יבול שיא
הרפת והחלב
דנה הראל

הפרס לזכרו של אפרא גורן

2 דק' קריאה

שיתוף:

הפרס לזכרו של אפרא גורן: הפרס ניתן השנה לפרופ' יובל דרור על עריכת הספר "קיבוץ ויהדות". ולרבה הפרופ' דליה מרקס על ספרה "בזמן – מסעות בלוח השנה היהודי ישראלי"

הפרס לזכרו של אפרא גורן : אפרא (אפרוני) גורן, בן אהובה וזכריה מוותיקי קיבוץ העוגן, נולד בקיבוץ בשנת 1952 ונפל במלחמת יום כיפור ב"ליל הבזוקות" בשירותו כמפקד טנק בשריון בחטיבה 188  במשלט 105 סמוך לבוקעתה ברמת הגולן.
אביו, שלימד בסמינר אורנים "מחשבת ישראל", כתב ופעל בנושאי מסורת חגי היהדות בקיבוצים, ולאחר נפילת בנו אפרא, ייסד את הפרס לזכר בנו, לפני 21 שנה. לאחר מותו של האב, זכריה גורן, החליטה משפחתו וקיבוץ העוגן, בשיתוף מכון שיטים, להמשיך במסורת חלוקת הפרס לזכרו של אפרא וברוחו של אביו זכריה. הפרס מוקדש לעבודות עיוניות בנושא חגי ישראל ברוח פלורליסטית, נושאים שהיו היו קרובים לליבו ולעיסוקו של זכריה.
לאחרונה התקיים הטקס השנתי של חלוקת הפרס על שם אפרא גורן במועדון לחבר בהעוגן. השנה חבר השופטים שהורכב מברקאי (משמר השרון), אהוד רבין, יורם גורן ובנימין יוגב (בוג'ה, בית השיטה),  החליט לשים את הדגש על עבודות שחלק מתכליתן היא הפצת הנושא היהודי-ישראלי בקיבוצים ובחברה הישראלית בכללותה.

הפרס ניתן השנה לפרופ' יובל דרור, חבר חמדיה לשעבר וכיום חבר קבוצת כפר רופין, ולרבה הפרופ' דליה מרקס, לשעבר חברת קיבוץ לוטן.
ליובל דרור, המופקד על הקתדרה לחינוך יהודי ע"ש ג'ואן וחיים קונסטנטינר בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב,  הוענק הפרס על עריכת הספר "קיבוץ ויהדות". הספר שיצא בהוצאת מוסד ביאליק ויד טבנקין, הוא אוסף מאמרים של המשתתפים בקבוצת מחקר המשותפת לקתדרה לחינוך ליהדות באוניברסיטת תל אביב וליד טבנקין, המרכז המחקרי, התיעודי והרעיוני של התנועה הקיבוצית. "קיבוץ ויהדות" הוא מחקר הבוחן את האופן בו בחר הקיבוץ לבטא את אופיו בחברה יהודית מתחדשת, ואת יחסם של חבריו לדת, לערכי החינוך ולביטוי התרבותי של חייו במסגרת שיתופית בחברה הישראלית, היהודית והחילונית. שלושת שערי הספר מציגים את תולדות "היהדות הקיבוצית", קיבוץ ויהדות באמנות וקיבוץ ויהדות במכללות החינוך הקיבוציות.

לדליה מרקס, פרופ' ב- ,Hebrew Union College שעיסוקה בליטורגיה ומדרש ומחקריה המרכזיים בתפילות ישראל, הוענק הפרס על ספרה "בזמן – מסעות בלוח השנה היהודי ישראלי", הפותח חלונות ודלתות באיסוף וביאור טקסטים ומנהגים. הוא שוזר מסורות חדשות וישנות ומציג שיח יהודי-ישראלי עשיר, מתפתח ומשתף.
בחלק הראשון של הטקס סיפר אבנר לנדאו, מ"פ הפלוגה של אפרא, בחטיבה 188 עוצבת ברק, עליו כחייל ונסיבות נפילתו. שלושה ימים ושלושה לילות לחם הגדוד, כמעט ללא שינה וללא מזון, בקרב בלימה נגד השריון הסורי ברמת הגולן. בהתקפה של חיילים סורים על המוצב אותו תפסה יחידתו, חיפש אפרא אחרי מקורות האש של הסורים, שם נפגע ונפל.

בהמשך השמיעה חבורת הזמרות מכיתה ו' מקיבוץ העוגן בניצוח יואב סורוקה, את השיר "באה אליכם" מילים ולחן דידי שחר. יואב סורוקה הלחין שיר ששמו "חרטה" שכתב אפרא גורן, ואפרת להב  וסורוקה השמיעו את השיר.
ניתנו סקירות על תוכנם של הספרים ודברי תודה השמיעו מקבלי הפרס. יובל דרור  שתרם את הסכום הכספי סך 2,000 ₪ לעוסקים במחקר ברוח התרבות היהודית-ישראלית ודליה מרקס שתרמה את הפרס באותו הסכום, למחנכות ומחנכים ליצירת שיח יהודי פרוגרסיבי ופלורליסטי.

עופר קמחי , ממנהלי מכון שיטים – ארכיון החגים הקיבוצי – וממארגני האירוע, סיפר על פעילות ומעורבות המכון בפרס לזכר אפרא גורן.

דנה הראל בגלריה הלבנה בקיבוץ חצור

תערוכת יחיד חדשה לאמנית דנה הראל בגלריה הלבנה בקיבוץ חצור   פתיחה: 23.11 שבת 16:00אוצר: דב אורנר:
"יצירותיה של דנה הן אכן זרימה מתמדת בין שגרת החיים להמצאות צורניות פרועות, בין הרצון לדקונסטרקציה ולבנייה מחדש. היא מאזכרת זרימת לבה וולקנית בהירה הנפלטת ממקור על זמני ופעילו כמעט אלכימית הופכת ליצירת אמנות". טלפון: 052-2779206

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן