יבול שיא
הרפת והחלב
אפרת גילת מוצרי מעברות

אפרת גילת, מנכ"לית מוצרי מעברות: אשה מובילה בהנהגה

4 דק' קריאה

שיתוף:

את קבוצת מוצרי מעברות, המורכבת מ-6 חברות בת, ממנכלת בשנים האחרונות אפרת גילת. התחילה לעבוד בחברה בתכנון ייצור, התקדמה  לתפקידי ניהול ולפני שמונתה למנכ"לית החברה, הייתה  שמונה שנים מנכ"לית מטרנה. "ההתקדמות שלי נראית לי טבעית. חשתי שנותנים לי הזדמנות אמיתית, מבלי להתייחס למגדר שלי"

אפרת גילת, 52, חברת קיבוץ מעברות, נשואה ואימא לשלושה, מנכ"לית "חברת מוצרי מעברות בע"מ".

קצת היסטוריה, "על קצה המזלג", על החברה המצליחה  שבבעלות קיבוץ מעברות:

בתחילת שנות ה-60 הוקם מיזם משותף לחברת "טבע" ולקיבוץ מעברות בשם "אסיה מעברות". המיזם נתן מענה בתחום הווטרינריה ותזונה לרפתות – רפתני הקיבוץ הוותיקים ודאי זוכרים את אבקת החלב, ממנה היו מכינים בקבוקים להאכיל את העגלים –" חלבית" .

החברה המתפתחת בבעלות הקיבוץ נכנסה בשנות השבעים  לתחום נוסף  –  מזון לחיות מחמד והשיקה מותגים מוכרים כמו "בונזו" ו"לה-קט".

בתחילת שנות ה-80 נקנה מתקן יצור ואנשי הקיבוץ, יזמים בעלי חזון, החליטו להיכנס לתחום שהיה חדש אז בארץ – תחום תחליפי החלב לתינוקות תחת המותג "מטרנה". בשיתוף פעולה עם חברת התרופות שבבעלות הקיבוץ – "תרימה". עד היום "מטרנה" הוא שם גנרי לתחליפי החלב לתינוקות .

החברה צמחה בקצב מהיר ובנובמבר 1993 החליט הקיבוץ להנפיק מניות חברה בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.  ב-2004 נכנסת מוצרי מעברות לתחום נוסף מתפתח  – תחום תוספי התזונה .

הפעילות המצליחה של קיבוץ מעברות בתחום תחליפי החלב לתינוקות עוררה עניין רב בקרב חברות גדולות ומובילות בעולם  וב-2009 רכשה חברת "נסטלה" כמחצית מחברת "מטרנה" מ"מוצרי מעברות", ובשנת 2017 נפרדה מעברות מהמותג המוכר.

איך נפרדים מ"ביבי" שגידלת? אני שואלת את גילת, ששימשה שמונה שנים בתפקיד מנכ"לית "מטרנה" לפני שהתמנתה למנכ"לית מוצרי מעברות: "אני חושבת שזה טבעי", עונה גילת. "אצל כל מנכ"ל זה חלק מהחיים, להביא עסק להישגים, לגדל ולהתקדם הלאה."

 

ההתקדמות הייתה טבעית

כיום עוסקת חברת מוצרי מעברות בשני תחומים האחד, מזון ותוספים לבעלי חיים והשני תוספי תזונה. חברת "ביופט" בתחום מזון בעלי החיים: מזון ואביזרים לחיות מחמד ביתיות – משחקים, רצועות, קולרים – כל מה שצריך לטפל בחתולים, כלבים וגם מכרסמים וציפורים. המותג כולל את המותגים: בונזו, לה-קט, ואורבן צ'ויס שהושק לאחרונה.

בנוסף, החטיבה כוללת את "חלבית", תחליף חלב לעגלים ולטלאים. התחום השני בו עוסקת חברת מוצרי מעברות הוא תחום תוספי התזונה – מותגים מוכרים כמו "אלטמן", ויומי  – ויטמינים ותוספי תזונה  לילדים.

מעבר לכך משקיעה מוצרי מעברות בחברה בפולין לתוספי תזונה בפורמט נוזלי (סירופים) ובצרפת בחברה שמשתמשת באצות ים כרכיבים לתחום הפארמה, הקוסמטיקה והמזון.

"תחום מתפתח, שיושב גם על ערכי הבלו-אקונומי. ובנוסף לכל אלו משקיעה מוצרי מעברות בסטרטאפ בתחום הבריאות הדיגיטלית לטיפול בבעיות שינה בשם דייז .  חברה  מעסיקה בארץ ובחו"ל מעלה מ-500 עובדים.

 

על פי מה נבחרות החברות שמוצרי מעברות בוחרים להשקיע בהם?

אפרת גילת: "הנהלת החברה שואלת את עצמה איזה תחום נכון להיות בו, באיזה שוק יש לשחקן כמונו מקום ואיזה ערך אנחנו יכולים להביא לתחום מהידע , מותגים או נכסים רלוונטיים אחרים שיש לנו."

 

איך משפיע משבר הקורונה עליכם כחברה?

"מבחינת תחום תוספי המזון, ויטמינים ובריאות הגוף, המודעות של האנשים רק עלתה. ההבנה שצריך לשמור על הגוף, לאמץ אורח חיים בריא, שכולל ויטמינים ותוספי תזונה  הפכה מקובלת מבעבר. גם תחום בעלי החיים לא נפגע. חיות המחמד נותנות מקום של שפיות לאנשים, בתוך המשבר שאנחנו עוברים. התחום של המזון והטיפול בחיות לא נפגע.

"הדבר המרכזי שאנחנו מבינים ומתחשבים בו – שתנאי החיים של כולנו השתנו באופן משמעותי. יש צורך בהתאמת עולם העבודה למצב, להיות יותר גמישים, להבין את הצרכים של העובדים, להבין מה יכול לעזור, לעבור למדידת תוצאות ולא כמה שעות נמצא העובד בעבודה.

אנחנו רואים כמה קשה להיערך כשיש שניים שלושה ילדים שלומדים מהבית. שעות העבודה מוגבלות יותר, דורשות גמישות גדולה יותר, הרבה פגישות שנערכות מרחוק כדי למנוע הדבקה. כל המצב הזה לא טריוויאלי בכלל.

מי חשב שנעבוד מהבית? שכלי עבודה מרחוק יהפכו להיות כל כך מקובלים. יש דגש של משאבי אנוש על הקשר עם העובדים, לתת לעובדים את התחושה שרואים אותם, שרואים את הצרכים שלהם, שולחים להם פינוקים, כי מפגש עצמו לא מתאפשר."

 

יש מעט מאד מנהלות בתחום התעשייה הקיבוצית. ספרי על הדרך שאת עשית

"למדתי תואר ראשון בטכניון. חקר ביצועים. נמשכתי לצד הכלכלי, לצד ההנדסי, לצד היותר תפעולי. יש בי המון סקרנות ורצון ללמוד, ובסיום התואר התחלתי לעבוד בחברה. התואר השני היה במנהל עסקים. את כל תחום השיווק בחברה למדתי תוך כדי עבודה. התחלתי בתפקיד תכנון ייצור והתקדמתי למנהלת תפעול ואח"כ לניהול יחידה עסקית. מי שנתן לי את ההזדמנות אז, האמין וקידם – היה מנכ"ל מוצרי מעברות  – אבנר גזית, שגם כיום פעיל בקרן רוטשילד לקידום שוויון הזדמנויות.

"ההתקדמות שלי נראית לי טבעית. חשתי שנותנים לי הזדמנות אמיתית, מבלי להתייחס למגדר שלי – גבר או אישה. לא ראיתי מגבלה או מכשלה בהיותי אישה. כשחשים כך – אפשר להתקדם. לא הרגשתי שמקדמים אותי יותר מאחרים בגלל היותי אישה, אך זו גם לא הייתה מגבלה.

"יחד עם זאת, צריך לתת תשובה ופתרון פרקטי לשאלה – מי מטפל בילדים אחר הצהריים?  קיבלתי הרבה מאד עזרה מהסבים ויחד עם בעלי היה לנו סידור עבודה שלם על כל יום בשבוע וכול המשפחה התגייסה למשימה."

 

את חשה שיש שוני בין ניהול גברי לניהול נשי?

" אני לא מסתכלת על זה כשוני בין נשי לגברי. אני רואה שנושא האגו משחק תפקיד. כשיש אגו לא מאוזן – חלש מידי או חזק מידי זה מסיט את תשומת הלב ומונע להוציא תכניות אל הפועל. וזה נכון לגבי שני המינים. לרוב, הנשים חשות שהן בעמדה שהן צריכות להילחם על התפקיד ולהוכיח את עצמן. נשים לא בהכרח מנהלות יותר טובות, אבל בוודאי שהן לא מנהלות פחות טובות."

בספטמבר 2019 קנה קיבוץ מעברות בחזרה את המניות של החברה והיא שבה להיות חברה פרטית (ולא בורסאית) במהלך של הבעת אמון של הקיבוץ בחברה. מנהלים בכירים בחברה הם חברי הקיבוץ, שהוא גם הבעלים, "ויש ערך מוסף ברמת המחויבות".

אני שואלת את אפרת גילת, במקור מאשקלון, מדוע לדעתה יש כל כך מעט נשים מנהלות בתעשייה בקיבוצים?

"הרבה מאיך שאנחנו תופסים את מקום האישה מתחיל בראש שלנו – הנשים,  וזה המקום לעשות שינוי. אני מאמינה שזה יגיע. גם אם זה ייקח זמן, המודעות קיימת. אנחנו בכיוון של שוויון, גם אם אנחנו עוד לא שם לגמרי. אני רוצה לראות יותר נשים מנהלות, גם בתחום התעשייה, שנחשב תחום 'גברי' אני רוצה לראות נשים מנהלות, בטח בקיבוץ, שבו אחוז הנשים בניהול הוא עוד יותר נמוך מבכלל האוכלוסייה."

 

אני שואלת את גילת, במקור מאשקלון, מדוע לדעתה יש כל כך מעט נשים מנהלות בעשייה בקיבוצים?

"הרבה מאיך שאנחנו תופסים את מקום האשה מתחיל בראש שלנו – הנשים, וזה המקום לעשות שינוי. ראני מאמינה שזה יגיע. גם אם זה ייקח זמן, המודעות קיימת

אנחנו בכיוון של שיוויון, גם אם אנחנו עוד לא שם לגמרי. אני רוצה לראות יותר נשים מנהלות, גם בתחום התעשייה, שנחשב תחום 'גברי' אני רוצה לראות נשים מנהלות, בטח בקיבוץ, שבו אחוז הנשים בנהיול הוא עוד יותר נמוך מבכלל האכלוסיה"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן