יבול שיא
הרפת והחלב
מתן אוסישיקין מכפר הס יוצר צולל אל הקצה

שיר מוקדש לאבא: "צולל אל הקצה"

6 דק' קריאה

שיתוף:

מתן אושיסקין ובני משפחתו מכפר הס איבדו את אב המשפחה אהרון ז"ל, ששימש כקב"ט המושב. האב נרצח ב-2001 ע"י מחבל פלסטיני מטווח אפס . השנה יציינו עשרים שנים לאירוע הטרגי. הבן הבכור מתן מתעתד להוציא אלבום קונספט לזכרו – ובינתיים שיחרר שיר חדש "צולל אל הקצה", המבוסס על סערת רגשותיו והתמודדותו עם השכול

 

ארלה אוסישקין זל מכפר הס נרצח עי מחבל
ארלה אוסישקין ז"ל מכפר הס נרצח ע"י מחבל

 

שיר מוקדש לאבא: "צולל אל הקצה": מה יותר נורא וטרגי להורים ניצולי שואה מלאבד את בנם הצעיר מבין שלושת ילדיהם, בן מסור וחרוץ שנרצח ע"י פלסטיני מטווח אפס, בתוך המושב שהם נמנים עם ותיקיו. אהרון (אהרל'ה) אושסקין ז"ל היה בן חמישים בלבד כאשר נרצח בפיגוע ב-2001 ומותו הותיר טראומה גדולה לבני משפחתו.

בנו, מתן אושיסקין, אומנם היה אז רק בן 22 שנים, אך היה לו מאד קשה להתמודד עם האובדן ומצב החדש: "האירוע השפיע עליי מאוד ושלח אותי לחודשים רבים של תהיות על משמעות החיים, ולאן אני רוצה לקחת אותם? לא ידעתי איך מתמודדים עם אבדן כזה, איך ממשיכים הלאה? מצאתי את עצמי ללא כיוון ומבלי שתהיה לי דמות חזקה להישען עליה ולהיעזר בה – ואבי היה אדם מאוד תומך, שמשרה ביטחון על כל הסובבים אותו. הרגשתי נטוש, לבד מול העולם ושקעתי לתוך דיכאון. למעשה השיר שכתבתי, כמו גם האלבום כולו, מתארים את התחושות והרגשות שהיו לי באותה תקופה. את ההתלבטות בין לנסות להילחם ולהתמודד עם המצב או פשוט להכחיש ולתת לכאב לסחוף אותי למטה, למצולות.

"לאחר כמה חודשים מהאסון התחלתי לכתוב. באותה תקופה קיבלתי מתנה מקרוב משפחה אוסף תקליטים ישן ובו כל אלבומי הרוק הגדולים של שנות ה-70', כך שההשפעות לשיר ולאלבום מגיעות מהעולם הזה ובמיוחד מלהקת פינק פלויד.

"המוסיקה הייתה בשבילי טיפול פסיכולוגי באותה תקופה ורק לאחר בערך 7 שנים התחלתי גם טיפול פסיכולוגי מקצועי. למזלי, הצלחתי להתאושש וכיום יש לי חיים רגילים לגמרי, עם אישה מדהימה ושתי בנות מקסימות.

"לגבי המשפחה הקרובה, אני חושב שכל אחד מאיתנו היה צריך להתמודד עם האבדן בדרכו שלו ולא נראה לי שאף אחד ממש ידע מה עובר עליי, כמו שאני לא ידעתי לגמרי מה עובר עליהם. אימא שלי עשתה מה שיכלה, אך גם היא היתה שבורה ובעצם אני הייתי צריך לתמוך בה יותר מאשר היא בי.

"בסוף התמודדתי עם זה בדרך היחידה שהכרתי – מוסיקה. התחלתי לכתוב על איך אני מרגיש ואחד השירים שלי מבטא זאת במילים ולחן 'צולל אל הקצה'."

 

"כל אחד מאיתנו היה צריך להתמודד עם האבדן בדרכו שלו ולא נראה לי שאף אחד ממש ידע מה עובר עליי, כמו שאני לא ידעתי לגמרי מה עובר עליהם. אימא שלי עשתה מה שיכלה, אך גם היא היתה שבורה ובעצם הייתי צריך לתמוך בה יותר משהיא בי. בסוף התמודדתי עם זה בדרך היחידה שהכרתי – מוסיקה. התחלתי לכתוב על איך אני מרגיש ואחד השירים שלי מבטא זאת במילים ולחן – 'צולל אל הקצה'"

 

שיר מוקדש לאבא – "צולל אל הקצה"

בימים אלה משחרר היוצר מתן אוסישקין שיר חדש, 'צולל אל הקצה' סנונית ראשונה ושיר הנושא של אלבום קונספט שלם, שנמצא בתהליכי התהוות. את השיר כתב והלחין אוסישקין עצמו. האלבום כולו והשיר 'צולל אל הקצה' בתוכו, מתארים עלילה שלמה שמבוססת על סערת הרגשות שהיה נתון בה אוסישקין, באותן שנים לאחר שאביו נהרג.

אנו פוגשים את מתן לשיחה קצרה על הדרך שעבר בדרך להקלטת השיר ועל הבחירה להוציא שיר רוק פסיכדלי בישראל של 2020.

 

בעקבות מה נכתב 'צולל אל הקצה''?

"כשהייתי בן 22, אבי שהיה קב"ט מושב כפר הס שבשרון, יצא לבדוק איש חשוד שהסתובב במושב. לא היה לו מושג שמדובר במחבל פלסטיני. כשעצר לשאול את מעשיו, שלף האיש אקדח וירה בו מטווח אפס. אבא שלי נהרג במקום. הוא היה בן חמישים.

"מהמושב מאוד תמכו בשנים הראשונות. בשבעה הייתה התגייסות להביא לנו אוכל וכל מה שהיינו צריכים. היו אנשים שעזרו לנו לנהל את המשק בהתחלה, ובהמשך המושב הקים כיכר על שמו של אבי בכניסה למושב, בדיוק היכן שהוא נרצח. מכיוון ואבי היה קב"ט המושב, קיבלנו גם המון עזרה ממג"ב ומעמותות התומכות בנפגעי טרור."

 

מדוע בחרת דווקא בסגנון הזה, רוק פסיכדלי?

"האמת היא שמאז שגיליתי את הרוק הפסיכדלי, הוא הפך לסגנון האהוב עליי. יש משהו בסאונד המרחף ובאווירה החופשית שמאוד משך אותי. אני מתחבר לזה שלא חייבים להיצמד לתבניות ואפשר לתת לשיר פשוט לזרום. למרות שמעולם לא התנסיתי בסמי הזיה (לצערי, אני פחדן מדי), המוסיקה הזו לוקחת אותי לסוג של הזיה בפני עצמה, וזה גם מה שניסיתי להעביר בשיר.

"רציתי לקחת את המאזין ולזרוק אותו ללב ים, שירגיש מה זה להיות בודד באמצע הים, בלי כוח להתמודד עם הגלים והסחף. שירגיש שהוא באמת שם. בגלל שאני מגיע מעולם של קולנוע וטלוויזיה, רציתי לספר סיפור וגם להעביר את המאזין חוויה. אני מאמין שמי שיקשיב לשיר עם אזניות ובעיניים עצומות, ירגיש את מה שמרגיש הגיבור בשיר."

"בכלל, תמיד חלמתי לייצר אלבום קונספט שלם, עם סיפור ודמויות שמרגיש כמו שיר אחד ארוך. ממש כמו שעשו ענקי הרוק של שנות ה-60 וה-70. ואני עדיין מקווה שאצליח."

 

מתן אושנסקין הפעוט והוריו ארלה ופנינה מאלבום המשפחה
מתן אושנסקין הפעוט והוריו ארלה ופנינה מאלבום המשפחה

 

אתם משפחה מוסיקלית?

"מעולם לא היינו משפחה מוסיקלית ולכן אני קצת עוף מוזר אצלנו. אבא שלי אהב את הלהקות הצבאיות ואת אריק סיני ולא ממש התחבר למוסיקה שאני שמעתי. אבל את פינק פלויד הוא אהב ולכן אני מאמין שהיה אוהב גם את השיר הזה.

"את המוסיקה גיליתי בגיל 12 ושיגעתי את ההורים שלי עד שהסכימו לשלוח אותי לשיעורי תופים. בהמשך לימדתי את עצמי לנגן בגיטרה ובפסנתר וכבר בגיל 15 התחלתי לכתוב ולהלחין שירים. כילד סבלתי מבעיות קשב וריכוז והמוסיקה היתה עולם שלם לברוח אליו, כך שהייתי מבלה את רוב נעוריי בהקשבה למוסיקת רוק ובנגינה.

"בשנות ה-20 לחיי הבנתי שיהיה לי מאוד קשה להתפרנס רק ממוסיקה והוצאתי תואר בתקשורת. לאחר מכן עבדתי כתסריטאי בתוכניות בידור בטלוויזיה, כמו: 'ארץ נהדרת', 'תכנית הלילה של ליאור שליין', 'לא לפני הילדים' ו'צחוק מעבודה'.

"כיום אני מנהל את מחלקת המדיה והוידאו בחברה שעוסקת בפיתוח אפליקציות לימודיות. מעולם לא עזבתי את המוסיקה – בזמני הפנוי, אני מלמד תופים זה 15 שנה. אני מלמד ילדים ובוגרים מגיל 9 ועד 99, בעיקר רוק, בלוז ופופ אך גם סגנונות נוספים. השיעורים מתקיימים בסטודיו שלי בכפר הס. במקביל אני מנגן בלהקת קאברים וממשיך ליצור. כנראה שמשבר גיל ה-40 הביא אותי להחלטה שהגיע הזמן גם להקליט את החומרים שלי – והיום אני עובד על אלבום שלם, שמבוסס על כל מה שעברתי בחודשים הראשונים לאחר הירצחו של אבי."

המשפחה ידעה שאתה כותב ומלחין שיר על אבא?

"המשפחה ידעה שאני עובד על משהו, אבל עד שהשיר יצא הם לא ידעו על איזה נושא הוא. הם מתרגשים ושמחים שאני מוציא את מה שחבוי בי כל כך הרבה שנים. מאירה, אשתי האהובה, ממש הפתיעה אותי בתמיכתה ובקושי התלוננה על כל הלילות שהייתי באולפן עובד על השירים, במקום להיות בבית. הבנות מתות על השיר, והקטנה בת השנתיים, בכל פעם שהיא שומעת את השיר מתנגן, היא קוראת 'אבא, אבא', כמזהה את הקול שלי."

אז איך זה התגלגל משם לאלבום קונספט שלם?

"בעקבות השיר הזה, בניתי אלבום המתאר את הסיפור שלי בדרך מטאפורית. זהו סיפור על אדם שחי באידיליה בתוך ארמון חול על שפת הים. יום אחד חייו מתפרקים כשסערה פורצת וגל גדול שוטף את ארמונו וסוחף אותו ללב ים. לאחר שהוא מתייאש וצולל אל הקצה הוא מגלה שיש משהו נעים בלהיות מנותק מהעולם. יום אחד הוא מנסה לצאת, אך מגלה שאיבד את היכולת לחיות בין שאר  בני האדם.

"השיר הראשון שכתבתי לאלבום היה 'צולל אל הקצה', כנקודת עוגן שממנו נבנה האלבום. השיר עצמו מתאר את הרגע שבו האדם נטוש בלב ים ומנסה להיאבק בגלים הרוצים לקחת אותו אל המצולות. בשלב כלשהו הוא מחליט להפסיק להילחם ופשוט לשקוע אל קרקעית הים."

מה סגנון המוסיקה והשירה בכל האלבום? ממה אתה מושפע?

"האלבום ברובו הוא רוק פסיכדלי רך, עם השפעות פרוגרסיביות מפינק פלויד ולהקות מובילות משנות ה-70 וה-80'."

ומתי נשמע את האלבום המלא?

"כדי להשלים אלבום מלא, אני מתכנן לצאת בפרוייקט גיוס המונים ולגייס את הסכום שדרוש להוצאת האלבום, לכבוד 20 שנה למותו של אבי ולשנה שעיצבה את מי שאני היום.

"סבא וסבתא שלי היו ניצולי שואה שהגיעו לארץ בשנות ה-50 והשתקעו בכפר הס. הם עבדו את האדמה מבוקר עד ליל וגידלו תפוחי אדמה. סבא שלי האמין, בעקבות כל מה שעבר עליו במלחמה, שאם יש לך תפוחי אדמה, תמיד יהיה לך מה לאכול.

"אבי, אהרל'ה אוסישקין, נולד בכפר הס והמשיך את משק אביו כל חייו, עד להירצחו. גם אני נולדתי בכפר הס ומעולם לא עזבתי. אני אוהב את השקט והשלווה שיש במושב, את כל הירוק והטבע שמסביב. זה נותן לי השראה ועוזר לי ליצור.

 

לצפייה בקליפ השיר:  http://bit.ly/2UDC5dI

שיר מוקדש לאבא: "צולל אל הקצה"

'צולל אל הקצה' / מתן אושיסקין

 

נטוש, כספינה בים גועש

כך אני מרגיש עכשיו

עוד רגע ואשכב בקרקעית הים

בגפי צולל לשם

 

נאחז בקש, נעזר בדבר שאין בו ממש

נאבק במי הים ונסחף

אין לי את הכח לעבור את כל זה

אני מתייאש, צולל אל הקצה

 

שיר מלנכולי מהדהד לי בראש

ולא רוצה לצאת

לכוד במערבולת מחשבות

כמו ציפור שנקלעה לתוך סופה

 

נאחז בקש, נעזר בדבר שאין בו ממש

נאבק במי הים ונסחף

אבק אדם, מנסה לאסוף את מה שנשאר

אך אין הרבה, אין הרבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן