יבול שיא
הרפת והחלב
קיבוץ מגוון

קיבוץ מגוון מאמץ את המודל הדיפרנציאלי

3 דק' קריאה

שיתוף:

כשהחל גל ההפרטות, הדבר העסיק מאוד את התנועה הקיבוצית וכך גם את עיתוניה. כך, המעבר של הקיבוץ הראשון, עין זיוון, לשכר דיפרנציאלי לפני כשלושים שנה, פירנס דיוני מזכירות רבים וזכה לאין ספור דיווחים וכתבות. פעילים בתנועה נהגו להתקשר אלי לעיתון, בבקשה שאעריך את יחסי הכוחות ("כמה-כמה?") בין שיתופיים למפריטים. הקיבוצים שלחו אז עלונים למערכת ויכולנו לדעת מה קורה. – קיבוץ המודל הדיפרנציאלי

לאט-לאט העניין הפך לשגרה. הזרזיף היה לזרם והדיווח על עוד קיבוץ שהתפרט הפך לידיעה כמעט לאקונית. היא זכתה להבלטה רק כשזה קרה בקיבוץ המוכר כ"אידיאולוגי", או, לחילופין, כשלתהליך נלוו תלונות לרשם על קיפוח בחלוקת השלל בין החברים, או על פגם בתהליך השינוי.

לכאורה גם תהליך ההפרטה המתקיים כיום בקיבוץ העירוני מגוון שבשדרות, היה אמור לעבור מתחת לרדאר. אלא שהקיבוצים העירוניים הפכו למעין סמל. היוזמה להקמתם באה בעיקר מבני קיבוצים שאמרו: אנחנו נחזור לשורשים ונעשה זאת יותר נכון ומתוך בחירה; לא כמי שגדלו לתוך הקיבוץ הקיים. הם נתנו לשוחרי הקיבוץ לומר למספידים: "הרעיון לא מת, הנה יש צעירים שבוחרים בו."

 

קיבוץ עם ייחוס

כך קמו בסוף שנות השמונים של המילניום הקודם קיבוץ ראשית בירושלים, תמוז בבית שמש ומגוון בשדרות. הם היו הראשונים. מגוון זכה לייחוס בשל מיקומו ביישוב שחי אש וגם בזכות מפעלו החינוכי: עמותת "גוונים" – שמנהלת עשרות מסגרות לבעלי צרכים מיוחדים ושילובם בקהילה – אשר גדלה ויצאה לעצמאות מן הקיבוץ; ובזכות חברת ההי-טק מגוון אפקט – שבנתה (לטובה) גם את אתר מכון ממרי לחקר תקשורת המזה"ת שבו אני עובד – ונמכרה לפני שלוש שנים, בהסדר עם עובדיה ומנהליה.

למגוון – 22 מגרשים ברחוב השקד: 18 מהם משמשים את החברים והאחרים הם משרדים, חדר אוכל ושלושה בתים לבעלי צרכים מיוחדים. מגוון התקיים עד כה כקיבוץ שיזורי. חלק מהחברים היו בשיתוף מלא, אחרים חיו כקואופרטיב המשלם "דמי שימוש" לקיבוץ; ויש חברים הקשורים למגוון ואינם חיים בתוכו ממש. עם השנים, בעקבות עזיבות ושינויי סטטוסים, החלק של "הקיבוץ-קיבוץ" הלך והתכווץ ונותר עם חמש משפחות, שהחליטו, בהסכמה, להיפרד מהשיתוף המלא.

השיחה עם גיל יסעור (50 נשוי + 4) שהגיע לכאן ב-1991 מרביבים ועובד כיום ככלכלן בלמ"ס, החלה על עניינים טכניים, אבל גלשה אט אט אל אזורי הרגש. "לא כל כך עסקתי במחשבתי בעניין ההפרטה של מגוון", הוא אומר, "אבל עכשיו כשאני מדבר אתך על זה, נעשה לי עצוב."

 

שעת נעילה?

"בערך כך. שלוש משפחות עזבו במהלך השנתיים האחרונות ונשארנו קבוצה של חמש משפחות, שכבר לא רוצות להתקיים כאגודה שיתופית. המחשבה היא לצמצם את מבנה האגודה ולצרף אליה משפחות מן המעגל השני, שחיות בקהילה. מעין איחוד סטטוסים, סביב דרך פחות שיתופית."

 

היו חברים שלחצו להפריט?

"לא היו שום לחצים. זה לא שמישהו רצה לדאוג לאינטרסים שלו ולהרוויח מזה. נוצר קושי להגיע לקונצנזוס בקבלת ההחלטות. לי מתהפכת מאוד הבטן. עצוב לי. לצערי, לא הצלחנו לפני עשרים שנה להרחיב את המעגל ולהביא לכאן אנשים צעירים שיצטרפו לדרכנו. הקמנו את האגודה, לא רק בשביל לחיות בשיתוף, אלא גם כדי להיות מעורבים בשדרות. הקמנו את עמותת גוונים שיצאה לעצמאות; הייתה לנו חברת מגוון אפקט שנמכרה, כך שהיו פחות אינטרסים להמשיך בשיתוף."

 

לאן מכאן?

"נעבור לרשת ביטחון. פנסיית היעד עומדת כרגע על 5700 ₪ לחבר, עם כוונה להרחיבה. המבוגרים שבין החברים הם בגיל 61. לכל אחד יש בית, לא יהיו זקנים שיישארו על הקרח. אישית, אני מתוסכל מהמהלך, אבל השתכנעתי שאין ברירה. בסך הכול היינו דוגמא להרבה קבוצות צעירות, גם לכאלה שלא אימצו את מודל האגודה השיתופית ואולי בצדק. עשינו דברים משמעותיים. אף פעם לא חשבנו שנוריש את דרכנו לילדינו. הם יבחרו את דרכם בעצמם."

נעמיקה ציון, בת רשפים, נכדתו של יעקב חזן, היא מקבוצת המייסדים של מגוון. אימה, רות חזן, שהלכה לעולמה ב-2016 בגיל 94, הצטרפה לקיבוץ בגיל 87, ולדברי נעמיקה אלו היו שנות חייה היפות ביותר.

נעמיקה, פעילה חברתית ופוליטית – העובדת במכון יסודות שהקימו התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, קרן ברל כצנלסון וגופים נוספים וכן בפרויקט קיימות מקומי שיזמה – כואבת גם כן את השינוי. היא מציינת שיש בקיבוץ הקטן הרבה מעגלים וסטטוסים ושהמחשבות על ההפרטה מתגלגלות כבר כמה שנים והיא תחל בינואר2021. לדבריה, "המטרה היא לשמור על ערבות הדדית גבוהה באמצעות מס פרוגרסיבי וקרן ייעודית לכך. נעבור לתקציב דיפרנציאלי בהתאם להכנסות החבר. הכול עדיין בתנועה ובתהליך של גיבוש הזהות הקהילתית."

 

היה מניע מיוחד להפרטה?

"קשה להצביע על משהו ספציפי. הצטרפו אלינו אנשים שרצו קהילה ולא קיבוץ וזה השפיע. נותרו מעט מדי אנשים כדי לשאת בנטל של קיבוץ. הקהילה שלנו חסונה לאור מה שעברנו במשך השנים. עשינו הרבה מהפכות, הקמנו את עמותת גוונים, קיבלנו החלטות בקונצנזוס, לא היו לנו תקנונים. כעת יש חיפושי דרך וניסיון לנסח את עצמנו מחדש."

קיבוץ מגוון – קיבוץ עירוני מיוחד במינו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן