יבול שיא
הרפת והחלב
יעקב יוניש סלאח גריפאת

מפלגה חדשה יהודית ערבית: "אור השחר"

4 דק' קריאה

שיתוף:

בבחירות הקרובות  תתמודד לראשונה  מפלגה יהודית ערבית שוויונית, "אור השחר". את הקמת המפלגה יזם יעקב יוניש מבית השיטה, ואליו הצטרף סלאח גריפאת  מהכפר הבדואי זרזיר. בראש הרשימה יעמוד יונה יהב, ראש העיר חיפה בעבר, ובמקום השני מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין לשעבר

מפלגה חדשה, יהודית ערבית, בשם 'אור השחר',  עומדת להגיש בימים הקרובים  לוועדת הבחירות המרכזית, את המסמכים הדרושים לצורך התמודדות בבחירות הקרובות,  לאחר שהצליחה לגייס את  הכספים הנדרשים לשם כך. בראש המפלגה יעמוד יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר.

את הקמת המפלגה החדשה  'אור השחר, יזם לפני כשנה יעקב יוניש (79, בית השיטה), ואליו הצטרף סלאח גריפאת (55 מהכפר הבדואי זרזיר). שניהם ייסדו לפני 8 שנים את תנועת "צועדים יחד לעתיד משותף", תנועה הפועלת עד היום. רעיון הקמתה של המפלגה שנקראה בהתחלה "שחר – מפלגה של כולנו", החל משני פוסטים שכתב יוניש שהפכו מיד לוויראליים ויצרו באז תקשורתי. מאז שניהם חרשו את הארץ, נפגשו, שכנעו, הקימו חוגי בית, ארגנו אירועים, הקימו מוסדות.

.

במה שונה המפלגה שלכם ממפלגות אחרות שמשלבות ברשימה שלהן נציגים ערבים?

יוניש: "זו פעם ראשונה אחרי 73 שנים שקמה בישראל מפלגה  יהודית-ערבית בשותפות אמתית ובשוויון מלא! מספר היהודים והערבים ברשימת מועמדי המפלגה לכנסת יהיה זהה. אנו מבטאים את רצונה של החברה הערבית להשתלב בחיי המדינה ולהיות פעילה במקומות בהן מתקבלות הכרעות. הערבים הבינו שכדי להשתלב במדינה ולשנות נושאים החשובים להם, כמו תשתיות, אלימות, חינוך ועוד, עליהם להשפיע מבפנים. נמאס להם להיות אזרחים סוג ב'".

סלאח: "רבים בחברה הערבית מסתייגים מהרשימה המשותפת, ומרגישים שאינה מייצגת אותם ולא מבטאת אותם. לדעתם, הם אלה שתרמו לשסע בחברה הערבית, ולא הביאו עבורה תוצאות ממשיות. אנחנו ישראלים לכל דבר, משרתים בצבא, אך לא שותפים בתכנון ובקבלת החלטות. הגיע הזמן להיות שווים בין שווים. נמאס לנו לשמוע רק סיסמאות".

 

מה עיקרי המצע שלכם?

יוניש: "המצע מתבסס על האמנה שנכתבה לפני שבע שנים על-ידי 150 איש יהודים וערבים חברי תנועת 'צועדים יחד', שהתכנסו לסדנה משותפת, וניסחו אותם במשך ימים ארוכים. בראש המצע כתוב המשפט העיקרי: 'מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ובד בבד היא מדינתם של כל אזרחיה, המחויבת לעקרונות הממשל הדמוקרטי, מדינה עם שוויון אזרחי. לצד מדינת ישראל תקום מדינת הלאום של העם הפלסטיני, ושתי המדינות יחיו בביטחון ובשלום זו לצד זו'."

אני מעלעלת במצע המפלגה המשתרע על פני כל תחומי החיים: ערבות הדדית, כלכלה וצמיחה, חינוך, בריאות, תרבות, ביטחון פנים, חיזוק הפריפריה ועוד, מצע המסוגנן ברוח ליברלית דמוקרטית. בימים אלה נקבע יועץ תקשורת ששמו עופר עמר, וצוות תקשורת שיפעיל את הרשתות החברתיות.

 

מה לגבי הנושאים הביטחוניים, איך יצביעו הערבים ביציאה למבצע, למשל?

"במצע כתבנו ש'יש לעשות הכול כדי לשמור על ביטחון המדינה ואזרחיה'.  איננו נותנים תשובות אופרטיביות מפורטות. באופן כללי, כל מה שיוחלט בנושאים צבאיים –  נצביע עם המוסדות המוסמכים, לא נלך נגד. לגבי אלה שלא משרתים בצבא, נחוקק חוק שירות לאומי אזרחי לכל אזרח ואזרחית. בנושא הרגיש הקשור להומואים וללסביות, נאפשר חופש הצבעה".

 

מה לדעתך, גרם לשינוי הזה ברצון להתחבר למפלגה מעורבת?

"השינוי המשמעותי חל אצלם כבר לפני כמה שנים עת חדרו גורמים קיצוניים של דעאש לאזור. הם מרגישים מאוימים ורואים בישראל עורף ביטחוני קיומי. הם גם הבינו שכאשר עפים טילים, אין הבחנה בין ישוב יהודי לבין כפר ערבי. ובנוסף לכל אלה, הערבים מבינים שתהליך 'הישראליזציה' בתוכם ילך ויגבר, וההשתלבות שלהם תהיה לא רק ברפואה ורוקחות, אלא במגזרים רבים נוספים, כמו כלכלה, תעסוקה, ועוד. מפלגות המרכז מתפוררות, צצות חדשות, הנוף הפוליטי משתנה. אנשים מחפשים בית פוליטי אנחנו נהיה עבורם בית עם רוח חדשה של תקווה לחיים משותפים.

"יש כאן שתי אפשרויות: אחת, ללחוץ רבע מאוכלוסיית ישראל לפינה, לחוקק חוקים כמו חוק הלאום, להתייחס אליהם כאל אנשים סוג ב' ובכך לייצר חברה שפועלת מתוך שנאה וגזענות. ויש אפשרות להקים חברה שוויונית, וצודקת המזדהה עם החברה הישראלית ומשרתת אותה. אני אופטימי בתפיסת חיי".

בחירת השם 'שחר' נעשתה בתהליך משתף של יותר מ-50 חברי מועצת המפלגה. הוצעו 20 שמות ולאחר המיון נבחר השם 'שחר', שפירושו בערבית: זריחת תקווה. (אישרקת עמל).

מספר חברי המועצה עדיין לא סגור. מדובר במסגרת של 70 איש, כאשר עד כה רשומים 58. בכל המוסדות יהיה איזון בין יהודית וערבים (ומיעוטים), בין נשים וגברים, בין צעירים למבוגרים, ובין חלקי הארץ השונים, כך יוניש.

 

איך נבחר יונה יהב לעמוד בראש הרשימה?

"אחרי ניסיונות רבים לאיתור יו"ר למפלגה, ביניהם אנשי צבא, נשים, וכאלה שפרשו מהפוליטיקה, פנינו ליונה יהב שצבר ניסיון רב בחיים משותפים בחיפה. הוא השיב בשלילה ואמר שהבטיח למשפחתו שאינו חוזר יותר לפוליטיקה. אבל אחרי שקרא את התכנים שלנו ושמע על הפעילות בשטח, השיב ש'על פרויקט כזה אני לא יכול לוותר. זו תהיה משימתי הציבורית האחרונה'. וכך היה".

 

יונה יהב בראש, מי הם הבאים אחריו?

"מספר שניים הוא מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין לשעבר ויו"ר ועדת המעקב לשעבר, המקום השלישי מיועד לאישה יהודייה (שעדיין מתקיים עמה מו"מ), הרביעי – אמין ענבתאווי, ראש עירית שפרעם לשעבר, ובמקום החמישי – הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית. לגביי, החלטתי לא להיות ברשימת המועמדים ולהמשיך להיות פעיל שטח."

 

איך אתה מתייחס למאמצים של נתניהו לגייס  מצביעים  לליכוד בציבור הערבי? האם להערכתך תהיה שם היענות למהלך הזה של נתניהו?

"אכן נתניהו משקיע מאמצים רבים ביישובים הערביים. כאן בדיוק מקומנו להציג את הרעיון של מפלגה יהודית-ערבית שוויונית, לעומת הסחת הדעת החד-פעמית של נתניהו. חלק גדול מהערבים יודע שהוא יזרוק אותם לפח מיד אחרי הבחירות. אם כי לרבים לכסף יש משמעות גדולה. ביבי מבטיח כסף, אנחנו – חיים משותפים".

ערכתם סקרים? יש הרבה מפלגות חדשות ויש אפשרות שלא תעברו את אחזו החסימה.

"בשבועות האחרונים התפרסמו 2 סקרים בחברה הערבית המצביעים שיש יותר מ-4 מנדטים למפלגה שלנו. אין לנו פרטים על החברה היהודית, אך ברור ששם המספרים יותר נמוכים. כל זה לפני שעלינו לאוויר, ולפני החיבורים שאנו מתכננים עם מפלגה יהודית ערבית נוספת שעומדת לקום.

"במידה ולא נעבור את אחוז החסימה, נפעל לחיבורים עם מפלגות אחרות. בסקר שהתפרסם בימים אלה ע"י מכון דיין של אוניברסיטת תל אביב, צוין ש-69% מהחברה הערבית תומכים בהקמת מפלגה מעורבת".

 

ולסיום, מה לאחל לכם?

"שיותר אנשים יבינו שחיים משותפים, ערבים ויהודים, הם כרגע צו השעה, ומפלגה מעורבת תביא חוזק, אחדות ויציבות למדינה".

 

האיש ופועלו

יעקב יוניש היה בתחילה חבר נתיב הל"ה, ובמשך שנים היה רועה צאן. אחר כך שימש מזכיר הקיבוץ. לאחר מלחמת יום כיפור עברה המשפחה לבית השיטה. רעייתו, רוני, זמרת בגבעטרון. יש להם ארבעה ילדים ו-11 נכדים. לא מעט פרויקטים רשומים על שמו: הקים את השיתוף האזורי בין בית שאן וקיבוצי הסביבה (1979), יזם את תנועת 'הדרך לשלום' עם יהודים, ערבים ופלסטינים ביו"ש  (1980), הקים את 'עמותת התיירות' הראשונה בארץ (1984),  הקים בבית השיטה את התנועה הרפורמית  (2012), את תנועת 'צועדים יחד לעתיד משותף' (2013) ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן