יבול שיא
הרפת והחלב
תחנת הרכבת אחיטוב

תחזירו לנו את תחנת הרכבת אחיטוב

4 דק' קריאה

שיתוף:

כ-500 תושבים מהמועצות האזוריות עמק חפר ומנשה השתתפו ביום שישי בהפגנה, ליד אתר תחנת הרכבת אחיטוב, בדרישה ממשרד התחבורה, להחזיר את הקמת התחנה לפרויקט המסילה המזרחית.  לאחר שאדמות קרקעיות מאחיטוב והאזור הופקעו והובטחה להם תחנת רכבת, החליט משרד התחבורה על ביטול התחנה ושוקל להעבירה למסילת מנשה

 

אחרי שכמעט 10,000 תושבים כבר חתמו על העצומה, ביום שישי האחרון הפגינו מאות מתושבי המועצות האזוריות עמק חפר ומנשה, תושבי המועצה המקומית אליכין ואחרים, נגד ביטול הקמת תחנת אחיטוב, הממוקמת בשטח שבין מושב אחיטוב לקיבוץ מגל.

בימים אלה מיושמת תוכנית לאומית להקמת תוואי והפעלת הרכבת המזרחית המתחילה בתחנת חדרה מזרח ומסתיימת בתחנת לוד. התוכנית כללה גם הקמת תחנת רכבת באחיטוב שבמועצה האזורית עמק חפר, אך משרד התחבורה החליטו על ביטולה, מבלי להבין את משמעות הקריטית של הביטול על תושבי הסביבה, הן בעמק חפר והן במועצה האזורית מנשה.

התחנה המיועדת מרוחקת משתי התחנות בקו המזרחי הסמוכות לה (חדרה מזרח ותחנת טייבה) ואי הקמתה ייצור קטע ארוך ללא תחנת רכבת, אבסורד באזור שכבר שנים ממתין לתחבורה ציבורית יעילה לאזור המרכז, בו עובדים רבים מתושבי האזור.

בבחינה מקצועית ראשונית שערך משרד התחבורה, תחנת אחיטוב-עמק חפר הגיעה למקום הרביעי המאשר את הקמתה. באופן לא ברור, משרד התחבורה הוריד את הדירוג שלה בטענה כי היא לא נחוצה וביטל את הקמתה.

כבר כיום מצב כבישי האזור הוא במצב כשל תמידי, בעיקר עקב העובדה שאין אזור תעסוקה קרוב וכל בוקר וערב כל התושבים יוצאים וחוזרים לאזור. המצב צפוי להחמיר לאחר הרחבת בת-חפר והרחבות הצפויות בישובים הסמוכים, שיוסיפו אלפי תושבים למערכת הכבישים שאף היא לא שודרגה עשרות שנים. ללא תחנת רכבת – האזור כולו צפוי להיות פקוק ועמוס עוד יותר.

היום עוברים במועצה האזורית עמק חפר כביש 2, כביש 4 וכביש 6 שמידי בוקר וערב פקוקים להחריד. כתוצאה מהפקקים הרבים, מפנה אפליקציית ווייז נהגים רבים ל"קיצורי דרך" דרך כבישים פנימיים שעוברים במושבים ובקיבוצים, מה שהופך את חיי התושבים לבלתי נסבלים.

 

מרגישים מרומים

על ביטול הקמת התחנה ליד אחיטוב שמעו התושבים מהתקשורת. אי לך הוקם בעמק חפר וועד פעולה להקמת התחנה, ובשיתוף פעולה עם המועצה האזורית עמק חפר הוחלט לצאת למאבק נגד ביטול הקמת התחנה. ממטה וועד הפעולה של התושבים להקמת התחנה נמסר, כי: האזור כולו דליל בתחבורה ציבורית מכל סוג שהוא ותחנת הרכבת היתה אמורה לתת פתרון הולם לבעיות התושבים. אנו דורשים ממשרד התחבורה להקים את תחנת אחיטוב-עמק חפר, כפי שהיה בתוכנית המקורית של תת"ל 22.

"תחנת אחיטוב תוכננה להיחנך בשנת 2025 – השלטים הגדולים שהציבו במקום הכריזו "יש למה לחכות!", אך בפברואר 2020 תחנת אחיטוב בוטלה, ללא שום הסבר ומענה תחבורתי הולם לתושבים, שמשוועים להקלה בפקקים ולחיבור ישיר עם המטרופולין. 60 אלף תושבי האזור נשארו בלי תחנה ואנחנו דורשים – אל תורידו אותנו מהפסים!

 

למה חשוב להקים את תחנת רכבת אחיטוב?

"על פי נתוני הלמ"ס, עד שנת 2025 צפויה אוכלוסיית ישראל לגדול בכ-38%, כלומר, אם מדובר כרגע על כ-60,000 איש שגרים במזרח עמק חפר, מוא"ז מנשה, אליכין והישובים ג'ת, מיסר ובאקה אל גרבייה. בשנת 2025 יהיה מספר התושבים באזור כ-83,000 איש.

כיום התחבורה הציבורית עלובה ודלילה ורוב האוכלוסיה נאלצת להשתמש ברכבים פרטיים שמשתרכים בפקקים ארוכים. להגיע לתחנת הרכבת הקרובה, שנמצאת בחדרה מערב, לוקח כשעה נסיעה באוטובוס וכחצי שעה נסיעה ברכב פרטי.

"תחנת אחיטוב תקצר, לתושבי האזור, את זמני ההגעה לרכבת, תפחית את זיהום האוויר עקב הפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים, תקרב את הפריפריה למרכז ותנגיש תחבורה ציבורית יעילה ומודרנית לאוכלוסיה שמשוועת להתחבר לעתיד וכמובן – תעודד פיתוח אזורי.

 


"על פי הקריטריונים של משרד התחבורה עצמו אנחנו צריכים לקבל תחנה. אנחנו מרגישים שהונו אותנו, משנת 2002 אמרו לנו שכאן תוקם תחנה. ואז מתחילים בתירוצים. אנחנו אומרים: 'די לתירוצים'. אנחנו רוצים תחנה בדיוק כפי שהבטיחו לנו"


 

חיבור הפריפריה למטרופולין הוא בעל חשיבות לאומית ועמד בראש סדר העדיפויות, של מקבלי ההחלטות. ביטול התחנה מהווה ניתוק של 60000 אזרחים מלהגיע, תוך זמן סביר, לאזורי תעסוקה, לימודים ופנאי."

עמית יפרח, מזכ"ל תנועת המושבים: "המדינה התחייבה להקים את תחנת הרכבת באחיטוב ובגינה הפקיעה מאות דונמים מחקלאי האזור. עתה נודע כי אין כל כוונה להקים את תחנת הרכבת. פניתי לשרת התחבורה, מירי רגב ולמנכ״ל משרד התחבורה לממש את ההחלטה.

לא ייתכן שתושבי מושבי עמק חפר והסביבה יצטרכו להמשיך לנסוע עד נתניה או חדרה כדי להעלות לרכבת. מאבק התושבים צודק ומוצדק ותנועת המושבים ממשיכה להתגייס בכל הכוח למענם."

ד"ר גלית שאול, ראשת המועצה עמק חפר אמרה בהפגנה: "אנחנו נותנים את הגב למדינה, כביש 2, 4 ו-6, מסילה מערבית, מסילה מזרחית, כל מה שאפשר עובר דרכנו, אבל מה: לא עוצר פה ולזה מעל 100 אלף איש שחיים באזור לא יוכלו להסכים.

על פי הקריטריונים של משרד התחבורה עצמו אנחנו צריכים לקבל תחנה. אנחנו מרגישים שהונו אותנו, משנת 2002 אמרו לנו שכאן תוקם תחנה. ואז מתחילים בתירוצים. אנחנו אומרים: 'די לתירוצים'. אנחנו רוצים תחנה בדיוק כפי שהבטיחו לנו.

"אנחנו בדרך לבג"צ ביחד עם המועצות האזוריות מנשה, שומרון ואליכין. יש כאן מעל 100 אלף תושבים שהממשלה הולכת לוותר עליהם ואנחנו לא ניתן לזה יד."

בתגובה לשאילתא שעלתה בכנסת באשר לסיבה לעצירת תחנת אחיטוב, ענה אורי מקלב, סגן שרת התחבורה:  "נשקל מחדש מיקומה של התחנה בשל הקרבה שלה למסילת מנשה המתוכננת. רוצים להעביר אותה ליישוב חריש, כך שהיא תהיה קרובה למסילת מנשה".

 

תחנת הרכבת אחיטוב – תגובות

משרד התחבורה מסר בתגובה: "משרד התחבורה ביצע בחינה מעמיקה לקראת הרחבת הרכבת של המסילה המזרחית. תחנת אחיטוב במיקומה הנוכחי נבחנה במסגרת מודל התיעדוף של תחנות הרכבת ומיקומה נשקל מחדש לאור הביקושים הצפויים, לאור קרבתה למסילת מנשה המתוכננת.

במסגרת זו נשקלת העתקת התחנה למיקום סמוך ליישובים חריש, בקעה אל גרביה, ג'ת, שתוכל לשרת גם את המסילה המזרחית וגם את מסילת מנשה."

מוועד הפעולה להקמת תחנת אחיטוב נמסר, כי ההפגנה היא רק צעד ראשון במאבק להקמת התחנה וכי הם מתכוונים להמשיך ולהיאבק ואף להחריף את המאבק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן