יבול שיא
הרפת והחלב
קליטה בקיבוץ כיסופים

תשע משפחות חדשות נקלטו בקיבוץ כיסופים

3 דק' קריאה

שיתוף:

עם קבלת החברים החדשים עלה מספר חברי הקיבוץ ל-110. "הפלא בכל הסיפור הזה", מציין דובר הקיבוץ בני חסון, "שבכל פעם לאחר סבב הסלמה ומבצע צבאי, יש מצד המשפחות יותר התעניינות בקליטה בכיסופים"

תשע משפחות חדשות נקלטו קליטה בקיבוץ כיסופים, לחברות מלאה, בקיבוץ שבעוטף עזה. שבע מהן מתגוררות בימים אלו בביתן בקיבוץ, ושתיים נוספות תצטרפנה בחודש הבא. עם קבלת החברים החדשים עלה מספר חברי הקיבוץ ל-110.

קליטה בקיבוץ עוטף עזה
קליטה בקיבוץ עוטף עזה

בני חסון, חבר הקיבוץ המשמש כדובר כיסופים בנוסף לתפקידו כמנהל הלול, מספר שהקיבוץ פונה ביוזמתו לקהל היעד למטרת קליטה. "הם עוברים כמה סמינרים בקיבוץ, אחר כך מופנים לאבחון כלכלי וחברתי, ומי שנמצאו מתאימים גרים אצלנו בשכירות בתקופה שנמשכת עד שלוש שנים.

ברגע שאנחנו מחליטים יחד איתם שהקרקע בשלה לקבלה לחברות, כל דמי השכירות נזקפים לזכותם לרכישת בית קבע, והם מוסיפים רק את ההפרש בין דמי השכירות למחיר הבית. החברות היא מלאה. כל חבר קונה מניה בעסקים של הקיבוץ, ואז הוא נהנה מהרווחים".

קליטה בקיבוץ כיסופים

קליטת המשפחות החדשות צוינה ביום שישי האחרון בערב פתיחת הקיץ, שהתקיים בבריכת השחייה בכיסופים יחד עם גבי ברלין ויואל מרשק. "זה היה ערב מאוד יפה ומוצלח", מתאר חסון, "זה התחיל אחר הצהריים עם הפנינג לילדים שכלל גם הרבה קצף, נמשך בארוחת ערב חברתית שבה כל משתתף הביא לשולחן המרכזי מאכל שהכין בבית, ואחריה התקיים טקס חגיגי לקבלת המשפחות החדשות, ולסיום, ערב שירה בציבור לתוך הלילה".   

בשלוש השנים האחרונות נקלטו בכיסופים כ-30 חברים. "הפלא בכל הסיפור הזה", מציין חסון, "שבכל פעם לאחר סבב הסלמה ומבצע צבאי, יש מצד המשפחות יותר התעניינות בקליטה בכיסופים".

לא תמיד זה היה המצב בקיבוץ הממוקם כשני קילומטרים מגדר הגבול. במשך תקופה ארוכה, לפני ההתנתקות מעזה וגם אחריה, ביקשו דוברי הקיבוץ מהעיתונאים לעשות הבחנה ברורה בין קיבוץ כיסופים למעבר כיסופים, כשהם מדווחים על פיגועים במעבר.

אזכור השם כיסופים בכל פיגוע, הרתיע מבקרים מלהגיע לקיבוץ. "אני עדיין מבקש מהעיתונאים שיעשו את ההפרדה הזאת", אומר חסון "מה שקרה זה שאם רקטה נפלה בנירים היו אומרים שהיא נפלה מדרום לכיסופים, ואם היא נפלה בבארי היו אומרים מצפון לכיסופים.

קליטה קיבוץ הרשמה
קליטה קיבוץ הרשמה

רוב תושבי מדינת ישראל הכירו את מעבר כיסופים, ולכן השם כיסופים הפך לאות קין בעניין הפיגועים. כל השנים עשינו מאמצים לקלוט חברים חדשים, וזה יצר לנו בעיה רצינית.

המגמה שלנו היא להגיע ל-150 חברים תוך חמש שנים. אנחנו קולטים בכל שנה חמש עד שבע משפחות. אם אתה כנקלט שומע על כיסופים בצד החברתי והקהילתי זה יותר טוב, אבל אם אתה שומע על הקיבוץ רק בהקשר הביטחוני הקשה זה פחות טוב".

איך אתם מתמודדים בכל זאת עם הסברת המצב הביטחוני במהלך תקופת הקליטה?

"קודם כל, אנחנו מציגים את הדברים כהווייתם ולא מסתירים את האמת. אחד היתרונות של קיבוץ כיסופים, הוא העובדה שיש בו קהילה מאד חזקה ותומכת."

"במצב של הסלמה אתה רואה את האוכלוסייה הוותיקה יותר והוותיקה פחות, נעזרות האחת בשנייה ברמה כזאת שחוץ מהתרעות צבע אדום החיים מתנהלים כמעט כסדרם".

את מבצע שומר החומות, מתאר חסון כאחד המבצעים היותר קשים שעברו על אנשי כיסופים. "זה הגיע למצב שבו לא יכולנו לצאת מהממ"ד. נורו עלינו כ-40 פצצות מרגמה, והופעלו 107 התרעות צבע אדום, וצריך לקחת בחשבון שלפעמים ההתרעה לא מופעלת בשיגור פצמ"ר.

קיבוץ מתחדש קליטה
קיבוץ מתחדש קליטה

אחד הלולים שלנו נפגע ונשרף כליל, והמזל היה שהחלטנו לדחות את אכלוס הלול באפרוחים שהיה אמור להיות יום לפני הפגיעה. מעבר לפגיעה בענפי החקלאות, ראינו שגם אי אפשר להמשיך לגור בקיבוץ, כשביום הראשון אנשים רצו בין הבתים וחילקו אספקה.

החלטנו לצאת להפגה. חלק מהאנשים יצאו להפגה באכסניית עין גדי, וחלק שהו בתוך קיבוץ עין גדי. חברי עין גדי חיבקו את אנשי כיסופים בצורה בלתי רגילה, כולל את אלו שהיו באכסניה.

זה לא מובן מאליו. הם פינקו אותנו והתייחסו אלינו בצורה מדהימה. חלק מהאנשים, שהיו להם מגבלות הליכה, התארחו בקיבוץ משאבי שדה, וגם הם זכו ליחס נהדר.

לצערנו, תכנית מלונית, שבה צריך להיות פינוי קהילתי באחריות ובמימון משרד הביטחון, לא יצאה לפועל, וההפגה והאירוח נעשו בעזרת המועצה האזורית אשכול, אבל כל יישוב התפנה בכוחות עצמו ליישוב שאתו הוא יצר בעצמו את הקשר בעזרת התנועה הקיבוצית". 

איזה שינוי הביאה הקליטה בשלוש השנים האחרונות לחיי הקיבוץ?

"קודם כל היא הצעירה את הקיבוץ  והפיחה חיים בחברת הילדים. היום יש בכיסופים כ-90 ילדים לעומת חמישה ילדים לפני חמש שנים. באים לכאן אנשים מאוד איכותיים ברמה גבוהה, והם משתלבים בכל ענפי הקהילה והמשק."

"לדוגמה, מרכזת צמיחה דמוגרפית היא חברה שנקלטה בכיסופים לפני שלוש שנים. מנהל הקהילה נקלט לפני חמש שנים. התרומה שלהם היא ענקית. פתאום אנחנו מרגישים משהו אחר שקורה בכיסופים, מבחינת החברה, הקהילה וההווי בקיבוץ. נקווה שזה יימשך כך בעתיד".  

לקליטה בקיבוץ כיסופים לחצו כאן

קליטה בקיבוץ כיסופים | תמונות: אתר כיסופים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן