יבול שיא
הרפת והחלב
התזמורת הקאמרית הקיבוצית

סכנת סגירה מאיימת על "תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית"

5 דק' קריאה

שיתוף:

דווקא עכשיו, כשהיא חוגגת 50 שנה לקיומה, תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, ניצבת בפני איום סגירה, אחרי שעיריית נתניה החליטה להפסיק לתמוך בה תקציבית. 30 נגני התזמורת (ביניהם קיבוצניק אחד), עומדים בפני סכנת פיטורים. זהו כנראה המוסד התרבותי הראשון בישראל שייסגר לצמיתות בתקופת הקורונה

"התחייבויות העירייה כלפי התזמורת הגיעו לסיומם…אנו מודים על שיתוף הפעולה במשך 10 שנים ומאחלים לתזמורת שתמשיך לפעול ולהפגין את יכולותיה גם בשנים הבאות בכל מסגרת בה תפעל". זה נוסח המכתב ששלחה לא מכבר מרים פיירברג-איכר, ראשת עיריית נתניה, לעדנה סולודר (גשר), יו"ר הוועד המנהל של  תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית והמנכ"לית שלה הילה דגן. הפסקת התקצוב מצד העירייה מעמידה בסכנה את המשך קיומה של התזמורת, דווקא עכשיו כשהיא חוגגת 50 שנה לקיומה.

ההסכם בין התנועה הקיבוצית לעיריית נתניה נחתם לפני 10 שנים והסתיים באוגוסט 2019. השתתפות העירייה בתקציב התזמורת הייתה   1,5 מיליון ₪ , התנועה הקיבוצית 700 אלף ₪ ומשרד התרבות והספורט כ-3 מיליון ₪. במשך השנים הסכומים הצטמצמו, ב-2019 עיריית נתניה השתתפה ב-1,1 מיליון ₪, התנועה הקיבוצית ב -525 אלף ₪ ואת הייתרה השלים משרד התרבות והספורט. על פי הכללים בהם נוהג משרד התרבות,  השתתפות העירייה בתקציב היא תנאי לתמיכה כספית של המשרד בפעילות התזמורת.

מסבירה מנכ"לית התזמורת, הילה דגן: " תכנית הקונצרטים של התזמורת נפרסת לשנתיים, מספטמבר 2020 עד אוגוסט 2021. במו"מ שניהלנו עם עיריית נתניה, לאור העובדה שאנו חוגגים השנה 50 שנה לייסוד התזמורת, הייתה הבטחה מעוגנת בפרוטוקול,  שסכומי ההשתתפות השנתית יהיו: 1 מיליון העירייה, 1 מיליון התנועה הקיבוצית ו-3,5 מיליון השתתפות עתידית של משרד החינוך. לדאבוננו, עיריית נתניה נסוגה מהבטחתה וגם לא שלחה את מכתב ההתחייבות למשרד התרבות והספורט,  שהוא תנאי מקדמי להשתתפות תקציבית של המשרד.

"במשך כל השנים זכינו לשיתוף פעולה ולסיוע מצד שלושת גורמי התקצוב עיריית נתניה, התנועה הקיבוצית ומשרד החינוך והספורט ועדיין אני מקווה שהעירייה תשנה את החלטתה. כרגע המצב הוא שיש סכנה בהמשך קיומה של התזמורת, מפעל ציוני-מוזיקלי-חינוכי, שהקונצרטים שלו נערכים בעיקר בפריפריה, ואני פונה לכל הגורמים לעשות כל מאמץ להמשך פועלו בשנים הבאות".

 

מחאת הנגנים

בעקבות אי הבהירות התקציבית שלחה יו"ר הוועד המנהל של התזמורת, עדנה סולודר, מכתב אישי לכל 30 הנגנים ואנשי הצוות,  ונאמר בו כי אם לא תתקבל החלטה  בנושא התקצוב עד חודש מרס השנה, תאלץ התזמורת להתפרק ועובדיה יפוטרו.

לאחר קבלת המכתב החליטו הנגנים לפתוח במאבק, וערכו מחאת קונצרטים. קונצרט אחד נערך ליד ביתה של מרים פיירברג-איכר בנתניה והשני,  בניצוחו של גיל שוחט,  בקבוצת שילר, קיבוצו של מזכ"ל התנועה, ניר מאיר. בהודעת הבהרה שפרסמה התנועה הקיבוצית בעקבות מחאת הנגנים, בו הוסברה השתלשלות העניינים בנוגע לתזמורת, נאמר על ידי ניר מאיר: "לאורך השנים האחרונות הוכחתי במעשים שהתזמורת חשובה לתנועה ולי באופן אישי. אנחנו מתקיימים מכספי מיסי הקיבוצים. קיצצנו השנה בפעילויות ומפעלים רבים וחשובים. אנחנו נלחמים על פעילות כדי שלא תיסגר, אבל אין לנו יכולת לתקצב מעבר לקיים. גם בזה איני יודע כמה זמן נוכל לעמוד לאור משבר הקורונה שפוגע קשה בחלק מהקיבוצים משלמי המיסים. נוכח ההתפתחויות הקשות והאיום הממשי על עתידה של התזמורת, אנו מצפים למעורבות פעילה מצד משרד התרבות והספורט בכל דרך אפשרית".

הדס ילין-דניאלי (יגור), מנכ"לית התק"צ, חברת הוועד המנהל של התזמורת,  הוסיפה: "רק לפני זמן קצר אישרה התנועה הקיבוצית את התקציב לשנת 2021 שבתוכו כלולה גם התמיכה לתזמורת, למרות השנה הקשה וחוסר הוודאות התקציבי. ניהלנו מו"מ עם עיריית נתניה בנושא אך הוא לא צלח. פנינו בנושא גם לשר התרבות והספורט נמסר לנו שהם ינסו למצוא גורם אחר שישתתף בתמיכה".

עיריית נתניה מצידה פרסמה תגובה לתקשורת: "התחייבויות העירייה כלפי התזמורת על פי הסכם שנחתם לפני 10 שנים הגיעו לסיומם. התזמורת הייתה באותה תקופה במשבר כלכלי קשה שאיים על המשך קיומה ולכן העירייה הסכימה לקחת את התזמורת תחת חסותה. בחלוף 10 שנים עיריית נתניה לא תחדש את ההסכם. העירייה תמשיך ותזמין את התזמורת בתשלום להופעות בעיר נתניה. העירייה מקווה כי עירייה נוספת תיקח על עצמה את החסות להמשך תפעולה התקין של התזמורת. אנו מאחלים לתזמורת שתמשיך לפעול ולהפגין את יכולותיה גם בשנים הבאות בכל מסגרת בה תפעל".

משרד התרבות והספורט בראשו עומד השר חיליק טרופר (כחול לבן), התייחס לסכנת סגירת התזמורת כך: "תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית נתמכת באופן שוטף כל השנים על ידי המשרד וכך גם בשנת 2020, כאשר בשנה זו תקציב התמיכה של המשרד היווה קרוב ל-70% מסך תקציב התזמורת. במסגרת בקשות התמיכה אשר המשרד פועל על בהן, בהיעדר תקציב מצ'ינג של הרשות המקומית, למשרד אין כל יכולת חוקית לתת את התמיכה במבחן התמיכה לסיוע כלכלי מיוחד נוכח השלכות נגיף הקורונה, וזאת מאחר שהתזמורת לא עמדה בתנאי הסף של המבחן בשל הפיחות המשמעותי בתמיכת עיריית נתניה בה.

"כידוע, שימור היקף התמיכה של הרשות המקומית לגוף תרבות נתמך, כפי שהיה בשנה הקודמת (2019), הינו אחד מתנאי הסף, הנדרשים במבחן זה. צר לנו כי עיריית נתניה דווקא בתקופה זו בחרה שלא לתמוך בתזמורת מסיבותיה שלה. המשרד עושה כל שביכולתו על מנת לסייע לתזמורת ומשכך מנסה לקדם פגישה עם נציגי הרשות והתנועה הקיבוצית בניסיון לגשר בין השניים ולהגיע להבנות. המשרד סבור כי בתקופה מאתגרת ומורכבת זו, הסיוע הכלכלי עבור גופים מעין אלו היא משמעותית לאין שיעור וקוראים לעוסקים בדבר לשבת ולמצוא את העמק השווה ולא לפגוע בתזמורת. יש לנו מחויבות עמוקה כלפי כלל עולם התרבות ונמשיך לפעול למענו בכל יכולתנו".

 

פגיעה בעיקר בפריפריה

יעקב אבנט  (66), נגן ויולה, חבר קיבוץ מעברות, הקיבוצניק היחיד שנשאר בתזמורת מעלה את עמדתיו בנושא: "לא השתתפתי בהפגנות המחאה של חבריי לתזמורת, בגלל סכנת הקורונה, אך לבי ועמדותיי איתם. אני מנגן בתזמורת 45 שנים.

התזמורת שלנו היא חזון מוסיקלי חינוכי ולא דומה כלל לתזמורות שפעילותן  בערים הגדולות. אנו מופיעים בקיבוצים וביישובי הפריפריה ויש לנו מנויים מכל הארץ. להערכתי, כשעיריית נתניה חתמה הסכם עם התזמורת לפני 10 שנים, היא רצתה להתחבר למפעל מוסיקלי חינוכי וגם להתגאות בכך שיש לנתניה תזמורת משלה, כמו לעיר באר שבע.

אני זוכר היטב שניגנו בבתי ספר ובגנים בשכונת דורה בנתניה לתלמידים שייתכן ולא היו בקונצרט מעולם. התרומה של התזמורת לתושבי נתניה היא גדולה כי אנחנו לא רק באים ומנגנים אלא באים עם תכנית חינוכית, מסבירים ומשתפים את התלמידים במוזיקה עצמה, דבר שמעשיר את החינוך המוזיקלי שלהם.

"כואב לי שעיריית נתניה,  שכעת עומדת לבנות היכל תרבות בהשקעה ענקית, מפסיקה מימון למפעל מוזיקלי חינוכי כשלנו. קשה להאמין שאחד התירוצים של העיריה להפסקת התמיכה היה שעלינו להתייעל. מדובר בשכר חודשי של 5,000 – 7,000 ₪ ברוטו לנגן בתזמורת וכולנו חייבים לעבוד בנוסף בהוראה, או במקצוע משלים אחר. ביחס להיותי הקיבוצניק היחיד שנשאר בתזמורת, יש לציין כי כשהוקמה רוב נגניה באו מהקיבוצים, אלא שבמשך השנים, חברי קיבוץ   בעיקר מהדור הצעיר, חיפשו את מקומם בתזמורות אחרות והמצטיינים גם הגיעו לחו"ל".

בינתיים התגייסו גופים נוספים למאבק להצלת התזמורת. מכיוון שרוב חבריה   הם חברי ההסתדרות החדשה, אגף הדוברות וההסברה בהסתדרות מסייע לעובדי התזמורת במאבקם ואבי ארבל  מהאגף מסר שההסתדרות תמשיך ללוות את העובדים והיא מצרה על המהלך שעושה עיריית נתניה.

עמותת פורום מוסדות לתרבות ואמנות, המאגדת 150 ארגונים ומוסדות אמנות פנתה לראשת עיריית נתניה בתחילת החודש במכתב: "התזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, המציינת 50 שנה של עשייה מפוארת בתחום המוזיקה והחינוך למוזיקה. התזמורת זוכה להערכה גדולה בקרב אנשי המקצוע ומהווה מקור משיכה לאוהבי המוזיקה בישראל….היא אחד המוסדות המובילים בפריפריה… סגירת  מוסד תרבות היא כתם בל יימחה מהעירייה…. יש חשיבות בשמירה על התזמורת על מנת שתמשיך את העשייה שלה".

על כך מוסיף איתמר גורביץ, החתום על המכתב מהפורום: "לפי מיטב ידיעתנו, התזמורת היא המוסד התרבותי הראשון בישראל שייסגר לצמיתות בתקופת הקורונה ואנו פונים לשר התרבות והספורט למנוע זאת".

עקב ביטול הקונצרטים ייפגעו בעיקר תושבי הפריפריה בערים, במושבים ובקיבוצים. שאול גלעד ממושב מרחביה, זמר במקהלת האיחוד הקיבוצית: "אלה הגרים קרוב לערים המרכזיות, זוכים להיצע של תזמורות רבות. ההיצע אצלנו בפריפריה הוא דל מאד, עד אפסי. כבר שנים רבות התזמורות המקצועיות מדירות את רגליהן ותחום אמנות זה נמנע מאתנו. בשבילי, לנסוע לקונצרט בתל אביב זה פרויקט של התארגנות מיוחדת. תזמורת זו היא היחידה שמתעקשת לאפשר גם לנו להרגיש שייכים לעולם התרבות והמוזיקה. בזכותם גם אנחנו – תושבי עמקי הירדן ויזרעאל, הגליל המערבי, שער הנגב ועוד, זוכים לכך באופן רצוף ומהנה.

ביחס למקהלת האיחוד הקיבוצית בה אני שר, יש לה ולתזמורת, היסטוריה אמנותית משותפת מפוארת. התזמורת הזמינה את המקהלה לסדרות רבות, בדרך כלל לקונצרטים חגיגיים במיוחד. לצערנו, בגלל העלות הכלכלית יש מיעוט בהזמנות. עם זאת, הקשר הקיבוצי יצר בין התזמורת למקהלה חיבורים רבים גם מתוך הכרה שאנחנו נתמכים משמעותית על ידי התנועה הקיבוצית. גם העובדה שקהל רב בפריפריה הם חברי קיבוצים, שהם מקור ההשראה שלנו".

"מה שאנו מנגנים, אלה החיים עצמם", אמר בשעתו החצוצרן לואי ארמסטרונג. הוא גם אמר:  "מוזיקאים אף פעם לא פורשים. הם מפסיקים רק כשאין להם מוזיקה". ראוי שעיריית נתניה והעומדת בראשה יאמצו את הראייה הזו של המוזיקה וימצאו דרך שתאפשר את המשך עבודתה של התזמורת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן