יבול שיא
הרפת והחלב
ליעד

שיפור מצב: רמ"י מעדכנת עמדתה לגבי זכויות גרוש או פרוד שעזב את ביתו "המשויך"

2 דק' קריאה

שיתוף:

זכויות גרוש או פרוד בקיבוץ: לאחרונה הבאנו (גיליון 8/4/2921) את עמדת רשות מקרקעי ישראל בשאלה אם יכולים חברי קיבוץ שהתגרשו או נפרדו מבן זוגם ויצאו מהבית לשייך לעצמם מגרש מגורים נוסף בקיבוץ (מעבר לבית המגורים המקורי שיועד לשיוך לבני הזוג יחדיו).

סוגיה זו מורכבת, שכן מחד גיסא, לאותה "משפחת חברים" שחל בה פירוד, כבר שויך מגרש מגורים אחד והיא כבר נהנתה, ברוב המקרים, מההטבה שהייתה כלולה ב"מחיר השיוך" (הנחה שקיבלו בדמי החכירה המהוונים).

מאידך גיסא, הקצאה של מגרש נוסף בהטבה לחבר שיצא מ"בית האב", תגרע "מגרש בהטבה" מבני קיבוץ שטרם זכו להטבה והם מבקשים להיות חברים בקיבוץ ולבנות בו את ביתם.

עד כה, עמדתה של רמ"י הייתה שגרוש או פרוד יוכל לשייך מגרש נוסף, רק מחוץ ל"חלקת המגורים" וללא כל הטבה בתשלום דמי ההיוון.

עו"ד ליעד סידר (לאמעי, סידר, רהט, צידון, פינק – עורכי דין), שהתייחס לכך, אמר ששיוך כאמור יכול להתבצע רק לאחר שהקיבוץ ישלים את הבנייה בכל אותם "מגרשים מוטבים" המוקצים למשפחות חברי הקיבוץ ב"חלקת המגורים" (מדובר בכמות מוגבלת של מגרשים שניתנת בהטבה כספית שהיא, כאמור,  הנחה בדמי ההיוון).

הנהלת רמ"י מחדשת את עמדתה

והנה, ממש בימים אלה, לנוכח האמור ופנייה נוספת של משרד עורכי הדין בעניין זה, בחנה הנהלת רמ"י מחדש את עמדתה.

ליעד סידר מעדכן, כי לפי עמדתה החדשה של רמ"י אין מניעה שחבר קיבוץ גרוש או פרוד, יוכל לבצע "שיוך נוסף" גם ב"חלקת המגורים", ויוכל ליהנות מהטבה (הנחה) בדמי החכירה המהוונים, אך זאת על חשבון מכסת המגרשים המוטבים שיש לקיבוץ.

סידר מסביר, שאין משמעותה של ההחלטה שכל אחד מבני הזוג שנפרד יקבל בהכרח מגרש בהטבה.

רמ"י "העבירה" למעשה לקיבוץ את ההחלטה אשר לבן הזוג שיהיה זכאי להטבה. לשון אחרת: זהו עניין חברתי הנתון להחלטתו של הקיבוץ, והוא הופך לדילמה של ממש במיוחד במקום שמשאבי "המגרשים המוטבים" מצומצמים.

הקיבוץ יכול אמנם לבקש מרמ"י לשייך לכל אחד מבני הזוג "מגרש בהטבה" ב"חלקת המגורים" ובן הזוג שעזב את הבית יוכל לבנות ולשייך בית עבורו ב"חלקת המגורים", אך לא זה המצב השכיח.

"החלטת השיוך" בקיבוצים מותירה לרוב את הזכות למגרש מוטב ל"משפחת החברים" שנפרדה, במשותף ביניהם, ושאלת "ההטבה הכספית" אמורה להיפתר בין בני הזוג בהסכמי הפירוד ביניהם, במסגרת "דיני המשפחה".

במקרה זה, מבהיר עו"ד סידר, "המגרש המוטב" יהיה הבית בו נותר אחד מבני הזוג, ובן הזוג השני יוכל לשייך לו מגרש מחוץ לחלקת המגורים ב"תשלום מלא" של 91% מדמי החכירה המהוונים.

זכויות גרוש או פרוד בקיבוץ | תמונה: באדיבות המצולם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן