יבול שיא
הרפת והחלב
אורה

תוכנית רכס לבן תחסל את פרנסת תושבי מושב אורה

3 דק' קריאה

שיתוף:

תוכנית רכס לבן: המועצה האזורית מטה יהודה עתרה לבג"ץ נגד ההחלטה לשנות את ייעוד הקרקע ברכס לבן שבהרי ירושלים, מאזור כפרי לאזור המיועד לפיתוח עירוני שיכלול שכונת מגורים בת 5,000 יחידות דיור • "ללא חיץ בין היישוב הכפרי לעיר ירושלים, יהפוך אורה לעוד שכונת מגורים בעיר"

תוכנית הבנייה שמדינת ישראל מקדמת ברכס לבן שבהרי ירושלים צפויה לחסל את אופיים הכפרי של מושב אורה והישוב עמינדב, בניגוד להגדרתם בתמ"א 35. כך טוענת המועצה האזורית מטה יהודה בעתירה לצו ביניים שהגישה לבג"ץ נגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה המחוזית ירושלים.

בעתירה מבקשת מוא"ז מטה יהודה לבטל את החלטת המועצה הארצית המגדירה את רכס לבן בירושלים כ"אזור פיתוח עירוני" ומובילה תוכנית להקמת 5,250 יחידות דיור על שטחים פתוחים בהרי ירושלים. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד אייל מאמו וגל אוהב ציון ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'.

לטענת המועצה האזורית מטה יהודה, האישור לפיתוח השטחים הפתוחים הוא פסול בעיקרו, כיוון שטרם מוצו עתודות קרקע ויחידות הדיור בתוך העיר ירושלים, בין היתר בהתחדשות עירונית. לפיכך, טוענת המועצה בעתירה, לא התקיימו התנאים לאישור בנייה בשטח פתוח בהתאם לתמ"א 35 – שמגבילה את הבנייה בשטחים פתוחים ומטילה חובה למצות את הבנייה בשטחים מבונים.

כן טוענת מטה יהודה, כי שכונת המגורים המתוכננת בסמוך לאורה ועמינדב סותרת את הגדרתם של היישובים בתמ"א 35 כ"מכלול כפרי ומוגן", שיש לשמור על אופים הכפרי, לרבות שמירה על חיץ ראוי של מרחב פתוח בינם לבין השטח העירוני. מנגד, המועצה הארצית אישרה את שינוי יעוד הקרקע ל"אזור פיתוח עירוני", שיפגע באופיים הכפרי.

המועצה האזורית אף טוענת בעתירה כי שטחים משמעותיים בתחום התוכנית מצויים בשטח המוניציפלי של מטה יהודה ובמרחב התכנון של הוועדה המקומית של המועצה. לפיכך ראוי כי תינתן למטה יהודה ולוועדה המקומית את הזכות להשמיע את עמדתן התכנונית ואת עמדתן הנובעת מההשלכות הכלכליות של התוכנית על מטה יהודה.

בעתירה מזכירה מטה יהודה כי בשנת 2015 הכריז קבינט הדיור על רכס לבן כמתחם המועדף לדיור, ומשרד השיכון יזם תוכנית להקמת 5,000 יחידות דיור על הקרקע. התוכנית הופקדה להתנגדויות בדצמבר 2018, והוגשו לה מאות התנגדויות שנשמעו במהלך אפריל 2019 בפני הוועדה המחוזית.

במקביל נידונה התוכנית גם בולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים), והאדריכל אדם קולמן מונה כחוקר לשמיעת ההתנגדויות במסגרת זו. לטענת המועצה האזורית מטה יהודה שהגישה התנגדות, החוקר המליץ לשמור חיץ ראוי בין שטח היישוב אורה לבין השטח העירוני, מאחר שהתוכנית "נכנסת לחצרות בתי מושב אורה ללא השארת חיץ מספק, וכל עוד מושב אורה נשאר בהגדרתו כיישוב כפרי, יש לשמור חיץ ראוי," כך נקבע בדוח החוקר.

"אלא שהולנת"ע המליצה למועצה הארצית שלא לקבל המלצה חשובה זו של החוקר", טוענת מטה יהודה בעתירה, והמועצה דחתה את המלצה זו, ובמאי 2019 אישרה המועצה הארצית את פיתוח אזור רכס לבן לבינוי עירוני.

בעתירה פירטה מטה יהודה את משמעות הסרת החיץ הקיים כלפי מושב אורה: "מחיקתו כליל של החיץ הקיים של מרחב פתוח שבין אורה לבין השטח הבנוי של ירושלים, מהווה הפיכת המושב דה-פקטו לאחת משכונות העיר ושינוי אופיו מהקצה אל הקצה, פגיעה קשה מנשוא בזכויותיהם הבסיסיות ביותר של תושביו ובכלל זה בפרנסתם בחופש העיסוק שלהם מענפי חקלאות וקיט".

עוד נטען כי: "המועצה הארצית לא שקלה ולא הביאה בחשבון את ההשלכות ההרסניות של השינוי על המושבים אורה ועמינדב ועל תושביהם, היא הדחיקה את דוח החוקר וגלגלה את האחריות לוועדה המחוזית שכבר סיימה לשמוע את ההתנגדויות לתוכנית, ושדוח החוקר אינו בפניה".

מהמועצה הארצית והוועדה המחוזית נמסר כי הן ישיבו לעתירה בבית המשפט.

על "חורבת סמרה", "אבטיחי קאקון" ו-"אבו זבורה"

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן