יבול שיא
הרפת והחלב
שרינה שוקולד מיזם קולינרי

שרינה שוקולד: גיל ולימור דרוקר מעין ורד מציינים עשור למיזם הקולינרי משקי שלהן

5 דק' קריאה

שיתוף:

גיל ולימור דרוקר מעין ורד מציינים עשור ל"שרינה שוקולד" – מיזם הקולינרי שפתחו במשק. על השטח לול הודים ישן הוקם מקום לממלכת השוקולד, בה מפיקים ולומדים להכין פרלינים, טראפלס, פונדו ומוצרי שוקולד אחרים יפים וטעימים. לצד סדנאות היצירה גיל מלמד מהי יזמות כלכלית וכיצד לפתוח עסק במשק המושבי, בלי לעבור על החוק

 

פרי עץ הקקאו שרינה שוקולד
פרי עץ הקקאו שרינה שוקולד

 

בני הזוג, גיל ולימור דרוקר, ממושב עין ורד, פיצחו את הנוסחה להצלחת יזמות עסקית במשק החקלאי. "שרינה שוקולד" הינו עסק להכנת סוגי שוקולדים מובחרים ומבוקשים ועריכת סדנאות מגוונות, בין העסקים הראשונים שנפתחו בתחום בארץ.

הגעתי לעין ורד, למבנה מרווח ברחוב ההדרים, עם מרפסת הצופה לעצי ההדר בחצר. ריח השוקולד כבר קידם את פניי מהכניסה. המכונות (שרובן מבלגיה) עובדות בקצב, ממיסות את מטבעות השוקולד הגולמיים. בחדרון קטן עם חלונות זכוכית שקופים ניצבות ארבע מכונות הטמפרנינג, הפועלות כחלק מהתהליך לקראת הסדנא שתתקיים בהמשך היום. כך אפשר לראות ולהריח שוקולד מריר, שוקולד חלב, שוקולד לבן ושוקולד רובי, שצבעו חום אדמדם וטעמו פירותי. כל מכונה צריכה טמפרטורה אחרת להמסת השוקולד: מ-28 מעלות עד 45 מעלות, מה שיאפשר לעבוד וליצור ממנו מגוון שוקולדים מובחרים.

בתחילת הדרך, השוקולטרית לימור דרוקר הזמינה לערבי יצירה במרתף הבית, לחגוג ולשמח ילדים, נערות ונשים בהכנת שוקולדים. "חלקם חגגו וציינו כך ימי הולדת ואירועים משמחים אחרים. בהמשך אף הוזמנתי לעריכת סדנאות מחוץ לבית, שזכו להדים טובים." וכך צעד אחר צעד קדימה, הקימו בני הזוג ממלכת שוקולד מופלאה ומעוררת השראה. הם קיבלו את כל האישורים הנדרשים, לשינוי ייעוד במסגרת פ"לח (פעילות לא חקלאית) – ממבנה חקלאי שהיה לול הודים לעסק העורך סדנאות לכל הגילאים, ובכל הרמות המקצועיות ומוכר מגוון מוצרי שוקולד במרכז המבקרים.

"זאת הייתה חנות מסוג אחר, חנות שיש בה כמה פונקציות יחד. היא הציעה ללקוחות לא רק מוצרי מזון וכלי מטבח, אלא כללה גם מסעדה למבקרים. אך ההפתעה הייתה דווקא בקצה, שם נגלה לעיניי מטבח פתוח, בו נערכות סדנאות בישול. זה היה לי חדש ומיוחד ומאד מצא חן בעיניי – תחת קורת גג אחת נערכות באותו הזמן מספר פעילויות שונות"
איך הכל התחיל

גיל דרוקר (61), דור שלישי לוותיקי המושב. הוריו רחל וזלמן דרוקר היו בני שכנים שהתחתנו במושב בשנת 1957. בני הזוג דרוקר הקימו משפחה ומשק משגשג. "אנחנו במשפחה שלושה בנים: שחר, אורן ואנוכי. אני הבכור והבן הממשיך במשק, נשארתי חקלאי ופרדסן, המגדל למעלה ממאה דונם הדרים, במיוחד קליפים: אור, מיכל ואורה.

"במקצועי אני כלכלן ואיש שיווק שלמד באוניברסיטה העברית. כל השנים אני חקלאי שעבד גם מחוץ למושב. כעשרים שנים עבדתי באגרקסקו במגוון תפקידים, ביניהם כמנהל שיווק בסניף אגרקסקו בגרמניה. לצורך התפקיד נסעתי עם אשתי לימור ושלושת ילדינו: שגיא, הילה ונועה. בין השנים 1999-2005 שהינו בגרמניה והתגוררנו בפרנקפורט. זה היה אתגר מקצועי ושינוי גדול בחיים עבור כולנו. לקראת סוף השנה השישית לשהותנו, כבר התחלנו לחשוב על איזה יזמות עסקית נפעיל במשק כשנחזור.

"השינויים בחיינו הובילו אותנו בסופו של תהליך, לבחור את הפעילות העסקית בתחום השוקולד. ולבנות קונספט ליזמות המתאימה לאירוח בסדנאות בתחומי המשק. למרות שאנו מציינים השנה עשור לפעילותינו, המיזם גדל, התרחב והתפתח במשך השנים, לפי הדרישות שראינו בשטח ולפי הדגשים שלנו. מה שלקח את העסק כמה צעדים קדימה: עריכת סדנאות לבעלי צרכים מיוחדים בכל הגילאים, לשכנים מיישובי המשולש ומרחבי הארץ ופעילויות למגזר העסקי גם ללא סדנאות שוקולד."

לימור דרוקר (60), ילידת דרום אפריקה ממוצא סורי חלבי, הכירה את גיל במסיבת סטודנטים בתקופה שלמדו בירושלים. "כמורה לאנגלית ומחנכת בביה"ס התיכון האזורי 'עמי אסף', נאלצתי לעזוב את משרתי בביה"ס ולצאת להרפתקה חדשה בחיי. הייתי פתוחה לעבור שינויים בכיוון מקצועי חדש.

"האמת שלא ידעתי לאן כל זה יוביל, אך תוצאות הלימודים החדשים וההתנסויות בסדנאות בישול שונות הובילו לשינוי הגדול בחיינו. בשלב מסוים החלטתי ללכת ללמוד גם להיות שוקולטיירית, בקורסים מקצועיים ומוכרים אצל יצרני שוקולד גדולים באירופה, כמו: צרפת, ובלגיה. למדתי באקדמיה לשוקולד בקליבו, גרמניה והשתלמתי בארה"ב. זה אומר ללמוד הכול על תהליך הייצור. מהטיפול בפולי הקקאו כחומר גלם ועד הכנת מוצרי וקינוחי השוקולד המיוחדים ביותר.

"כל שלב בלימוד הלהיב אותי. במקביל למדתי גם קורסים שונים בבישול. נקודת המפנה בתהליך הייתה, כאשר באחד הימים נכנסתי לחנות בפרנקפורט עיר מגורינו. זאת הייתה חנות מסוג אחר, חנות שיש בה כמה פונקציות יחד. היא הציעה ללקוחות לא רק מוצרי מזון וכלי מטבח, אלא כללה גם מסעדה למבקרים. אך ההפתעה הייתה דווקא בקצה, שם נגלה לעיניי מטבח פתוח, בו נערכות סדנאות בישול. זה היה לי חדש ומיוחד ומאד מצא חן בעיניי – מקום אחד תחת קורת גג אחת, בו נערכות באותו הזמן מספר פעילויות שונות. סדנאות הבישול, למשל, התמקדו בכל חודש בנושא אחר: בזמן שהגעתי היה זה חודש בישול אספרגוס."

 

גיל ולימור דרוקר הקמנו מיזם במשק
גיל ולימור דרוקר הקמנו מיזם במשק

 

קונספט לא מוכר

דרוקר נרשמה, למדה, נהנתה מאד והתפעלה איך תוך כדי הסדנא, הם גם מקדמים למכירה את מוצריהם שבחנות. היא שיתפה את גיל בחוויותיה והוא מיד התלהב מהקונספט הלא מוכר כאן בארץ. גיל תרגם זאת למעשה, זה נראה לו בדיוק מתאים להם במשק החקלאי בבית. משחזרו בני הזוג לאחר שש שנים, הוחלט להקים מרכז קולינרי שבמרכזו השוקולד, שיתבסס על המודל המוצלח מגרמניה.

כך הוקם המקום שוקק הפעילויות המהווה השראה להקמת מיזם במשק החקלאי. כמובן שבמסלול ההקמה היו אתגרים רבים ומכשולי בירוקרטיה. התייעצות עם יועצת מטעם מט"י (היום מעוף), שאמרה כי מוטב להתמקד בתחום אחד ולא להתפזר על תחומי מזון מגוונים. הם נעזרו ביועצת תיירותית, שהמליצה בין היתר, להקצות שטח לחנייה וביועצת קולינרית, לבניית מערך זרימת התוצרת ובניית תפריטים. דרוקר עמל על גיוס כספים ועל בסיס לול ההודים הישן שנהרס, נבנה המיזם החדש, בהשקעה של כשלושה מיליון שקל. המבנה חולק למספר חללים גדולים וקטנים: מטבח, חדר מכונות הכנת השוקולד, מרכז מבקרים, חדרי סדנאות ופעילות, בית קפה ומרפסת.

בהתחלה הכינה לימור שוקולד במרתף הבית ויצאה לסדנאות שוקולד מחוץ לבית. עד שהמבנה הושלם. "לפני עשור שנים פתחנו את העסק במסיבה גדולה. בעלי הפתיע אותי בגדול, הוא כיוון את אירוע הפתיחה ליום הולדתי החמישים. אכן הייתה זו פתיחה נפלאה לשינוי בחיים של שנינו. שם העסק הנבחר היה 'שרינה שוקולד' ע"ש אימי שרינה ז"ל. כיום מועסקים בחברה שישה עובדים קבועים, חלקם מהמושב ומושבים שכנים, וכן בני נוער וצעירים מהמושב, שעוזרים בסדנאות והאירוח בהתאם לפעילויות. לתפקידי כמנהלת המיזם ומנחת סדנאות, אני נעזרת בעובדים מקצועיים בתפקידים נוספים: מנהלת הייצור, פיתוח מוצרים, קונדיטורית ושף הבית ומנחי סדנאות."

מה המיוחד בעסק שרינה שוקולד?

אכן יזמויות לייצור וממכר מוצרים ממגוון שוקולדים הוא מקובל ורווח בארץ. אפילו עריכת סדנאות ליצירה בחומרי הגלם, מהם יוצרים פרלינים, טראפלס וסוגי שוקולדים טעימים. אלה קיימים במקומות רבים כולל במושבים. "המיוחד אצלנו בעסק מתבטא בכמה תחומים וסדנאות. ראשית, חשוב לנו שהמבקרים מכל גיל וקבוצה יחוו ויבינו ממה מורכב השוקולד הטעים שכולם אוהבים. זה מתחיל מסיור בחממה, בה אנו מגדלים עצי קקאו, שם אפשר לראות את פרי הקקאו באופן טבעי. לאחר מכן רואים סרטון המדגים את התהליך: מקטיף הפרי, פקיעת האגוז, הפקת חמאת הקקאו ואבקת הקקאו ועד הדגמה והכנת המוצרים היפים והטעימים משוקולד, במגוון הסדנאות הנבחרות, לפי דרישת הלקוחות.
"כמו כן, אנחנו מקיימים סדנאות מקצועיות בדגש כלכלי ועידוד יזמויות, לתלמידי תיכון הלומדים במגמות כלכלה ומנהל עסקים ולסטודנטים לכלכלה ולאנשים הרוצים להגשים חלום. בהן אני מלמד ומסביר על תהליכים להקמת עסק והיבטים על יעילות תפעולו. מה נדרש בכדי להפוך רעיון למיזם באופן כללי?

"במגזר המושבי אני מסביר על ההקפדה להוצאת אישורים ורישיונות מהמוסדות הרלוונטיים. מאחר ובמידה ועוקפים את המערכת, צפויים לקבלת קנסות ואפילו מגיעים להפסקת פעילות המיזם. אני דוגל לעבוד לפי החוק, גם שהוא מקשה ולהימנע מאי נעימויות. כמו כן, הסדנאות מכוונות למורים בתיכון, המלמדים בבית הספר כלכלה ו/או יזמות. מאחר ואנו מוכרים כיצרן מאושר ומעסיק הוגן. לימודי יזמות הינם חלק חיוני בהכשרת תלמידים, אפילו צעירים לקראת המחר. כי הם מהווים את המנוע לצמיחה של המשק הישראלי של העתיד."

"בעלי ואני משלבים כוחות, המהווים מתכון מוצלח לניהול עסק יצירתי מוצלח. אני אחראית על הייצור, ההדרכה וההדגמה ובעלי על הניהול הכללי, הכלכלי ועריכת סדנאות עסקיות. העסק גמיש ופתוח להצעות ומותאם לדרישות הלקוחות מעבר לעריכת סדנאות, חגיגות, ימי גיבוש, מסיבות רווקות, סדנאות בנות מצווה ועוד וכן מפגשים של חברות עסקיות ולוועדי עובדים, כנסים וכו'. מלבד זאת המקום פועל בעוד שלושה כובעים: ייצור בוטיקי, מכירה של מוצרי שוקולד, גם של קולגות אחרים מהארץ. עדיין החלום שלי שיערכו במקום גם סדנאות אוכל. במיוחד הבישול בנוסח החאלבי עליו גדלתי."

לימור עדיין מתכננת לשלב את הידע שרכשה במשך השנים, למשל בישול אוכל איטלקי שלמדה בסרדיניה, או סדנת ניפוח סוכר, שלמדה בגרמניה. "תמיד טוב," היא מצהירה, "שיש עוד חלומות להגשים בפועל."

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן