעצמת והרחבת מפגש הילדים עם אלמנטים מהטבע. גן הציפורים החדש, מהווה מוקד משיכה לילדים מכל רחבי המושבה ואף מחוצה לה. הגן תוכנן והוקם כמרחב טבעי קסום המעורר דמיון והתפתחות פיזית בריאה לילדי המושבה.  

הגן תוכנן ברוח התפיסה הביופילית הרואה חשיבות התפתחותית בהעצמת החיבור של ילדים עם הטבע ואלמנטים מן הטבע. על פי תפיסה זו המחסור במפגש עם הטבע מביא להגברת תופעות התפתחותיות, בהן הפרעות קשב וריכוז, גידול בתופעת הדיכאון, הישגים נמוכים בלימודים ובכלל, השמנה יתר, מחסור בפעילות גופנית, מחסור בידע ובחוויה המוביל לקשר לקוי לעולם הטבע ולחוסר כבוד לטבע ולמשאבי הטבע סביבנו. מאידך, הגברת החיבור לטבע מביא להגברת היצירתיות, שיפור הקשר עם מבוגרים, מקטין אלימות ואגרסיות, מפחית תופעות של הפרעות קשב וריכוז ועוד. 

גן המשחקים הטבעי הינו מרחב פעילות חוויתי העושה שימוש בעיצוב תוואי השטח תוך שימוש בגבהים ומפלסים רבים, ושימוש במרכיבים טבעיים, כגון גבעות, זרימת נחל ועוד. מתקני המשחקים עשויים מחומרים טבעיים ומעניקים חוויה של משחק בטבע, כגון שימוש בבולי עץ לדילוג, קורות עץ לשיווי משקל, משחק בחול ומים, מחנה לילדים, נדנדות מחומרים טבעיים ועוד.  

השילוט בגן מסביר את עקרונות התכנון והחוויה, ופותח צוהר לעולם הטבע והאתגר. בחלקו הדרומי של הגן ניתן לבקר בגינה הקהילתית וביער המאכל. ניתן להיכנס ולסייר בין הערוגות, לשבת להתרווח במעגל הקהילה ולהצטרף לפעילות הגינון במקום. יער המאכל מכיל מגוון רב של עצי פרי, והבשלים לכל אורך השנה. איך מגיעים: שכונת רמז, גן הציפורים. 

שדרות פיק"א 

ממשיכים מזרחה לאורך הנתיב המסומן בשולי בתי המושבה, עד שמגיעים לרחוב עציון מממנו לכיכר של שדרות פיק"א בכניסה הדרומית לפרדס חנה. חוצים את הכביש וממשיכים עפ"י הסימון עד רחוב הצפירה. שם אפשר להמשיך דרומה על תווי השביל או לחילופין להמשיך לחורשת אלוני הצפירה – שריד מרשים ביותר של עצי אלון שלא נכרתו ע"י העות'מאנים לטובת הנעת קטרי המלחמה. משם נמשיך לשדרות קק"ל. 

שדרות קק"ל 

חורשת אורנים נטועה ובה צמחייה עשבונית מיוחדת בין העצים: חצב מצוי, עירית גדולה, חבצלת החוף, סירה קוצנית ואלה אטלנטית. בשדרות נמצא גם צמח יחידי של חוחן קרדני, צמח בסכנת הכחדה חמורה… בשנים האחרונות בוחנים את האפשרות לאקלם את החוחן בתחומי השטח המוגן של השדרה. בשנת 2013 הועתקו לאתר נרקיסים סתווים משטחי הפריחה בכרכור. האורן הנטוע בחורשה, אורן ירושלים, נבחר כעץ הייעור העיקרי בגלל עמידותו הגבוהה לתנאי יובש. אורן ירושלים פורח באביב, באצטרובלים חד-מיניים זעירים, המרוכזים בקבוצות צפופות בראשי הענפים. הפרחים מואבקים ברוח. אצטרובלים של פרחי זכר ושל פרחי נקבה גדלים על אותו פרט. בנוסף לאורנים נמצא עץ אלון גבוה המתנוסס לגובה 6 מטרים! העונה המומלצת ביותר היא הסתיו, כאשר פורחים החצבים. איך מגיעים? השדרות נמצאות בסמוך לרחוב חבצלת בפרדס חנה. 

בסוף שדרת קק"ל נמצאת בריכת מים שעליה ציור גרפיטי של כריש איימתני. למה? מה הקשר למקום ולציור? לאומן.ית הגרפיטי פתרונים. 

מדרום לבריכת המים נמצא נתיב השביל שמיד בתחילתו נמצא הבוסתן של סבא יוסי. הבוסתן הינו שטח פרטי והכניסה אליו בתיאום בטל': 054-8859949 

ואדי הנשיא 

סטיה קטנה מהנתיב המסומן תביא אתכם ללב רחוב הנשיא. בין הבתים שם חוצה ואדי קטן, פסטורלי ורגוע, חרובים ואקליפטוסים סבוכים בקצהו, במרכזו, אלוני תבור ירוקים וגבוהים – זכר ליערות העתיקים שהיו באזור עד הגעת העות'מאניים לארץ ישראל. הוואדי קצר באורכו אבל רחב עם היצע של מיני צמחים הזולגים אליו מהגינות השכנות, ועל הגדה, אבנים מסודרות כטריבונה נוחה לישיבה ומוצלת.  

תודות לתנאיו בולט בו העושר של ציפורי השיר הנפוצות בסביבת האדם, מהציפורים הקטנות ביותר – צופיות ופשושים, ירגזי ודרורים ועד ציפורים גדולות יותר כמו – עורבני שחור כיפה, יונה, שחרורים ואנפות בקר. הוואדי קסום ומוצל בזכות האלונים בכל עונות השנה, הפריחה מתחילה עם תחילת הגשמים בפריחתו של חצב בן סתווני ותורמוס ארץ ישראלי. באביב הפריחה מתעוררת – שפע של חרציות, סביונים, ציפורני חתול, שום תל אביב, כלניות, פרגים והעכנאי שרוע שנשאר לפרוח גם בקיץ. איך מגיעים? האתר בכרכור, הכניסה לוואדי מול רחוב הנשיא מספר 10, פרדס חנה כרכור. 

לבנדר קוסמטיקה טבעית  

ממשיכים מזרחה ויוצאים מוואדי הנשיא לאורך רחוב אחוזה ושם בפינת רחוב הנעורים  אפשר לעשות אתנחתא תרבותית ובריאותית, במרכז מבקרים שהוא גם דרך חיים. "לבנדר" הוקמה בשנת 2007 על ידי טלי מצליח ועידו משעל, בני זוג, הורים ל-4 ילדים, אחרי שראו כיצד שמפו נגד קשקשים הורג צמחים ודגים במערכת הבריכות שהיתה להם בחצר ביתם במושב עין עירון הסמוך.  

אחרי האירוע המכונן התחיל עידו כמהנדס כימיה וחומרים לחפש מוצרי קוסמטיקה טבעיים ובריאים וגילה שעל המדפים יש המון מותגים יפים, אבל כולם מכילים אין ספור כימיקלים שלא רצוי להכניס הביתה. תחילה החלו לייצר לעצמם מוצרים טבעיים וכשהיו מרוצים נתנו לחברים. כשהחברים חזרו עם סיפורים על אסטמה של העור ובעיות עור קשות אחרות שנפתרו תודות למוצרים וביקשו לרכוש את המוצרים, הבין הזוג כי יש כאן עסק שיכול להביא בשורה לאנשים רבים וכך הוקמה לבנדר קוסמטיקה 100% טבעית. לבנדר קוסמטיקה טבעית, מרכז מבקרים, נעורים 54, כרכור. פרטים בטל': 077-2127172. הערה: תוכלו למצוא המוצרים גם בחנות לבנדר כפר סבא, קניון ערים. 

חלק 2 בשבוע הבא. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן