יבול שיא
הרפת והחלב
גידו רשות הטבע והגנים

אשכול כליאה חדש בשטח קיבוץ מגידו

2 דק' קריאה

שיתוף:

משרד האוצר גנז את התכנית להקים אשכול כליאה חדש בשטח קיבוץ מגידו

אשכול כליאה: כלא מגידו היה אמור לעבור לאשכול החדש  ובאזור הכלא תוכנן להקים מרכז תיירותי גדול, על בסיס הפסיפס העתיק שנמצא שם. ראש המועצה חולבסקי: "ניאבק נחרצות בהחלטה ובמידת הצורך נפנה לבתי משפט"

בנובמבר 2005 פורסם, כי בחפירות שביצעה רשות העתיקות בכלא מגידו לבקשת השב"ס, נחשפו שרידים עתיקים  חשובים לעולם הנוצרי. הממצא המרכזי היה פסיפס  צבעוני מהמאה השלישית לספירה, ובו דגמים גיאומטריים, מדליון עם דגים ושלוש כתובות ביוונית עתיקה, שקשרו בין קצין בצבא הרומי לנצרות באולם תפילה. הפסיפס  הוגדר ממצא ייחודי ונדיר,  אך בשל מיקומו, כוסה ואיננו חשוף לציבור.

הממצאים הארכיאולוגיים באתר בית  הכלא והוראת בג"ץ למצוא פתרון להגדלת שטחי המחיה לאסירים, שלא יפחת מ־4.5 מ"ר לאסיר, הולידו תכנית, לפיה כלא מגידו יועתק למקום אחר, ובאזור הכלא בו התגלו השרידים העתיקים, יוקם אתר תיירות שימשוך אליו בעיקר תיירים נוצריים.  דובר על הקמת  אשכול כליאה חדש בשטחים של קיבוץ מגידו, שיקלוט  אסירים מכלא מגידו ומארבעה בתי כלא נוספים בצפון שהיו אמורים להיסגר. התוכנית אושרה במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנובמבר 2015  ונאמר אז שהמדינה תשקיע בפרויקט יותר ממיליארד שקל.  בינואר 2018 נערך טקס הנחת אבן הפינה    בו נכחו השר לביטחון פנים לשעבר גלעד ארדן, נציבת שירות בתי הסוהר, רב־גונדר עופרה קלינגר, וראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי.

במסגרת הפרויקט השאפתני, היה אמור להיבנות  בשטח בית הכלא לאחר שיפונה,  בית מלון גדול ומרכז מבקרים בשם שער לצפון, וכן תוכנן לפתוח באזור אטרקציות תיירותיות נוספות.  דובר גם על בניית  אצטדיון כדורגל משותף יהודי-ערבי ליד גבעת עוז, שישרת את קבוצות הכדורגל של המועצה האזורית מגידו ושל המועצה המקומית מעלה עירון, ומרכז מסחרי  בצמוד לו.

ראש המועצה חולבסקי דיווח אז לתושבי המועצה: "הפרויקט הזה אותו החל להוביל ראש המועצה הקודם, חנן ארז, משקף את חזון המועצה לפיתוח מרחב צומת מגידו בתחומי הכלכלה והתעסוקה, הביטחון, התיירות ושימור הטבע. הפרויקט יכלול את מרכז הכליאה, מתחם תיירות בשטח כלא מגידו הנוכחי, שבמרכזו שיחזור בית התפילה הקדום עם רצפת הפסיפס ושיחזור מצודת הטיגרט, חשיפת מחנה הלגיון הרומי השישי בשדה סמוך, שיקום נחל הקייני כמוקד טיול ותיירות, והקמת אזור תעשייה ותעסוקה יהודי-ערבי במעבר הגבול סאלם".

אלא שעתה, על פי פרסום בעיתון "כלכליסט" מהשבוע שעבר, החליטו במשרד האוצר לבטל את התוכנית לטובת חלופה זולה ומהירה יותר, למרות שבתכנון הפרויקט כבר הושקעו עשרות מיליוני שקלים.  החלופה הזולה שמציע היום משרד האוצר,  היא להרחיב אגפים בשלושה בתי סוהר קיימים: כלא עופר בצפון ירושלים, כלא נפחא ליד בה"ד 1 וכלא אלה ליד באר שבע.

 

חולבסקי אמר ל"כלכליסט": "ביוני 2018 הסרנו את הלוט בטקס מיוחד בשטח. אלא שלאחרונה, במסגרת התדיינות בין רשות מקרקעי ישראל לקיבוץ מגידו, בעניין הפיצויים שהמדינה אמורה לשלם לקיבוץ מגידו בגין הקצאת האדמות, גילינו שהממונה על התקציבים במשרד האוצר החליט על הקפאת הפרויקט. כל דחייה בפרויקט משמעה גזר דין מוות לתהליך אסטרטגי משמעותי שישנה את פני האזור כולו, יהודים, ערבים והעולם הנוצרי, שמשווע לחשיפת הפסיפס. אני לא מתכוון לוותר ופניתי כבר גם לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה ואפנה גם לשר התיירות בנושא. ניאבק נחרצות בהחלטה ובמידת הצורך נפנה לבתי משפט ואף נגייס את העולם הנוצרי למאבק החשוב הזה".

צילום | רשות הטבע והגנים

תגמול למורי תיכון מגידו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן