יבול שיא
הרפת והחלב
קול השלום

ארכיון השומר הצעיר בגבעת חביבה

2 דק' קריאה

שיתוף:

ההגה המקורי של ספינת השלום של אייבי נתן, נבחר להיות הפריט הייצוגי של ארכיון השומר הצעיר בגבעת חביבה, אליו הועבר ארכיונו האישי של אייבי. המסר – השלום בוא יבוא

 

ספינת השלום אייבי נתן
ספינת השלום אייבי נתן

 

התבקשנו בארכיון השומר הצעיר, יד יערי שבגבעת  חביבה, להציג פריט ארכיוני אחד המגלם באמצעותו את רוח הארכיון. לאחר התלבטויות בחרנו בפריט שכזה. החפץ שנבחר הוא ההגה המקורי של ספינת השלום של אייבי נתן. בבחירה זו מרחיב הארכיון את גבולותיו מעבר לבית היוצר התנועתי ובכך מהווה מקום ארכיוני לרעיונות מתקדמים, המחזקים, משלימים ומזדהים עם חזונו של ארכיון השוה"צ.

ספינת השלום נרכשה בהולנד בשנת 1973. ההגה הוא זה שנווט את הספינה אל מול חופי תל אביב שם היא עגנה במים הבינלאומיים, וממנה שידר ספן השלום, אייבי נתן וצוות שדרניו המתנדבים את "קול השלום" שהיה קול ייחודי שקרא לפיוס, אחווה ושלום, מלווה במוסיקה צעירה וטובה לאורך עשרים שנה.

בשנת  1966במבצע נועז, טס אייבי למצרים במטוסו הפרטי (שלום 1) כדי לעורר הד פנימי ובינלאומי בצורך הדחוף בהידברות ושלום בין עמי האזור. אייבי יזם מפגשים עם פלשתינאים לשיחות קרבה ושלום כאשר מפגשים אלה היו בגדר איסור. על כך  שילם מחירים אישיים כולל ישיבה בכלא ישראלי. באחת משעותיו הכלכליות הקשות והמאיישות כאשר הכסף להפעלת האנייה וצוותה אזל, נקט אייבי בצעד הפגנתי קיצוני והטביע את  אניית השלום במימי הים התיכון; לא שעה לבקשות ידידים להפוך את האנייה למוזיאון, או לתרום אותה למטרות נכונות.  אם היא לא ממשיכה לשדר אין לה זכות קיום. דינה נחרץ לטביעה… אייבי אסף ושמר לעצמו ולמען ההיסטוריה מספר פריטים מהאנייה שהייתה לסמל, ביניהם את הגה האנייה.  בשנת 1997 לאחר שבץ מוחי רותק אל מיטתו, ונזקק לסיעוד צמוד.

הנרי אלקסלסי חבר עין השופט ושותף לפרויקטים הומניטריים של אייבי ברחבי העולם  והארץ לאורך שנים, הוא זה שהפגיש אותי עם אייבי נתן, מפגש שהתקיים כבר למרגלות מיטת חוליו. קשייו ומגבלותיו הבריאותיים נתנו בו סימנים. אייבי התקשה בדיבורו. הנרי הבין כל רמז, כל מלמול לא ברור. עיניו של אייבי דיברו  הן אשרו את מה שסוכם על דעת שלושת האפוטרופוסים (הנרי, ארול ומייק) ואייבי עצמו,  על העברת ארכיונו האישי לגבעת-חביבה.  כאשר הועבר אייבי לבית סיעודי הועבר ארכיונו לארכיון השוה"צ בגבעת חביבה (2006).

אנשי הארכיון רואים בשמירת הגה ספינת  השלום הטבועה, כמו שאר הפריטים שנשארו מהאנייה וחומרי תיעוד מרגשים מפעילותיו רבות המעש,  מימוש צוואתו של אייבי נתן . הגה הספינה  נמצא בידיים נאמנות שממשיכות לנווט את ספינת השלום מול סערות ורוחות הנושבות בים של קונפליקטים. פעילותו ההתנדבותית וההומניטרית של אייבי, והחתירה הבלתי מתפשרת לדבר שלום בין עמים, היא נר לרגלינו.

פרטים טכניים על ההגה

קוטר ההגה כ-135 ס"מ והוא בעל 8 זרועות היוצאות ממרכז עשוי ברזל יצוק אל חישוק פנימי רחב וממנו אל חישוק חיצוני דק יותר העטוף בחלקו בסרט פלסטיק דק (לאבטחת האחיזה כנראה). ההגה עשוי משני סוגי עץ מעובד ומעוצב, ברזל יצוק ונחושת.

ההגה המקורי של ספינת השלום הטבועה משדר מסר חד וברור – השלום בוא יבוא !

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן