יבול שיא
הרפת והחלב
שרון טל צילום איגוד קרב 5 מודרני העולמי

שרון טל – ספורטאית יחידה במינה

3 דק' קריאה

שיתוף:

שרון טל מכפר ויתקין היא הספורטאית היחידה בישראל המתחרה בקרב 5 מודרני! * מדובר בענף תובעני וקשה, המורכב מריצה, שחייה, סיוף, רכיבה על סוסים וקליעה ולשרון אין ספונסרים שמסייעים לה * טל מתאמנת מידי יום ומכוונת לאולימפיאדה שתתקיים ב-2024 בפריז

שרון טל (20) מכפר ויתקין בחרה להתחרות בקרב חמש מודרני עוד לפני גיל 10 ומאז היא מתאמנת בכמה ענפים בו זמנית וחותרת להגיע למשחקים האולימפיים. ענף זה מורכב מריצה, שחייה, סיוף, רכיבה על סוסים וקליעה, והמנצח מוכרז לפי הניקוד הסופי.  

ההשראה של שרון טל לעיסוק בענף האקזוטי הגיעה מנועה ברקמן (33), אף היא מכפר ויתקין, שהפכה למאמנת הראשונה של שרון וממשיכה בכך גם בימינו.  

משפחת טל חיה כבר ארבעה דורות במושב. האב עצמאי והאם עוסקת בתחום העבודה הסוציאלית. שרון היא בוגרת תיכון "רמות ים" במכמורת. יש לה אחות תאומה ואחות נוספת.  

בין מאמן למאמן 

טל  נעה מדי יום ברכבה בין המאמנים במכון וינגייט (דניאל וולקטה, שחייה) רמת השרון (זהבה שמואלי, ריצה ואוהד בלווה, סיוף) מושב משמרת (עדן שטיין, רכיבה) ומעברות (אלמוג גרון, קליעה). כמו כן, היא מתאמנת עם ברקמן בכפר ויתקין בריצה משולבת עם קליעה.  

היום של שרון מתחיל בהשכמה ב-5 בבוקר ומסתיים כששרון חוזרת הביתה בערב ומתארגנת לשינה. ככה עוברים שישה ימי השבוע, הכוללים 26 יחידות אימון, והמנוחה מגיעה רק בשבת. בצבא יש לה מעמד "ספורטאי פעיל" וגמישות בעניין האימונים.  

טל היא היחידה שעוסקת בענף קרב 5 בישראל. לכן אין לה אפשרות להתחרות בו בארץ. בנוסף, בגלל שהיא ייחודית אין איגוד שעומד מאחוריה והמימון מגיע בינתיים (עד שיגיעו ספונסרים) רק מהמשפחה, בסכומים המוערכים ב-100 אלף ש"ח בשנה עבור אימונים בארץ וכרטיסי טיסה למחנות אימונים ותחרויות בחו"ל!  

שרון החלה להתחרות בחו"ל רק ב-2018 והחלה להתרגל למזג אוויר קר במיוחד (בברלין) וגם לתחרויות בחמסין (גיאורגיה). עד אז השתתפה רק בתחרויות מקומיות בארבעה ענפים (רכיבה מתחילה רק מגיל 19). 

התחרויות הסיזיפיות של קרב 5 המלאות נמשכות ארבעה ימים, ומתחילות בסיוף, נמשכות בשחייה ל-200 מטר, קפיצות סוסים ומקצה משולב של ריצת שדה ל-3,000 מטר עם ירי באקדח. הקטע האחרון והמכריע כולל את הריצה והזינוק נקבע כפונקציה של הניקוד במקצים הקודמים. כלומר: מי שהצליחה יותר בסיוף רכיבה ושחייה – תזנק מוקדם יותר לריצה.  

מקור התחרות הוא בחזונו של הוגה המשחקים האולימפיים, הבארון הצרפתי פייר דה קוברטן, ומושפע מאידאל החינוך הצבאי של הפרשים בזמנו. נשים החלו להתחרות בו במשחקים האולימפיים רק ב-2000, 88 שנה לאחר הגברים.

צילום מסך 2023 01 17 153924
שרון טל באימון קליעה באקדח חלק מקרב 5 מודרני. אלבום פרטי

מכוונת לפריז 

בארון של שרון טל אפשר למצוא מדליות בתחרויות ריצה מקומיות, במסלול ומירוצי שדה, וכן בירי באקדח, אבל בשנה שחלפה היא התמקדה בעיקר באימונים, כדי לנסות להתמודד על הכרטיס למשחקים האולימפיים בפריז ב-2024. התכנון הראשוני היה לשאוף ללוס אנג'לס 2028 אבל ההישגים גרמו לה לכוון כבר לפריז. אחרי פריז התחרות תשתנה כאשר הרכיבה תצא ממנה לטובת במסלול מכשולים "נינג'ה" – והספורטאים יצטרכו להתרגל גם אליו. מהלך זה נובע מקמפיינים של ארגונים למען בעלי חיים.   

איך את מסכמת את שנת 2022? 

"זו שנה שבה חזרתי להתחרות בצורה מסודרת אחרי ביטולי תחרויות רבות בגלל הקורונה ב-2020 ו-2021. בסך הכל הייתה לי שנה טובה. סיימתי שישית בתחרות אליפות העולם לנוער שנערכה באוקטובר. למעשה הגעתי לקרב על המדליה וסיימתי עם טעם של החמצה אבל בהמשך הבנתי שגם מקום שישי הוא מכובד. לפני כן סיימתי רביעית בתחרות בפולין בחודש מרץ בריצה משולבת ירי. אני חושבת שעצם המאבק על הכרטיס לפריז ועל פודיום בתחרויות מהווה הישג." 

איך לך יריבות בארץ, אז איך מגדירה את הציפיות שלך בתחרויות בחו"ל? 

"אני קודם כל שואפת להופעה מכובדת. עד היום התחריתי בנוער ובסבב הג'וניור (עד גיל 22) והגעתי לצמרת. בסבב הבוגרים (סניור) התחריתי כדי לצבור ניסיון אבל מהשנה הקרובה אתרכז בו למרות שאני יכולה להישאר עוד שנה בג'וניור, והמעבר נועד כדי להתמודד על הכרטיס האולימפי." 

מהן הציפיות שלך ל-2023? 

"אני מתחילה את המירוץ לכרטיס לפריז. אפשר להשיג אותו דרך הדרוג העולמי ב-2024 (כרגע שרון מדורגת 11 בג'וניור והדרוג בבוגרים ייקבע לפי הישגיה בהמשך השנה – י.ו) או דרך אליפות אירופה שתיערך בקראקוב ביולי הקרוב, שם מחלקים שמונה כרטיסים. 36 ספורטאיות יגיעו לפריז וההגבלה של שתיים למדינה עשויה לסייע לי, אבל אצטרך להוכיח את עצמי בתחרויות המטרה. אני אמורה לצאת גם לתחרויות גביע העולם בטורקיה ובולגריה באפריל, ובהמשך השנה לקירג'יסטן ולספרד, ומקווה למצוא גם ספונסרים." 

יש מבחינתך חשיבות למיקום הגיאוגרפי של התחרות ולתנאי השטח? 

"הקושי העיקרי קיים במדינות בהן הסוסים פחות מאולפים לרכיבה, ואז צריך להתרגל אליהם מהר. אני אוהבת להתאמן עם קבוצה באיטליה ואשתקד התאמנתי גם במחנה בינלאומי בהונגריה. אני נהנית מאוד מהאימונים אבל צריכה להיזהר מעומס יתר ולמצוא את הדרך שלי וגם נעזרת בפסיכולוגית עדית קוגל, כדי להתמיד באימונים אינטנסיביים, שיהיו גם אפקטיביים".  

המשפחה מלווה אותך גם בחו"ל? 

"לא. ההורים עובדים והליווי יקר. אני מגיעה לבד למחנות אימונים ולתחרויות מגיע איתי אחד המאמנים, בדרך כלל אוהד בלווה." 

יש לך מודל לחיקוי? 

"הערצתי כבר כנערה את קייט פרנץ' האנגלית, שזכתה בזהב באולימפיאדת טוקיו לפני שנה וחצי ושברה שיא אולימפי בניקוד כולל. היא מודל להתמדה ונחישות גם קיבלה בהמשך תואר אצולה מהמלכה בעקבות תרומתה לענף."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן