יבול שיא
הרפת והחלב
PikiWiki Israel 26245 Geography of Israel

הדיון על האסי בוועדת הפנים והגנת הסביבה

5 דק' קריאה

שיתוף:

הוויכוח על הגישה לנחל האסי גלש הרבה מעבר למי הנחל הרוגעים וחשף שסעים חברתיים כואבים", אמרה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ (כחול לבן)  בדיון שיזמה ח"כ קרן ברק (ליכוד)  על הגישה לנחל האסי, "בהנחה שכולנו אוהבי הארץ הזו, באנו להקשיב בלב פתוח, לגלות אחריות ולקדם דיון מקדם ולא מפלג".

 

הדיון על האסי בוועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ קרן ברק יוזמת הדיון: "כל מי שערך השוויון חשוב לו צריך לקוות שנשלים את המהלך, לשים סוף לאפליה. האסי רק פתח צוהר. יש חופים רבים שסגורים לציבור וחלקים של נחלים בצפון שמפעילי קיאקים סוגרים את תוואי הנחל".  ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש, משרד המשפטים: "מצד אחד ברור שיש לציבור זכות להגיע לנחל וגדותיו. זה משאב ציבורי. מצד שני יש נסיבות ייחודיות – הבתים של הקיבוץ על גדת הנחל וגם חברי הקיבוץ זכאים ליהנות ממה שהוקצה להם על ידי רמ"י. משרד האוצר הביע נכונות לסייע תקציבית. לא חושב שייקח זמן רב".

טל שחר, אגף התקציבים: "בעניין הפשרה מ-2016 – עד היום לא הציגו לנו דרישות ועלויות. בעניין התוכנית להשבת המים לבית שאן, שעלותה מוערכת במאה מיליון, לפני שבועיים השתתפנו בסיור במקום. זה בשלבים ראשונים של תכנון. מי יהיה אחראי אחרי הפיתוח? מי יממן מצילים? האם אפשרי שם פיתוח עסקי? אנו לא נגד. אנו בעד הנגשת אתרי מים".

נתי וקנין, מטה המאבק: "מה יקרה עד שתתגבש התוכנית עם המועצה? עוד קיץ, עוד שנה, עוד שנתיים יישאר סגור? יש כלים למועצה ולרשות הטבע והגנים ליצור תוואי ולא הסכם בזיוני של 100 מטר עם מצוף ש'עד לפה מותר לכם לשחות', שיש לזה קונוטציות שליליות".

ח"כ משה ארבל:  "לא יכול להיות שמשרד המשפטים ידבר בשני קולות. במקרים קודמים בעפולה ובפארק רעננה נקבע שלרשות מקומית אין אפשרות למנוע כניסה. המו"מ מאפשר לקיבוץ להפר חוק. איך מאפשרים לחברת שמירה למנוע כניסה? זה כמו לעצור את התנועה בכביש החוף באמצעות חבורת בריונים".

חלי יעקובס, מנכ"לית תיירות, קיבוץ ניר צבי: "חטפתי מכות משלושה נערים שהצעתי להם להיכנס למים, רק לא דרך השער.ביקשתי מנתי להיפגש, ישבתי עם נציגי מחאה אחרים. הבעיה שהם אומרים יקוב הדין את ההר. תפתחו את השער. צריך לקדם פתרון מידתי".

ח"כ רם בן ברק:  "נגיד וכל הנחלים ייפתחו לציבור בעוד כמה שנים, האם חשוב לך דווקא הקטע הזה של האסי?"  נתי וקנין:  "כבן העמק, זה תבנית נוף מולדתי. גדלנו בעמק הזה, ואנחנו רוצים לשחות כאן".

ג'קי לוי,  ראש עיריית בית שאן: "אני מזדהה עם המחאה. עד לגיוסי לצה"ל המים עברו בעיר וחצו את חצר בית הספר בו למדתי. בשנות ה-80 הסיטו את המים מהעיר. הצדק צריך גם להיראות. אל תביאו מלחמה ארצית אלינו. זה מזמן יצא מהמאבק המקומי".

יורם קרין, יו"ר מועצת עמק המעיינות: "אני קורא משולחן זה להפסקת האלימות מכל צד. היישוב במצור. שגרת החיים שובשה. לקחנו אחריות, ג'קי לוי ואני. מתוך אחריות משותפת העברנו שטחים באהבה. עכשיו שנינו מודאגים".

שלמה גלזר, מזכיר קיבוץ ניר דוד: "אני מאמץ את קריאת ראש העיר בית שאן ג'קי לוי לכנס את כל הגופים לגבש פתרון".

בסיום הדיון פרסמה חה"כ חיימוביץ את הסיכום הבא: "הוועדה קוראת לכל הצדדים לשבת יחד ולמצוא דרך, באמצעות גוף מגשר, להגיע להסכמות. הוועדה מבקשת מהצדדים תשובות תוך שבועיים. הוועדה גם תסייר במקום. הוועדה קוראת לכל הצדדים להימנע מאלימות ולהרגיע רוחות על מנת לקדם פתרון בשיתוף ואחדות".

 

מה שניר מאיר רצה לומר

מזכ"ל התק"צ ניר מאיר,  ביקש לשאת דברים בדיו בוועדה, אך לא אופשר לו. להלן הדברים:  "התנועה הקיבוצית מציינת בימים אלה 110 שנים לקיומה. לכל אורך השנים הללו ראו הקיבוצים וחבריהם, את עצמם כ'שמן על גלגלי המהפכה הציונית'. אירוע מסוג האירוע באסי כואב לנו בכל נימי נפשנו.

ועכשיו, אני מבקש לשתף אתכם במשהו שאולי אינכם מכירים, אבל אהיה יותר ממאושר אם תואילו להקשיב, גם אם הדברים ישמעו באוזניכם לא הגיוניים. אני מבקש לתאר בפניכם חלק ממה שאינו מוכר בציבור. קוראים לו הנרטיב הקיבוצי.

ע"פ הנרטיב הקיבוצי שעוצב כאמור לפני 110 שנים ולא השתנה מאז : כל חצר הקיבוץ היא ביתה של הקהילה הקיבוצית. חברי הקיבוצים הסתפקו מאז ומעולם בחדרי מגורים צנועים יחסית, שכן כל הקיבוץ היה ביתם. הנרטיב הזה, לא אותגר בעבר, כשהארץ הייתה רחבה ואוכלוסייתה מצומצמת, אז לא הפריע לאף אחד שחברי הקיבוץ התייחסו לכל החצר כאל ביתם, טיפחו אותה והשקיעו בה, כשם שיתר אזרחי המדינה השקיעו בבית המגורים הפרטי שלהם. יתר על כן, אני יודע להוכיח כי הציונות יצאה נשכרת מן הגישה הזאת וממשלות ישראל לדורותיהם חסכו ה מ ו ן משאבים כאשר לא נדרשו לפתח את 279 היישובים הקיבוציים. חבריהם עשו זאת בעצמם.

הנקודה השניה שאנחנו מתקשים להסביר לבני שיחנו שאינם מכירים קיבוץ מבפנים:  קיבוץ הוא הרבה יותר ממקום יישוב. זו קהילה קואופרטיבית המקיימת בתוכה מערכת יחסים מורכבת, המושתתת על ערבות הדדית. מניסיוני אני כבר יודע שמי שלא מבין את הנקודה הזאת, לא יודע להסביר לעצמו קיבוץ מהו.

אני מקווה מאוד שדברי אלה לא ייתפשו על ידי איש מכם בתור התנשאות, זה בדיוק ההיפך. זו זעקת תסכול מן העובדה שלא מבינים אותנו. ומייחסים לנו שוב ושוב מניעים נסתרים שמקורם תאוות בצע… זה פשוט לא כך, ומאוד כואב לשאת את אות הקין הזה.

לסיכום אני מבקש לומר: בעיני, כמזכ"ל התנועה הקיבוצית, הפשרה עליה הוסכם בניר דוד היא טובה ומאוזנת. תנו לה צ'אנס. וכדבריה המיוחדים של חברת הכנסת תהילה פרידמן, איש לא ירוויח ממצב בו יהיו בסופו של דבר – צד מנצח וצד מנוצח. אנחנו בעד פשרות אבל מתנגדים לאלימות. מכל סוג. פיזית ומילולית. בצעקות ובטוקבקים בפייסבוק.

אנחנו תומכים ופועלים לייצר יחסי שכנות טובים עם כל הערים שמקיפות את הקיבוצים בכל רחבי הארץ. מחפשים את המשותף ומעדיפים אותו, תמיד, על פני המפלג. יש לנו שותפי אמת בערים רבות, כולל בית שאן שרוצים חיים משותפים המבוססים על כבוד הדדי.

השיח המפלג אינו חלק מאתנו ומהמהות שלנו. מעולם לא היה. יחד עם זאת, ואי אפשר להתעלם מחלק מהקולות שנשמעים כחלק מהמאבק נגד קיבוץ ניר דוד המבקש לחסל את הרעיון הקיבוצי. בנושא הזה עמדתנו ברורה – אנחנו נילחם בכל כוחנו, בכל האמצעים שעומדים לרשותנו נגד מי שחושב שתפקידנו תם ונגד מי שחולם ופועל למחוק את הקיבוצים מנוף ארצנו.  התנועה הקיבוצית היא מותג ישראלי. מקור לגאווה בעולם. היא חלק מרכזי מהמורשת הציונית, מההיסטוריה הישראלית ומהעתיד של המדינה. חברתית, כלכלית וביטחונית".

 

במהלך השבוע  –  ניר דוד, מעגן מיכאל

 

חניון חוף הים
חניון חוף הים

 

שבעה צעירים מהקבוצה היותר מיליטנטית של "משחררים את האסי", הגיעו בלילה של יום חמישי לניר דוד, המתינו ליד השער עד שזה נפתח ואז חדרו פנימה אל הנחל. הם הקימו אוהל והתכוונו להעביר בו את הלילה. המשטרה הוזעקה, חברי קיבוץ רבים נאספו ליד האוהל והיה חשש שתתפתח אלימות. בסופו של דבר פינתה המשטרה את הצעירים את שטח הקיבוץ  בשקט. בקיבוץ מגדירים את האירוע כאחד הקשים בשבועות  האחרונים.

חבר  קיבוץ ניר דוד בשנות ה-50 לחייו, נעצר  בחשד שניקב את צמיגי מכוניותיהם של צעירים שהגיעו לטבול בנחל האסי. שני צעירים מבית שאן ועפולה שהחנו את רכביהם בשדות הקיבוץ וירדו לטבול בנחל,  גילו עם שובם שגלגל אחד בכל מכונית פונצ'ר. הם הגישו תלונה במשטרה, שעצרה כאמור את אחד מחברי הקיבוץ כחשוד במעשה. החבר לא הביא  בחשבון שבאזור הותקנו מצלמות באזור בריכות הדגים, ובעזרת המצלמות הצליחו חוקרי המשטרה לזהות את החשוד.  הוא נעצר ונשלח למעצר בית בקיבוץ וצפוי לעמוד לדין.  לפני  זמן לא רב שונה סעיף השחתת צמיגי רכב  מעוון לפשע, והחבר יישפט  כחשוד בביצוע עבירה מסוג פשע.

קיבוץ מעגן מיכאל הכשיר חניון ענק ליד חוף הים והוא פתוח לכל מי שרוצים לבוא ולרחוץ בים. שלטים מכוונים את הבאים לחניון, ואפשר להגיע אליו כל השבוע ובחינם. מאות מתרחצים ששמעו על פתיחת החניון הגיעו אליו בשישי שבת וירדו לרחוץ בים. בכך מתאפשר למי שרוצים לטבול בים לעשות זאת  מבלי לעבור דרך הקיבוץ.  יו"ר הקיבוץ ניר ברכה: "אנו מקבלים את הרוחצים בברכה ומחלקים מפות להקל על דרכם כמעט עד קו המים. תמיד ידענו לקיים יחסי שכנות טובים עם יישובי הסביבה. אנחנו מאמינים שמשאבי הטבע דוגמת חוף הים שייכים לכולם, ועושים הכל כדי להנגיש את החוף לרוחצים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן