יבול שיא
הרפת והחלב
מכתבים למערכת

בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית

2 דק' קריאה

שיתוף:

בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית

בחירת מזכ"ל התנועה הקיבוצית: הופתעתי להיווכח כי שבועון קיבוצי כ"הזמן הירוק" מקדיש עמוד מלא עליו חתומים חברים (בעיקר – פעילי תנועה לשעבר) , תוך שהרישא שלו כולל תשבחות ומחמאות אין קץ לניר מאיר  מזכ"ל התנועה הקיבוצית דהיום . "ידיעות הקיבוץ" גם הוא, פירסם  בסוף השבוע  מאמר מקיף בן שני עמודים מלאים אודות פועלו של ניר מאיר, תמונתו הוצגה בשער העיתון ונוסף גם דף רשימת התומכים, זהה לזה שפורסם ב"הזמן הירוק".
ככל שאני מעמיק לחשוב, נוכח אני כי אנו הקיבוצניקים התבלבלנו: תהליך הבחירה שאמור להיות דמוקרטי ברוחו ובהווייתו, מתעמעם וכלי התקשורת התנועתיים מציינים בקושי ובמובלע כי יש מועמד נוסף לתפקיד ושמו ליאור שמחה. המועמד הנוסף הזה הוא "הילד" המציף את "הקלקולים דה פקטו  ודה יורה", המתרחשים בקיבוצים ובתנועה הקיבוצית ואת הצורך לעצור תהליכי התדרדרות  והשתחררות הקיבוץ מחובותיו לחבריו  בעת הפרטת כל מה שזז וכל מה שתקוע (שיוך דירות).

מצע המינימום של הקיבוץ הוא התארגנות קואופרטיבית יישובית המייצרת מרכז קהילתי מחויב לחבריו, ולצורך זאת מקיים משק מניב בעל יכולת לקיים באורח שוויוני את רמת רווחה הולמת של חבריו, כהשלמה להכנסתם האישית/משפחתית שהופרטה. היתרונות הכלכליים לגודל מצריכים גם ייזום התארגנות קואופרטיבית בין-קיבוצית (אף תנועתית), על מנת לספק חלק משמעותי יותר מן המשאבים הנחוצים לרווחת חברי הקיבוצים.
במהפכה הטכנולוגית מדעית מיחשובית העוברת על המשק הכללי, עלולים אזרחים רבים לרבות חברי קיבוצים לאבד את מקום עבודתם וכושר השתכרותם. האתגר של הקיבוץ והתנועה הקיבוצית הוא ליצור מנגנון שיבטיח התפרנסות ורווחה הולמת אשר נחוצים  לקיומם התקין של הקהילה הקיבוצית וחבריה, גם במצב בו שוק העבודה אינו יכול לפרנס ציבורים גדלים מן המעמד הבינוני.

מרבית הקיבוצים עברו בעשרים השנים האחרונות תהליך של התאוששות דמוגרפית ממשבר, תוך שמשפחות צעירות מצטרפות לקיבוץ כתוצאה של התאמת אורח החיים להעדפות היחידה המשפחתית, וכן להתפקחות הצעירים מאשליית היתרונות באורח החיים ובאיכות החיים מחוץ לקיבוץ. חרף מצב מעודד זה, לא תהיה לקיבוצים תקומה אמיתית ללא ייחוד קהילתי קואופרטיבי ועלינו חברי הקיבוצים ללמוד וללמד איך עושים זאת – איך משיטים את הספינה הקואופרטיבית קדימה. העובדה שאנו נקראים קיבוצים, אינה מרגשת את המתריסים הפוליטיים נגדנו, ואת מנגנוני החקיקה השלטון והביורוקרטיה – אלו האמורים לשרת אותנו כאזרחים. רק התארגנות קואופרטיבית משקית וקהילתית חזקה, הממתנת את אי השוויון אשר נוצר במציאות בה מתקיים שכר דיפרנציאלי , יכולה להציף את ייחודינו החברתי לאומי כקבוצים. על התנועה הקיבוצית מוטל לשכנע ליזום ולהניע את מהלך התיקון המתבקש כדי שסיפור הקיבוץ לא יהפוך לאגדה כוזבת.

התנהלותו של ניר מאיר מקשה מאוד על התנהלות דיון ציבורי נרחב ואמיץ,  שתכליתו עיצוב מחודש הלכה למעשה של האורגן קיבוץ, ושל השותפות תנועת קיבוצים. מהלכי התיקון אשר נעשו בקיבוץ נצר סירני בניצוחו של ליאור שמחה, מכשירים אותו לנווט ולהוביל בדרך חדשה וזאת בעזרת חברים מנוסים אשר לא נואשו מיצירת זהות מחודשת קואופרטיבית לקיבוץ ולתנועת הקיבוצים.

הערת מערכת

עמוד התמיכה בניר מאיר, אליו מתייחס הכותב, עליו חתומים חברי קיבוץ רבים,  זו מודעה בתשלום לקראת הבחירות לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית  כמובן שמודעת תמיכה דומה מטעם ליאור שמחה, תפורסם ברצון  גם היא. ראיונות עם שני המועמדים יפורסמו  בעיתון בשבועות הקרובים.

עמירם קופר, ניר עוז
תמונה: שאטרסטוק

הבחירות בתנועה הקיבוצית – דעת יחיד של אריק חצור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן