יבול שיא
הרפת והחלב
Alon Schuster

ח"כ אלון שוסטר: מדוע הצטרפנו לממשלה

3 דק' קריאה

שיתוף:

למרות ההשתלחויות הארסיות של עודד ליפשיץ (הזמן הירוק, 8 באפריל) אני בוחר להתייחס עניינית לטענות שהוא מעלה כנגדי וכנגד מפלגת כחול לבן.

ח"כ אלון שוסטר: מדוע הצטרפנו לממשלה : לשם כך, אחזור אל מושכלות יסוד בתחום החשיבה הפוליטית. מקס וובר, הוגה הדעות בתורת המדינה והמחשבה הפוליטית, הבחין בין שתי גישות מוסריות לגבי העשייה האנושית. הראשונה – מוסר הכוונה. גישה זו מודדת את מעשיו של אדם וקובעת כי הם מוסריים "על פי כוונתם הטובה", תהא תוצאתם אשר תהא.

הגישה השנייה היא – מוסר האחריות. גישה זו קובעת כי מעשיו של אדם הם מוסריים, ככל שהם לא רק מכוונים לתוצאה הרצויה, אלא גם ננקטים על מנת להבטיח אותה, עד כמה שניתן. בעולם הפוליטי, שהוא עולם מעשי אשר השפעות ההחלטות בו מקיפות את חייהם של רבים, אין זה מספיק להחזיק בכוונות הראויות, והגישה המוסרית השלטת בו היא מוסר האחריות. לכן הפריזמה הנכונה לבחון דרכה את הפעולה הפוליטית, לפני שמבצעים אותה וגם תוך כדי הביצוע, היא דרך שתי שאלות עיקריות: 1. מהי התוצאה המבוקשת וכיצד ניתן להשיג אותה, או לכל הפחות להתקרב אליה עד כמה שניתן. 2. מהי התוצאה ממנה אנחנו חייבים להימנע, ככל שבידינו לעשות זאת.

אתן אשראי לעודד, שדבריו התוקפניים והמתנשאים כלפיי, מייצגים את הגישה המוסרית של 'מוסר הכוונה'. זו גישה ראויה בעולם היחסים שבין אדם לחברו ומעידה לרוב שהאדם הנוקט בה, הינו מצפוני וישר. אלא שבעולם הפוליטי, שכאמור תוצאות מהלכיו משפיעות על חייהם של רבים, היא לא רק גישה שגויה, במקרים רבים היא גם גישה מסוכנת. כאמור, המוסריות על פי גישה זו נמדדת על פי הצהרות ואידיאלים שאינם לוקחים בחשבון את התוצאות האפשריות הסופיות של המעשה, הגם שתוצאות אלה עשויות להיות הרסניות.

מהי תוצאה הרסנית, למשל, במקרה שלנו?  בהעדר חלופה ריאלית להקמת ממשלה צרה, החלופה היחידה לממשלת חירום עם נתניהו היא – מערכת בחירות נוספת תחת משבר קורונה. זאת כאשר למעלה ממיליון איש בישראל הם מחוסרי עבודה, מרבית אזרחי ישראל מצויים בסגר ברמות שונות לתקופה בלתי ידועה, והמדינה ממשיכה להתנהל במשילות לקויה ללא ממשלה נבחרת במשך שנה וחצי ברציפות.  זאת ועוד, מוסר הכוונה, מחייב לתת את הדעת על כל השאיפות הפוליטיות שלנו. מעבר ל"רק לא ביבי" העמדנו לנגד עינינו גם את ההימנעות ממערכת בחירות נוספת. אם כבר מוסר של כוונה, אז, כל הדרך.

מי שאמון, כמונו, על מוסר האחריות ומצוי בתוך עולם המעשה הריאלי שבו יש לקבל החלטות תוך ניהול סיכונים, מבין שאופציית מערכת הבחירות הנוספת הייתה סיכון שלא ניתן לקחת. יהיה זה בלתי מוסרי ובלתי אחראי להעמיד את מדינת ישראל ואזרחי ישראל בפני אפשרות כזו. האחריות שלנו הייתה למנוע את התוצאה שאנו חושבים שתהיה הרסנית לישראל יותר מהכל בימים אלה. מערכת בחירות כזו בעיצומו של נגיף הקורונה תעלה לישראל יותר מיליארדים מכל ממשלה שתקום, יהיו מספר לשכות השר אשר יהיו.

האחריות שלנו היא גם להוביל לתוצאה הריאלית שאנו חושבים שתשרת את מדינת ישראל בצורה הטובה ביותר לעת הזו, והיא ממשלה יציבה, ובה אנשים שבבת עינם היא שמירת הדמוקרטיה ושלטון החוק. ואם לא כולה, אז לפחות חציה. המעשה האחראי ביותר הוא להבטיח שעשינו כל שניתן לעשות כדי שממשלה כזו תקום, גם אם אנו משלמים על כך מחירים מסוימים.

האחריות מחייבת להכיר באילוצי המציאות, בה לא ניתן להשיג כל מה שרוצים. רצינו ממשלה קטנה יותר, רצינו את כל המשרדים החשובים להתמודדות עם משבר הקורונה, וכן, רצינו גם שותפים נוחים יותר, קרובים יותר אלינו בסדרי העדיפויות שלהם. מוסר האחריות מחייב פשרות. תמורת ההתפשרות בתחומים מסוימים, קיבלנו את הסיכוי לבצר את שלטון החוק והדמוקרטיה, באמצעות כוח שוויוני בממשלה. כוח שיאפשר לנו למנוע מינויים שנויים במחלוקת וחקיקה בלתי ראויה. כך גם לגבי שמירת תיקי המשפטים, התקשורת והתרבות אצלנו, כאשר החלופה היא המשך ההפקרות בתחומים הללו. קיבלנו את האפשרות לעצור את השיתוק השלטוני המתמשך, ולהנמיך את להבות הפילוג בין חלקי העם בתקופה של משבר בריאותי, חברתי וכלכלי שלא ידענו כמותו. אני מוצא חשיבות גדולה בכך שתהיה כאן ממשלה שגם תושבי שדרות וגם תושבי שער הנגב יתמכו בה. לאחדות ולתמיכה הרחבה בממשלה יש משמעות גדולה על יכולתה למשול ועל האמון הציבורי במשטר הדמוקרטי.

ההכרעה להישאר "צודקים" ובלתי משפיעים, במקום לעשות את הפשרות הפוליטיות ההכרחיות ולמלא תפקיד פעיל בעיצוב המציאות היא הכרעה לגיטימית, אבל ממש לא ההכרעה המוסרית היחידה.

ברבות השבועות והחודשים הקרובים, אני מקווה שאזרחי ישראל יעריכו יותר את מי שבחרו לקחת אחריות ולמלא תפקיד אקטיבי בעיצוב המציאות. נשלחנו על ידי הציבור על מנת להקים ממשלה בישראל, לשמור בה על הדמוקרטיה ולהוריד את המתחים בין חלקי העם. ובכך, ולהפוך את מדינת ישראל למדינה טובה יותר לנו ולדורות הבאים.

הבטחנו שעבורנו – ישראל לפני הכל. אנחנו עומדים מאחורי ההבטחה הזו גם היום, גם תוך נכונות לשלם מחירים כואבים, ואנחנו עדיין הולכים, במלוא הכנות והכוונה, לעשות כל שביכולתנו כדי לחבר אותה בחזרה אל ערכי היסוד שלה המנוסחים במגילת העצמאות.

זו האחריות שלנו.

חבר הכנסת אלון שוסטר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן