יבול שיא
הרפת והחלב
חיי וערכיי ענת מאור

"חיי וערכיי", ספרה של ענת מאור

3 דק' קריאה

שיתוף:

"חיי וערכיי", ספרה של ענת מאור: במוצאי שבת, 24 בחודש, במרכז  תרבות  ברזילי בקיבוץ נגבה, ייערך  ערב השקה לספרה האוטוביוגרפי של ענת מאור, "חיי וערכיי". יישאו דברים: אביגיל לוין בשם קיבוץ נגבה, זהבה גלאון יו"ר מרצ בעבר ורונית שניר, מזכ"לית השומר הצעיר. ינחה אבנר ברזילי. ענת מאור, בת וחברת קיבוץ נגבה, כיהנה כחברת כנסת בשנים 1992 – 2003.  41 חוקים שיזמה נכנסו לספר החוקים. היא ד"ר ומרצה באקדמיה. אם לשתי בנות ו-5 נכדים.

הספר, 257 עמודים, כולל 13 פרקים:  מעמקי הלב – לידתי לאמהות, אתגרי דור הנפילים של הוריי – צילה וצבי הרפזי, החינוך הקיבוצי – ילדות ונעורים בנגבה ומנהלת "צפית", השומר הצעיר"- כור ההיתוך, השירות הצבאי –  פריצת דרך, התנועה הקיבוצית – דרך ובית, ח"כ של מפ"ם-מר"צ,  היכל הדעת – השכלה, מרצה וההשפעה באקדמיה, העם היהודי – שליחותי בתפוצות, הזכות והרוגע –  בחירת הדרך לסיום החיים, האף על פי כן" –  המחויבות לפיצוח הקוד הפוליטי בישראל, בחדווה לעתיד – האתגרים מבראשית, העוגן בחיי – משפחתי.

בפרק השביעי, ח"כ של מפ"ם-מר"צ – ישנם 11 תתי-פרק: עיצוב ותיקון עולם, מהפכת הדמוקרטיה המודרנית – שוויון, חיים, חירות, אושר ואחווה, אוניברסליות ויהדות – שוויון וכבוד לאזרחי ישראל הערבים, אוניברסליות ויהדות – שוויון וכבוד לאזרחי ישראל הערבים, "בקש שלום ורדפהו" – והנסיגה ל"חרב היונה", ראש הממשלה יצחק רבין – החזון הדגול, הכשל בלקחים מהרצח, צדק צדק תרדוף" – האטימות, העדר חוק יסוד זכויות חברתיות, התארגנות העובדים – אשליית "השוק החופשי", הפמיניזם – ההישגים, קידום הנשים בעבודה, מלכוד חדש, חילוניות של אמונה באדם – ההקצנה הדתית בישראל, חילוניות של אמונה באדם – ההקצנה הדתית בישראל, החקיקה בכנסת – והחוקים שיזמתי, למה לי פוליטיקה עכשיו? – השליחות בכנסת ו"הג'ונגל" הפוליטי.

"חיי וערכיי", ספרה של ענת מאור

בהקדמה לספר כותבת מאור: "בשנת ה-75 לחיי – הגעתי לנקודת זמן – לעשות בה מעין סיכום ביניים של ערכיי, חיי ותרומתי. הסיכום – הוא על העבר. אל העתיד – אני צופה בחדווה וסקרנות, ופועלת במלוא האמונה והמרץ, ברמה המשפחתית, הפוליטית- ציבורית, הקיבוצית וההשכלה… בעת כתיבת הספר, חשתי כפי ששרה אפשטיין קראה לספרה: "את כולי סיפרתי עד תום'. הרצון נבע מ'והגדת לבנך' אך בעת הכתיבה נהיה ל'בכל דור ודור חייב אדם לספר כאילו הוא/היא יצאו מצרים": עם גמר הספר, בנסיבות הפוליטיות ההזויות של בחירות חוזרות בישראל בשנת 2019, הסיפור הוא ביסודו 'צו קריאה' לפעולה ועשייה, ולא רק עונג קריאה של נוסטלגיה 'אל מול האח'. אשמח לשיח ומאבק משותף עם הדורות הצעירים, עם עמיתותיי ועמיתי במובן הרחב ביותר, ועם משפחתי.  אני שמחה להזמין אתכם להצטרף אל המסע שלי, שהוא גם ייחודי וגם של רבות ורבים, בדרך מתחדשת של אהבה וטיפוח הדמוקרטיה, השלום והצדק".

זהבה גלאון כותבת על גב הספר: "ענת מאור הייתה אחת הפרלמנטריות הפעילות והנמרצות ביותר בכנסת. עבורה, עוולות השוק והניסיון לדחוק לאחור את מעמד האישה לא היו גזירת גורל, אלא מציאות בת שינוי, והיא רתמה את כל כוחה הפרלמנטרי כדי להניע את השינוי הזה. וכך בתחומי פעולה רבים.   ספרה מדגים את הקשר בין אישיות לבין פוליטיקה, בין מוסר פנימי לבין תרומה לחברה.  הוא גם סיפורה של אישה אחת, באחד הצמתים המרכזיים של החברה הישראלית, אך הוא יכול להיקרא גם כספר מנחה לכל מי ששואף ושואפת לראות כאן חברה מתוקנת יותר".

כתב מוקי צור: "כמי שהתמסרה לחיי הציבור ולבעיות חברה,  מפתיעה  העובדה  שענת מאור  פותחת את ספרה  דווקא בתיאור לידתה  כאימא. כמי  שהתרכזה  במאמץ  ללוות חיים, מפתיעה פרידתה הכואבת מהאיש שלה יעקב, שהחליט מרצונו לא למשוך את  תהליך המוות למחוזות של אובדן לא מכובד של הנפש.  הקורא  בספר יכול ללמוד על תהליכי חקיקה מורכבים בכנסת ועל חוויות נעורים של תנועת נוער. על עולמה  של מחנכת ועל דרכם של מתכננים חברתיים.  על הקורא לקרוא את הספר הזה לא  'כראה וקדש', אלא עם כל אהדתו למחברת,  לקחת אחריות על מה  שהוא לוקח מלקחי חייה  ועשייתה".

פרופ' אסתר יוגב, סמינר הקיבוצים, חברת נגבה: "תיאור חייה האישיים של ענת מאור שורה במהודק עם הסיפור הקולקטיבי של עיצוב הישראליות ואנו נעים בתוך חייה הפרטיים ממש באותו האופן בו אנו נעים בחייה של מדינת ישראל הצעירה. הספר מהווה תוספת נכבדה לארון ספרים צומח המתעד את סיפור הקיבוץ מראשית דרכו ההיפר-אידיאולוגית ועד לשינוי פניו בתהפוכות העיתים. בתוך כך משרטט הספר גם את הטופוגרפיה המורכבת של החברה הישראלית וערכיה".

פרופ' אביבה חלמיש, מחברת הביוגרפיה של מאיר יערי: "מהספר עולה סיפורו של דור, המעורר געגועים לעבר בלי ליפות אותו, עם מבט אופטימי ונחוש אל העתיד. חוטי השני שלו הם החינוך הקיבוצי נוסח השומר הצעיר, שעיצב את דמותה של מאור והיותה בת-אדם ואֵם במרחב הפרטי ובתחומי ההשפעה שהיו לה במדינה. הספר מעשיר את הידע והתובנות על החברה הישראלית".

קיבוצים שמעוניינים לקיים מפגש על הספר, חברים שמעוניינים להזמין אותו ופרטים אל אירוע ההשקה : ענת מאור – 050-5297864, maor@negba.org.il .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן