יבול שיא
הרפת והחלב
צילום מרחפן גיא

"פריק" של צילומי רחפן

3 דק' קריאה

שיתוף:

גיא שמואלי ממשמר השרון, "פריק" של צילומי רחפן, מפיק תמונות מרהיבות ומגלה שהמבט על עולמנו מלמעלה, מרחיב את כישוריו גם כמטפל משפחתי

כבר בילדותו בראש הנקרה, שם נולד, יכולתי לנחש שגיא שמואלי (42), היום חבר משמר השרון, ישקיף על העולם דרך עדשות וצמצמים. ממרפסת הפעוטון שלו, ששכן ליד הפעוטון של בתי, הוא הרבה להשוויץ  במשקפי האבק שנהג להרכיב על עיניו ולצעוק לעברי, כל אימת שעברתי לידו: "יס לי מסקפּיים!" (עם ס' ופ' דגושה).

 

זוגיות בהתפרקות

כמעט ארבעה עשורים חלפו מאז והיום גיא כבר צופה על עולמנו באמצעות רחפן. אזור עמק חפר, שם הוא חי עם הדס אשתו ועם ילדיו אורי ונעמי, הוא הזירה ממנה הוא מפיק צילומים מיוחדים, יפים, מזוויות שלא הורגלנו לראותם. לעתים הם מעטרים גם את דפי עיתון הזה.

אבל לפני שהוא מצלם עם רחפן, גיא הוא עובד סוציאלי ביחידת הסיוע של בית המשפט לענייני משפחה בחדרה, ומטפל זוגי משפחתי.

 

ילומי רחפן גיא קיבוץ

 

"אני מסייע לאנשים שחווים משברים בזוגיות למצוא את הדרכים הנכונות עבורם לפתור את המשבר", אומר גיא לגבי עיסוקו, "אני עוזר להם להחליט מה נכון עבורם. אם ירצו להיפרד נעשה זאת בטוב. כמו ששר שימי תבורי (שנפרד כבר כמה פעמים ע.ד): 'הבטחנו זה לזו, שאם זה ייגמר, נגמור את זה יפה.'"

בימינו מתגרשים הרבה. יד המטפלים הזוגיים עמוסות עבודה. הם קרובים להשתוות בתפוקתם לרבנים המחתנים. קצב הפרימה של החיים המשותפים, הולך וקרב לקצב ההדבקה. לדברי גיא, "כשליש מן הזוגות מתגרשים כיום. נכון, זה לא התגבר בתקופת הקורונה, אבל התגבר מאוד המתח  בתוך הבית. בזמן המגפה, ריב בין בני זוג שתקועים בסגר עם ילדיהם בלא יכול להתאוורר, תופס טורים במהירות."

 

כל הארץ רחפנים – צילומי רחפן

במשמר השרון – "קיבוץ מופרט עם קהילתיות טובה" כדבריו, מקדיש גיא לצילומי רחפן שעה בכל יום; בשבתות – הרבה-הרבה יותר.

 

מאיפה החיידק?

"נדבקתי בו כאשר טל, אחי הצעיר, הביא לפני חמש שנים הבייתה רחפן צעצוע. המשחק בו עורר את סקרנותי לגבי האופן שבו נראים חיינו מלמעלה. תמיד נמשכתי לתחום הצילום. צילמתי למגירה, בעיקר מהטלפון הנייד, לא במצלמה מקצועית. הרחפן פתח לי עולם חדש. יש קהילת מפעילי רחפנים בישראל המונה כ-14 אלף חברים, ועוד יד המטיסים נטויה. זה תחום שהולך ומתפתח. טכנולוגיה מדהימה."

גיא מעיד כי הוא משתמש ברחפן בעיקר לצילום אמנותי, אבל יש רחפנים המפקחים על מזיקים בגידולי שדה ובמטעים; יש רחפנים למיפוי שטחים, לפיקוח על התנועה וכמובן רחפנים של הצבא. לעתים גיא מפעיל את הרחפן שלו בשירות המועצה האזורית, לסריקת זיהומים בשפך של נחל אלכסנדר לים. לרוב הוא עושה זאת בהתנדבות, למען שימור הסביבה. את האנשים המזהמים עוד לא צד במצלמתו.

 

יצא לך לעלות על דברים בלתי צפויים?

"לא. לא יצא לי לצלם אירועים כמו מרדף משטרתי, גניבת רכב, או זוג בדייט. קרה שצילמתי בקרבת איזו שגרירות זרה, ומייד הגיעו אלי אנשים מהיחידה לאבטחת אישים, כדי לברר מי אני. מה שכן, גיליתי,  שהארץ ואנחנו נראים מלמעלה באופן שונה לחלוטין: מתגלים צבעים חדשים, צורות שונות, טווח הראייה הוא אחר. אני מרגיש שהרחפן שיפר אפילו את יכולת הטיפול שלי בפונים. זאת עוד נקודת מבט שעוזרת לי בטיפול. צילום כזה נותן זווית חדשה, כי העיניים שלנו לא רגילות לראות את הדברים מלמעלה. אני מחפש את הצבעים והקומפוזיציה, את הסיפור מאחורי התמונה, לא רק את הנוף. התמונות הכי מעניינות הן אלו שאני מצלם באקראי."

 

תענוג לא זול

"רחפן צילום טוב יכול לעלות 7,000 ₪ ויותר", מסביר גיא, "הוא עובד על סוללות נטענות שמשך חייהן ארוך. גיחה של רחפן נמשכת 20 דקות בטרם הסוללה מתרוקנת, לכן כשאני יוצא לשטח, אני לוקח מלאי גדול של סוללות ומטענים."

 

יש בזה ביזנס?

"בישראל החוק מאפשר להפעיל רחפן להנאה או לצרכים עסקיים. ברגע שאני רוצה למכור תמונות, להציע שירותים למישהו אחר, עלי לעבור מבחן הסמכה מטעם המדינה ולשלם אגרה. יש הוצאות על ביטוח ומס הכנסה. מחיר תמונה נע בין 200 ל-1000 ₪ בהתאם לאיכות והגודל. אני מוכר למשרדים בתי ספר ובתים פרטיים. את התמונות אני מדפיס במכונים ספציפיים העוסקים בתחום. לעתים אני גם מצלם סרטונים בהזמנה: לצרכי שיווק מוצר כלשהו; לאירועים משפחתיים כמו חתונה או בר מצווה הנעשים בחצרות; למיזמים של חברות בנייה ועוד. בשביל חברת חוצה ישראל צילמתי אזור שבו מתוכנן מחלף חדש."

 

כל אחד יכול?

"טכנית, כל אחד יכול להעלות רחפן לאוויר מכל מקום. אך יש לציית למגבלות לגבי גובה ההטסה, אזורי מגורים ומעל קהל."

גיא כבר הציג בארבע תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות. תמונות שלו ראו אור בשערי עיתונים בארץ ובחו"ל וכעת הוא פונה לגיוס המונים (הדסטארט www.headstart.co.il/project/61212), כדי להרחיב את העסק ולבססו. התומכים יקבלו בתמורה תמונות וסרטונים שצילם.

גיא שמואלי: "לאחר הביסוס הראשוני של המיזם, אני מתכוון להוסיף מכשור, לעבור לרחפן משוכלל יותר וליצור קשר עם גלריות בעולם. יש לי עמוד פייסבוק (guy shmueli) עם 2500 עוקבים, שבו אני מעלה בכל יום תמונה חדשה."

 

ייתכן שבסוף תהיה צלם נטו?

"לא. לא אפרוש מהעבודה הסוציאלית, אני אוהב את האיזון בין הדברים. אמשיך לטפל גם באנשים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן