יבול שיא
הרפת והחלב
דעות

איך ייבחרו את נציגי הציבור מהקיבוצים למזכירות?

2 דק' קריאה

שיתוף:

נציגי הציבור מהקיבוצים למזכירות: מי ימנה או מי יבחר את חמשת נציגי הציבור למזכירות התנועה הקיבוצית? שאלה זו  גורמת למחלוקת בנושא,  בין המזכירות ומזכ"ל התנועה ניר מאיר, המצדדים בנוהל הקיים,  מול חברים בתנועה הקיבוצית המבקשים לשנות את הנוהל,   לנוהל דמוקרטי רחב יותר לטענתם.

בחודש שעבר פרסמה התנועה הקיבוצית בעיתוני הקיבוצים קול קורא לחברות ולחברי הקיבוצים, להציג את מועמדותם כנציגי ציבור לתפקיד חברות במזכירות. זאת כדי להחליף, על פי התקנון, את חמשת נציגי הציבור שסיימו חברות בת ארבע שנים במזכירות. הקריאה שהייתה חתומה על ידי ד"ר שרה אודם, יו"ר ועדת גיוס רחבה, כללה מספר תנאים להצגת המועמדות: חבר קיבוץ, ללא ניגוד עניינים עם התנועה הקיבוצית, זמינות לישיבות ויתרון לאלה עם ניסיון בתפקיד ניהולי בקיבוץ, היכרות עם פעילות מטה התנועה או ניהול ארגון ציבורי.

בניגוד לשנים בעבר בהן הציגו מועמדותם חמישה או פחות מועמדים, כך שוועדת הגיוס אישרה אותם בהתאם לקריטריונים, השנה מספר המועמדים מגיע לעשרות. עובדה זו עוררה דיון בנושא, האם יש לדבוק בנוהל הקיים, על פיו ועדת הגיוס היא שבוחרת את חמשת נציגי הציבור ואלה מובאים אחר כך לאישור  מועצת התנועה, כאשר זו בדרך כלל מאשרת את ההרכב המוצע. כעת,  כשיש יותר מועמדים מחמשת המקומות, יש הסבורים שצריך לקבוע נוהל חדש, לפיו במקום מינוי באמצעות ועדת הגיוס יש לקבוע הליך שונה.

נציגי הציבור מהקיבוצים למזכירות

עזר ארגמן (73), חבר חניתה: "בעבר המזכ"ל הביא לוועדת הגיוס אנשים מטעמו, וכיוון שלא היו יותר מועמדים המועצה אישרה אותם. עכשיו, שנרשמו עשרות מועמדים, לא ייתכן שנעמוד מול תכתיב או יד רוחצת יד, ויש לבחור את חמשת נציגי הציבור בבחירות אישיות וחשאיות. חשוב שנציגי הציבור לא יהיו כפופים לחברי המזכירות האחרים וייצגו בדרך דמוקרטית ישירה את כל חברי הקיבוצים. בהצבעה אישית וחשאית של כל חברי הקיבוצים ניתן לממש את השיטה הדמוקרטית הטובה ביותר." ביחס לפתרונות הטכניים לביצוע ההצבעה טוען ארגמן: "יפרסמו את שמות המועמדים באינטרנט או אפילו ב"ווטסאפ" והבחירה תיעשה בצורה חשאית ואישית".

דוד דרומלביץ (69),  חבר קיבוץ רמת רחל : "לצערי, מבקשים למנוע מאתנו את הבחירה החופשית של מועצת התנועה בנציגיה למזכירות התנועה הקיבוצית. מזכירות התנועה הקיבוצית היא ועד ההנהלה של התק"צ. אף אחד מאתנו לא היה מאפשר למזכיר, ליו"ר הקיבוץ שלו או לוועדה כלשהי בקיבוץ,  להחליט מי הם חברי ועד ההנהלה או להצביע על מועמדים ב'בלוק'. גם בתק"צ צריך לאפשר לחברים להחליט מי יהיו נציגיהם כחברי במזכירות. יתמודדו המעוניינים ויכהנו אלו שיקבלו את מרבית הקולות לפי המקומות שהוקצו. התקנון, כמו גם השכל הבריא והדמוקרטי קובע,  כי הגוף הבוחר הוא האסיפה הכללית, כלומר מועצת התנועה ולא אף אחד אחר".

בהתכתבות בעניין זה שנערכה בין חבר קיבוץ התומך בשינוי נוהל הבחירה  לבין המזכ"ל ניר מאיר, השיב ניר מאיר כך: "ראשית,  ההצבעה במועצת התנועה על הרכב המזכירות, אינה חדשה, היא מתקיימת כל שנה. שנית, רק לפני שנתיים הסכמתי לפניות שעלו מן הציבור,  כי יערך תהליך ציבורי לבחירת נציגי הציבור למזכירות התנועה (עד אז זה מעולם לא היה…). דבר שלישי, מעולם לא נערכו בחירות בין מועמדים בתוך המועצה וגם בעתיד לא יערכו. ולבסוף – ועדת הגיוס הרחבה אינה גוף של מזכירות התנועה, היא גוף השייך למועצת התק"צ, נבחרה על ידי המועצה ופועלת מטעמה".

ב-5 למרץ, שלושה ימים לאחר הבחירות , תתכנס מועצת התק"צ בבית התנועה הקיבוצית בתל אביב כשעל סדר יומה  נמצא גם הסעיף: "אישור המלצת ועדת הגיוס לבחירת נציגי ציבור למזכירות התנועה", בתוספת הערה בסוגריים, שרשימת נציגי הציבור תישלח בימים הקרובים.

דעות: לחברי הקיבוץ, המועצה ומזכירות התנועה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן